Jump to content

Den optimale patron for villrein - 6,5 x 55 nominert?


Kalstad

Recommended Posts

Skal vi se på utmerkede patroner til villrein så kommer 6,5*55 etter;

.243 - mye brukt til små og mellomstore hjortedyr.

.260 - om vi må holde oss til lovlig diameter,

6,5*47 Lapua, den kan lades til å holde kravet

Begge patroner nevnt her i 6,5 kan gjerne benyttes med noe lettere kule enn dagens regler skal tilsi ( som 6,5*55).

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se på utmerkede patroner til villrein så kommer 6,5*55 etter;

.243 - mye brukt til små og mellomstore hjortedyr.

.260 - om vi må holde oss til lovlig diameter,

6,5*47 Lapua, den kan lades til å holde kravet

Begge patroner nevnt her i 6,5 kan gjerne benyttes med noe lettere kule enn dagens regler skal tilsi ( som 6,5*55).

 

Tuller du? 243 er ikke lov i Norge, selv om den er mye brukt i USA og Skottland for eksempel.

 

260 og 6.5x47 skyter 6.5mm kuler, i likhet med 6.5x55. Og i omtrent samme hastighet. En 140 grains 6.5 kule i omtrent 800m/s gjør nøyaktig det samme uavhengig av hva det står på hylsa, og reinsdyret gir garantert jevnt f...n!

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig en lov som forbyr og skyte rein på over 200m hold? Ikke det at jeg har tengt å prøve,men bare lurer da jeg skal på reinsjakt for første gang i år..

 

Næ.. Det er en rettskraftig dom, der holdet ble trukket inn, men det var bare et av flere moment. Saken er den at du kan bli dømt for inhuman jakt, dersom du er uheldig og skadeskyter uansett hold, dersom retten finner at du var uaktsom. Kjenner til mange som har gjort gode skudd på over 200m I påsyn av oppsynet, uten at det er reagert på det. Men det er klart at risikoen øker ved lange hold, og det vil bli brukt mot deg dersom du er uheldig.

Link to comment
Share on other sites

 

Tuller du? 243 er ikke lov i Norge, selv om den er mye brukt i USA og Skottland for eksempel.

 

260 og 6.5x47 skyter 6.5mm kuler, i likhet med 6.5x55. Og i omtrent samme hastighet. En 140 grains 6.5 kule i omtrent 800m/s gjør nøyaktig det samme uavhengig av hva det står på hylsa, og reinsdyret gir garantert jevnt f...n!

 

Nei, tullet ikke - tråden går på optimale patroner til reinsdyrjakt. :-) Flere gode patroner til formålet er ekskludert til bruk på grunn av foreldet lovverk. For å diskutere optimalitet til formålet må vi gå litt utenom reglene, uten at det er oppfordring ti bruk av ulovlige patroner.

Link to comment
Share on other sites

Pil og bue er høyst relevant, for en er lovpålagt å komme seg på pilogbue-hold uansett...

Vi er vel ikke helt der ennå, men...

så ville sågar 338LM være et vettugt kaliber - da kunne en skyte dyret fra bilen om det stod en km eller halvannen innpå vidda :twisted: . Og så hente dyret uten å bære den j.. rifla.

Tror nok noen gjerne ville kunne kjøre 4-hjulstrekkerne sine ut i terrrenget for å gå minst mulig, men så var det denne lovreguleringen av motorisert ferdsel i utmark, da. Den ser jeg på som fornuftig.

Er det så forbanna viktig at rifla er lett ,

Kan bli lange dagsmarsjer i snaufjellet, så noen hekto mindre i rifla merkes.

Lamegnåseee, kurant kaliber, krave, ingen krav om flat kulebane - de to første kalibrene jeg kommer på er 7x57R og 8x57R (IRS, ISR?) - iallefall ikke 6.5x55 :wink:

Men såvardetdet... Skulle jeg ha en sånn, og jeg har lyst på en, så burde kalibret være kurant, og flattskytende :roll: så da ble det vel 308 eller, nettopp 6.5x55 - faen også!

:mrgreen:
Men funker en sånn brekkbørse ok med rillepatroner?
Ikke så pålitelig som flenspatroner kanhende, men det funker greit nok.
.260 og 6.5x47 skyter 6.5mm kuler, i likhet med 6.5x55. Og i omtrent samme hastighet. En 140 grains 6.5 kule i omtrent 800m/s gjør nøyaktig det samme uavhengig av hva det står på hylsa,

Et poeng der, og disse to krever kort kasse også, og har derved et lite fortrinn i.f.t 6,5 x 55. Men disse kaliberne er vel hittil lite utbredt, og rifleutvalget deretter?

å komme opp med et fasitsvar er umulig. Men det er jo dette vi av og til synes er morsomt å diskutere da, det eneste som er viktig er å holde en hyggelig tone og også kanskje ha en trådstarter som er litt mer mottaklig for argumenter :lol:

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde oryx i &,5`n min, det er det styggeste kulehullet jeg noen gang ar hatt på en rein, samt at den løp som faen 100 meter med perfekt bogskudd, det var siste skuddet jeg noensinne har skutt med Oryxen, ville ikke bruke Oryx på jakt, ikke om jeg fikk en pall gratis

 

Jeg bruker 3006 Oryx og er rådyrjeger, elgjeger, beverjeger og villreinjeger. Har skutt flere rådyr med pene sårkanaler og lite kjøttødeleggelser. Samme med bever. Samtidig er det nok"drag" til å felle elg. Det er også grunnen til at jeg ikke har tenkt å bruke andre kalibre eller ammunisjon så lenge det funker på den måten. Hva som gjør at 6,5x 55 i Oryx ødelegger som beskrevet over, skjønner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Min Sako 75 SS gir gjerne så mye høyere hastigheter uten problem. Prøver de samme patronene i 2 forskjellige Sauer 202. Og dette har gjentatt seg gang på gang, med forskjellig typer hjemmeladninger. Kan også si at jeg får 815-820 m/s med Oryx'n med 50,5 grn MRP2 og standard hette... med knall presisjon. I Sauer'ne ble det også knallpresisjon, men bare 770 m/s. Sako'n har passert ca 8000 nå, men den skyter fortsatt veldig godt...kaanskje takket være pussing etter hver skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...