Jump to content

3 irriterende problemer med en finne på 9 måneder!


finskestøver<3

Recommended Posts

Hei! Har en Finskstøver som er nøyaktig 9 måneder, og som egentlig er en veldig rolig og snill hund! men det er ikke bare gull og grønne skoger, har også noen problemer som jeg gjerne skulle hatt bort( men som kanskje kan bli litt vanskelig.

jeg har 3 problemer som ganske irriterende.

 

1- kanskje det jeg sliter mest med, hvordan få han til og være nogenlunde stille i hundegården? han har en 9 kvadratmeter stor hundegård med hundehus og hele pakka, så jeg tror ikke problemet ligger der! det er nok mer at han ikke vil være der. når han er ute i bånd, ligger i bilen eller ligger i buret inne holder han helt kjeft. men når han må være i gården, der han har hus, leker, tyggebein og 8,5 kvadrat meter og tusle på først da står han og uler og bjeffer omtrent til han skal inn på ettermiddagen. er det best og bare la ha stå der og bjeffe, og kanskje innse at dette er ikke noe vits? eller skal jeg gå ned og snakke til han? føler selv at den første er best, men er kanskje irriterende for naboer og andre i familien og høre på!

 

2- Nr 2 er nok også et ganske kjent problem, men som mange sliter med. finnes det en metode for at han skal slutte og dra meg ihjel ved gåturer? noen ganger går han fint, men det går som oftest i hundre og ti :lol: jeg snakker ikke om at han skal gå rett ved siden av meg, det forventer jeg ikke i det hele tatt! men og gå helt greit/fint i bånd. er greit og ha dette i orden til utstilling osv, men først og fremst til gåturer!

 

3- det tredje er at han er EKSTREMT :shock::!: gla i mat! nok med mat får han, det er ikke noe problem. men han hadde sikkert spist til han spydde! problemet her er at jeg ikke kan gå fra han i et eneste rom hvis det er så lite som en non stopp på bordet, uten at han tar det. men jeg har med god trening lært han til og sitte på puta sin ved frokost, middag osv og det gjør han og! men det er veldig slitsomt å passe på og planlegge for hver gang man skal forlate han alene i et rom!

 

håper noen med gode kunnskaper og råd kan hjelpe meg med dette! sier takk med store bokstaver til alle tips og erfaringer!:)

mvh Finskestøver<3

Link to comment
Share on other sites

Nr 2: Gi han et rapp over ræva om han ikke hører om du er ganske mørk og konsekvent i stemma (les: ikke dælje til men et forsiktig "rapp") med båndet og si gå pent så skal du se det hjelper. Du må være ganske konsekvent, skal noe til om du sier pent og pyntelig "gå pent" :D Det at han drar og er umulig i bånd er jo ikke det verste problemet og bli kvitt..

 

En valp generelt spiser jo til dem stuper om du gir dem lov :mrgreen: Det er klart alt som kan spises, for den saks skyld det som IKKE kan spises og er veeeldig interessant :mrgreen:

 

Edit: Forresten, nr 1 kan jo være for at han er som han over her sa veldig selskapssjuk. Vær så mye sammen med bikkja som du kan. Aron var litt håpløs i bikkjegården det første året han og :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

2.

 

Med en gang han begynner å dra snur du og går den andre veien. Du kommer til å bruke mye tid på dette i begynnelsen, men er du konsekvent så fungerer det utmerket.

 

Husk mye ros når han går slik du ønsker. Ikke negativ oppmerksomhet ved draing. Kun snu og gå motsatt vei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1. Prøv med bjeffebånd.

 

2. Vet ikke.

 

3. Glassflaske på metallfat en kakebit bunnet i sene opp til glassflaska.

Gå til et annet rom så hunden ikke ser deg.Med det samme det smeller inn og bruk kjeft.

det virka bra på den jeg har.Dette er hvis han stjeler fra bordet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har selv en finne. Som du kan se av nicket :mrgreen: Hadde gneldring i bikkjegården helt i starten, men ga han klar melding om at dette ikke var akseptabelt. Stod klar ved terassedøren ned til hunde gården å skreik "NEI" "KUTT UT" å lukket døren igjen. Dette måtte selvfølgelig gjentas en del ganger, men ble fort bedre. Vet et par anledninger hadde jeg også en 10 litersvaskebøtte med en-to liter vann oppi og sendte vannet avgårde mot hundegården sammtidig som jeg korrigerte med et "NEI"

Passet også på å kun hente han inn når han var stille og hadde vært det i minst et halvt minutt, slik at han ikke trodde han kunne bjeffe seg ut av hundegården.

