Jump to content

MR223 og MR308 er nå typegodkjent og lovlig å erverve


egh77

Recommended Posts

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

At jp er et bedre konkuransevåpen tror jeg ingen kan stille spørsmål ved, men jeg liker godt stempeldrift selv.

Fordelen med stempeldrift er som nevnt renhold og ingen ting annet rent fungsjonsmessig. Bak delen med H&K

sine AR kloner er kraftigere rekyl noe høyere vekt kontra gassdrevne våpen.

Med det sakt så vile jeg byttet mine gassdrevne AR10 (ikke JP produserte)mot en MR-308 uten og blunke da jeg synes

presisjonen og kvalitetsførelsen er overlegen på H&K våpen.

Forsvarets valg av 416 har jeg stor forståelse for når man først skulle implementere et 5,56 våpen, vil påstå at det ikke var

mange bedre alternativer. Noen barnesykdommer har man erfart men de har blitt tatt etter hvert som gassventil avtrekk osv,

det eneste som gjenstår er miljøpatronene selv om nåværende utgave er forbedret kontra de første utgavene.

Link to comment
Share on other sites

Om den var av siste generasjon så ville jeg nok beholdt Stoneren det må jeg nok innrømme.

Om det er en av de første generasjonene villle jeg byttet med en H&K.

 

Et annet svar ville satt store spørsmålstegn ved troverdigeten din :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er MR223 ment å være en konkurrent til div race ar til dynamisk? I mitt hode er MR (stor og liten) sivile utgaver av noe fornuftig militært. Om det er noe direkte problem at en ar blir grisete inni vet jeg ikke da jeg aldri har brukt den i alvor. Ei heller HK416... Men jeg er ikke i tvil om at det er en smartere løsning mtp å unngå dritt i kasse å ha et system som MR/HK416/417 har. Til (mis)bruk ville jeg nok heller valgt en MR sak enn en AR et eller annet. Det er fordeler og ulemper med begge to, og da er det bare hva man legger mest vekt på som styrer. Slik er det med alle ting. At en MR er dyr i forhold til en ar, ja.. Men det er en Sako 85 Finnlight i forhold til en Tikka T3 Lite også.

 

Dritten i mekanismen på en AR15 er et skrivebordsproblem.

 

Hvis AR15 har funksjonsproblemer på skrivebordet er den vel ikke egnet i felt? 8)

 

Spøk til side. Det er eksempeler på øvelser i Norge hvor amerikanske soldater har måttet låne AG'er for å kunne gjennomføre skarpskyting.

 

Jeg tror herrene bør lese høringene i USA om problemene med M16 hvor den er direkte årsak til at amerikanske soldater har mistet livet i Irak og Afghanistan.

Link to comment
Share on other sites

Spøk til side. Det er eksempeler på øvelser i Norge hvor amerikanske soldater har måttet låne AG'er for å kunne gjennomføre skarpskyting.

Det er enten noe du har funnet på, eller en vandrehistorie.

Jeg tror herrene bør lese høringene i USA om problemene med M16 hvor den er direkte årsak til at amerikanske soldater har mistet livet i Irak og Afghanistan.

Leste du konklusjonen også, eller bare populærversjonen i amerikanske aviser som ønsket å selge mere?

Tror du ganske rolig kan svelge en kamel, eller tror du virkelig at man hadde fortsatt å bruke M4 plattformen om det var mulig å dokumentere at soldaten hadde overlevd med et annet våpen i hendene?

Man vil alltid under krigstilstand kunne lage slike historier om soldat A som døde fordi våpnet ikke fungerte, ammunisjonen var for dårlig, vesten for tynn, hjelmen for dårlig osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er også avgjørende for å kunne forstå hetsingen av DI gass systemet, å ta med fadesen i vietnam. Mcnamara og hans kalkulator byttet ut kruttet med noe som brant ekstremt skittent og problemene kom. Da riflen var et uforhåndsmessig viktig våpen i vietnam fikk den gamle soldatmyten "Det han andre har er bedre enn det jeg har fått" et slags empirisk grunnlag, derfor har den vært så seiglivet.

