Jump to content

Norma krutt


ssgp2

Recommended Posts

Hei

Lageret mitt med Norma krutt begynner og bli lavt. Sist jeg kjøpte dette i 200 serien samt Mrp så betalte jeg rundt 300,- svenske pr stk i Sverige. Men da det ikke står noen Svenske tur på planen i den nærmeste fremtid så lurte jeg på hvem her i Norge som har den beste prisen på dette.

Vet at dette kruttet er i det øverste laget når det gjelder pris, men jeg er veldig fornøyd med jevnheten på dette og har ikke erfart trykkforskjeller når det er brukt krutt med forskjellige lotnr.

Har vært på XXL der koster en boks 427,- et fint tall når det gjelder big block ford!. Noen som har bedre priser andre steder?

 

SSGp2

Link to comment
Share on other sites

Hei

Her var det dårlig respons!. Mulig at emne ikke engasjerer men når det er en som spør om råd angående en motorsag og da får stor respons bør jeg vel revurdere mine spørsmål her inne.

Det må vel være noen som har noen priser på Norma krutt som de kan refere til,hadde satt stor pris på det.

Til du som har svart så ja, jeg har faktiskt vurdert og kjøpe Rhino krutt da det ifølge boken Krutt och lite til skal være det samme.Men jeg tror Norma stiller strengere krav til variasjoner mellom lot nummerene og derved vil en ikke mærke forskjell mellom de forsjellige lot nummerene når en kjøper Norma sitt krutt.

Så hvis noen har pris om Norma kruttet her inne vær snill og gi et svar.

 

SSGp2

Link to comment
Share on other sites

Norma as i Norge tillater vel ikke at pris på krutt er vesentlig lavere enn veiledende. Så prisen varierer lite. Transportkost er høy. Så billigst er i praksis begrenset av hvor du bor og hvor du kjører til vanlig. Dersom du gir folk hint om område så vil nok flere hjelpe. Dersom du er så prissensitiv som det virker hadde jeg vurdert rhino....

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mye billigere du forventer å få det? Kanskje sparer du en tier på å finne en boks til gammel pris på en butikk i "Indre Enfold", hvor mye er du villig til å betale på andre ting, transport, tid, frakt etc for evt å spare denne tieren på kruttboksen?

 

Norma's krutt er blandt de dyreste, men så er det også desidert jevnest på lotvariasjoner, det ender opp i hva du prioriterer.

 

Mtp frakt av krutt, ender vel de fleste opp med det kruttet som er lettest tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja,det var bra flere svar.Mente og huske at jaktdepotet tok 325,- for en boks av dette edle stoffet, men tror ikke at de har dette kruttet lengere nå desverre, Jeg bor forresten på østlandet slik at det nå er slått fast.Men tar gjerne i mot priser ifra andre kanter av landet da XXL har en såkalt prisgaranti,tenkte jeg skulle teste ut den om noen vet om bra priser på Norma krutt rundt om.

 

SSGp2

Link to comment
Share on other sites

TV-Boden på Svinesund får inn Normakrutt ila ca 2 uker.

De har lite Rhinokrutt igjen, har forstått det slik at Norma har brukt sin markedskraft og fått "skviset" Rhino vekk fra Bofors, som er leverandør til Rhinokrutt og Norma. Synes det virket litt sært..Tror det har noe med at Rhino har solgt kruttet sitt relativt billig. Har ingen skriftlig dokumentasjon, så en får ta det med en klype salt.

Slik jeg også forstår det så skal Rhino gå/har gått over til dansk kruttprodusent.

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg litt å bidra med.

 

Rhino får ikke lenger kjøpe krutt fra Bofors da enkelte andre kunder med mer markedskraft les Norma har lagt skvisen på Bofors.

 

Ruag som eier Norma, RWS osv er igjen eid av Eurenco som også eier store deler av Nammo som igjen eier Lapua/Vithavouri. Eurenco eier så og si alle kruttprodusenter på den vestlige halvkule og har som det så pent heter bukta og begge endene. Noe prisene pr idag også avspeiler. Lett å se til USA der det fortsatt er ett par frittstående produsenter og der er prisene på f.eks Norma og Reloader(begge bofors) ca 140,-/boksen. Rimelig langt til norske prisene på nesten 500,-/boksen.