 

Nå er det helt tyst i hunde gården, merker ikke at jeg har en hund der i det hele tatt :)

 

Dette med å gå fint handler om å korrigere og være konsekvent. Hver gang hunden trekker mer en du kan akseptere må det korrigeres med et rykk i båndet og "Nei, Gå pent!". Eventult stopp helt opp til hunden roer seg, før dere går videre.

 

Mat problemet vet jeg ikke, for det har jeg ikke vært borti.

 

Lykke til uansett!

Håper flere har litt erfaringer og tips de kan dele med deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ang dette med uling og bjeffing i hundegården hadde jeg også med min finne fra den var valp. Prøvde med flere metoder uten hell, men det som virket for min del var et sånn sitron bjeffehalsbånd:) Nå finnes det ikke lyd lenger, har ikke begynt og la han stå fast uten det, men de gangene han har gjort så har det også vært tyst!=)

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kjenner blordtrykket stiger av å lese dette. Har selv er beagle på 9 mnd, og en på 10 år. Det skal sies at den gamle var MYE værre å hanskes med i 9 mnd alder en unghunden vi har nå, men det er da enkelte ting som kan irritere en stein også med denne. Jeg har respekt for de som kun brukes ros. Jeg er ikke flink nok med hunder tydelivis, men prøver å være forutsigbar, bestemt og kjærlig.

 

1. Bjeffing i hundegård. Dette er et stort problem for hundeeier og nabolag. Gjelder dette uansett om du er hjemme eller ei? Mine to hunder holder kjeft av en eller annen grunn når vi er borte. Og godt er det. Jeg misliker sterkt bjeffing i hundegården. De bjeffer litt når de vet vi er inne og bjeffer desperat når jeg kommer hjem fra jobb eller andre lengre fravær. Jeg har liten tro på å la de bjeffe seg ferdig. De blir aldri ferdig. Naboer reagerer med god grunn på gauling dagen lang, og en selv kan få mentale problemer. Jeg tror løsninga er "nulltoleranse". Slå hardt ned på bjeffing og piping (forutsatt at du er hjemme og kan ta den på fersken selvsagt) Jeg har liten tro på at de skjønner ros når de er stille. Et glass kaldt vannet i trynet kombinert med FY! harjeg tro på, men det må være på fersken. "Frykt" er ikke ideell dressurmetode, men litt irettesettelse å være lov om ikke kun ros virker. Ellers tror jeg rutiner og alder skaper harmoniske hunder. Det høres ut som de fysiske forutsetningene for trivsel er på plass i ditt tilfelle

 

2. Dra i halsbåndet. Også dette er en øvelse i sinnemestring. Etter boka er en av metodene å løse dette på å stoppe når den drar, gå når den ikke drar. Da skal den etter boka erfare at å dra fører ingen sted hen.

 

3. Kjenner problematikken. Den gamle beaglen er EKSTREMT opptatt av mat og går over lik for en brødsmule. Beaglen er visst en dum rase.. Mulig det, men ikke min beagle. Den orienterer seg overalt alltid om hvor det kan finnes en matbit og slår til når en minst aner det. Utrolig utspekulert og utholdene. Skal vedde på den hadde spist 50 wienerpølser om den fikk sjansen. Den kan ligge i dyp søvn på teppet sitt. Går jeg ut med søpla 20 sekunder kan du være sikker på den er på kjøkkenet. Jeg har gitt opp. Jeg er for dum. Også her tror jeg rutiner og umuliggjøring av å "stjele" vil prente seg inn i skallen. Aldri gi ved bordet. Kun faste, rutinemessige måltider.

