Jump to content

MR223 og MR308 er nå typegodkjent og lovlig å erverve


egh77

Recommended Posts

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tafsa litt på både MR308 og MR223 idag, og må si de virka som flotte våpen :)

Gledelig var det også og konstatere at MR223 upper'n passa flott på AR luwer'n min ;) Aner jeg egen upper til NROF skyting :D

 

Høres utrolig ut at du fikk en MR223 upper til og passe på en vanlig AR15 lower, sikker på at det ikke var en MR556 eller 416 du prøvde.

Pinnegeometrien på MR223 og standard AR15 er jo forskjellig nettopp pga. at man ikke skal kunne bruke et vanlig AR-15 / M-4 el. underbeslag, dette var et av kravene fra tyske justismyndigheter for at våpnet skulle bli godkjent.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

H&K 416 upper og lower går om hverandre med AR-15 upper og Lower, det er riktig.

Derimot når det gjelder MR223 som er den europeiske sivilversjonen av H&K 416 der

går de ikke om hverandre slik jeg skrev forrige innlegg.

Derimot den Amerikanske sivilversjonen av H&K 416 er amerikanskprodusert og heter MR556

der er upper og Lower kompatible med std. AR-15 typer.

AR-15 og M-16 / M-4 ol. Upper og Lowerde har alltid gått om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Tafsa litt på både MR308 og MR223 idag, og må si de virka som flotte våpen :)

Gledelig var det også og konstatere at MR223 upper'n passa flott på AR luwer'n min ;) Aner jeg egen upper til NROF skyting :D

 

Høres utrolig ut at du fikk en MR223 upper til og passe på en vanlig AR15 lower, sikker på at det ikke var en MR556 eller 416 du prøvde.

Pinnegeometrien på MR223 og standard AR15 er jo forskjellig nettopp pga. at man ikke skal kunne bruke et vanlig AR-15 / M-4 el. underbeslag, dette var et av kravene fra tyske justismyndigheter for at våpnet skulle bli godkjent.

 

Våpnet var en MR223 rett ifra Jevnaker Agentur, så mulig de har en egen versjon i tyskland som har de 6mm forskjell på pinnene.

Jeg var også sikker på at de skulle være foskjellige, men jeg kunne ikke la være og sjekke da en av gutta i NROF her nede dukka opp med en sånn :) Den passer flott :) :)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde de første som kom til landet og der var geometrien ulik AR-15 men om han har fått lik pinneavstand så er jo det

helt ok, om dette er hva som blir levert til Norge pt.

En upper vil vanligvis representere 75% av kostnaden på en AR-15 og muligens noe mer i dette tillfelle pga. stempelmekanismen,

så er redd man må regne med i størrelsesområdet ca. 17000.- for en MR223 upper.

Link to comment
Share on other sites

Upper til MR223A1 går fint på en AR-15 lower, A1 versjonen har 'take-down' pinnene i 'standard' plassering.

 

MR223 (ble ikke solgt i Norge) har bakre pin flyttet, derav passer den ikke på en standard AR-15.

 

 

Selv om A1 versjonen har løst problemet men å mate lower og upper sammen, så må man ha en lengre avtrekkerhane for å kunne deaktivere tennstempelfjærsikringen i sluttstykkebæreren. Eller, man kan modifisere sluttstykkebæreren til bruk med 'standard' AR avtrekkshaner.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har kjøpt MR223, har dere fått testet presisjonen i denne, erfaringer?

 

Jeg skal kjøpe rifle og det står mellom, MR223 og JP, men jeg klarer ikke å bestemme meg. Noen som har noen synspunkter :?:

 

 

 

Presisjon i riflen er en av de tingene som jeg vektlegger høyt, derfor "maser" jeg litt om dette..

Link to comment
Share on other sites

har ikke prøvd presisjon på MR223, men på 416 (antar det er samme pipe etc) med hjemmeladninger.

 

Holdt innertier så vidt. yttertier med forsvarets ammo.

 

er du ute etter presisjon i en AR så anbefaler jeg deg 20" med en walther lotar pipe. mye bedre erfaring med presisjon der enn i en 16"

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har kjøpt MR223, har dere fått testet presisjonen i denne, erfaringer?

