Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Sunnmøring skrev (På 2.3.2022 den 14.00):


K95 er ei lett børse.. og jeg vet ikke hvilken samlinger du skyter med andre kuler.. men siden du ikke var fornøyd med 3cm/5skudd så regner jeg med at snittet ditt med K95 ligger under der på 5 skudd med andre kuler..

 

Av erfaring så trives ttsx lenger fra bommene enn en skulle tro og regner med..  og mange gir opp kulen før avstanden til bommene har blitt stor nok..

 

Jeg skjøt en stige test for å finne hastighets node..for så tune col for å få samling med den kruttvekten som lå innenfor den hastighets noden jeg ville ha..  med Barnes ttsx så er det ikke alltid formelen for suksess ligger i å jage avstand til bommene..

Sunnmøring har gjort samme erfaring som meg (rødt)

Disse bildene er fra Blaser sine piper kappet til 50 cm. 6,5x55 120gr TTSX med patronlengde 75,5mm over nær max Vit N560.

Skyter jevnt godt, finner ikke 5 skudds bildene akkurat nå.

 

20210521_101113.jpg

20210521_101339 (1).jpg

20210521_101615 (1).jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (17 minutter siden):

Det er nok to umulige krav du har der: god i skumring og veldig lett. Jeg har HT 2,5-10 på min. Du må ha vært uheldig med ditt sikte. Jeg har HT 3-12x56 på min R8. Det er mange som bytter ut HT nå, går over til noe med 6x forstørrelse. Jeg er veldig glad HT siktene og kommer ikke til å bytte. 

Et lett sikte til Hardangervidda, da bør du jo ha litt forstørrelse. Den Leupolden du har nå er vel lett? Og et godt alternativ som sikte nr 2?

Du har helt rett i det, god i skumring og veldig lett vekt går ikke hånd i hånd. Er derfor jeg nok havner i alternativ 1,5 klubben, jack of all trades - master of none.  Leupolden er lett, men ikke så mye lettere enn V6, det skiller ikke mye der egentlig

Link to comment
Share on other sites

Ja, har 4 March kikkerter nå..(huff).. nruker bare det nå. Jakta to sesonger med March. Jeg liker de godt! Tydeligvis;) kan bare anbefale. 3-24 er ffp, synes de har flere retiklet som passer bra til jakt. Bor du på Sørlandet må du gjerne komme å se de.

Link to comment
Share on other sites

vannebo skrev (1 time siden):

Noen som har noe erfaring med lett tofot på kipp?


Kan dessverre ikke svare ja på det.. har tenkt tanken noen ganger..men om et slikt behov melder seg så funker sekken ut til 500m.. og om behovet for en tofot er der før avgang..blir en annen rifle valgt..

 

men her er en som har gjort noe med det..

 

Link to comment
Share on other sites

Har vel egentlig ikke savna det annet enn når man skal sette fra seg børsa. Har brukt kikkert som anlegg om jeg ikke har funnet en egnet stein eller noe, men man sniker ofte i skjul bak stein eller fortøyning uansett.

Sekk blir ofte lagt igjen under siste innpåstillingen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en K95 Black med rett stokk bak og fortre med ibenholt. 8-kantet 60cm pipe. 
meget fornøyd med stokken, den gir ei rolig rifle som går meget godt. Den rifla jeg har som er best pt. 
 

Har forsøkt litt forskjellig av sikter, bl.a Zeiss VM 3-12x56, Leupold 2,5-8x36, Z3 3-9x36 og nå sist Zeiss HT 3-12x56. Sistnevnte sikte blir værende! 
 

Minuset med K95 er et de laveste ringene gir en fornuftig montering med 56mm sikter, men ser helt idiotisk ut med de mindre siktene som rager høyt til værs....

 

Dessuten: Totalpakken blir fortsatt lett, snerten og ytelsessterk!

Edited by Kiwi
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatør said:

 Jeg mener 42 mm er det største som passer til en kipplauf.

