Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Intensjonen med denne tråden er at alle som bruker kipplauf kan fortelle om hva slags rifle de har, erfaringer og bruk. Dette er ypperlig lesing og et supert tiltak for å samle informasjon om emnet. Etterhvert tror jeg også at dette kan være en fin plass for folk å hente inspirasjon og informasjon om disse våpnene. Å ta i bruk andre plattformer enn kammeret tror jeg kan være ødeleggende.

Tråden virker litt død, men det er opp til oss om vi vil holde liv i dette forumet. Nå er heller ikke jeg nevneverdig flink til å poste her inne, men skal prøve å skjerpe meg litt. Nå nærmer det seg jo jakt igjen, og da kommer det muligens noen bilder etthvert. 😀
Jeg håper at alle som bruker kipplauf kan være med å bidra med stort og smått av informasjon videre. Jeg synes ihvertfall at tråden er givende og flott å følge.

Link to comment
Share on other sites

Challenge accepted. 

 

Harrington & Richardson. Modell 158 i .44mag, Pardner SB1 i 12/76. Sistnevnte går under navnet "Sluggy", og er vel strengt tatt ikke kipplauf. Men jeg forbeholder meg retten til å melde rifla inn i det gode selskap, siden den oppfyller kravene. 

15959601207621217740990697505966.jpg

15959602029782928225976968063071.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer også et løp til. Jeg gløtter hardt på 6,5x57R. Hadde kaliberet tidligere i en Krieghoff. Men fornuften sier at 7x57R gjør akkurat samme jobben. Kanskje velge noe annet, f.eks 5,6x50R. Hmmm, alle disse valgene😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 7x57R i kort pipe, har nå ei lang pipe i 6,5x57R. Lader man selv så er den omtrent fullgod med 6,5x55. 
Jeg likte ikke det forrige løpet - ble for mye bevegelse i rifla ved skudd. Vinglete... mulig langt løp i 7x57R hadde oppført det bedre, men man ønsker å holde rekylen lav i et slikt våpen, da skyter man MYE bedre i praksis! 
 

8x57R er vel det grøvste man kan ha før det blir lite brukbart vil jeg tro?

Link to comment
Share on other sites

Begge mine 7x57R løp er 60 cm. Jeg lader med 140 gr kuler. Og farta er ca 830 ms. Sånn at forskjellen er nok ikke så stor. Men jeg har ladeutstyr og hylser til 6,5x57R, og likte kaliberet godt. Jeg har ikke skutt mange dyr med verken 7x57R eller 6,5x57R, men effekten oppleves som relativt lik. Større kulediameter eller lengre hylser trenger jeg ikke. Jakter mest rådyr.

@Kiwi hva slags kuler bruker du og hva jakter du på?

Edited by GOS
Link to comment
Share on other sites

Det er jo allerede flere samletråder. Om drilling og kip i alle fall. Er det en ide og slå de sammen til en felles brytevåpentråd? Det ligger veldig mange bilder av pene våpen i de trådene. Synd å begynne på nytt. 
Hva med en egen billedtråd? Så kan beskrivelser og tekst ligge i originaltråden?

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er et bra tiltak å lage tråder som omhandler brytevåpen. Akkurat nå er det ganske stille rundt det meste her inne. Kanskje det er på grunn av ferie. Men jeg skal bidra med det jeg kan. Så få vi håpe at flere kommer til etterhvert. 

 

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med å velge kaliber i min nye kipplauf Haenel jaeger 9, var egentlig tenkt å gå for 7x57r då det er et brekkvåpen kaliber. Men so er det dette med tilgang til ammunisjon, lader ikkje sjøl og har ikkje tenkt å begynne med det. Kan også få bestille den i 6.5x55

Ka vil folket anbefale? 

Korleis er rekylen i desse to kaliberera? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 7x57R og har hatt 6,5x57R. Forskjellen er ikke stor. Men jeg er ganske sikker på at jeg ikke vil ha noe som er friskere. Rekylen er merkbar, og jeg skyter bedre med mindre rekyl. 6,5x55 er sikkert helt ok, men jeg hadde valgt 7x57R. Og ladet ammunisjon selv.

Edited by GOS
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Vestland skrev:

Kva fabrikk ammunisjon bruka folk som ikkje lader  sjøl til for eksempel hjort? 

 

Norma Oryx i 7x57R. Jeg var heldig at Norma fmj (fugl?) går likt på 100m så og si. Praktisk med fmj til skogsfugl og ender. Har skutt elg på 180kg+ med Oryx i 7x57R midt i bogen og null problem det.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har brukt fabrikkladd Geco 165 Grain / 10.7 gram blyspiss på rein og rådyr med godt hell. Det samme med Norma Oryx 156 grain / 10.1 gram. 
 

Jeg lader selv og da bruker jeg 140 grain Nosler Partition på rein. Det har jeg gjort i de siste fire åra.

 

Har også ladd og brukt Hornady 154 grain Interbond. 
 

Jeg foretrekker 140 grain kuler til rein og rådyr. Jeg bruker 7x57R i Kipplauf og drilling.