Link to comment
Share on other sites

bjeffingen forekommer mest når jeg er hjemme og når jeg kommer hjem! men får ofte tilbakemeldinger av naboer at bikkja kan ha ula i flere timer når jeg er borte! prøvde og si klart NEI! og helle en halv liter med vann i tryne i fjor, men gjorde det ikke lenge følte at jeg ikke rakk og løpe ned tidsnok(ca 30 meter) blir det unaturlig for han at jeg står bak hushjørnet og spretter frem når han uler?

jeg har vurder og anskaffe meg et bjeffebånd, men har hørt flere som advarer mot dette! noen som ikke får på halsbåndet på bikkja i enkelte tilfeller pga redsel. hvordan vil dette båndet påvirke bikkja i los? kan det hende at den blir redd for og lose?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde også med vann osv.. Men, mi bikkje var værst når jeg ikke var hjemme, skjønte når jeg ikke kunne ta han:) Min erfaring er det at dette sitronhalsbåndet blir bikkja litt "redd" for i begynnelsen, men når ho da skjønner at så lenge den ikke bjeffer så er det ikke farlig og går veldig fint:) Har på ingen måte hatt noe som helst og si for losinga!

Link to comment
Share on other sites

2. strupe halsbånd, når han dreger eller blir for ivrig gir du han 1 stykk kraftig nøkk slik at du får oppmerksomheten. Det hjelper ikke å gi svake eller flere nøkk i båndet. Kun 1 stykk som han blir å reagere på. Er vel litt dogwhiperer metode, men fungerer veldig. Men som sagt, ikke flere eller svake nøkk som han ikke reagerer kraftig nok på. Har god erfaring med dette på min 60kg hund, men det er da en forutsetning for å kunne i hele tatt gå tur at den er under kontroll.

 

Av erfaring er jo da sånne snusmumrik hunder som dach feks vanskelig å få til å ikke bruke nesa under turer, siden dem lukter på alt. Men du kan jo se det sånn at hvis du hindrer hunden i å snuse nedi bakken, er det en enkel vei fram til å få den til å gå fint. Med en gang hunden snuser heletiden i bakken er den allerede long gone fra den verden vi lever i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke bikkja slutter å lose av bjeffehalsbånd. Ubegaget den får er situasjonsbetinget og konsekvent. En plass går grensa for hva en vil utsette naboer for. Er det for ille ville jeg klart brukt bjeffehalsbånd av noe slag. Hunder er intelligente dyr og skjønner nok fort at det er minst ubehag ved å holde kjeft i hundegården. Jeg tror en finne ikke tar skade av det på noen som helst måte.

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg her er å kombinere problem 2 og 3. Ha rikelig med godbiter i lomma, pølsebiter, hundesnacks hva_som_helst_som_bikkja_liker. IKKE ha for kjedelige godbiter, de må være skikkelig populære. At hunden din er såpass glad i mat må du benytte til din fordel. Start innendørs med lite forstyrrelser. Bruk øyekontakt aktivt og belønn med godbit når hunden går riktig. Gjør det vanskeligere etterhvert. Ikke forvent at hunden går hele turen fint. Start med noen meter om gangen. Sett større krav etterhvert.

 

Bjeffinga er litt mer komplisert å kontrollere. Jeg dresserte en hund for bjeffing en gang i tida. Det tok 3 turer med et litersmål med vann. Men det var en halvpart border collie, og de "teller ikke" :) Jeg har brukt webkamera til å holde et øye med bikkja. Det var særlig kjekt når valpen skulle bli vandt til å være alene hjemme. Jeg tok små turer ut og fulgte med på kameraet når han blei urolig. Trikset var å komme hjem rett før han begynte med noe tøys. Det gikk ganske fort å tøye tida han klarte å være alene. Alt er så mye lettere når en VET hva som skjer. Med en del leamikk så kunn e en kanskje laget fjernstyrt vannspyling, kameraovervåkning, lydopptak, fjernstyrt utdeling av godbiter osv. Men det blir fort mer komplisert enn en gidder å styre med.

Link to comment
Share on other sites

Mye fiffig her!

Ang bjeffing: Tenk litt hvorfor han bjeffer? Er det kjett å være der, ensomt? Prøv å gjør det til noe moro. Sjøl har jeg ikke hundegård, men når jeg skal bort og snuppene skal i buret inne, får de en godbit. Nå smetter de inn i buret og sittrr der og logrer når de skjønner jeg skal dra.