 

 

Det artige her er at vietnam var den første konflikten siden Boerkrigen hvor en førsteklasses stormakt opplevde at riflen var hovedvåpene i trefninger. Under siste krig ble feks. Ikke den ameriaknske totale mangel på lett maskingevær forsøkt rettet på da ildkraften til til kompaniet med mortar, M1 og Mitr glattet over problemet. Omvendt kunne observeres i Wehrmacht hvor store mengder gode lette Mg i krigens innledene faser dekket over K98's mangler. Og det gikk bra da KI98 bare var et støttevåpen for troppen.

 

Når det er sagt har jeg altid slitt med å forstå den soleklare grunnen bak valget av HK416 i Norge, da jeg mener G36 er langt mer komfortabel å skyte. For å ikke snakke drasse på, syns railen til 416 ødelegger våpenets balanse sammenlignet med feks.C8,Buskherren og andre DI våpen. Men så er jo jeg et vanedyr da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var vel noe trøbbel med vandrende treffpunkt ved ekstrem varmskyting av G36, grunnet at plastikken myknet når det ble tilstrekkelig varmt rundt pipeinnfestingen. Om dette har betydning i praksis, eller om det hadde betydning for Norges valg av våpen, det vet jeg ikke.

 

Jeg likte forøvrig G36 godt da jeg fikk leke litt med en, men synes den hadde et par forbedringspunkter til militært bruk. Magasinene er laget av plastikk, solide og funksjonelle nok, men med veldig tykke vegger slik at magasinet blir større og mer klumpete enn nødvendig. Jeg ville heller hatt tynnveggede stålmagasiner slik at ikke doble magasintasker bygger så langt ut fra kroppen, overdrevent store magtasker på magen er en uting når man skal skyte liggende og helst utnytte den lille dekningen som måtte finnes. Videre var jeg ikke særlig begeistret for siktene. Optiske sikter som standard er kjempebra- men da skulle kvaliteten ha blitt hevet et par hakk. Jeg ber ikke om zeiss-kvalitet her, men spesielt det lille rødpunktet som er bygget sammen med kikkertsiktet virket blasst med lite lysgjennomgang og ikke minst trangt med lite synsfelt. De faste plastikksiktene som backup imponerte heller ikke, for kort sikteradius og alt for grove sikter- og hvis jeg husker riktig, så blokkerte optikken for de faste siktene så man i nødsfall måtte brekke løs de optiske siktene. HK har jo noen geniale jernsikter på sin gamle rullelås-serie, hvorfor ikke videreføre et siktebilde som funker?

 

Det høres kanskje luddistisk ut å kreve gode jernsikter på et moderne våpen, men min erfaring med optikk i felt (både på jakt og i yrkessammenheng med to forskjellige farger uniform) er at det før eller siden svikter. Enten tryner man og slår løs montasjen så treffpunktet vandrer, eller så ryker vanntettingen så kikkerten fylles med dugg og blir ubrukelig. Selv høykvalitets kikkertsikter for militært bruk går i stykker av og til, jeg opplevde en gang at høydejusteringen sviktet på en MØR-kikkert så jeg måtte forlegge siktepunkt. Kunne skru og skru uten at noe skjedde. Optikk er bra når det funker, men når det ikke funker (ikke hvis) så må man ha en ordentlig backup. G36 har i standardutførelse ikke det, etter mitt skjønn. HK'en er vel utstyrt med OK jernsikter har jeg skjønt?

Link to comment
Share on other sites

har (nesten) en slik, dog min er en "Mod 1" med noen endringer (comp, gas block)...

 

minuset er at løpet er forholdsvis tungt.

Det er ikke noen tvil om at til dynamisk, er en CTR 18" vel helt klart den beste riflen ut fra fabrikk som er å få tak i Norge. Evt endringer man gjør, vil være personlige preferanser (feks kan det være at en annen komp passer din skyting bedre etc)

Link to comment
Share on other sites

Spøk til side. Det er eksempeler på øvelser i Norge hvor amerikanske soldater har måttet låne AG'er for å kunne gjennomføre skarpskyting.