 

slb

7DDD2237-1F35-45E6-ABF2-481F19E62D55.jpeg

D9A93DEA-E544-4242-B050-C853B4A9E53A.jpeg

61FF1FC2-38A0-4050-90EF-B92635F68648.jpeg

741C691B-C48D-4552-AA33-1C0AF080985A.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

@VestlandJeg har nevnte våpen og har gått for 308win i min. Ikke et typisk kipp kaliber, men det at det ikke er kragepatron plager ikke meg. Lader selv i samme kaliber i annen rifle så det var et praktisk valg. Rekylen i 308win er overhode ikke noe å si på. Et nydelig våpen å skyte med. 2,7kg med demper og sikte er også helt greit 😁

Edited by rotorhead
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bildet kan inneholde: gress, utendørs og natur
Krieghoff Hubertus 7x57R 140 grs Nosler Accubond, Virker knall på jaktbart i Norge, er ikke betenkt med å bruke 7x57R på villsvin og hjort i europa, De fleste kuler holder godt til all jakt.
Jeg har valgt å bruke disse 156 grs Oryx, 159 grs RWS EVO, 140 og 160 grs Accubond og til slutt 127 grs EVO green til rådyr.
Børsa mi går likt med EVO, EVO Green og 160 grs Accu, 140 grs Accu går en liten tanke høyere med godt innafor 9er ringen.

 

Edited by villreinjegeren
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 6/28/2020 at 3:56 PM, GOS said:

@gordon setter Du blir ikke fornøyd før det står en k95 i våpenskapet.😀

Nei gjør nok ikke det. 

Men nå har den kommet- det jeg har håpet på skulle komme. En Blaser K95 med syntstokk. Når de kom med den Carbon utgaven så tenkte jeg at de ble å komme med synt. 

Vet ikke om den er i Norge ennå da. Liker sykt godt denne utgaven uten lær. Så er det prisen da..spent på den. Dette er vel drømmevåpnet. 

F166DF06-4EC9-45B7-B83F-ABDC5E76C196.png

B5CCD3C5-1E72-4DFD-BC25-17D2C3D872D3.png

Edited by gordon setter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ble en liten spissbukk i helga. De store gutta hadde gjemt seg godt😀

En flott jakthelg med masse dyr og spennende opplevelser, men lite bukk å se. Tror de har stukket seg litt bort, da brunsten var over.

Bukken ble skutt med 140 gr Accubond, 7x57R. Slaktet ble flott.

 

20200823_195650.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg så noen sparkegroper som var i bruk, men disse var "inne" i veldig tette områder og veldig nært hverandre. I det området jeg jakter er det tre slike plasser, med hver sin bukk. Jeg gikk mye på disse plassene, men fant ikke bukken. Ingen som bjeffet heller. Det har vært mye uro rundt to av plassene, pga slått. Geitene var lett å finne, og var i de områdene de normalt oppholder seg. Så forøvrig to spissbukker. 

Bukken mista det ene geviret der den falt, er ikke dette litt tidlig?

Det andre dro jeg av da jeg løfta den.

20200823_195706.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er tidlig at rådyrbukken mister geviert nå. 

 

Jeg skjøt en bukk i fjor under slike forhold som du beskriver over. Tett skau, nær åker, og revirmarkeringene ble vedlikeholdt. Jeg synes det er håpløst å smyge og lokke under sånne forhold dersom ikke jeg har sett bukken. Ser jeg den og lokker så har det hendt at den har kommet. Dersom jeg ikke ser den så har jeg aldri klart å lokke den frem. Jeg tror at dersom den ikke er i umiddelbar nærhet så går den en runde rundt til den har ferten av deg i nesa, og så stikker den. 

 

Jeg gjorde sånn at jeg snek meg inn i området fra åkeren, med vinden i ansiktet i grålysningen. Jeg fulgte ikke stien inn, men brøt meg en vei gjennom krattet i åkerkanten og over diket rett fra åkeren og inn i området. Jeg tror jeg var på post 05:15, en time før soloppgang. Det er skytelyst på åkeren da, men ikke i tettskauen. Det ble en del kvistknekk på vei inn til post, men jeg hadde ikke satt spor på noen av stiene der rådyrene trekker inn i og gjennom området. Jeg gikk ikke lenger inn enn at jeg hadde 20 meter sikt den ene veien og 30 den andre, men god utsikt til sparkegroper som var sorte. Så satt jeg. Det nytter ikke med kaffe og niste på slike trange poster, eller å sitte på mobilen. Jeg satt dønn stille og var skyteklar der jeg forventet at den skulle komme.  Rett før klokka var 6:30 sto den plutselig der, på min venstre side, og kikket på meg. Fantastisk vakker der den sto. Jeg listet rifla sakte opp på venstre skulder og skjøt links (må prøves før man forsøker det på jakt. Jeg synes det går overraskende bra å skyte over feil skulder!). Den sprang 30 meter uten lunger før den tippet.