Radio kan kanskje være et forslag hvis han er ensom? Alternativt fest en vannspreder på nettingen, sett deg godt til rette med avisa ved siden av vannkrana og vent ;)

 

Gå pent; her støtter jeg IKKE opp under rykk og napp. Med skikkelige napp kan dem faktisk få nakkeskade. Oppskrifta er å stoppe opp og gå bakover (få hunden til å snu) så fort den drar. Tidkrevende, men humant og effektivt når bikkja skjønner tegninga. Husk ros, "Gå pent"-kommando og gjerne godbit :-)

 

Ang mat så priser jeg meg lykkelig over at mine hunder er glad i mat. Ift snapping fra bordet mener jeg det i største grad handler om din grensesetting på maten. ALDRI en matbit uten at du sier vær så god. Viktig at hunden søker øyekontakt med deg og ber om lov før du sier vær så god. Tøy grensene med å legge matbit på gulvet etc og la hunden be om lov. Tøy tiden lenger og lenger. Her ser jeg det også viktig med rolig belønning, altså at du roser med en rolig tone og ikke girer opp hunden :-)

Lykke tell :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis/når bikkja er 110% inneforstått med hva NEI! betyr, så hjelper det veldig. Hunden din er forøvrig veldig ung ennå, og i en lærenem alder.

 

Min hund er også fæl til å trekke i båndet når vi går tur, og jeg har med meg selv erkjent at enten er jeg for dårlig på dressur, eller så har det noe med hundetypen å gjøre (alltid ut i søk/bruke nesa), eller en kombinasjon av dette.

 

Jeg har kommet til et kompromiss; og det er at så lenge båndet er ute i sin fulle lengde (1,5 meter) så får han en viss frihet til å gjøre det han "må", men når jeg kveiler opp båndet og han er på min venstre side så forlanger jeg at han holder seg der, og uten å trekke. Og det går veldig fint, da har jeg også mye mer kontakt med han og han aksepterer mye lettere mitt ønske om at han skal gå pent da, og går pent som en prest. Trening gjør mester:)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Ranger. Kort bånd er tingen om den skal gå pent. Har de snelle med 5 meter tau, drar de like fordømt. Ellers tror jeg ikke bikkjer som drar i båndet har bedre søk og jaktlyst enn andre. De har mindre dressur. Mine bikkjer drar, bare så det er sagt. Om en finne drar, har en et større problem om en Dacsh drar.

 

Jeg har ikke vært på dressurkurs med mine, men skal gjøre det med unghunden i vinter. Det har jeg tro på.

Link to comment
Share on other sites

Hei! prøvde ut dette med og stoppe opp når han dro, og det funket kjempe bra! gikk for det meste rolig siste halvpart av turen!

Har et lite spørsmål til, går en god del skiturer med han og ønsker og kjøpe en trekksele av denne typen: http://www.jegeroghund.no/index.php?pag ... &Itemid=56

er dette en god sele?

hvem størrelse burde jeg velge? han er rundt 25 kilo.

i forhold til at han er 9 måneder, er det lurt og bruke så mye penger på en sele han kanskje vokser ifra? han har vokst kjappere enn de andre i kullet og virker snart ferdig utvokst, men er det lurt for det om?

Link to comment
Share on other sites

1: Aner ikke. Bjeffehalsbånd kan jo hjelpe noen hunder. Leker som gir hjernetrim kan være noe annet. Da blir de opptatt med andre ting enn å bjeffe.

 

2: Slet med akkurat det samme med bretonen min. Helt håpløs, og jeg holdt på å gi opp og bare la ham drive på. Så fikk jeg kontakt med en kompis jeg ikke har sett på tjue år. Han kunne hjelpe meg mente han. Det tok tjue minutter... Han viste rett og slett hvem som var sjefen. Bikkja mi skulle også pisse hundre ganger på turen og snuse overalt. "Hvem er sjefen, du eller bikkja?", spurte han. "Er vel jeg, det.", sa jeg. "Da er det du som skal pisse overalt da...". Med andre ord. Bikkja skal ikke få lov å pisse og markere på turen. Pissinga skal gjøres før turen tar til. Turen er tur, ikke revirhevding. Jeg måtte gå midt i veien i starten, og da er det ikke så spennende.

