Jump to content

MR223 og MR308 er nå typegodkjent og lovlig å erverve


egh77

Recommended Posts

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tror nok du kan legge til 10k på de prisene.....

MR556 som er den tilsv som selges i USA har vel veil pris på $3000.

 

Så tipper den havner på omtrent det samme som JP CTR i norge..

Og hvor da kjøpe HK? Til praktisk er JPen ett bedre valg

 

Til nrof brukhar den litt mer for seg da man da får ett våpen som ligner mer på tjenestevåpnet. Men IMHO fremdeles ikke verdt det...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje de burde fått den lisensprodusert i USA, så kunne vi importere den derfra istedet.

 

 

Blir det. heter MR556A1

Og er IMHO bedre da den upperen er kompatibel med andre Ar15, noe de første MR223ene ikke var. Er litt usikker på om dette er endret eller om MR223 fremdeles bruker non-standard spec upper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk at det produseres i USA allerede. Har hørt noen rykter om dette. Så en på Youtube som hadde en MR308. Han sa han var glad han bodde i Canada for da fikk han en tyskprodusert, og ikke i USA for der de produserte selv. Om dette stemmer er jeg dog ikke sikker på.

Jeg har veldig lyst på en MR308, men hvis den kommer opp i 25000-30000 så blir det noe annet i stedet. Jeg har satt en personlig grense på 22000. Det klarer jeg å forsvare, men 30000? Nope, det blir for mye, serru :cry: !

Link to comment
Share on other sites

Folk får gjøre som de vil, jeg ville mye heller ha en skikkelig DI billeted Upper/Lower enn en gasstempel børse med "fint" firmanavn selv om jeg forsåvidt har både langt kurs og tjenestetid på HK416.

 

Fortere skyter en med DI også - eller som i mitt tilfelle, litt mindre tregt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enig! Jeg skal også bruke den i standard. Jeg er villig til å legge noen kroner ekstra i børsa for å få en H&K, men et sted går grensa. Jeg tror fint vi kan hevde oss med en MR308, men koster den dobbelt så mye som en DPMS så kjøper jeg heller den og ammo for 15000,-

Link to comment
Share on other sites

Kanskje de burde fått den lisensprodusert i USA, så kunne vi importere den derfra istedet.

 

 

Blir det. heter MR556A1

Og er IMHO bedre da den upperen er kompatibel med andre Ar15, noe de første MR223ene ikke var. Er litt usikker på om dette er endret eller om MR223 fremdeles bruker non-standard spec upper.

 

En Heckler skal jo være tysk, spør du meg. Kjøper man en HK så er det vel en blanding av kvalitet og aura man er ute etter :wink:

Link to comment
Share on other sites

MR308 blir solgt hos herrefolket for 2600euro noe som blir omregnet ca 19600.-

Bytter man bort den tyske momsen med den norske momsen og plusser på frakt

så havner man på ca. 21000.-

Jeg mener det ikke er noen stor upris for dette våpnet men noen anslår norsk pris på 30000

det er hinnsides.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den blir solgt for 21000,- her i Norge, så skal jeg hjelpe Jevnaker Agentur med å tømme lagerbeholdningen litt. Skal de greie å selge noen av denne modellen her til lands så kan de ikke ta av helt på pris. Greit at det er noen så "må ha, bare må ha", uansett pris, men det er jo ikke der pengene ligger. Bedre å tjene litt mindre på børsa, og selge flere. Legger de seg litt fornuftig i pris, så har de solgt tre stk i min nærmeste vennekrets alene.

Link to comment
Share on other sites

Med en pris på 25K, så vil jeg vel si at en JP CTR-02 er ett langt bedre valg til konkurranseskyting. Har jo skutt noen skudd med både CTR'en og 416.

 

Eneste grunnen til å kjøpe HK'en, er etter min mening at man VIL ha en HK av en eller annen grunn

 

 

Og det er i mi bok grunn god nok :)

 

Har en forkjærlighet for HK og tyskerne bruker å være rimelig gode til å skru sammen børser. MR 308 med 20" pipe står i allefall kjempehøyt på ønskelista mi.

 

Og i mitt tilfelle så er det betydelig mere å hente på skytteren enn våpenet når det gjelder konkurranse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er i gata for å kjøpe en praktisk rifle til, budsjettet er ca 25k med alt uten optikk. Om jeg står med en HK i den ene hånda og JP i den andre....... Hmmmm har skutt en del med HK, og er helt sikker på at det blir JP som ender hos meg. Uansett er det hyggelig at utvalget er på vei oppover, er jo artig at det dukker noen nye børser opp i våpen stativet på matchene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen stor fartstid når det gjelder rifler generelt, kun forsvarets gode gamle ag, men jeg må si jeg har en forkjærlighet for hk. så jeg er veldig glad for at disse endelig kom med. bare å få startet praktisk moro til sommeren, så blir det bare å spare stort, for rifle må jo det bli au. ser grufult moro ut. :) så får det bare ta så lang tid det, ser ikke for meg at jeg kommer til å slutte med det første heller. :)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noen små forskjeller mellom 416/17 og AR 16/10, mens MR-modellene er helt kompatible?

 

 

Nei det var vel på MR223 den bakerste takedown-pin'en er flyttet noen milimeter i forhold til HK416/AR15, slik at deres uppere ikke passer.

Usikker på MR308 men vil nesten anta det samme gjelder der.

 

Det er derfor jeg skulle ønske man kunne ha fått HK556A1 istedenfor, da denne er kompatibel med AR.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

har sett at H&K nå også har en annen variant ute av 417 / MR308 som heter G 28. Hva er egentlig forskjellen? Ser forøvrig at den ikke er å få kjøpt? Er det noe håp evt å få tak i den sivilt, eller er det egentlig ikke noe poeng å ha den i forhold til en MR308?

 

Ser ut som største forskjellen er at G 28 har justèrbar gassport så du relativt lett kan skyte både med og uten lyddemper?

Link to comment
Share on other sites

Det står hvertfall at G 28 er basert på MR308 og er 75% kompatibel med utstyr/deler til HK417.

 

Ser på Jevnaker Agentur sine sider at de planlegger å ha en "pakke" e.l. som gjør at MR308 tilsvarer forsvarets skarpskytter HK417.

 

Noen her nå som har fått kjøpt seg en MR308 og har litt erfaringer fra praktisk bruk?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...