Her er jeg i prinsippet helt enig, men problemet- med både K95 og K3/K5- er at de laveste hurtigmontasjene er så høye at det nærmest ser flaut ut med en 42`kikkert. Den laveste montasjen rett ut av eska til feks Merkel- bygger jo hele 15mm + "klompen" på pipa.😕 Blaser har litt bedre utvalg. Mitt kompromiss er en Victory 2,5-10x50 av den gamle typen. "Liten" og kompakt- og veier bare noen gram mer en 42`utgaven.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Estetikk er viktig for meg. Har snakket med børsemaker om muligheten for å ordne en annen lav montasje på rifla. Vurderer Talley eller Era.... 

 

For meg er dette rifla jeg bruker til jakt ved dårlige lysforhold, råbukk og hjort, samt at den er med på villreinjakt siden den er den suverent letteste rifla mi. Jaktreiser er den også med på. Lett å pakke bort. 

 

Vekt er også et tema.

Min K95 et faktisk ikke for topptung.

Legg noen av dagens 42mm sikter (alle unntatt HT) på vekta, så kan vi ta diskusjonen om 56mm HT og vekt etterpå.... 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Estetikk er viktig her ja. Tofoter, patronholdere, digre taktiskte snipersikter, CD-ROM spiller og integrert vaffeljern må ikke forekomme! Hva med den nye 42mm modellen til Kahles? Ser spennende ut.  Vekt og jakt… well boys! I 2021 gikk jeg fra å veie 127kg til 99,8kg… kan bare si det har en del mer å si for jakta enn 10gram på montasje eller 80gram på kikkerten.. la heller sjokoladen ligge to uker før du skal på fjellet;)

Link to comment
Share on other sites

Den nye x42 Kahlesen havner vektmessig mellom HT x50 og x56. Bare noen få gram som skiller hver vei, så vekt er vel egentlig ikke noe stort argument. Om man allikevel ikke får så lave montasjer annet enn at x 50 eller x56 kan monteres, så hvorfor ikke dra med seg den ekstra «ytelsen» dette gir. Om estetikk er viktig så virker jo ikke akkurat et unødvendig høyt montert sikte med stor (moderne) diameter på okular som en innertier. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, amatør said:

Helst så lavt at du ikke får tommelen under okularet? ...

Dette er en av flere årsaker til at min favoritt er den gamle typen Victory 2,5-10x50. Den har et okular på ca 40mm, og en lengde på ca 30 cm. I tillegg er den en god hekto lettere enn bla V6en. Minuset er at lyset kun er egnet i skumringen- men den har en skikkelig grov svart retikkel som løser det "problemet"  

 

Trenden på mange av de nye kikkertene er et okular som snart er like stort som frontlinsen på en x50, noe jeg ikke har sansen for. Det har muligens noe med kravet om større zoom, ikke vet jeg. Men en får som regel ikke i pose og sekk. Som tilårskommen jeger er jeg nok litt konservativ til de nye trendene, men noe synes jeg faktisk var bedre før 🙂

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

gapahuk skrev (På 24.3.2022 den 10.15):

Kipplauf og valg av kikkertsikte

 

Siden kippen er en lettvekter av natur, finnes det vel i hovedsak to veier å gå mtp valg av optikk:

 

1: Så lett og kompakt kikkertsikte som mulig, for å holde totalvekten og størrelsen nede

(1,5) Allround sikte, ikke superlett, ikke veldig tungt

2: Kippen er så lett at jeg kan velge ett tyngre sikte, totalen blir jo relativt lett uansett

 

Hva gikk du for? og hvorfor?

 

Jeg kommer til å bruke kippen til alt fra smyg og postering på rådyr, hjort og villsvin, til reinjakt på Hardngervidda. Selvfølgelig kan man ha to sikter, men det koster flesk, og jaktkontoen er slank for tiden. Som nevnt tidligere innlegg står det et Leupold VX-6 2-12x42 på den nå(mitt gamle sikte). Men det blir erstattet i disse dager, en Zeiss V6 2-12x50 skal på. Jeg trives godt med 2-12 sikter men ønsket litt bedre skumringsegenskaper enn jeg fikk i Leupolden. Ja, jeg vet HT 2,5-10x50 eksisterer, HT har dassrull effekt på laveste forstørrelse, det har jeg hatt før og skal aldri ha det igjen. Jeg fikk også en veldig god pris på V6`en.