 

Norma AS i Norge og Jaktdepotet møtes i lagmannsretten i Mai 2012 for å avgjøre om Varenavn registreringen av Norma navnet gjør at de kan hindre andre i å importere og omsette svensk produserte varer i det norske markedet. Ett import og salgsmonopol er jo i direkte konflikt med norsk konkurranselovgivning og ikke minst EU/EØS avtalens 4 friheter med fri flyt av varere, tjenester,kapital og arbeidskraft. Pr idag virker det som strømmingene i tiden gjør det stadig enklere å få innvilget monopoler noe som helt tydelig gir seg utslag i særdeles høye priser på enkeltprodukter i Norge.

 

Det er jo ett paradoks at en boks med Norma krutt kan kjøpes for 280SEK/Boksen i Sverige, mens den eksagt samme boksen i Norge koster det dobbelte.....Så er det opp til hver enkelt å fylle inn grunnlaget for hvorfor.

 

Rhino holder på med en ny kruttprodusent er ganske riktig. Mer informasjon om dette vil komme så snart avtalene er underskrevet og leveransene nærmer seg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informasjon om tilstanden rundt Norma kruttet. da får vi håpe at Tv boden på Svinesund får sving på dette med Norma krutt,da kan de jo være et utfordrer til norske Norma priser på dette kruttet på Østlandet vil jeg tro,kompiskjøring til Svinsund for handling av krutt kan jo da bli lønnsomt!!!

Får håpe at Jaktdepotet også får medhold i rettsystemet slik at monopol sytemet kan bli brutt og at vanlige folk kan høste fordelene her.

 

SSGp2

Link to comment
Share on other sites

Har importert krutt fra Sverige til haglelading uten problemer.

 

Man må ha godkjent søknad fra DSB for import, dette er gratis. Man kan importere maks 5 kg pr gang.

Husk å legge ved kopi av våpenkort når søknaden sendes DSB. Søknaden må også være påført kruttets CE / godkjenningsnummer.

Etter handel skal man innom tollen for å få et stempel på skjema og man må ofte vise hva man har kjøpt (tolleren stikker hodet ned i plastposen med kruttbokser) :wink: Etter hjemkomst returneres stemplet skjema DSB.

 

Skjema finnes her.

http://dsb.no/no/toppmeny/Publikasjoner/Skjema-fra-DSB---Bokmal/

Bla ned til Skjema for nedlasting, velg HR 108.

 

Under CE merket på Vihtavuori står det ENB/P/011/00, dette er likt på de forskjellige kruttslagene denne produsenten leverer. I hvertfall er dette nummeret det samme på de 5-6 forskjellige boksene med Vihtavuori jeg har i hylla.

Ang CE merket til Norma så er jeg ikke sikker på hva dette er, men kan prøve å finne ut av det. Eller om andre har info.

Link to comment
Share on other sites

Rart, her på denne siden http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-powders står det noe annet enn at vihtavuori produseres på bofors.

 

vihtavuori er vel produsert på EURENCO Vihtavuor`s fabrikk i Finnland, mens Norma er laget i EURENCO Bofors fabrikk i kalskoga.

 

vihtavuori og bofors slo seg sammen i 1998, og het da Nexplo Bofors, bytta navn til EURENCO Bofors i 2004, og slo seg samen med en Fransk kruttprodusent samtidig.

 

Altså skiller Vihtavuor`s krutt seg litt fra boforskrutt, men det er de samme folka som får penger i lomma for det overprisa kruttet vi kjøper.

 

EURENCO har vel sikra seg bortimot full kontroll på det europeiske markede. Import fra fek.s usa er dyrt og upraktisk, så ser lite trolig ut at vi får krutt til normale priser i overskulig fremtid

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Har nå hatt en god dialog med Tv boden på Svinesund om Norma krutt som de nå vil begynne og selge.Med forespeilt pris som jeg har hørt her så vil de som bruker Norma krutt kunne gå lysere tider i møte.Det gjenstår litt forhandlinger igjen etter det jeg forstår før det er offesielt.

