Jump to content

Den optimale patron for villrein - 6,5 x 55 nominert?


Kalstad

Recommended Posts

Det blir for tiden i en av mine tråder diskutert mye omkring 6,5 x 55 patronens dugelighet eller udugelighet til det største Skandinaviske storvilt. Tråden ble lagt i "Off Topic" delen av Kammeret, noe som viste seg lite hensiktsmssig pga. mye lavpannet og subtilt tøv her på forumet. Derfor legges denne tråden nå i forhåpentligvis "støyfri sone".

 

Flagger i utgangspunktet at 6,5 x 55 er riflen jeg ofte, dog ikke alltid, velger til reinsdyrjakt. Og da mener jeg Reinsdyrjakt, ikke degenert "jakt" med bilen som varmestue og utkikkspost under det meste av jakten.

Real reinsjakt, men daglange vandringer i snaufjellet kan gi både gleder og utfordringer. Utifra kjennskap til dominerende vindretning den siste tid kan man uifra kjenneskap til trekkveiene anta hvor reinen kan finnes. Det kan likevel bli menge timer med vanding, i flere dager, før dyret man har på kortet felles.

 

Når dyret er felt skal det BÆRES ned fra fjellet. På ryggen. I verste fall i timer. Flere turer også, hvis man vil ha med mest mulig av kjøttet, og om det var et voksent dyr.

Det er da man kan sette pris på en lett jaktrifle, gjerne i 6,5 x 55 eller sammenlignbare kalibre. Dette er et kaliber som har tilstrekkelig styrke til å felle selv de største reinsbukkene. Kulebanen er flat nok, gjennomtrengningsevnen på reinsdyr, med riktig kule, likeså.

Den eneste ulempen er at hvis man kjøper en rifle i 6,5 x 55 tiltenkt reindyrjakt, må man altså kjøpe en rifle i et sterkere kaliber dersom man vil jakte elg. En ekstra, men i mine øyne, gledelig utgift.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det blir for tiden i en av mine tråder diskutert mye omkring 6,5 x 55 patronens dugelighet eller udugelighet til det største Skandinaviske storvilt. Tråden ble lagt i "Off Topic" delen av Kammeret, noe som viste seg lite hensiktsmssig pga. mye lavpannet og subtilt tøv fra velkjente støymakere her på forumet. Derfor legges denne tråden nå i forhåpentligvis "støyfri sone".

 

Den eneste ulempen er at hvis man kjøper en rifle i 6,5 x 55 tiltenkt reindyrjakt, må man altså kjøpe en rifle i et sterkere kaliber dersom man vil jakte elg. En ekstra, men i mine øyne, gledelig utgift.

 

Hvorfor kan man da ikke bruke samme rifla til elg da ?

Er det for at de fleste mener at 6,5 X 55 er mer enn god nok til elg og ikke er enig med deg. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til dette reinsviltet er andre sammenlignbare kalibre også aktuelle: .260 Rem, 6,5 Rem mag, 6,5 x 57 og andre. Hos oss er disse kalberne mer sjeldne, og har neppe noen stor fordel fremfor 6,5 x 55.

Kulen har stor betydning for sikker felling, og for minimalisering av kjøttødeleggelse. Har sett mange jegere velger jaktammo som er "billig", feks. Elit. Som sagt under tråden min om elgjakten, hvorfor skal alt være så billig? Det billigste vil alltid være å ikke gå på jakt.

Mitt syn er at en premiumkule bør brukes også til reinsjakt. De få kronene ekstra til en eske slike patroner til jakt og innskyting er vel verdt pengene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Håper å få inn reelle erfaringer med forskjellige kuler og kalibre brukt til reinsjakt. Både gode og dårlige.

Noen som er uenig i at Elit-jaktammo er et billig-alternativ, som man med fordel kan unngå til fordel for noe bedre?

 

Jepp, uenig. Viss det finst gode bruksområde på jakt for rimelege kuler som Elite, så er det nettopp til reinsjakt, der holda kan bli lange og ekspansjonsvillige kuler kan vere bra val.

Link to comment
Share on other sites

Lapua mega! Ei kule Atil alt fra rev til elg!

(Slokket lyse på en rev for 3 timer siden, ligger i smellen)

Har dog hørt om noe kjøttødleggelse på rådyr med denne! Men kan ha vært dårlige treff?

 

Og til fuggel har du Lapua scenar i 8gram!

