Jump to content

hva slags kaliber på rev?


åtejeger94

hva slags kaliber foretrekker du?  

367 members have voted

  1. 1. hva slags kaliber foretrekker du?

    • 17HMR
      25
    • 22mag
      16
    • 222
      43
    • 223
      110
    • 243
      30
    • 6,5x55
      97
    • 3006
      30
    • 9,3x62
      18


Recommended Posts

JEG BRUKER!

22 lr avliving i bås!får skrive det da folk har så inn i helvette vanskelig for å forstå at man bruker det til bås!

243 win der har jeg en saftig 75 grs sierra varmintkule spydd ut i 1000m/s omtrent

6.5x55 med 120 grs nosler Ballistic tip

300 win mag med 150 grs accubond og 180 grs winchester xp3

 

og i hagle bruker jeg 90% bare 12/89 matet med Black Cloud!

 

blir den her slettet da mon tro?

Link to comment
Share on other sites

På lokkejakt; 3006 med 110 grs V-max rundt 1000 m/s V0

 

På åtet som ligger 60 meter unna; 3006, 150 grs SMK med reva først og ladd sub. God effekt, ganske stort hull (krone) og alltid gjennomskyting. På dette holdet går denne hull i hull.

Er noen interessert i ladedata tar vi det på PM.

Link to comment
Share on other sites

Såg en test der Norma hadde kommet med 50 grs. v-max i .223. Super presisjon. V0 995 m/s (i Blaserløp). Tror det er mer egnet for de som ikke lader selv enn 22-250..........

 

Går vel godt nok en 223. men 22-250 var jo designet til benchrest tilbake i tid og de fleste går stygg godt. Vi er nok enig i at begge egner seg men jeg holder en knapp på ... 22-250.

Link to comment
Share on other sites

de som bruker 9,3 x62 hva slags kuler?

 

Har skutt en del rev med 35 whelen som blir en knapp "lillebror" til 9.3x62, både med 200gn RemCL og 250gn Hornady RN. Ingen av delene rekker å ekspandere særlig i en liten reveskrott og blåser stort sett rett gjennom. Tar med seg livsgnisten til reven på tur ut...

 

Har 222, 6,5x55, 308 og 35 whelen i skapet, men pr nå jakter jeg absolutt alt med Blaser'n i 6,5x55 - og bruker kun lapua Mega. Til alt. Utrolig lettvint...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tilgang på mindre kaliber, så jeg bruker 3006. Ser det er andre jegere som bruker det også.

Bruker selv norma elite. Utgangshull på ca. 10cm rett bakom venstre frembein etter skudd da reven stod skrått.

 

Noen som vet om gode kuler som ikke ødelegger mye til å være i det kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Ang. 9,3x62; har lest at 232grs Oryx er beregnet på 9,3x57, og at enkelte opplever denne som "myk" i x62-hastigheter. Min lille praktiske erfaring med samme kule heller i samme retning, så jeg vil bruke denne på smått og mykt vilt i framtiden.

Jeg har skutt noen rever med 9,3x62, de kulene jeg har prøvd er acubond 250gr, mega 286gr og oryx 232gr. Mener og huske store hull i alle, men det er ikke så nøye da jeg ikke bruker skinnene. Nå har jeg laddet opp noen 10grams KJG i 900m/s++ i 45cm løp, blir og teste de ved første anledning. Ellers er d 22magnum det har blitt skutt flest rever med i år.Bråker minst om natta på åtet, da jeg skyter fra soveromsvindu og min bedre halvdel ikke deler min entusiasme).

Link to comment
Share on other sites

min klare favoritt er 223 ladet med 50grs nosler ballistic tip, denne skyter lett på lengre hold sjeldent med gjennomskyting og fungerer helt supert. 35grs vmax er knall på kortere hold, men blir vindfølsom på litt hold...

 

jeg skyter jo for å bruke skinnet, ser ikke poenget i noe annet. prøvde 6,5x55 tidligere men hva enn jeg prøvde ble det gjennomskyting, og #&%skap med pelsen. mulig det er bra kuler for 6,5 men jeg fant dem ikke.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg blitt hekta på de små "predatorkalibrene" til revejakt. Har en Sako Vixen i .17 remington. Bruker 20 grs v-max, som gir 1240 m/s i utgangshastighet, og gir en vanvittig effekt. "Knall & fall", som jeg ikke har sett maken til, og som stort sett kun gir inngangshull.

 

Innskutt midt i skiva på 200 mtr., så gir det ca. 2cm "overslag" på 100 mtr., og ca. 19cm under senter, på 300 mtr.

 

P1080916.JPG

P1080918.JPG

 

Inngang på bogskudd @ 50 mtr

normal_rev.jpg

 

Ingen utgang

normal_rev2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aha trodde de var de samme jeg hehe

 

Men noen som vet hvordan .22wmr er kontra .17 kalibrene? På hastighet og forsvarlig revehold?

 

Vurdere og bytte ut salongen med noe som også kan ta rev, da jeg finner salongen jeg har relativt ubrukelig uansett, da er det jo fint med noe med litt mer trøkk i og:)

Link to comment
Share on other sites

Jaja

men er det noen som VET hva maks avstand på rev er med .17hmr, vis man setter andre faktorer til siden? ( som gjelder all skyting uansett)

Finnes det noe avsnitt i loven om dette hva som er maks avstand?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden det var ment som et svar på et svar på noe jeg spurte om i noen poster tilbake dret jeg i sitering.