 

SSGP2

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vet ikke om det har noe å si for prisen på krutt, men fra neste år blir det innført en ny lov som sier at produsenten for krutt til enhver tid skal vite hvor hverenkelt boks med krutt befinner seg.

Dette betyr at Norma i sverige skal vite hvilket nr det er på alle bokser solgt til importør.

Importør skal vite nr på alle bokser som er kjøpt av de forskjellige forhandlere og forhandler skal vite nr på bokser kjøpt av den enkelte forbruker.

Det betyr at ved en kontroll så skal Norma i Sverige kunne fortelle hvem som har kjøpt krutt hos forhandler i Norge.

Dette ble fortalt av Kenneth på Norma i Åmotfors forrige Fredag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Eurenco som også eier store deler av Nammo

Dette er feil, Eurenco har ingen eierinteresser i NAMMO.

Eurenco oppstod da SNPE kjøpte opp vesteuropeiske kruttprodusenter.

Mulig det, men det virker som det er to hender i e ræv;

Plastic bounded explosives – PBX – is a very important complement to our initiation systems. Through our distributor agreement with the well known, EURENCO, we can supply PBX products to fulfill a wide range of special applications. At the leading edge in the field of plastic bounded explosives material (PBX), EURENCO has developed a brand new range of demolition explosives for civil and/or military applications such as breching, cutting, demilitarisation etc

http://www.nammo.com/Products-and-Services/Initiation-Systems/PBX---Plastic-Bounded-Explosives/

Link to comment
Share on other sites

Hei

Skal kona til Svinesund på harry tur så benytt sjangsen til og være med for en gangs skyld uten og protestere. Da kan dere svinge innom og kjøpe Norma krutt i TV boden til en hyggelig pris sammenlignet med de prisene enkelte tar her hjemme på tilsvarende produkt.

335;- Svenske pr boks er en meget hygggelig pris,den eneste her hjemme som var i nærheten var vel Jaktdepotet, men de fikk jo litt trøbbel med Norma pga av at de solgte for billig.

Forsto at det skulle være en rettsak om dette i mai måned, er det noen som kjenner til om den har vært og evnt resultat her?

 

ssgp2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Skytterlags kruttet til norma er vel billigere, men det har ikke samme jevnhetet ifra lot til lot, en bør da være ytterst forsiktig når en bytter lot,helst "bygge" opp en ny lading igjen. Dette slipper en ved og benytte Mrp og N seien av kruttet til Norma og nettop derfor syntes jeg at det er verdt og betale litt mere for kruttet.

Jeg er så heldig at jeg bor ikke så langt unna Svinesund slik at kruttet blir kjøpt der for en meget hyggelig pris, men som tidligere nevnt så må en ha papirer på dette med og ta krutt inn over grensen.Ps det gjelder også hvis en kjøper for mye øl og annet godsaker!

 

SSGp2

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Hei

Skytterlags kruttet til norma er vel billigere, men det har ikke samme jevnhetet ifra lot til lot, en bør da være ytterst forsiktig når en bytter lot,helst "bygge" opp en ny lading igjen. Dette slipper en ved og benytte Mrp og N seien av kruttet til Norma og nettop derfor syntes jeg at det er verdt og betale litt mere for kruttet.

Jeg er så heldig at jeg bor ikke så langt unna Svinesund slik at kruttet blir kjøpt der for en meget hyggelig pris, men som tidligere nevnt så må en ha papirer på dette med og ta krutt inn over grensen.Ps det gjelder også hvis en kjøper for mye øl og annet godsaker!

 

SSGp2

 

Jeg kjøper inn flere kilo av samme lot, da holder dataene for "godladningen" lenge.. Skytterlagskrutt funker i hvertfall bra for meg, bruker ra11 til min .308. Koster i overkant av 400 for en kilo.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...