Jump to content

DFS utvalg som skal se på forskjellige sider av feltskyting.


Mauser M67

Recommended Posts

DFS har nå I forbindelse med handlingsplanen for feltskyting nedsatt et utvalg som skal se på forskjellige sider av feltskyting og hvordan disiplinen kan gjøres mer attraktiv.

 

Hvis det blir opprettet en åpen jeger klasse, hadde dere kommet og blitt med på de åpne stevnene da?

Maks hold kan være ca 600m, skytetid for 6 skudd er 45sek til 60sek. Det ene holdet vil bli sittende på kasse, der klasse skytterne skyter kne.

Hadde ikke dette vært morro.

Er bare å sende mail til DFS og ytre ønske.

 

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

JA!

 

Kunne vært et hold med tofot, noen ligg/reim, og noen kne/reim - fri rifle og kikkert. Evt oppgitt avstand på holdene som skytes med tofot - og SMÅ blinker. Man kan forby brems, for å skåne DFSerne, men helst burde det vært lov.

 

På ligg/kne, som idag. Og skytetider som idag, farta er jo halve moroa.

 

Jeg skyter et og annet feltstevne der jeg sniker meg med i jegerklassen med langholdsrifla - det er sinnsykt moro.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til DFS, så har jeg inntrykket at det er de, og oss jegere. Tror det vil lønne seg for DFS og samarbeide tettere oppmot jeger. Medlemstallene etter det jeg har hørt er synkende i DFS. Kan ikke dokumentere den påstanden. D har jeg bare hørt via andre dfs`ere som ønsker jegere velkommen.

 

Jeg har akkurat byttet klubb på grunn av et slikt tilfelle nevnt over. Klubben jeg VAR medlem av hadde skyting på lørdager. På mail fikk jeg en inndirekt beskjed om at skyting på lørdager om vinteren kunne jeg glemme. Samt at trening til jaktfelt ikke var ønsket, siden det var forbehold DFS sine skytegrener. Det var kun et tilbud om å skyte inn rifla på lørdager for jegere. Støy mot naboene var en av grunnene. 223 rem med lyddemper støyer mye ifht en Sauer 6,5 med diopter gitt. De var informert om hvilket kaliber som skulle brukes, og at lyddemper ble brukt. Men hører det er flere jegere som sliter med innpass på Dfs baner utover jeger/storvilt kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Sverige har tilsvarende og kaller det Fältskytte

 

Faltskytte SM

 

Søk hos Robsoft ga 2685 treff på Faltskytte

Faltskytte robbans

 

 

Noe kritikk som går igjen er avtrekksvekt på 1.5kg. For meg er det utelukket å bruke 1.5kg

På jakt ligger jeg på 700gram, har vært nede i 280gram på jakt.

 

Hadde de sagt min. 500gram på avtrekket, tofot og kikkert. Så er det tut&kjør

Link to comment
Share on other sites

Hadde lagene informert om den jegerklassen

Du får stille i jegerklassen om du møter opp, det er null problem, selv om du er eneste deltaker. Reglene sier at JK skal ha kortere hold, men det får man helddivis ikke. Da hadde jeg ikke giddet å være med. Lange hold og god fart er greia

 

Skytinga er jo heller ikke avansert (ja det kan være vanskelig å treffe men det er jo meninga) man skyter 6 skudd på gitt tid, teller inner og yttertreff, og går videre.

 

så har jeg inntrykket at det er de, og oss jegere

Det der ei hovedsak en misforståelse som oppstår på banene der DFS sine GGGer (for de fins!) regjerer, og de er vant til jegere som overhodet ikke kan skyte. Kommer du med jaktrifle på et feltstevne og ikke er bajas, så er du med i gjengen tvert.

Feltstevner er sosiale, moro, og veldig bra skytetrenign til alle disipliner.

