Jump to content

hva slags kaliber på rev?


åtejeger94

hva slags kaliber foretrekker du?  

367 members have voted

  1. 1. hva slags kaliber foretrekker du?

    • 17HMR
      25
    • 22mag
      16
    • 222
      43
    • 223
      110
    • 243
      30
    • 6,5x55
      97
    • 3006
      30
    • 9,3x62
      18


Recommended Posts

Hvis jeg skulle hatt meg ei rifle som først og fremst skulle vært brukt til rev, ville jeg hatt en .223 med ikke alt for rask riflestigning, slik at jeg kunne fått god presisjon med 30 og 40 grains kuler. Har sett flere rev som har vært skutt med 30 grains Berger hullspiss. Sjelden gjennomskyting, og rå effekt i reven. Og i tillegg er .223'en et fint småviltkaliber ellers også. Billig ammo og ladekomponenter er også et pluss.

 

Men i mellomtiden fungerer 6,5x55'en også utmerket. Iallefall så lenge reveskinnene ikke er særlig mye verdt...

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv 6,5x55 og godt fornøyd med det,ser liksom ikke helt behovet for nå eget revekaliber.

6,5 gjør en strøken jobb på rev,ammo valget er 100gr sierra varmint med godt med krutt under ræva :mrgreen:

Blir dårlig med skinn og ta vare på men det skal jeg ikke ha,og reven ligger i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 40grs v-max i 222 rem. Får ladet disse hos en børsmaker. Funker som snus. Blir gjenomskyting på noen mens på andre ikke. De lider i allefall ikke, noe som er mitt hovedmål.

Gå ned til 35 grs VMAX så slipper en gjennomskyting.

 

Har sikkert skutt 50 rev med 35 grs VMAX/222 Kan ikke huske jeg har hatt gjennomskyting med den kombinasjonen.

Supereffektiv er den også, som de fleste småkaliber i kombinasjon lett kule + makimal hastighet er på rev. Kun 2 stk har voltet et par tre meter av gårde. Resten har blitt liggende på stedet hvil.

 

Bare en eneste bakdel med 35 grs VMAX Må ikke pange på rev som står med ræva til...for å si det enkelt og usensurert. Da når ikke kula maskinrommet, med ettersøk som resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle hatt meg ei rifle som først og fremst skulle vært brukt til rev, ville jeg hatt en .223 med ikke alt for rask riflestigning, slik at jeg kunne fått god presisjon med 30 og 40 grains kuler. Har sett flere rev som har vært skutt med 30 grains Berger hullspiss. Sjelden gjennomskyting, og rå effekt i reven. Og i tillegg er .223'en et fint småviltkaliber ellers også. Billig ammo og ladekomponenter er også et pluss.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Har i min tid skutt noen rever med 22LR, High Speed med hullspiss, og da detter reven. Nå er jo ikke dette lov lenger, og jeg driver ikke dedikert revejakt, den siste falt for en 12/70 med haggel nr 6 på rypejakt. Bikkja, en strihåret vorsteher, hadde både jaget reven ut av krattet og apporterte den etterpå.

 

Skulle jeg sittet på åtejakt i dag hadde jeg brukt 6,5 x 55, hvis ikke reven hadde kommet ruslende på reinsjakt, da hadde det blitt 308.

Link to comment
Share on other sites

har vurdert .223 men denne er nok for spinkel til så store dyr.

 

Neida. Debutanten har skutt en på over ti kg med .223 og 50 grs Vmax. Den henger da i skjulet den og! :)

 

Bruker selv .222 og 30 grs Berger ladet til ca 1 050 m/s. Har bare skutt èn, men den lå der den ble truffet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo utdype: I filmen Åtejakt på rødrev 2 av Gordon Fjeld omtales .223 med en 40 grains Berger hulspisskule som den perfekte revekombinasjon. Dette fordi den ekspanderer voldsomt inni reven, og sjelden gir gjennomskyting. Da dør reven raskt, og man kan bruke den flotte pelsen etterpå!

Så kan du få lagd deg votter, lue, pelskant på jakka, eller en kåpe til kjerringa.

Link to comment
Share on other sites

40 grains Berger hulspisskule som den perfekte revekombinasjon. Dette fordi den ekspanderer voldsomt inni reven, og sjelden gir gjennomskyting. Da dør reven raskt, og man kan bruke den flotte pelsen etterpå

Hvor kjøper dere ammunisjon fra berger? Skulle likt å prøve det når jeg får kjøpt .223 løpet til rifla...

Link to comment
Share on other sites

Avstemmningen blir litt feil i mine øyne, folk svarer på det man bruker til rev men det er ikke nødvendigvis det man synes er best.

 

Er ikke så mange som kjøper ei rifle utelukkende til revejakt og av de som gjør det er det nok ikke mange som hadde valgt noe større enn 22-250.

 

204 ruger, 17 rem og 17rem fireball er vel noe av det mest ideelle man får for rev. Vurderte selv en av disse men havnet på 17 hmr pga. ammotilgang og pris da jeg ikke lader selv. Så lenge jeg tar hensyn til vind og ikke presser den på for lange hold, gjør den stort sett alt jeg kan ønske av ett revekaliber=rett ned i smellen uten gjennomskyting.