Går nærmest likt med mega på 100m

 

Da har du 2 ferdigrulla til alt lovlig vilt i Norge!

Hvorfor gjøre det vanskelig?

 

(men viktig å teste ut hvordan det du faller for går i ditt våpen! Da forskjellig ammo kan gå forskjellig i forskjellige våpen)

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke Lapua Scenar ekspandere pą fuggel?

Er ikke Scenar ei hølspisskule beregnet på blink. En kompis sverget til Scenar på bever, da den "hadde eksplosiv effekt" ???

Edit: Får du Mega I 8 gram? For å få samme treffpunkt bør du bruke samme vekt.

 

Scenar er hullspiss ja! Men ekspanderer dårlig! Er en og annen so

Har prøvd på rev og har hatt resten av natta til ettersøk!

På bever kjenner jeg ikke til effekten! Men ved skalleskudd vill man vell treffe nok bein til at den vil ekspandere (siste her blir litt synsing) jeg ville uke brukt scenar på bever!

 

Mega'n er vell 10,1gram hvis jeg ikke husker feil! Og i min rifle skyter jeg innertier i topp/bunn med dem to på 100m

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste med ei lett rifle til reinsjakt er at rifla er i et standardkaliber slik at man kan trene mye med rifla slik at man treffer der man sikter hver gang. Det er ingen ulempe å ha minst 500 skudd gjennom rifla i året.

 

Jeg jakter med 308 fordi jeg har skutt tusenvis av NATO-patroner under feltmessige forhold opp igjennom årene. På jakt, rein og rådyr, bruker jeg 150gr Sierra SBT eller 150gr Nosler BT ladet til identisk ballistikk som NATO-patroner. Ikke verdens beste jaktkuler men holder i massevis til det jeg bruker dem til.

 

Tidligere jaktet jeg på vestsiden av Hardangervidda (i Olavsdalen hvis noen er kjent). Det var et stykke å gå dit fra Viveli i Eidsfjord.. Alikevel slepte jeg på ei Tikka 55 "continental" altmuligrifle som veide 4,5kg med jaktkikkert siden skyteegenskapene på denne satt i ryggraden. Idag jakter jeg med ei tilsvarende rifle men nå bor jeg på hotell midt i jaktterrenget 8)

 

Ellers er jeg enig med Stykkjunkeren. 6,5x55 med 140gr Nosler Partition er bankers på rein.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt et utmerket kaliber til reinsjakt som alle andre lovlige kalibere.

 

Jakt handler om ha "trua" i en så vesentlig stor grad at en bedømmer situasjon riktig (Med andre ord, sjerpa nok til å gjøre de riktige tingene.), og ha den nødvendige tilliten til at utstyret funker som det skal. Gjelder ikke minst rifle og kaliber for mange.

 

Har en "trua" og er tilrekkelig sjerpa, funker alt fra 6,5 til 600!

 

Situasjonene de to nevnte kaliberne kan brukes i, kan derimot være veldig forskjellige.

 

Hvordan en ønsker å jakte er personlig, og sånn bør det være! Kaliberene som fortrekkes er derfor også forskjellig av åpenbare grunner, og sånn bør det også være! Det ideele kalibere for en jeger kan være helt ubrukelig for en annen jeger, satt på spisen.

 

Hva som teller er tru, sjerping og valg av jaktmetode! Alle lovlige kalibere er mere en gode nok for å felle rein i den norske fjellheimen!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Viss det finst gode bruksområde på jakt for rimelege kuler som Elite, så er det nettopp til reinsjakt, der holda kan bli lange og ekspansjonsvillige kuler kan vere bra val.

Elit er nok en forholdvis enkel kulekonstruksjon, og den er nok av de mer ekspansjonsvillige, tror jeg nok.

Holda kan bli lange på villrein i snaufjellet, i alle fall lenger enn de normale skuddavstandene på elg. Hva er lengste rimelig hold på villrein? Ikke det lengste holdet man kan treffe vital sone på stillestående dyr med breisida til, men også hva oppsynets oppfatning av rimelig lengste avstand er. Det har seg slik at villreinen heller ikke alltid står i ro lenge av gangen. Blir holdet for langt, kan et dyr som finner på å flytte seg, i tiden fra kula forlater løpet til den har tilbakelagt avstanden. Nok til at man får skadeskyting.