 

Jeg skal kjøpe rifle og det står mellom, MR223 og JP, men jeg klarer ikke å bestemme meg. Noen som har noen synspunkter :?:

 

 

 

Presisjon i riflen er en av de tingene som jeg vektlegger høyt, derfor "maser" jeg litt om dette..

 

 

enkelt, jp med 18" pipe.

Link to comment
Share on other sites

har ikke prøvd presisjon på MR223, men på 416 (antar det er samme pipe etc) med hjemmeladninger.

 

Holdt innertier så vidt. yttertier med forsvarets ammo.

 

er du ute etter presisjon i en AR så anbefaler jeg deg 20" med en walther lotar pipe. mye bedre erfaring med presisjon der enn i en 16"

 

MR'n har vesentlig tykkere pipe som ikke er behandlet/uten coating av noe slag (skal gi bedre presisjon, men gjør den dog en del tyngre, 400-500gram faktisk) og mindre 'slark' mellom upper og lower grunnet andre 'take down pins'.

 

MR står for 'match rifle' ikke helt enig i den men....spørs hva man er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Prøv og få prøvd flest mulig våpen og gjør deg opp din egen mening om hva som passer deg best.

Om du lekker til geografisk tilhørighet i profilen din er det slettes ikke umulig du vil kunne få invitasjon

til og prøveskyte alternativer i nærheten.

I så fall skaff deg noen pakker med fabrikk kvalitetsammo foreks. Fiocchi fra XXL eller tilsvarende kvalitet

som du kan teste med.

Mange er skeptisk til billig russerammo og hjemmeladet ammo man ikke har satt sammen selv i sine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Holder foreløbig en knapp på JP uten at jeg helt har bestemt meg. Men som mange andre, så liker jeg tyske produkter.

 

Ser at JP-15 ikke er på listen til POD over våpen som kan erverves, men CRT-02 er der. Kjenner dere til om noen har fått kjøpt denne riflen. Er jo samme riflen, bare litt billigere..

Link to comment
Share on other sites

Løpslengden har ingenting med pressisjonen å gjøre, er mere raklemanikken fra tyskland som er synderen ;)

 

Vel, raklemanikk kan jeg overhodet ikke skjønne hvor du får fra? Min erfaring er at de er skrudd og tilpasset meget godt. Og presisjonen er det i alle fall ikke noe å si noe på. Men det viktigste må være at ting fungerer når man drar i avtrekkeren. Min spiser alt fra 110grs til 200grs uten å mukke. Hjelper ikke med snakeeyes på 100 meteren om du må dra i rackeren med jevne mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikkert han mente raklemanikk i ordets rette forstand. Men at det å sette flere deler med noe tyngde og ei fjær på oppå løpet kan virke inn på presisjonen ved at det ikke står likt fra gang til gang. Om en ser på x antall tester fra det store utland så ser det ut som om det er generelt vanskeligere og dyrere, å få en med gasstempel og støtstang til å ga like godt som en med gammelt gassystem. Et lite rør som står fast vil mest sannsynlig påvirke løpet i mindre grad enn ei voksen gassblokk, et stempel i denne og ei stang med ei fjær på. Går helt sikkert godt nok for de fleste, men om en jager grupper med den så KAN det tenkes at systemet over pipa spiller litt inn...

Link to comment
Share on other sites

Vel, det jeg egentlig mente var egentlig uten høflighetshatten på at hele HK rifla er ..hmmm skrot.

 

En AR er laget for direkte gass, å putte inn stempel er å ødelegge den, eller å prøve å løse et problem som ikke er der for å tjene penger.

Om man støtt og stadig må dra i "rackeren" så har en ukyndig skrudd sammen våpnet, eller man har puttet inn uorginale deler for å oppnå noe spesielt som f.eks mindre rekyl, lettere avtrekksvekt.

 

Og til slutt, HK, because you suck and we hate you. (Hvor får du kjøpt nytt løp til en MR223, eller en rekylfjær :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mulig å påstå at HK gav opp det amerikanske markedet, og dermed store deler av sitt potensielle sivile marked, på grunn av noen kontroverser for en del år tilbake. Husker ikke detaljene just nu, men det var visst noe med importrestriksjoner eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Vel synes nå mr223 er svaret på en ar15 som ikke trengte å fikses til prisen av 2 stk standard ar rifler..