 

utelukket å bruke 1.5kg

De veier hverken avtrekk eller rifle... Og selv du trenger vel å skyte uten tofot en sjelden gang :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde lagene informert om den jegerklassen

Du får stille i jegerklassen om du møter opp, det er null problem, selv om du er eneste deltaker. Reglene sier at JK skal ha kortere hold, men det får man helddivis ikke. Da hadde jeg ikke giddet å være med. Lange hold og god fart er greia

 

Skytinga er jo heller ikke avansert (ja det kan være vanskelig å treffe men det er jo meninga) man skyter 6 skudd på gitt tid, teller inner og yttertreff, og går videre.

 

Jeg vet dette, men hvor mange av de 250 andre "jegermedlemene" i laget som i det hele tatt aner noe om klassens eksistens skulle vært artig å vite. Har aldri sett noen info om dette som når utover de osm er såpass interesert at de leser Skytternytt eller roter inne på nettsidene til DFS. Vanskelig å stille på noe en ikke vet finnes..

 

Om DFS og GGG; min erfaring er at det er yngre, veldig "seriøse" skyttere som er de som prøver å piske misstemning mellom skyttere og jegere. De får bare styre på :lol: , jeg gidder ikke hisse meg opp. Gamlingene (jeg hører vel snart til der selv :shock: ) synes alt som smeller er gøy.

Link to comment
Share on other sites

OFF TOPIC egentlig...

nå er det mange av dagens jegere som nok ikke hadde kommet på feltstevner uansett.

hadde de kunnet slippe 30 skuddende så hadde de latt være å skyte de også.

Dette og det at selv når jegere vet om dugnader så kommer de ikke. og på toppen av det hele forventes det at DFS skytterne skal legge alt til rette for jegerne . :winke1:

Sånn det var bare det å sette ting litt over spissen, og ikke det som skulle diskuteres her. så over til TOPIC :

må jegerfeltskyting bestå av like mange skudd som vanlig felt? tenker på de som riktignok har lyst å skyte men som har en kanon som koster heroin å skyte med. ser jo i prislister at noen kaliber koster mer enn heroin . og selv hjemmeladdet ammo koster mye for noen. og skal en først skyte et stevne så vil en jo kanskje teste børsa litt før stevnet. det kan da føles veldi dyrt å "kaste " bort skudd slik. om en da kanskje heller gikk ned til 3 skudd på hver blink, så ville jo også de som sier de sliter med at geværet blir varmt få sitt. jeg har også lyst å få til noe mer jaktrettet skyting for jegere. med å bruke både tiden, avstander , blinker og det hele til å skape en situasjon som en kan treffe under jakt.

Link to comment
Share on other sites

OFF TOPIC egentlig...

nå er det mange av dagens jegere som nok ikke hadde kommet på feltstevner uansett.

hadde de kunnet slippe 30 skuddende så hadde de latt være å skyte de også.

 

 

Disse er neppe medlem i noe skytterlag heller.

 

 

Dugnad er jo et artig tema og noe som veldig få, være seg i skytterlag, småbåtlag eller fotballklubber, stiller på. Noen få gjør jobben-hver gang. Sett opp kontingenten slik at laget har råd til å leie arbeidskraft når det trenges, slikt blir stemt ned av folk som sier det blir for dyrt-gjeren mens de drikker Cola til 35kr/flaska fra Statoil.... Men dette blir fryktelig OT :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Alle jegere er velkommen. og de er den absolutte største medlemsmassen i klubbene. og de som kommer på lørdagene og hjelper til å bære ut blinkene er velkommen å trene felt.

Man blir både varm og svett når blinkene skal fram på holda.

Får håpe at det ikke er grunnen til at flere møter opp og trener felt.

Det er nå steike moro å skyte felt.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

er faktisk overrasket over hvorpass mange som er medlemmer. og bra er det.

men tilbake til tema. har en ide innenfor jegerskyting i felt.

DFS skyter jo felthurtig, der en skal stå i ferdigstilling med "ved Foten gevær" som det heter militært. på ild skal en så innta valgfri skytestilling og skyte mot tre blinker i en bestemt rekkefølge. blinkene står også på forskjellige avstander .

det jeg tenkte på til jegere var å lage noe lignende. en starter bak standplassen og blir ført fram på en slik måte at en ikke ser blinken(e) så får en se de og kan da skyte et visst antall skudd. treff blir da poeng mens bom blir minuspoeng. eks : en skyter 3 skudd på reinfiguren som viste seg stå på 200m. treffer med to skudd og bommer med et. da får en 2 poeng for de to første skuddene mens det som man bommet på blir et minuspoeng totalt 1 poeng.

hadde han skutt 5 skudd og truffet på alle hadde han fått 5 poeng som er maks.

