Jump to content

Kast i rifleløp


schultz_30-06

Recommended Posts

Eg var å leverte rifla mi til børsemaker for gjenging av lyddempar, etter at jobben var gjort, forklarte børsemakaren at det var litt kast i løpet, dette såg han då han hadde løpet i dreibenken. kast i løpet meinte han at hadde lite, eller ingenting å seie for presisjon, men han montera ein hausken dempar som var beregna for cal.8mm i 30-06 rifla, for å ha litt å gå på pga. av at han sa kastet kunne gjere slik at kula kom litt skeivt ut og dermed ville kunne treffe demparen, eg tykkte dette høyrdes rart ut, men kverulera ikkje noko på det.

Litt seinare var to andre karar inn hjå børsemakaren, og fikk same diagnose på løpet sitt, og kom ut av foretningen med ny, dempar, beregna for eit større kaliber.

 

Børsemakaren sa at heile 25% av alle rifler hadde meir eller mindre kast i løpet, rifla mi samlar godt med dempar og utan og har ikkje noko å utsette på gjenginga og jobben som blei gjort, men eg lurar på om andre har erfaring med kast i løp? kor vanleg er dette?

Link to comment
Share on other sites

En børsemaker som sier dette vet ikke hva han driver med! Ved gjenging skal selvfølgelig pipa sentreres i forhold til hullet og ikke godset. De fleste piper er litt usentrerte i borringen. Var selv ute for dette for et par år siden med en .22lr. Der fikk jeg beskjed om at det var mulig at kula ville ta i demperen så jeg måtte bare prøve meg frem. Må si jeg var litt sjokkert av den uttalelsen ja. Med demperen på måtte jeg skru 15 klikk til venstre på kikkerten på 25m. Denne "børsemakeren" hadde ikke peiling, noe jeg fikk bekreftet fra andre hold etterpå. Rafdal kappet løpet noen cm og fikset dette for meg på noen få strakser. 8)

 

Er egentlig litt rart at enkelte kaller seg børsemaker, men ikke har mer peiling.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jaggu mange med masse kunnskap i børsemakerfaget som helt tydelig har lang og god erfaring med dempermontering.

 

Som ofte før er tale sølv og taushet er gull om en ikke har all verden å bidra med.........

 

Skjevt borede piper er ett problem og iblant ett skikkelig problem om de bare er skjeve nok. Sier seg selv at om hullet i senter av løpet kan flytte seg så mye som 3-4mm fra senter og hullet svinger mot en side av emnet vil kule komme ut av munningen i senter, men "svinger" mot den retning skjevheten er. Med litt byggelengde på demperen er det iblant nok til at kulene tar i kanten av den. Da hjelper det j*** lite med løp spent opp på senterspiss med flytende pilot.

 

Så får alle bare unnskylde GGG svaret.

Link to comment
Share on other sites

@ Sauer 150:

 

For all del, jeg er ikke børsemaker og må stole på den annenhåndsinformasjonen jeg får. Sliter litt med å forstå helt hva du prøver å forklare, men det kan godt være min "feil" :)

 

Uansett har jeg med hånden på hjertet aldri hørt om det du beskriver, men har opplevd det jeg beskriver selv. Også snakket med tre andre som har fått gjenget løp etter gods og ikke boring med varierende resultat.

 

Jeg holder alltid muligheten åpen for at jeg kan ta feil, eller ikke fått med meg alle sider ved en sak, slik som det virker på din uttalelse her.

Så jeg beklager hvis min påstand var feil i dette tilfellet :oops:

 

Forklar gjerne dette problemet med skjev borring litt mer inngående, siden jeg må innrømme at jeg ikke helt forstod hva du prøvde å forklare eller har hørt om dette før :?:

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Et par eksempler på piper med skæv boring:

Sauer STR lang og tyk model:

Hullet var 100% centreret i den originale munding. Men da denblev kappet 5 cm, var hullet pludselig 0,8mm ude af centrum. Kappet yderligere 5 cm var ucentreringen 0.95mm. kappet ialt 20cm, var den igen næsten centreret, dvs 0,15mm. Målene indikere forskel i godstykkelse omkring hullet.

 

HVA model baseret på FN mauser med svensk pipe i kal 9,3x62:

Hullet v 60cm pipelængde var centreret: Da pipen blev kappet til hundeførebøsse, var hullet 1,3mm ude af centrum, målt på godstykkelse.