 

6,5 er utmerket til rein, faktisk nær ideell, men ettersom jeg liker å skyte ei børse til alt, må jeg fremheve det overlegne kaliberet 7mmRM! Solide kuler, som Oryx, A-frame, Fusion mm. gjør kaliberet altetende.

7 mm Rem mag er en patron med stort hylsevolum i forhold til kaliberet, og hastigheten på fabrikkammo deretter. Ytelsen er 6,5 x 55 helt overlegen, det har du rett i. Bruker du 175 gns versjonene av de kulene du nevner? Bruker du samme kulevekt på rein som f.eks. på elg? Har du erfaringer med ultratunge kuler i din 7 mm?

Link to comment
Share on other sites

Det er en kjensgjerning at 6,5 fra de fleste våpenleverandører krever en låskasse som er like lang som for patroner av typen .30-06. Det skyldes ikke at hylsen er så lang, men at kulen er nokså lang for kaliberet, slik at patronen kommer i en mellomstilling, mellom .308-lengde og .30-06 lengde. Forskjellen i lengde mellom låskassene er ikke så stor, men gir litt økt vekt. En gitt ønsket pipelangde gjør også da geværet litt lengere.

Er man spesielt einteressert kan man lade selv og sette kulen dypere, særlig om man unngår de tyngste kulene i klassen 155 - 160 gns., og kamre 6,5 x 55 i kortere kasse. Da utelukker man fabrikkammo, i alle fall med annet enn de lettere kulevektene.

6,5 x 55 har en annen litt sær dimensjon, nemlig diameteren på hylsebunnen. Bare snakk om et par 1/10 mm, men nok til at "standard" sluttstykke(hode) ikke passer helt. I systemrifler kan det være nødvendig med et eget sluttstykkehode for 6,5 x 55.

Link to comment
Share on other sites

I systemrifler kan det være nødvendig med et eget sluttstykkehode for 6,5 x 55.

Det var jeg ikke klar over. Hvilke rifler gjelder det?

 

Har selv en Sauer 202 og en Blaser R93, og i begge disse spiser sluttstykke(hodet) både 6,5x55 og andre kaliber (bl.a 308 og 9,3x62) helt uten problemer. Har ikke hørt om andre som har hatt problem med dette heller.

Link to comment
Share on other sites

7 mm Rem mag er en patron med stort hylsevolum i forhold til kaliberet, og hastigheten på fabrikkammo deretter. Ytelsen er 6,5 x 55 helt overlegen, det har du rett i. Bruker du 175 gns versjonene av de kulene du nevner? Bruker du samme kulevekt på rein som f.eks. på elg? Har du erfaringer med ultratunge kuler i din 7 mm?

 

Bruker vanligvis 160 gr. Oryx. Har brukt 140 gr. av forskjellige merker til rein. Sierra GK, Barnes x, Nosler Partition. Brukte Speer Grand Slam I mange år. Har brukt

175 gr. SGS og 175 gr. Fusion. til elg og plainsgame.

Men favoritten er 160 gr. Oryx.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

7 mm Rem mag er en patron med stort hylsevolum i forhold til kaliberet, og hastigheten på fabrikkammo deretter. Ytelsen er 6,5 x 55 helt overlegen, det har du rett i. Bruker du 175 gns versjonene av de kulene du nevner? Bruker du samme kulevekt på rein som f.eks. på elg? Har du erfaringer med ultratunge kuler i din 7 mm?

 

Bruker vanligvis 160 gr. Oryx. Har brukt 140 gr. av forskjellige merker til rein. Sierra GK, Barnes x, Nosler Partition. Brukte Speer Grand Slam I mange år. Har brukt

175 gr. SGS og 175 gr. Fusion. til elg og plainsgame.

Men favoritten er 160 gr. Oryx.

 

:mrgreen:

 

edit:

Har skutt så vidt det er med 190 gr. Fordelen med så tunge kuler er på lange hold. Tror beste kompromisset på jakt er 160-175gr.

Link to comment
Share on other sites

Eget sluttstykkehode for 6,5x55 i systemrifler??? Har jeg aldri hørt.. I Schultzen min trenger jeg kun å bytte hvis det er snakk om magnumpatroner.Alt av standardpatroner går med samme sluttstykke.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Eget sluttstykkehode for 6,5x55 i systemrifler??? Har jeg aldri hørt.. I Schultzen min trenger jeg kun å bytte hvis det er snakk om magnumpatroner.Alt av standardpatroner går med samme sluttstykke.