Det er enten noe du har funnet på, eller en vandrehistorie.

Jeg tror herrene bør lese høringene i USA om problemene med M16 hvor den er direkte årsak til at amerikanske soldater har mistet livet i Irak og Afghanistan.

Leste du konklusjonen også, eller bare populærversjonen i amerikanske aviser som ønsket å selge mere?

Tror du ganske rolig kan svelge en kamel, eller tror du virkelig at man hadde fortsatt å bruke M4 plattformen om det var mulig å dokumentere at soldaten hadde overlevd med et annet våpen i hendene?

Man vil alltid under krigstilstand kunne lage slike historier om soldat A som døde fordi våpnet ikke fungerte, ammunisjonen var for dårlig, vesten for tynn, hjelmen for dårlig osv.

 

AG-historien har jeg fra sikre kilder som jeg dessverre ikke kan dokumentere.

 

Her kan man lese til øyet blir stort og vått: http://www.defenseindustrydaily.com/the-usas-m4-carbine-controversy-03289/

 

Sitat fra Senatet i WDC:

 

Aug 1/12: Political. Sen. Tom Coburn [R-OK] delivers a floor speech about the M4 and the Army’s failure to replace it. He reminds the Senate about the dust testing in which the M4 came in last, and points out that the average rifle age is 26 years, compared to 12 years in Germany, or 8 years for US Special Forces. The Army has been able to rush MRAP competitions for much more expensive equipment, but:

 

…secretary of Army Guerin… assured me that we would have a new competition for a new rifle for our troops. That was 2007. Here we are, six years later, and the army is now telling us we’re going to have a new competition in 2014… Because the guys that are responsible for making the decision on purchasing the rifles are not the guys that are out there on the line. Because if they were, we would have already had this competition…

 

On July 13, 2008, in the battle of Winot [sic] in Afghanistan, 200 Taliban troops attacked the U.S. troops at a remote outpost in Eastern Afghanistan. The Taliban were able to break through our lines… Believe it or not, do you know what killed most of us? Our own rifles. Practically every one of our dead was found with his m-16 torn down next to him where he had been trying to fix it. That’s occurring now. Except it’s not getting any press.

 

…You know, a lot of people do a lot of things for our country, but nobody does for our country what the soldier on the frontline does – nobody. Mr. secretary of the Army. This is a moral question. Get the rifle competition going. Members of congress, members of the senate who are on the armed services committee don’t allow this to continue to happen.

 

 

 

Denne artikkelen oppsummerer ganske greit:

 

Earning Its Keep: The HK416 Within the US Military

This entry was posted on March 2, 2013 by editor.

By Will Grant

After a typically exhaustive two-year process, the Army may be ready to issue a new rifle to infantrymen for the first time in 50 years. Through what’s called the individual carbine competition, the Army is evaluating five rifles for widespread service as a replacement for the M4. The final product of that selection process will likely mean the end of the M16 family of weapons’ streak as the longest-running standard US infantry rifle.

Of the five rifles submitted to the Army as a replacement for the M4/M16, the Heckler & Koch HK416 is a strong candidate, though many think not likely the end winner. In its own right, the HK416 is amassing a strong reputation in the US military. At the top of its resume is that it's credited with delivering the rounds that killed Osama bin Laden. Next on the list is that the Marine Corps adopted it as the M27 Infantry Automatic Rifle to replace—not fully, but in large part—the M249 Squad Automatic Weapon, which has been in service with the Marines since 1985.

“Early on, the 416 got an almost mythical reputation,” says Larry Vickers, who spent 20 years with the Army’s Delta Force and was instrumental in putting the 416 into the hands of the special operations community. “As far as a CQB gas-piston weapon, it’s about as good as you can get. Very reliable.”

The 5.56-caliber 416 is available to civilians as the MR556A1 at a retail price of $3,295. With an 11-inch barrel and loaded 30-round magazine, the rifle weighs 8.25 pounds. With the same barrel, it will have a muzzle velocity of 2,592 feet per second and can shoot approximately 850 rounds per minute.