 

Mente med .17 hmr for de som måtte lure og bare leste siste posten og svarte uten å lese sammenhengen.

 

Regner ikke med at den har samme anslagsenergi som andre ting??

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å svare .223, da jeg kjøpte rifle for småvilt og som jeg også kunne jakte rådyr med.

Har skuddhold på alt fra 50-200meter og er storfornøyd med rifla. Knall og fall i alle tilfeller hvor skytteren er med på leken.

Lite rekyl og lite lyd med demper. Til nå ingen tilfeller av gjennomskyting, så snill med pels(da jeg ønsker å beholde noen skinn).

Jakter kun på lokk og bruker som oftest skytestøtte, da blodpumpa kan bli utålmodig og sette i høygir hvis reven bruker lang tid på å komme på skuddhold :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Har åte mitt på 30m ca. Er veldig fornøyd med det. Bruker 17hmr. Hadde ikke skutt på rev lengre enn 70-80m med den. Da skulle det isåfall vært garantert vindstille. Men de to jeg har skutt tok kvelden kjapt. Bruker 20grs gamepoint.

 

Er enig med deg Sakomann. Har testet 17HMR`en litt på rev denne sesongen, og etter 20-25 fellinger med dette kaliberet vil jeg neppe skyte på en rev på hold over 80m. Har også åte på 30m og har skutt på avstander mellom 30 og 80m. Må innrømme jeg hadde håpet på et LITT bedre resultat. Har hatt to ettersøk og det er to for mye, for skuddene har vært brukbare, men truffet bogbeinet. Ikke hatt så mange "knall og fall- effekter" som jeg håpet. Tror nesten halvparten faktisk har løpt mellom 7 og 60m. Et par har jeg gitt ett eller flere skudd. Er ikke direkte skuffet, men HÅPET på litt mer slingringsmonn på skuddplasseringen. Har kommet til den konklusjon at Hornady fungerer best, fordi den etter sigende skal ha litt tynnere mantelvegg og ekspanderer mer, men fungerer kanskje ikke så bra når den treffer bein. Ikke testet TNT ennå, men brukt V-max CCI og Hornady. Vil fortsette å bruke børsa på rev, for all del, men helst når holdene blir moderate. Ikke helt fornøyd med effekten på ravn heller. For små ødeleggelser. Det blir testing av 17rem neste sesong :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke noe spesielt kaliber til revejakt lengre da jeg har blitt litt lei åtejakt.

Men om jeg skulle anbefale et kaliber med fabrikk ammo, må det være 223 rem med 40 grains V-Max.

 

Jeg har også brukt 45 grains JHP UMC ammo noe på rev med kun knall og fall som resultat, men den krever nok bedre skuddplassering enn V-Maxen.

 

Ellers har jeg brukt 6.5-06 med 85 og 100 grains Sierra Varmint kuler mye, men da behøver du ikke tenke på hva du skal bruke pelsen til :)

Men du behøver heller ikke tenke på ettersøk, selv ved litt dårlige treff :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke listet opp, men jeg bruker Remington 17 Fireball, 20gr Accutip-v.

 

Fungerer meget bra, jeg bruker også 308Win, men da er det lite rev og skinn igjen med den ammo typen jeg bruker!

 

Rem 17 Fireball er helt utmerket til rev, høy hastighet, presisjon, flattskytende, ikke minst veldig god effekt! Ved treff i maskinrommet går lyset momentant av.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Har testet 17HMR`en litt på rev denne sesongen, og etter 20-25 fellinger med dette kaliberet vil jeg neppe skyte på en rev på hold over 80m. Har også åte på 30m og har skutt på avstander mellom 30 og 80m. Må innrømme jeg hadde håpet på et LITT bedre resultat. Har hatt to ettersøk og det er to for mye, for skuddene har vært brukbare, men truffet bogbeinet. Ikke hatt så mange "knall og fall- effekter" som jeg håpet. Tror nesten halvparten faktisk har løpt mellom 7 og 60m. Et par har jeg gitt ett eller flere skudd. Er ikke direkte skuffet, men HÅPET på litt mer slingringsmonn på skuddplasseringen. Har kommet til den konklusjon at Hornady fungerer best, fordi den etter sigende skal ha litt tynnere mantelvegg og ekspanderer mer, men fungerer kanskje ikke så bra når den treffer bein. Ikke testet TNT ennå, men brukt V-max CCI og Hornady. Vil fortsette å bruke børsa på rev, for all del, men helst når holdene blir moderate. Ikke helt fornøyd med effekten på ravn heller. For små ødeleggelser. Det blir testing av 17rem neste sesong :)

 

 

Går tilbake på min uttalelse her. Etter å ha brukt 17Rem denne sesongen ser jeg ingen grunn til å bruke 17HMR til rev i det hele tatt. Rett og slett fordi den blir for marginal. Trenger ei børse som legger reven rett ned, uten utras i det hele tatt, og det vil ikke 17HMR alltid gjøre, med mindre man skyter rene, gode sideskudd på korte hold med ei bra kule. Har brukt den innimellom, men pensjonerer herved denne børsa og vil heretter bare bruke den på mindre småvilt. Den har falt ned på plassen 22LR hadde nå, og 22'ene er solgt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...