Bunndiameteren på en 6,5 x 55 er ca. 0,2 mm større enn .308, .30-06 , 8 x 57. For optimal funsjonering bør sluttstykkebunnen være tilpasset hylsebunnens diameter.

Dersom du er i tvil om bunndiameteren på 6,5 x 55 hylsen så finnes det opplysninger om det lett tilgjengelig på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Bunndiameteren på en 6,5 x 55 er ca. 0,2 mm større enn .308, .30-06 , 8 x 57. For optimal funsjonering bør sluttstykkebunnen være tilpasset hylsebunnens diameter.

Dersom du er i tvil om bunndiameteren på 6,5 x 55 hylsen så finnes det opplysninger om det lett tilgjengelig på nettet.

Her er saami spesifikasjoner på centerfire, 6,5x55 på side 31 i pdf filen:

http://saami.org/specifications_and_information/publications/download/206.pdf

Link to comment
Share on other sites

Viss det finst gode bruksområde på jakt for rimelege kuler som Elite, så er det nettopp til reinsjakt, der holda kan bli lange og ekspansjonsvillige kuler kan vere bra val.

Elit-kulene er av enkel konstruksjon og har ord på seg for å ekspandere raskt, ved høye hastigheter, og korte hold. Trolig litt for raskt i noen tilfeller.

Da kommer et dilemma: hvis man har en heldig dag, og kommer på uvanlig nært hold av rein, la oss si 60 - 70 meter? Dersom man har billigpatroner med Elit-kule bør man da altså helst la være å skyte, og vente til avstanden blir større? Og i verste fall derved kunne gå glipp av skuddsjanser den dagen?

Ville nok satset mer på en ekspansjonspålitelig kule, f.eks. en Naturalis, som ser ut til å funke bra innenfor et stort anslagshastighetsområde.

 

I Vapentidningen kunne det leses om en test av S&B ammo med en etterligning av Naturalis-kulen. Testen var gjort i forskjellige testmedia, men resultatene var lovende. Et brukbart billigalternativ til Naturalis?

Noen som har prøvd denne østeuropeiske "etterligningen" på hjortevilt? Eventuelt også i andre kalibre enn 6,5?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

det beste kaliberet uten sidestykke i verdenshistorien er nemlig... det som er i storviltriflen som er lovlig, du eier og skyter best med.

 

den evinnelige diskusjonen om kaliber gjør meg sprø, av en eller annen grunn er der 6,5kompisene som starter og klemmer til med sine vittige taler om hvor storartet dette kaliberet er... bra for dere, jeg har 6,5 selv som jeg gav til guttungen ingenting i veien med 6,5 men det er ikke best, ingen kaliberer best annet enn den børsa du skyter bra med. kaliber spiller null rolle om du skyter bra.

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke kommet frem kandidater som overgår 6,5 x 55 som villreinpatron. Setter sluttstrek for denne trådenved å fstslå at 6,5 x 55 er en patron vel avstemt ytelsesmessig for villreinjakt, eller jakt på "mellomstortvilt", som det bedre kan kalles.

Understreker samtidig at denne patronen selvsagat ikke egner seg for det langt større storviltet, elgen.

Link to comment
Share on other sites

Oryx kan være et godt valg, noe av det bedre fra Norma.

Noen som har erfaring med Federal Fusion-kulene i andre kalibre?

Federal har en 140 gns ladning med Fusion for 6,5 x 55, men den er ladet ned slik amerikanerne pleier, til ca 2650 fot/s, slik at den vel ikke holder energikravet.

Link to comment
Share on other sites

bogskudd, det var siste skuddet jeg noensinne har skutt med Oryxen, ville ikke bruke Oryx på jakt, ikke om jeg fikk en pall gratis

Et av de sterkeste innlegg jeg har sett om mindre bra skuddvirkning med Oryx. Tydeligvis svært blandede erfaringer med denne kuletypen. Hva kan det komme av? Er Oryx bedre i visse dimensjoner enn i andre? Er skuddavstanden mer kritisk enn for andre kuletyper?

Link to comment
Share on other sites

Enig i at 6,5 X 55 er en god villreinpatron. PGA lav rekyl kan den kamres i ei lett rifle, noe som er en klar fordel når en skal gå langt.

 

Men........vil benytte anledningen til å promotere 270 Winchester. Litt mer punch enn 6,5èn, men fortsatt ikke så mye rekyl at den ikke kan kamres i ei lett rifle.