 

Måten han lærte bikkja å gå pent var å ta lenka og røske bikkja bak med et stort NEI når han ville dra. Dette gjorde han gjentatte ganger. Så fort bikkja dro i vei, samme leksa. Tjue minutter senere var det meste gjort. Etter et par runder til, samt terping mens jeg går tur, og han er en drøm. Ellers var han veldig opptatt av øyekontakt. I tillegg var han nøye med at når bikkja har fått en kommando, skal den ikke få gjøre noe annet. Får han "sitt", skal han sitte helt til han får beskjed om annet. Dette funker utrolig mye bedre nå enn før. Knallhardt både å se på som eier, og sikkert ikke veldig behagelig for bikkja, men det virket.

 

Kjøttbolledressur med å si pent nei og gi en godbit når han titter på deg var fullstendig meningsløst for fjompen min. Det kan nok se mindre pent ut, men han skjønte det språket! Og han er like blid og glad når vi skal ut, så det har ikke påvirket han på noen som helst måte.

 

Jeg har også lært han kommandoen "fot". Siger han fremover mens vi går, sier jeg "fot", og da kommer han på plass. Hjelper ikke det, røsker jeg til, konsekvent. Draing hjelper ikke, det må nøkkes. Noe jeg av og til gjør er å sette han når han vil bestemme tempoet sjøl. Da pipes det og klages, men vi går ikke videre før jeg har øyekontakt. Av og til foretar jeg også brå retningsendring om han drar. Da kommer han etter. Et par slike, med bestemte napp, samt "fot", og det tar ikke lange tida før han skjønner tegninga.

 

En ting til som kan gjøres er å bråsnu og gå andre veien. Bikkja blir da bak og vil foran igjen. I det han løper frem for å kommer først, bråsnu igjen. Kan tro bikkja blir frustert! Dette hjalp egentlig best før jeg begynte den "harde" treningen, ala Landin eller no slik.

 

Vi går aldri tur uten helstruplenke!

 

3: Støtter HyprJinta når det gjelder mat her. Guttungen min prøver å leke Luke Skywalker og få mat til å flytte seg ved å stirre og tenke, men han tar ikke maten før han ser på meg og får værsågod!

Link to comment
Share on other sites

2: Slet med akkurat det samme med bretonen min. Helt håpløs, og jeg holdt på å gi opp og bare la ham drive på. Så fikk jeg kontakt med en kompis jeg ikke har sett på tjue år. Han kunne hjelpe meg mente han. Det tok tjue minutter...

Måten han lærte bikkja å gå pent var å ta lenka og røske bikkja bak med et stort NEI når han ville dra. Dette gjorde han gjentatte ganger. Så fort bikkja dro i vei, samme leksa.

Hva hadde du gjort hvis bretonen endte opp med en nakkeskade som jo kan skje ved denne typen "dressur"?

Svaret "det gikk jo greit" er ikke en option her..

Link to comment
Share on other sites

Har et lite spørsmål til, går en god del skiturer med han og ønsker og kjøpe en trekksele av denne typen: http://www.jegeroghund.no/index.php?pag ... &Itemid=56" target="_blank" target="_blank

er dette en god sele?

hvem størrelse burde jeg velge? han er rundt 25 kilo.

i forhold til at han er 9 måneder, er det lurt og bruke så mye penger på en sele han kanskje vokser ifra? han har vokst kjappere enn de andre i kullet og virker snart ferdig utvokst, men er det lurt for det om?

Jeg har denne. Viktigste forskjellen er vel stolpen under brystet. Mitt ankepunkt mot denne, er at stroppen som festes rundt brystet festes med plastklemmer. Gjett hva som skjer når en stor tung hund trekker sideveis! Den spretter opp :evil: Har tidligere prøvd en veldig enkel trekksele. Fungerte heller ikke optimalt. Kommer til å kjøpe en Nomeselesele, slik som hundekjørerne bruker. Ingen løse deler, ikke noe mikk!