 

dette ville i mine tanker fått en skytter til å kanskje holde igjen på skudd som var vanskelige. mens en annen som ikke brød seg om dette ville fått trekk for alle bom han skjøt ( i tilfelle med reinsfiguren ville alt utenfor treffområdet være bom) Dette er som sagt mest bare en ide , så vet ikke helt hvordan ting skal løses i praksis men slik skyting i tempo og med usikkerhetsmomenter syns jeg er skøy iallefall

Link to comment
Share on other sites

om en da kanskje heller gikk ned til 3 skudd på hver blink

OSt, det var det der som tok livet av løpende elg, og jeg kjører ikk enoe sted for å skyte "færrest mulig skudd". Feltstevner er gøy, 42 skudds gøyere, og dobbeltstevner best.

Det er liten vits i å gjøre ting uinteressant for de som vil skyte, i forsøket på å få med de som ikke vil...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men en åpen jegerklasse hadde garantert blitt sukess

Vet ikke om jeg ville garantert noe, men det er bare meg.

Vi har nemlig noen stevner hvert år med en "åpen jegerklasse" og den klassen trekker max ca 10 deltakere, mens den rene jegerklassa (max 4,5kg børse om jeg ikke husker feil) trekker mellom 50 og 100 deltakere på et par av stevnene.

Link to comment
Share on other sites

Verken NJFF eller DFS tillater skyting med tofot, så det er førstemann til mølla for forbundene om å få med seg det markedet.

 

Det er da gjort, av NBSF, og heter "F-class Target", selv om skivene der er runde så står det fritt til arrangøren hvilket skivemateriell som benyttes.

Og hadde bare forbundet fått ut fingeren og satt inn de oppgraderte vedtektene, som var klare allerede i mai, så hadde alle sett den flotte anledningen som ligger der for å arrangere varierte stevner.

Sørlandet BSK er da godt igang..! :wink:

Link to comment
Share on other sites

OSt, det var det der som tok livet av løpende elg, og jeg kjører ikk enoe sted for å skyte "færrest mulig skudd". Feltstevner er gøy, 42 skudds gøyere, og dobbeltstevner best.

Det er liten vits i å gjøre ting uinteressant for de som vil skyte, i forsøket på å få med de som ikke vil...

K

 

 

+1 !

Link to comment
Share on other sites

Her er to utklipp som gjelder jegerklassen fra DFS skytterboka,

 

Nå er DFS åpne for gode forslag for å gjøre feltskytingen mere attraktiv.

Mye av rekruteringen kommer også fra jegere som nå er ivrige deltakere på stevner.

 

 

7.239 Jegerklassen

Konkurransetilbudet for denne klassen gis kun i

30 skudd på åpne feltstevner. Skytingen foregår

i størst mulig grad på samme opplegg som for

klasse AG-3, dog fortrinnsvis ikke på skyteavstander

over 300m. Det skal fortrinnsvis benyttes

godkjente DFS figurer, ikke dyrefigurer. Bare skyttere

klasseført i klasse 1 kan delta i Jegerklassen.

Skytestillinger, rembruk og bekledning skal være

som for de øvrige DFS-klasser (se pkt. 6.143, avsnitt

6). Reglementert sittende skytestilling kan benyttes

uten legeattest (ref. pkt. 7.2e). Medlemskap

i skytterlag tilsluttet DFS kreves for å kunne delta i

konkurranser (ref. pkt. 6.123 og 6.130). Det gis ikke

tilbud til Jegerklassen i mesterskap. Dvs. samlags-,

landsdelskrets- og Landsskytterstevnet

 

11.122 Feltskyting for Jegerklassen

På åpne stevner og interne stevner avgjør

arrangøren om det skal være eget opplegg for

Jegerklassen. Hvis ikke følger klassen opplegget

for kl 1-5 i grovfelt eller klasse junior i finfelt. For

Jegerklassen bør ingen avstander være over 300m.