When the 416 made its debut in 2005, it was lauded for its proprietary low-maintenance piston system that replaced the direct impingement of the M16. Essentially, instead of the propellant gas being used to cycle the weapon, a piston receives the gas at the front sight post performs the same role. Many thought the technology was new, though such models had reportedly been around since the 1920s. What the new 416 did offer was a refreshing change to the high lubricant needs of the M4. In places like Iraq and Afghanistan, sand and grit have been the culprits of many a jammed, unlubricated M4.

“The piston operation cleans up the system,” says Dan Shea, editor in chief of the Small Arms Defense Journal and owner of the GSA-contract armorer Long Mountain Outfitters. “Remember HK re-designed the M16 platform to utilize the piston operation, and tweaked a lot of things in the process. This is a purpose-designed, piston-operated M16 variant, and that makes a difference over drop-in piston conversion units.”

Replacing the direct impingement system with the gas piston benefited the rifle’s performance in two ways: It reduced internal temperatures, and it reduced fouling. Lower temperatures mean a longer shelf life for all parts involved, and less fouling means fewer cleanings. But there are tradeoffs with the gas piston, and not everyone’s sure it’s a superior system—like the fact that the action, originally designed by Eugene Stoner, wasn’t engineered for a piston slamming into it.

“The move to a piston operation is, in my opinion, a smart move. But that does not come without some negatives,” Shea says. “The tilt-bolt pressures are well accounted for in the 416, but there is still a bit of an issue on breaking lugs after long, hard use.”

There have been other reported problems with the rifle, as well. One complaint voiced by many was that the rifle wouldn’t accept polymer magazines, including the nearly ubiquitous PMAG magazines. At SHOT Show this year, H&K released the A5 variant that can now accept non-metal magazines. Magpul also helped by offering the PMAG 30 M3 and PMAG 30 MagLevel. Other complaints of functionality and compatibility are generally written off to misuse of the weapon or exaggeration.

The 416’s “mythical reputation” contributed to the outcries against it. Because its reliability was so widely lauded, any shortcoming of that was a chance to sound off. One thing has remained clear to the weapon’s proponents: When compared to the M4, the 416 is a more forgiving, versatile weapon.

“The bottom line is that the M4 is a good gun,” Vickers says, “but it has its limitations. Special Operations needed something that could perform outside those limitations.”

According to Vickers, SOF soldiers needed a rifle that could maintain a high rate of fire, function equally well with or without a suppressor, handle a wide variety of ammunition, and have a short barrel for close-quarters combat. The M4 couldn’t quite make that bar, but through extensive testing, the 416 showed that it could.

The cooler chamber temperatures allowed for a higher rate of fire. The shorter barrel of the 416 (available with a 10.4-inch barrel) was better than the M4 for close-quarters use. The 416 could handle the necessary variety of ammunition and worked flawlessly with a suppressor. Some models of the 416 are also over-the-beach certified, essentially meaning the weapon can be safely fired after being submerged and not fully drained. Even the weapon’s staunchest supporters won’t say the gun is for every soldier, but for those who need its capability, there’s nothing better.

But, as is well known, in the military, the best product is not always the winner. The Army likely isn’t convinced every soldier needs the capability of the 416. Which is why many think rifle won’t come out on top of the individual carbine competition and that the Army will announce that the M4 may not be the best, but it’s good enough.

There is at least one man who is not satisfied with the “good enough” stance. Senator Tom Coburn, R-Okla., last summer demanded an explanation as to why finding a superior carbine for soldiers was taking so long. He then put a hold on the confirmation of the Army’s new acquisitions chief, Heidi Shyu.

“She is in charge of $28 billion dollars in expenditures,” Coburn told the Senate. “My objection was due to the Army’s continued lack of urgency in modernizing and fielding new rifles, carbines, pistols, light machine guns and ammunition for our troops for combat.”

While replacing the M4 seems unlikely, especially in light of sequestration cuts, there is the possibility that change is nigh. Larry Vickers, who maintains tight connections within the Special Operations community, points to a discussion he recently had with a friend about the unlikelihood of a new standard carbine.