Link to comment
Share on other sites

Trur det med nakke skader er litt hysteri, er jo blitt sånn i dagens samfunn at man ikke skal dressere med ditt og datt. Det med dressur lenke funke, være streng, og sette dem på plass med engang. Funka fint på vorsteh, og han har ikke vist noe tendenser til nakkeskade.

Link to comment
Share on other sites

En ting som ihvertfall er sikkert, er at når det gjelder spørsmål om hundehold, så kommer du til å få minst like mange svar som antall personer du spør. Det er masse ulike meninger ute og går, -sterke meninger. Jeg mener det er viktig å stille med et åpent sinn, og være mottagelig for ny kunnskap. Og det er mange måter å flå en katt på, for å oversette et amerikansk ordspråk. Du kan stille spørsmålet på f.eks. canis.no Hvordan gå pent i bånd er en gjenganger. Etter kveldens tur med min egen hund så kan jeg ihvertfall konkludere med at hva du enn gjør, så gjør ihvertfall ikke det samme som meg ;) Jeg er oppvokst med hund og har hatt hunder rundt meg hele livet, så jeg kunne kanskje hevde at dette kan jeg. Jeg har nemlig hatt hund i 35 år! Men det er stadig vekk nye ting å lære. Jeg har lært mer de siste to åra med valp helt på egenhånd, enn alt hva jeg kunne til sammen fra før. Det finnes en del bra bøker å kjøpe eller låne. Den moderne trenden er positiv forsterkning. Du finner ikke mye om rykking i halsbåndet der... Old school er dominans, lederskap, irettesettelse osv. Hva som er mest riktig kan en jo lure på. Det finnes suksesshistorier fra begge leire.

Link to comment
Share on other sites

Alt etter hund og halsband, mye. Det er flere måter å dra hardt/nøkke bestemt på, normalt nøkker man bestemt men gir samtidig litt i det det blir bråstopp. Da skal det mye til før noen blir skadet, er man derimot en kraftidiot som ukritisk drar til uten tanke på hva en gjør, er det jaggu ikke godt å si hva som skjer. I tillegg er kraften i ett bestemt nøkk bestemt av vekten på den aktuelle hunden. Du skal ha hundens oppmerksomhet, ikke dra den på rygg (noe jeg har sett gjort i ett nøkk, stygt er det første son slår meg, idiotisk er det andre).

 

Men selv om man vet dette, er det å få hund til å gå pent i band noe jeg aldri har fått til. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke snakk om lufteturer bakover jeg driver med da. Det er et kontant/bestemt nøkk for å vise at det ikke er lov å dra. Kan se noe brutalt ut på meg, men jeg tror det skal en god del mer til før det skjer noe! Er jo ikke mishandling det er snakk om her da. Det er for å markere hvem som er sjefen. Ordla meg sikkert litt "heftig" her. Et lite pusenapp hjelper ikke, ei heller trekking bakover. Bestemt napp som får hunden til å skjønne det etter mange ganger nok.

 

Og, selvfølgelig, det vanker masse ros og en og annen godbit når han gjør det riktig og da! :)

 

Ps, Flatin: Jeg gikk på miljøtrening og utstillingstrening i et halvt år, fra boffen var fem måneder til han var omtrent ett år. Null hjalp. Her var det å puse, kose, rose, gi godbiter og alt det der. Kun fokus på det positive. Det hjalp overhodet ingenting. Tjue minutter med kompisen, og det var starten. Seriøs trening fem ganger, og tassen oppførte seg til og med pent på utstilling, selv om vi ikke hadde trent på det siden juli.

 

Sånn sett har jeg sett lyset. :)

 

Men en må aldri glemme treningen.

 

Har tittet litt i denne, fra Landin, etter tips: http://landins-hund-katt.se/wp-content/uploads/2009/02/tt-utg3-norsk-version-siten.pdf. Dette stemmer utrolig bra med hvordan kompisen har hjulpet meg. Les spesielt fra side 17 om lineføring.

Link to comment
Share on other sites

Angående sele:

 

Anbefaler deg å ta med hunden å prøve litt forskjellige.

Jeg har 4 forskjellige seler til 3 hunder, og fortsatt en jeg ikke er fornøyd med.