 

I de nævnte tilfælde vil gjengning på spids eller normal opretning i forhold til hullet ikke hjælpe mere end en skredder i helvede. Da problemet er at hullet har en bølgende retning i forhold til yderkontur. Hullet i de nævnte piper var lige så ret som en hugorm på en varm sommerdag.

 

De nævnte eksempler er selvfølgeligt ekstremer. men skæve og bølgende huller op til 0,2 - 0,5mm er ikke uvanligt på mange hamrede piper. Her hjælper gjengning på centerspids ikke vesentligt, da det ikke kompencere for den retning som hullet har længere inde i pipen.

 

Det virker selvfølgeligt overbevisende på kunder at bøssemageren forklarer hvilket avanceret mirakkel han just udfører ved hjælp af generationers overbragt visdom. Disse sagaer viderebringes så af de imponerede kunder, så pludeslig er et relativt simpelt job, med en vis realistisk tolerence, blevet til en videnskab. Dette er primært godt som forklaring på hvorfor den jobben pludselig skal koste mere end både demperen og en halv bøsse.

 

Der vil i den ideelle men urealistiske verden være muligt at montere pipen op i 2 individuelt justerbare 4 baks chucker, og ved hjælp af en indvendig pasdorn, fastlægge de sidste par centimeters hulretning, og herved rette op så denne øjeblikkelige piperetning er retningsmæssigt sammenfaldende med gjengejobbet.

 

Men hvis pipen er med så store indbyggede skævheder, er det formodentligt ikke realistisk rent prismæssigt at lægge ned så meget job.

 

Hvis man læser indlæg omkring dempermontering som er mellem 3-5 år gamle, var der ret ofte tale om at en del reelt havde problemer med selv det enkleste i selve gjengejobbet, til at fungere. Dette problem som må tilsiges at være en manglende rutine, har de seneste årene næsten forsvundet. Så her har noget så fantastisk som basal rutine baseret på tilstrækkeligt mange gjengejob reduceret problemer. Så om få år er dette simple rutineprægede job blevet afmystificeret, og udelukkende en praktisk opgave for at få monteret en demper i en kvalitet tilsvarende til resten af våbnet.

Link to comment
Share on other sites

Ignorant forklarte dette med skjevhet MYE bedre enn meg sent i går kveld så egentlig er videre forklaring unødvendig.

 

Som ett eksempel på hvor ille det kan være iblant kikket jeg for 2-3 år siden igjennom ei 6,5 pipe av ganske anerkjent fabrikat som når en så igjennom løpet fra kammerenden med munningen i brille så en ikke annet enn ei smal lysstripe i den ene kanten av løpet. På 57cm svingte kula nesten 5mm.Det er ganske drøyt!

 

Om så skjeve piper skulle vært kassert - er vel egentlig ett spørsmål om pris. Våpenet kan levere svært så tilfredstillende presisjon på tross av å skyte litt i bue. Problemet er ikke eksisterende uten demper montert - en må bare justere siktene i den gitte retningen. I en perfekt verden ville selvfølgelig alle forsatt rettet pipene sine før ferdigstilelse, men skal en lage fra noen 100 til flere 1000 i batchen og produktet skal være rimelig er ikke det økonomisk gjennomførbart.

 

Får unnskylde til de som fikk krasse ord igår, men jeg reagerte på svært lite heldige karakteristikker av en ukjent børsemaker som slik det virker for meg ut i fra det som er fortalt har han/hun sørget for å ta hånd om ett problem på den eksisterende varen med å tilpasse jobben som ble gjort. Det er kundeservice og da fortjener jaggu ikke vedkommende å kalles udugelig av forumbrukere som sannsynligvis ikke har annen erfaring på området enn foran tastaturet. Da er det ofte greit å la de skarpeste karakteristikkene være uskrevne

Link to comment
Share on other sites

men skæve og bølgende huller op til 0,2 - 0,5mm er ikke uvanligt på mange hamrede piper.

Hvor vanlig det er skal jeg ikke gå hardt ut med - men jeg har tilogmed hatt ei S&L pipe som hadde bøyd løp, jeg vet ikke om de hadde hamret litt på den for å prøve :wink: .

 

Boringen/løpet hadde vel nokså jevn krumning, så mye at en kunne se det (etter at børsemaker gjorde meg oppmerksom på det), og gjengepartiet ble synlig eksentrisk. Foringen bak på demperen (Reflex T8) ble jo også svært stor..