“The guy said, ‘I hear that, but my theory is that Congressional oversight could change that,” Vickers says. “‘Congress is watching every move the Army makes right now.’”

Dan Shea of Long Mountain Outfitters thinks the M4 is safe in its current position. At least for now.

“Changing a firearm is a very difficult and expensive thing to do for an army, but it’s not as bad as trying to change ammunition,” he says. “I suspect that for now, the 416 and its variants will be in USMC and SOCOM-type use, and Big Army will stay with the M4 due to budget constraints.”

 

This entry was posted in Gear, Military and tagged Larry Vickers, Small Arms Defense Journal, Dan Shea, gas-piston rifle, Army Individual Carbine Competition, M4, HK416, Heckler & Koch, Will Grant, Blackwater Tactical Weekly on March 2, 2013 by editor.

Link to comment
Share on other sites

Torf, ang AG historien er selve plottet ekstremt usansynlig. Det har nok forekommet at utenlanske soldater har manglet amunisjon pga logistikk som sviktet, men at en amerikansk avdeling ikke fikk skutt fordi ingen av våpnene deres fungerte på en bane, er mildt sagt veldig vanskelig å tro på. Jeg har skutt en del med våpentypen du skisserer, (noe i nærheten av hundretusen skudd) og joda, jeg har opplevd at ting skar seg, eller at et våpen måtte ha fix for å fortsette, men grunnen har uten unntak vært ammunisjon som var utenfor spec, våpen som er spesialtrimmet for konkuranser, eller er fullstendig utslitt.

 

 

At det har vært diskusjoner i USA der politikere og journalister har brukt energi på å stille spørsmål rundt påståtte problemer med M16/M4 plattformen er jo ikke noe nytt, Man satser videre på M4 plattformen, og det er ikke pga av mangende US produserte alternativer eller pengenød som gjør at man har valgt å ikke kjøpe et annet konsept.

 

Kan også nevnes at ingen automatrifle fungerer pålitelig med sand, jord eller is i mekanikken, uansett om det er produsert i Russland, Kina, USA eller Tyskland. Har DI long piston, short piston eller whatever ;)

 

Forøvrig er dette en veldig kraftig avsporing fra det tråden egentlig skulle handle om, men tror ikke jeg risikerer noe magetrøbbel om jeg vedder på å spise et HK 30 skudds magasin med fjær og følger om vi ser en vinner i NM Open Dynamisk rifle i løpet av de neste årene med en HK MR223/308

Link to comment
Share on other sites

men tror ikke jeg risikerer noe magetrøbbel om jeg vedder på å spise et HK 30 skudds magasin med fjær og følger om vi ser en vinner i NM Open Dynamisk rifle i løpet av de neste årene med en HK MR223/308

 

 

+ 2 på den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må slutte meg til hva FN-G1 sier angående at US - Canadisk personell har måtte skyte med norske våpen pga. at deres egne M16 - M4 -C7 - C8

ikke fungerte.

Men at de har skutt med Norske våpen for og ta de Norske ferdighetsmerkene det medfører riktighet, har selv arrangert mange slike skytinger

med Nato personell fra mange nasjoner i Norge.

Men til forskjell fra FN-G1 så har jeg erfart låsninger på gassdrevne våpen grunnet kombinasjon av mye skyting manglende puss

grisete ammo og fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Tja FN G1, dette er vel ikke vanskeligere enn at skulle jeg reist til sandkassa ville jeg hatt en HK416 og til pappmål i Norge en JP.

Om du skulle representert Kongeriket Norge i Sandkassa så ville ikke JP hvert et alternativ, avhengig av etat og avdeling ville valget i hovedsak vært H&K 416 / 417 C-7 / C-8 som primærvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Kan dere liste opp HVA som gjør en JP så mye bedre? Jeg har aldri så mye som klådd på en JP så jeg har bare punkter som gir mening oppe i mitt eget hode:

 

Vekt? HK tyngre? Mer framtung?

Rekyl? HK og JP like med samme komp?

Presisjon? Hvor stor forskjell kan det være?