Villrein er "lettskutt" eller hva man velger å kalle det. Det skal ikke mye til å skyte gjennom dem fra siden. I tillegg er det ingen fordel med ei kule som kan gi rikosjetter i fjellet.

 

Jeg ville derfor valgt 150 grain Nosler Ballistic Tip i 270èn til rein. Evt som annetvalg 150 gr Hornady. Begge disse kulene har gode "flygeegenskaper", er meget presise, og vil gå gjennom en rein fra alle normale avstander.

Link to comment
Share on other sites

Den beste patrona til rein og all annan type jakt er vel den som jegeren likar best. Og det same gjeld kuleval.

 

Dine tekniske/ praktiske kvalifikasjonar (Kalstad) er slik eg vurderer det berre eigna til å forvirra nye jegerar som (uheldigvis) skulle dukka innom forumet.

 

Å halda fram Oryx som ei dårleg kule på grunn av eit dårleg døme (Villreinjegeren) er heller ikkje allemmgyldig for å trekkja så bastante konklusjonar.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

6,5 er bra, brukte den på rådyr for mange år siden. Som deter sagt tidligere her er det smak og behag, mht kaliber og kuler. Jeg velger å ikke bruke de tre "normalkalibrene" simpelthen fordi jeg vil prøve forskjellig.

 

Hvis jeg skulle på reinsjakt ville jeg ta med meg min kjære Ruger no 1 i 270 win. Som reinsdyrpatroner ville jeg ladet 140 grain Nosler Ballistic Tips til max kruttvekt. Nok til en rein, samtidig liten sjanse for rikosjetter fra kula etterpå. Veldig gode ballistiske egenskaper.

Holder også tommelen opp for han som skrev at han bruker 7 mm mag.

 

Det er flere som skriver om dårlig resultat med Oryx. Har aldri brukt denne kula selv. Det er mye vi ikke kan kontrollere ut fra de opplysningene vi får i et innlegg på et forum, og det er derfor ikke godt å si hvorfor det har gått galt med kula. Kvist i veien, dårlig skyting, vind, utgangshastighet osv. Tusen faktorer som virker inn.

Tror vi heller skulle fokusere på de kulene vi synes er bra, og hvorfor vi synes de har fungert bra.

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke kommet frem kandidater som overgår 6,5 x 55 som villreinpatron. Setter sluttstrek for denne trådenved å fstslå at 6,5 x 55 er en patron vel avstemt ytelsesmessig for villreinjakt, eller jakt på "mellomstortvilt", som det bedre kan kalles.

 

Jeg har jaktet rein med 270 winchester de siste 8 årene , med kuler som Trophy Bonded - og Hornady Interlock/Interbond. Hornady kulene da ladet til "medium" hastighet. Ingen katastrofale hendelser mtp. skamskyting osv.

 

Men må si meg enig i at 6.5 er et utmerket kaliber til reinjakt. På de holdene jeg skyter på så er jeg sikker på at jeg hadde vært like godt tjent med 6.5 som med 270.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet rein med 270 winchester de siste årene, ( ) da ladet til "medium" hastighet. Ingen katastrofale hendelser mtp. skamskyting osv.

 

Men må si meg enig i at 6.5 er et utmerket kaliber til reinjakt. På de holdene jeg skyter på så er jeg sikker på at jeg hadde vært like godt tjent med 6.5 som med 270.

Enig med deg der.

De fleste jegere lader ikke selv, og kan ikke tilpasse energinivå på ladningen til viltet, slik du gjør. Derfor er 6,5 x 55 ok for villrein rett fra butikk. (Men ikke ok for storelg, selvsagt, som de fleste bevisste storviltjegere jo har tatt inn over seg.)

Link to comment
Share on other sites

Heve skøte både rein og elg med oryx,og er veldig fornøgd med resultatet.

Meinar at 6,5 er eit kjempe kaliber til det meste.

Lett og sjote med "fleir skøt meir trening".

Det meste dett vist ein treff skikkeleg.

Link to comment
Share on other sites

Siden denne tråden tar for seg reinsdyr og 6,5, og har glidd litt over på kuler så lurte jeg på om noen har erfaring med A-Max på rein? At den fungerer på rådyr er det vel liten tvil på.

 

Ønsker ikke en lang diskusjon om denne kulen, kun om noen har erfaring.

 

Samme gjelder SST kula, begge i 140gr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...