Jeg har prøvd begge de overforstående, og de passa IKKE mine hunder. For at de skulle bli store nok rundt magen, ble de altfor store rundt hodet. Så begge de måtte jeg levere igjen.

Personlig liker jeg best såkalte Y-seler som går mellom frambena på hunden, og ikke tvers over brystet. Synes hunden får mer bevegelsesfrihet da - og det er jo litt av hensikten med å bruke sele også :))

 

Per idag har jeg et par kombi trekk/sporseler, en sykkelsele og en trekksele. Trekkselen er desidert favoritten, og det blir det til de andre etter hvert også. Sykkelselen har lett for å gli høyt opp på King, som bruker den. Kombiselen har litt feil passform til Klinge.

Hadde det vært meg, hadde jeg kjøpt en rimeligere kombisele nå, mens han fortsatt er i vekst, og heller kjøpt en trekksele når han er utvokst. Trekkselene er viktig at sitter PERFEKT, så de eks ikke strammer over magen.

Til motsetning fra "alle" andre seler har ikke trekkselene spenner og klips som går opp. det er det stort sett på alle andre seler - om de ikke går opp så KAN de gå opp.

Jeg har denne fra Gresshoppa. At selen passer er viktigere enn hvilket merke det er :-)http://www.oshundeservice.no/butikk/index.php?main_page=product_info&products_id=2187

 

Av Y-sele/kombisele har jeg sjøl hatt akkurat denne (samme str tom)http://www.oshundeservice.no/butikk/index.php?main_page=product_info&cPath=70&products_id=1432

Grei pris og greit bruksområde - og om man kjøper dyrere trekksele senere, så er det alltids greit med en reserve-sele/sporsele eller selg den videre :-)

 

Jeg har forøvrig schweizerstøver.

 

Et annet tips ift gå pent er å kreve "gå pent" når du bruker halsbånd, og la hunden vimse fritt når du har på sele. Da er det faktisk lov til å gå på tur uten å MÅTTE terpe "gå pent". Dette funker også med eks. to forskjellig type halsbånd. Hunder er ekstremt dyktige til å kjenne forskjell på halsbånd og seletøy.

Link to comment
Share on other sites

Ville vel kanskje anbefalt en egen tråd om detta temaet med nakkeskader.

Et enkelt googlesøk ga feks. denne:

http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5113

eller denne

http://www.dognews.no/?p=1809

http://www.dyrealternativen.com/42518683

 

Eller søk litt på google...

Jeg har sett såpass mye sjøl og, at jeg ønsker ikke å utsette hunden min for dette med å ta enkle løsninger, framfor å unngå det helt med litt mer jobb!

Klart, hunden kan få seg noen bråstopp i luftelina sjøl, men vi gjørs jo ikke på å erte opp hunden så den får seg et røsk!!?

Link to comment
Share on other sites

2. Bruk kort bånd og dresurlenke(strøypehalsbånd). Overdreven dravilje korrigeres med et rykk båndet. Jeg kan finne på å dra ham noenlunde forsiktig tilbake noen meter i tillegg. Med dresurlenke er det ikke noe poeng i å dra av ham hue, et rykk er nok. Bruk for guds skyld ikke snelle om du vil ha en behagelig turkammerat.

 

Hunden din er fortsatt en hvalp, vær forsiktig med harde krav. jeg har ei bikje som er litt smånervøs etter at jeg satte litt for tøffe krav litt for tidlig. Samtidig er det nå mye lettere å få vekk unotene, enn om du begynner med en voksen hund

Link to comment
Share on other sites

Alle har vær sin måte, og jeg vet hva som funker på mine. Men jeg gidder ikke bruke flere uker med dulling og dalling får å få hunden til å gå fint i bånd. Er jo heller ikke snakk om å røkke skikkelig i bandet, men et bestemt kort rykk. Og vis ikke hunden tåler det, da har jeg ikke bruk får den. Får en hund skal tåle litt.

Og hva diverse såkalte "dyretolker" mener bryr jeg meg ikke så mye om. De lever jo i en flott liten bobleverden laaaangt fra realiteten. Men det er MIN mening.