Dette løpet skjøt ikke skikkelig dårlig - men langt fra slik folk forteller S&L piper skal skyte, og den var kresen på ammo, selv om den var 19mm tjukk. Sauerpipa som erstatta den skjøt spektakulært bra.

 

Ad børsemakere så gjorde den første børsemakeren som hakka på den pipa to fine ting,

- gjenget på spiss som ikke gikk rundt = rasert kroning, ble "fikset" med Dremel da jeg klaget

- Foringen bak ble åpnet etter pipas diametermål, så når demperen ble skrudd innpå det eksentriske gjengepartiet stod den godt i spenn..

 

Problemet er ikke eksisterende uten demper montert

Er veldig mye enklere å bytte pipe på systemvåpen om pipene er noenlunde rette.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Yhaug har en artig Mauser M03 pipe... Kanskje han poster bilder av den?

 

Munningen/boring er så offcentre at det er iøyenfallende. Kammeret ser ut som det er imp'et og brotsjet for mer friflukt på frihånd i mørket.. Noe som kanskje er forklaringen?

 

Ok på en krigsprodusert mauser, men på et løp til 10 lapper?

Link to comment
Share on other sites

Det som leses i denne tråden er en verden jeg ikke har opplevd. Selvfølglig finnes det pipekrok, og eksentrisk munning. Men at en knapt kan se gjennom pipa har jeg aldri opplevd, eksentrisitet så mye som 0,5 mm, har jeg vel sett.

 

For å kontrollere om ei pipe er rett, så ta et stykke ( 500 mm ) svart elektrikertape og lim den horisontalt på ei vindusrute. Når en ser gjennom pipa på 5 til 6 meters hold mot denne stripa, får en to skygger som skarpe linjer i perspektiv. Er det en konvekse buer, så snu pipa 180 grader, og skyggene vil bli konkave. Da er det langkrok. Småkroker vil avtegne seg som uryddige linjer. Å se munningskrok og mindre avvik krever litt trening.

 

Douglas hadde i allefall før i verden to kvaliteter, x og xx. Den beste var urettede piper, selv om det kunne finnes antydning til krok. Retting medfører at en tilfører visse spenninger.

 

Når det gjelder montering av lyddempere så må det selvfølgelig spennes mot spiss. Og like selvfølgelig, krones etterpå. Gjengesnitt bør etter min mening ikke brukes, selv til finkuttet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et marginalt problem, og ingen bør skylde på pipa om demperen er skjevt montert. En visuell kontroll av lyddempermonteringen gjøres ved å se forfra og bevege "nord, øst, syd og vest". Da skal boringen hele tiden synes å være midt i, med samme avstand til kanten av utgangshullet på demperen.

Link to comment
Share on other sites

En visuell kontroll av lyddempermonteringen gjøres ved å se forfra og bevege "nord, øst, syd og vest". Da skal boringen hele tiden synes å være midt i, med samme avstand til kanten av utgangshullet på demperen.

 

Dette sjekker om demperen står "rett på løpet", men ikke om pipa svinger ved munning. Og er pipa veldig krum kan det gi problemer selv om demperen er montert etter standard oppskrift. Da må man til med bakkskive og rette pipa med dor i munningen som tidligere nevnt. Har fått inntrykk av at 'kanerne er mer pirkete på dette, kanskje fordi det koster 200daler og masse papirarbeide å tillatelse til å kjøpe en dyr demper. Da vil man nødig risikere demperen på en billig gjengejobb.

 

Må prøve det tape-trikset ditt, snapphane, aldri hørt om det trikset før.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg våge påstanden at når en pipe har en så alvorlig munningskrok at kula vil nærme seg kanten av en lyddemper for det angjeldende kaliber, da vil ikke et rettmontert kikkersikte ha knepp eller stillingsmuligheter nok for å kompensere feilen.

 

Med omsyn til denne tapen på et vindu, eller på en lyskasse : I gamle dager brukte de en bue med en tynn tråd som ble strammet gjennom pipa. Da kunne pipa rettes etter skyggene som denne tråden la.

Link to comment
Share on other sites

da vil ikke et rettmontert kikkersikte ha knepp eller stillingsmuligheter nok for å kompensere feilen.