 

Når jaktkrona står sterkere i kurs er drømmen å kjøpe en ekstra montasje og en skikkelig lettvekter til lange dager på Hardangervidda!

 

 

Er så heldig å ha liggende en z3 4-12x50, den kommer å havne på kippen når den kommer. utrolig lett 400gram og knall optik. Synd de ikke selger den i europa lengre. bruktprisene er nå høyere en nypris var når de ble solgt for noen få år siden.

Link to comment
Share on other sites

vannebo skrev (På 24.3.2022 den 14.45):

Noen som har noe erfaring med lett tofot på kipp?

Jeg har brukt en Stoney point 2-fot på kippen min med god suksess. Har 2 forskjellige, en til sittende og en til liggende skyting. Er den lengste som brukes mest.

 

På toppen har jeg en Leupold VX6 2-12x42 med lys. Funker veldig bra. Totalvekt på 3,0 kg inkl demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Tomas skrev (3 minutter siden):

 

Har vært hos Vågsland og sett på denne børsa, helt utrolig. 30000 kr for kun ei ren låskasse fra Canada. Ruger nr 1 eller 3 blir litt tamt i forhold, men dugandes til mye likevel. Har også en k95 i 7x65R, ikke fått prøvd presisjon på denne enda. Noen sier at de ikke er så overvettes bra presisjon, vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (41 minutter siden):

Har også en k95 i 7x65R, ikke fått prøvd presisjon på denne enda. Noen sier at de ikke er så overvettes bra presisjon, vi får se

 

Presisjonen er der til det fulle.. det er som regel "daukjøttet" bak som har den største påvirkningen på presisjonen..  

3 skudd 100m

Screenshot_20220122-173044_Gallery.jpg.3a9dcf95a1be6cbdbde77aa136d6d8c9.jpg

skutt liggende med støtte på sekk..

Screenshot_20220122-173232_Gallery.jpg.51ae03b7b0433f5198da96d0c903bb75.jpg

 

 

 

Edited by Sunnmøring
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

@gordon setter Gratulerer med nydelig rifle!! 

 

Jeg var å tafset på en K95 i helgen, fantastisk håndverk som oser av kvalitet! 

 

Jeg var på banen idag med min kipp. Den er av den rimeligere sorten men du verden for en presis rifle. Jeg skyter merkelig nok bedre med den lette kipp'en enn med Mauser M03'en min. 

Skal huske å knipse noen bedre bilder, og samlingene på skiva neste gang.

20220504_180013.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
gordon setter skrev (1 minutt siden):

Den veier faktisk 2470 gram i kaliber 6,5x55. Så 56 gram mindre i 6,5x55 enn i 222 rem. 

Kaller ikke blårussen noe man kunne ha hatt som inntekt for alternativkostnad ("opportunity cost"), så .222 rem har en alternativvekt på 56g, fordi man kunne ha valgt å bore opp løpet til 6,5

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (4 minutter siden):

Kaller ikke blårussen noe man kunne ha hatt som inntekt for alternativkostnad ("opportunity cost"), så .222 rem har en alternativvekt på 56g, fordi man kunne ha valgt å bore opp løpet til 6,5

Jepp. Vil jo være noen gram å spare på å velge 7x57R eller andre kaliber også. 
vil nok være mulig å få den under 2,4 kg sånn sett. Og da kan jo en litt større/tyngre kikkert også settes på uten at det blir «tungt». 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (42 minutter siden):

Joda, men spare 56 gram… 😳.  Det sparer du på totalvekt du drar med deg på jakt dersom du legger litt mindre leverpostei på frokostskiva… 😏

Ja betyr null.

Greit overførbar tanke på drillinger Skaubjønn, at forhandlere sier det er stor vektforskjell fra små til store kaliber. Men så enormt er det altså ikke ;-)

Men veier på vekta med 22 hornet også når det løpet kommer. Noen ørsmå gram tyngre den enn i 222 da, samme løp, men litt mindre kammer.

 

 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...