 

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.488773,10.690698" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når det gjelder bjeffing i hundegården...Vi bor i tettbebyggelsen..og har 2 jamter. Vi brukte sitronhalsbånd på den eldste i starten..og hunden lærte seg hvor høyt den kunne bjeffe før sitronsprutten kom :lol:

Da vi fikk hundegård (130 kvm naturgård) og hadde 2 jamter, måtte vi tenke litt annerledes. Det går gang-og sykkelvei rett nedfor gården...så når det passerte andre hunder, kunne det komme noen boff. Vi satt mye i hundegården i den tiden...med vannslange. Det er om å treffe blink i rette øyeblikk :mrgreen: Dette hjelper...stort sett..unnatt når en viss hund går forbi.

Vi har ikke hundene i hundegård når vi ikke er hjemme! Da slipper vi evnt. naboklager! Hundene slanger seg da rundt i huset og ikke i bur. De sover hele dagen når vi er borte ifgl gjester som har vært over hos oss noen dager. Når tiden for at vi skal komme hjem nærmer seg, blir det liv i kåken :roll: Roping og skriking for å be hundene holde kjeft..irriterer bare naboen mer :winke1:

 

Det går faktisk MANGE hunder rundt med nakkeskader (iflg veterinær i NKK) etter at uvitende hundeeiere har røsket og nøkket i båndet i tide og utide! Hunder viser ikke smerte i samme grad som folk..men skade kan vise seg etterhvert som hund blir eldre. Jeg synes at de som driver denne røskepraksisen selv skal ta på seg et halsbånd..la en kompis holde i båndet..og gi stadige røsk i et par timer på tur! Nakke er faktisk et lettskadelig punk på kroppen! Dette er en 80-tallsmetode å trene hund på- Jeg har avlivet en hund pga nakkeprolaps..jeg trente også hund slik før i tiden!! Og brukte flexiline! Jeg har iallefall lært!

Gjør som enkelte her anbefaler..gå tur, stopp hver gang hunden drar i båndet..vent til hunden slakker litt på båndet og gir deg øyekontakt..gå så videre. Ikke la hunden dra deg bort til interessante luktpunkter osv..stopp..eller snu og gå en annen vei. Masse ros. Dette tar noe tid...men er verd det. Vær konsekvent og positiv. Jeg går tur med 2 jamter og 1 borzoi i tettbygde strøk..og de går pent i bånd..kun ved bruk av den treningsmetoden over! Det funker..bare det ikke kommer en katt hoppende over veien :forvirra:

 

Matgal. Jeg hadde en gang en borzoi som var helt tullete etter mat..stjal alt som kunne spises. Snakker vi lederskap? Jeg prøvde med kjeft, grytelokk knyttet til en brødskive..som kom ramlende ned fra overskap. Jeg prøvde musefeller..den smalt inne i kjeften på han, men han spyttet ut fella og spiste karbonaden. HELDIGVIS gikk ikke tunga hans. Den metoden anbefales IKKE! Jeg måtte tilslutt innse at: denne hunden kan ikke avlæres stjeling. Til det var matavhengigheten hans for stor. OG i dyreverden er det slik at når lederene (vi) er ferdige med å spise, er det neste på rangstigen (han) sin tur til å forsyne seg. Så vi tok våre forholdsregler, og hadde aldri mat/potetgull o.a. stående framme. De 2 neste hundene stjal ikke...men den yngste jamten vi har nå,er samme kaliber som borzoihannen. Ho stjeler det det skal være...når vi ikke ser på. Så da har vi ikke snop o.l stående framme..noe som bare er en fordel for både folk og dyr :lol::lol: '

Om hunden sluker matsen sin, så finnes det en matskål laget spesielt for slike hunder (de sluker gjerne masse luft i samme slengen, (noe som ikke er bra). Den har en oppbygning midt i skåla, som gjør at hunden må jobbe litt mer for å få i seg maten. Anbefales.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

takk for svar mayen!

Brukte denne rykk metoden blandet med og stoppe opp, men hvor hard er et rykk som ødelegger nakken? Når jeg går med han bruker jeg og gi et lite napp i båndet samt stopp opp. Det er ikke sånn at han går rundt eller noe, men nok til at han er oppmerksom på det og stopper opp. kan det være enkelte rykk som ødelegger nakken, eller nokså harde rykk ofte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...