 

Når dere skriver at en med en MR aldri vil vinne Dynamisk Open, så må jeg si jeg ikke helt skjønner hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel ikke noen stor JP fan heller, men en "vanlig" AR er modulær, dvs du kan sette den sammen som du vil, den kan bli både baktung/fremtung, eller helt i balanse alt etter hvordan kolbe, løp osv du velger.

 

En stempelrifle gir mere opplevd rekyl, både med og uten kompensator en en DI AR

 

På en DI rifle er det lett å få til et helt frittflytende løp, gassrøret på en AR er bare festet i forkant (blokka) så det vil ikke skape noen spenninger i pipen ved varmskyting.

En helt ordinær rifle fra de fleste produsenter skyter med rimelig ammunisjon samlinger på under 25mm, modellene med mere påkostede piper holder normalt fint under 20mm.

 

Finnes flere svært gode avtrekk til AR riflene, avtrekk som utløser helt rent på rundt kiloen er helt normalt. Til MR er det vel bare Giesselle som lager noe, og ettersom 416/417 brekker av hanene sine som de er, så ville jeg vært veldig skeptisk til å sette et matchavtrekk i en MR.

 

For konkuranseskyting (og ellers) så gir et langt forskjefte som man får hånda langt frem på mye raskere målskifter, bedre kontroll generelt og de peker bedre. (Se på konkuransehagler) MR har et stutt lite grep som er å holde i som en piggtrådrull. Og det blir nær umulig å ha en to-fot på og samtidig finne en plass å ha hånda.

 

Forøvrig er en sammeligning av JP og MR som å stille i et formel1 løp med familiebilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tillat meg å låne tråden.

Vi er noen lokale NROF-ere som av og til får stille opp i lokale DFS-stevner med Bushmaster. (Ja, vi vet at dette ikke er helt etter Skytterboka). Til stor fortvilelse for lokale toppskyttere med HK416 hender det at vi slår dem. De henviser til at vi har klare utstyrsfordeler. Vi bruker uniform, aimpoint uten forstørrelse, ja kort sagt bestreber vi oss på å følge utstyrsreglene nøye for å konkurrere på like vilkår.

Så kommer spørsmålet: Er virkelig Bushmaster (til halve prisen) så mye bedre enn HK416? Har vi virkelig en utstyrsfordel?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tillat meg å låne tråden.

Vi er noen lokale NROF-ere som av og til får stille opp i lokale DFS-stevner med Bushmaster. (Ja, vi vet at dette ikke er helt etter Skytterboka). Til stor fortvilelse for lokale toppskyttere med HK416 hender det at vi slår dem. De henviser til at vi har klare utstyrsfordeler. Vi bruker uniform, aimpoint uten forstørrelse, ja kort sagt bestreber vi oss på å følge utstyrsreglene nøye for å konkurrere på like vilkår.

Så kommer spørsmålet: Er virkelig Bushmaster (til halve prisen) så mye bedre enn HK416? Har vi virkelig en utstyrsfordel?

 

Skyter dere med samme aimpoint, samme ammo og uten komp, er det kun han som holder i børsa som er forskjellen. På en ringdelt skive vil du nok ha en fordel med sivil ammo, i praktisk er miljøammo godt nok

Tror han som har vunnet NM Dynamisk de siste 8-10 årene hadde vunnet med 416/mr223 også. Bra at DFS tillater at dere skyter 5.56 klassen, hvor er dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er det M15x1 på MR223? Fikk streng beskjed av en børsemaker som sa han drev med de om at at det var M13x1 på disse. Det er det visst også blitt på HK416 da det skal være levert HK416 til Forsvaret produsert i USA. Vet det var 1/2-28 unef på tidligere 416...

Link to comment
Share on other sites

Muligens ikke, men prøvde å si at hk416 hadde 1/2-28 til en fyr. Det var visstnok feil.. Og fikk ettertrykkelig høre at det var 13x1 på både 416 og MR. Jeg vet at iallefall de første 416 som kom har 1/2-28. Hvordan de er nå skulle jeg gjernevisdt. Spesielt siden nye utleverte 416 skal være produsert i USA ifølge "børsemakeren" jeg snakket med. Han jobbet med de så det visste han.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...