Er så heldig at jeg har fått prøve jp ctr02 og det er ei NYDELIG rifle.

Klart noen som synes at enkelte produkter er bedre pga merket og ikke varen, men er nok der at jeg synes at en mr223 er en overprisa ar15 og Jpen er en rifle som er laget for ipsc.

Link to comment
Share on other sites

Er MR223 ment å være en konkurrent til div race ar til dynamisk? I mitt hode er MR (stor og liten) sivile utgaver av noe fornuftig militært. Om det er noe direkte problem at en ar blir grisete inni vet jeg ikke da jeg aldri har brukt den i alvor. Ei heller HK416... Men jeg er ikke i tvil om at det er en smartere løsning mtp å unngå dritt i kasse å ha et system som MR/HK416/417 har. Til (mis)bruk ville jeg nok heller valgt en MR sak enn en AR et eller annet. Det er fordeler og ulemper med begge to, og da er det bare hva man legger mest vekt på som styrer. Slik er det med alle ting. At en MR er dyr i forhold til en ar, ja.. Men det er en Sako 85 Finnlight i forhold til en Tikka T3 Lite også.

Link to comment
Share on other sites

Er MR223 ment å være en konkurrent til div race ar til dynamisk? I mitt hode er MR (stor og liten) sivile utgaver av noe fornuftig militært. Om det er noe direkte problem at en ar blir grisete inni vet jeg ikke da jeg aldri har brukt den i alvor. Ei heller HK416... Men jeg er ikke i tvil om at det er en smartere løsning mtp å unngå dritt i kasse å ha et system som MR/HK416/417 har. Til (mis)bruk ville jeg nok heller valgt en MR sak enn en AR et eller annet. Det er fordeler og ulemper med begge to, og da er det bare hva man legger mest vekt på som styrer. Slik er det med alle ting. At en MR er dyr i forhold til en ar, ja.. Men det er en Sako 85 Finnlight i forhold til en Tikka T3 Lite også.

 

Dritten i mekanismen på en AR15 er et skrivebordsproblem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en bør se på hva av våpen en skal/kan kjøpe i prisklasser og etter hva man får og sammenligne dem deretter.

 

Altså : rundt 10-14 tusen kr

Bushmaster

OB

Stag

Osv

 

Mot: 22-26 tusen kr

Mr223

Jp ctr 02

osv

 

om minnet ikke svikter på prisene.

 

Men når det kommer til hva en får så synes jeg at mr223 er MYE nærmere en bushmaster enn en Jp...

Link to comment
Share on other sites

Dere bruker pris som et argument mot MR, men for nysgjerrighetens skyld, hva om pris ikke er en faktor? Er en JP fremdeles bedre?

 

MR223/HK416 er vel helt klart mer egnet til strid, og gasssystemet gjør den jo svært pålitelig, men de fleste skal ikke dra rifla gjennom gjørme og saltvann, og mange skyttere i Norge har god råd slik at pris ikke er noen hindring. Slik jeg ser det er vel KUN presisjon og vekt det som teller? Hva er da "best"?

Link to comment
Share on other sites

Om HK'en er bedre å skyte med og med bedre presisjon enn Ctr-02 så kjøper jeg en tvert, bedre presisjon og "matchrifle"-følelse enn -02'en gir tror jeg det er vanskelig å finne i en halvauto...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med HK416, så jeg har overhode ikke noe sammenligningsgrunnlag med andre rifler, men skulle jeg hatt ei slik rifle ville jeg kjøpt det som ble regnet som den beste konkurranserifla. Ikke det som var mest military-tacticool. Kort prosess.

 

Er forresten lyddemper lov i Dunamisk? Ser på videoer at folk bruker kompensator, men ingen bruker lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

En god kompensator fjerner mer rekyl enn en lyddemper.

En komp kan fjerne så mye som 70-80%.

En lyddemper ligger som regel på 50-60%.

 

Ulempene med lyddemper er at timeren ikke alltid registrerer skuddene.

Og du vil få en ekstrem mirag/varmeflimmer fra demperen som vil forstyrre siktebildet.

 

Derfor er det ingen som bruker det i konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...