 

Det hadde vært moro om du forsøker denne strategien, og poster resultatet. Du må IKKE gå rundt i et så tett område. Rådyret lukter fotefaret ditt, selv om du bruker gummistøvler. Du må sitte dønn stille. Og som sagt så tror jeg at lokking er en uting i denne situasjonen. Og spesielt nå når brunsten er over. Men dersom revirgropene er sorte og uten kvist og blader så betyr det at bukken holder de i hevd. Og da er han innom to ganger om dagen da! 

 

Skitt jakt!

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri lykkes noe særlig med lokking. Tror man støkker ofte.. 

Det er forøvrig lite rådyr herover. Ser ikke alltid dyr hver dag....

 

Det er ikke for seint å jakte bukk etter brunsten. Tvert om. Da skal bukken prøve å legge på seg til vinteren! Da er den relativt rolig, og eter seg opp der det er beste maten! der finner du den. 
Haken er at den mørke delen av døgnet blir lengre og lengre nå. God optikk er et must, og postere på strategiske steder. 

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips. Jeg skal nedover å jakte når den ordinære rådyrjakta starter. Normalt har jeg sett bra med bukker på den tida. Det er ikke jakt med hund på dette terrenget, så all jakt foregår som smyg/posteringsjakt.

Forøvrig kan jeg si at det var pga dette terrenget kipplauf ble kjøpt. Enkelte plasser er fantastisk tett og ufremkommelig. Greit med ei lett enkel rifle i handa da.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, GOS said:

... klippe

Forøvrig kan jeg si at det var pga dette terrenget kipplauf ble kjøpt. Enkelte plasser er fantastisk tett og ufremkommelig. Greit med ei lett enkel rifle i handa da.

Beklager å banne i Kipplauftråden, men i svært tette terreng .. da er drilling (eller vierling) uovertruffen... ;-) 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Skaubjønn said:

Men men men... den kommer jo med pen trestokk... så hvorfor plast...?

Pent med trestokk på disse. Ikke noe stor fan av trestokk sånn på rifler sånn ellers. Hagla er bytta ut til en M2 og trives bedre med syntstokk da man er ute hele året i alle typer vær. Og blir oppriktig fortvila hver gang man lager en ripe i steinur på trestokk- eller får slått bort en liten bit. 
Var jo å grunnen til at drillingen ble solgt- den var rett og slett til fin til å dra med seg opp i fjellet høst som vinter. 
Men joda pen så det holder i trestokk denne. Men rent praktisk passer synt bedre, og nok mindre problemer enn med den i tre, men joda vanskelig å se forbi den i tre...meget pen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Skaubjønn said:

Men men men... den kommer jo med pen trestokk... så hvorfor plast...?

Nå har jeg heldigvis en kipp med "billig" trestokk - heldigvis, for den er ikke ut etter noen dager på reinsjakt. Når man tusler rundt i steinur og ligger ute er det umulig å unngå å få noe merker i treverket. Hadde jeg hatt et pent våpen hadde det nok gjort litt vondt. Tre er mye penere, men ikke alltid veldig praktisk :P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått prøvd litt ulike kuler i den nye K95'en. Dette løpet ser ut til å like urp bedre enn n-150. Har prøvd Accubond 140 gr, Woodleigh 140gr, Scenar OTM 150gr og Interbond 154gr. Været var ikke det beste, ganske mye vind, litt regn, noe snø og kaldt. Men jeg er fornøyd med dagens resultater. Blir å jakte med Interbond på neste jakttur. Hadde flere gode serier. De andre kulene kunne ha en god serie, for så å samle dårlig. Det kan ha vært været, og ikke minst han som holder i rifla. Har litt trua på det siste😊

En ting som jeg har oppdaget etter at jeg begynte å jakte med kipplauf, er at jeg er veldig avhengig av kinnkontakt for å skyte bra. Før brukte jeg Schultz&Larsen , ofte i en GRS. Tungt, stabilt og god kinnkontakt. Nå med K95, har jeg litt problemer med å avgjøre om skuddet var bra eller dårlig før jeg ser på skiva. Jeg har løst dette foreløbig med å sette på en kolbeforhøyer av stoff som bygger opp kolben litt. På sikt tror jeg at jeg kommer til å få lagd en mer permanent løsning.

20200917_154241.jpg

20200917_154249.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@GOS Har fått veldig bra presisjon med URP og AB, med N150 også forsåvidt. Jeg bygde om stokken på min, limte på ny trebit på kolbe som ble høvlet ned til øyet havnet midt i siktet med passe kontakt. Og løfta underlinja. Det ble noe helt annet å skyte med. Jobben ble utført av Jens Myhr på Klett.

Link to comment
Share on other sites

@vanneboJa, jeg har sett bilder av at slikt har blitt gjort. Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å gå for en justerbar kolbekam. Pr nå har jeg ingen løp med åpne sikter, men man vet aldri. Med montasjen til Blaser blir siktelinja litt høy, uansett hvilken kikkert man setter på og da må man litt opp.

Jeg har to stk K95, en med rett stokk, og en med krum. Det som er litt rart er at avstanden opp til siktelinja er lik på begge. Faktisk er eneste forskjell på riflene at oppspenneren ramler ned i skuddet på den ene. Dette er noe jeg ikke legger merke til under bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...