 

Men uten å ta hensyn til ammotilgang/pris er det nok 204 ruger som hadde blitt førstevalg for min del.

Link to comment
Share on other sites

Øks.

 

Krever litt trening, men når den sitter der den skal for man en følelse av at alt har klaffet i jakta.

 

 

Stjeler tråden litt.

 

Har en T3 SV i 6.5, vet at mange bruker V-max til rev. Da må jeg ha flere ladninger, hvordan vil a-max 140gr være? Treff er treff da vil den dette, tenker mer på gjennomslag og rikosjett.

Link to comment
Share on other sites

I avstemmingen mangler den beste splatt patronen normalt tilgjengelig, nemlig 22-250. Alt 222,223 gjør gjør en 250 bedre! 40 grs Bal tip i 1250-1280m/s er ytterst effektiv på skadeviltet.

 

For de som er litt mer sære mangler også 204 Ruger som gjør nesten akkurat det samme, med enda mindre og lettere kuler - uten å bli helsær som en 17 Rem. 17 Rem er en artig liten patron, men er sær som F... og fordrer særs nøyaktige rutiner ved ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke lader selv ville jeg gått for 223 nesten uansett småvilt. Med litt kjappere riflestigning er det et fleksibelt kaliber.

Personlig foretrekker jeg 221 Rem siden det er det jeg har tilgjengelig :) 40 gr V-max lades til ca. 1020 m/s. Har enda ikke skutt rev med den kula, men jeg føler meg 100% sikker på at det funker bra. Har forresten 6,5x55 også, men har ikke skutt rev med den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

uansett hvordan man gjør det så er det noen som ikke blir fornøyd :o så tråden blir som den er :) men ser at det er et par kalibre til som skulle vært med :winke1:

 

Er ikke snakk om å ikke være fornøyd, men det er kanskje greit for deg som relativt fersk jeger å ta inn over deg alternativer som kommer inn fra sidelinjen som ofte kommer fra enkeltebrukere med ganske så mye erfaring på området :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunkt kan du jo bruke hva som helst men revejakt fårgår ofte nær bebyggelse ,flate jorder og frossen bakke da syns jeg tyngre kalibre har stor rekorsettfare derfor velger jeg lette kalibre 'varmint' . Rev er også en liten blink selv om den er stor i siktet så et flattskytende kaliber er og foretrekke . Min absolutt favoritt når skinnet har verdi er 17 REM som jeg også bruker mye ellers også men jeg bruker også mye 223 og 22-250 med lette kuler ,høy hastighet og vanvittig virkning . :D For maks pressisjon kan disse kalibre ha fordel om en lader sjøl .

Link to comment
Share on other sites

Den pakken du viser til, olepolet, er en fin rigg til predatorjakt :wink:

Jeg har en A-bolt i dette kaliberet, men jeg savner å ha en tykkere varmintpipe ettersom pipa blir varm etter bare 3-4 skudd.

Jeg har også denne lyddemperen som er med i pakken og er meget godt fornøyd med den! Men kikkerten kunne godt ha vært av noe høyere kvalitet, ettersom kikkertsiktet er den viktigste faktoren på en rigg for revejakt både dag og natt :wink:

Link to comment
Share on other sites

I avstemmingen mangler den beste splatt patronen normalt tilgjengelig, nemlig 22-250. Alt 222,223 gjør gjør en 250 bedre!

 

Jeg har selv ikke erfaring med 22-250, men mener å ha snappet opp dette (kontra .223):

 

- litt mer ødeleggelser på viltet

- ikke egnet for mange treningsskudd, grunnet slitasje

- dyrere ammo, altså mer nødvendig å lade selv

 

Som sagt, ikke egen erfaring, men lest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker både 6,5x55 og 223 til revejakt. Fordelen med 223 er mindre sjangs for gjennomskyting og mindre rikosjettfare. Men 6,5'n er jeg mer komfortabel å skyte på lengre hold med. Strekker holdet seg over 150 meter liker jeg ikke å sette avgårde et skudd med 223, spes ikke hvis det er litt vind. Da blir kulene for lette i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

I avstemmingen mangler den beste splatt patronen normalt tilgjengelig, nemlig 22-250. Alt 222,223 gjør gjør en 250 bedre!

 

Jeg har selv ikke erfaring med 22-250, men mener å ha snappet opp dette (kontra .223):

 

- litt mer ødeleggelser på viltet

neida, bare å bruke et hakk mer solide kuler, eller lade med litt raskere krutt til en får den hastiheten en vil ha

- ikke egnet for mange treningsskudd, grunnet slitasje

Ikke noe i veien for og lade treningsskudd i moderat hastihet og kjappt krutt, da ender en opp med tilnærmet lik slitasje som 223

- dyrere ammo, altså mer nødvendig å lade selv

en ekstra pådytt til og innlemmes i hjemmeladerenenes værden er jo nokk noen poeng til 22-250

 

 

Som sagt, ikke egen erfaring, men lest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...