 

Nå ser vi jo også fra tid til annen tråder om folk som ikke får skrudd kikkerten til treffpunktet. Så det har du sikkert rett i. Men mange kikkerter har jo mye å skru på, så det går jo ofte bra.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt om kast : Når en pipe kommer ut fra boring og rifling, så er det gjerne som et emne med relativt stor diameter. Pipeemnet blir da rettet for mulig innvendig krok. Etter at det er dreid ned til fasong kan spenninger være frigjort, og det har oppstått krok igjen. Ny retting. Selve løpet er da rett, men pipa har fått et utvendig kast som er godt synlig når en spenner den opp i dreiebenk. Temmelig vanlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Ja, har sammenlignet med en god del andre piper her hjemme, og ingen av de er synlig skjeve. 

Skyter med demper uten problem, dog en kort SL5i i kaliber 30. 

Pipa her er i 6,5. 

 

Har ikke merket noe annet enn at jeg mangler veldig mange klikk ene veien. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bildet til @gribben er jo nokså ekstremt, og som @amatør påpeker er gjengingen feil utført. Men jeg lurer på en ting der, når man profildreier ei pipe, har man ikke hullene i endene som referanse?

Da skal jo hullet/ løpet bli midt i begge endene (er ikke kammerhullet midt i låskassegjengene OG selv kammeret i linje så kan man glemme presisjon) selv om det ikke nødvendigvis er midt i langs hele lengden? Roter en nok her så kan man jo faktisk også ha e i pipe som er rett både inni og utapå, men uten at løpet verken er midti, eller parallellt med utsiden...

Pipa på bildet er jo ikke veldig kort (se endene på tofoten) og trilig ikke kappet veldig - det betyr at hele skjevheten som vises bildet forekommer mellom opprinnelig munning (som det skal ha blitt sentrert på) - og der den evt er kappet.
Monterer en lyddemper i riktig kaliber på denne - så er vel ingen forbauset om en opplever treffpunktendring?

 

Er dette ei ny rifle, ny pipe, hva? 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Bildet til @gribben er jo nokså ekstremt, og som @amatør påpeker er gjengingen feil utført. Men jeg lurer på en ting der, når man profildreier ei pipe, har man ikke hullene i endene som referanse?

Da skal jo hullet/ løpet bli midt i begge endene (er ikke kammerhullet midt i låskassegjengene OG selv kammeret i linje så kan man glemme presisjon) selv om det ikke nødvendigvis er midt i langs hele lengden? Roter en nok her så kan man jo faktisk også ha e i pipe som er rett både inni og utapå, men uten at løpet verken er midti, eller parallellt med utsiden...

Pipa på bildet er jo ikke veldig kort (se endene på tofoten) og trilig ikke kappet veldig - det betyr at hele skjevheten som vises bildet forekommer mellom opprinnelig munning (som det skal ha blitt sentrert på) - og der den evt er kappet.
Monterer en lyddemper i riktig kaliber på denne - så er vel ingen forbauset om en opplever treffpunktendring?

 

Er dette ei ny rifle, ny pipe, hva? 

 

K

 

 


Det er en Sauer 200 med ny 74 cm pipe fra Landrø / Nielsen. 
Gjenget hos Landrø. 
Har bare skutt en ladning med den foreløpig, 44gr N19 med 130gr dl. 
Samler 10mm ish på 100m. 
 

Edited by gribben
Link to comment
Share on other sites

Kanske ikke så lett å returnere. Hva skal man klage på om pipa skyter godt? Greit nok at det ser hustrig ut, men er det utseende eller funksjon som teller. Skytterkontoret tar iaf ikke tilbake våpen der det er målbare og synlige skjevheter i feks løpsinnfesting når geværet skyter tilfredsstillende. 

Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (5 timer siden):


Det er en Sauer 200 med ny 74 cm pipe fra Landrø / Nielsen. 

For en overraskelse...

 

gribben skrev (5 timer siden):


Gjenget hos Landrø. 
Har bare skutt en ladning med den foreløpig, 44gr N19 med 130gr dl. 
Samler 10mm ish på 100m. 

Jeg har ei sånn, ei tidlig ei, men der har den lokale børsemakeren her gjenget den med hullet midt i gjengene i allefall. Den er mye mindre skjev enn den den din, men jeg fikk video fra børsemakeren da han gjenget den, med kommentar ca. "dette er ikke noe jeg kan fikse".

Den skyter også 10mm samlinger med noen kuler, men ikke alle - og den flytter samlinga etterhvert som den blir varm. 5skuddsgrupper er like små, men de kryper ut av innertieren når pipa blir varm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...