Dersom praktiske forhold tilsier det kan inntil ett

hold sløyfes i grovfelten for Jegerklassen.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

den rene jegerklassa (max 4,5kg børse om jeg ikke husker feil) trekker mellom 50 og 100 deltakere på et par av stevnene.

 

 

Da har noen gjort en god jobb med markedsføring; som sagt-folk stiller ikke på noe de ikke vet finnes!

Det stemmer nok, men dette er et eksempel på at selv om det er en åpen klasse for jaktvåpen som er for tunge til jegerklassa på de nevnte stevnene, så er ikke akkurat tilstrømmingen enorm i forhold til i jegerklassa.

Link to comment
Share on other sites

om en da kanskje heller gikk ned til 3 skudd på hver blink

OSt, det var det der som tok livet av løpende elg, og jeg kjører ikk enoe sted for å skyte "færrest mulig skudd". Feltstevner er gøy, 42 skudds gøyere, og dobbeltstevner best.

Det er liten vits i å gjøre ting uinteressant for de som vil skyte, i forsøket på å få med de som ikke vil...

K

tja. i dag ser vi ikke stort til jegere (jegerklasse) slik som det er. og flere av de som nok kunne tenke seg å delta er allerede klasseførte skyttere over kl 1. og kan dermed ikke delta.

nå vet ikke jeg hvordan det er for en storskytter som skyter i et annet forbund, eks njjf å delta på dfs stevner. om han kan kalle seg kl 1 på dfs stevner eller. så den store døden for en skyting som idag ikke er særlig utbredt er jeg ikke særlig redd for. kan ikke bli mindre enn det er idag.

idag har vi jegere som ikke gidder ta turen på skytebanen fordi det er så dyrt som de sier.

jeg som er i Kongens klær dann og vann blir ofte spurt om jeg ikke kan få tak i nato ammo for de. siden de skuddene er gratis i deres øyne. DFS har ikke løpende elg. de har feltskyting på ubevegelige mål på kjente eller ukjente avstander. Så jeg tror alt som får ola jeger til smelle litt ekstra vil være av det gode.

PS : er ingen ost, er heller et stykke bacon :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med DFS sin jegerklasse slik den er nå, er at kun jegere og 1. klasse skyttere kan delta der.

Så for min egen del så ønsker jeg en friklasse lik svenskene velkommen. Da er det en langholdsrifle her i huset som skal få luftet seg i allefall :-)

Det er ikke værre enn å åpne siste laget for kikkertsikter, tofot og full pakke, gjerne ukjente avstander også ;-)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

kan bli et problem det med ukjente avstander når en masse folk i lagene før deg har fått avstanden oppgitt /har avslørt avstanden. og heller ikke rett at en klasse skal måtte vente helt til sist.

skulle heller vært lagt opp slik at en på enden av laget hadde plasser både for AG3, jeger og åpen. om en feks bruker innertreff som blink for åpen klasse vil det bli en god del vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at man mange steder ikke vil konkurrere bort NJFF?

Jaktfelt er "big business" for JFF enkelte deler av landet. DFS sentralt fikk pepper, så det holdt, fra NJFF sentralt, for at DFS "stjal" jaktfeltskyttere fra NJFF. Dermed kom bestemmelsen om at DFS-lag ikke kunne arrangere åpne jaktfeltstevner. Det resulterte i at tilbudet forsvant i store deler av landet, JFF-lagene var mest interessert i fluefiske og hagleskyting, og overlot all rifleaktivitet til DFS-lagene.

 

Etterpå kom den "Jegerklassen" som er vist til i et innlegg over. Som dere vil se, er det kun skyttere klasseført i klasse 1 som kan skyte i den - dvs, ikke rekr/jun, ikke veteraner, og ikke de som tilhører klasse 2 - 5.

 

Antallet skudd pr. hold: Et argument for 3 skudd pr. hold, i stedet for 6, er jo at tynnløpede jaktvåpen, og våpen med demper, utvikler mye mirage ved lange skuddserier.

 

Et annet argument mot deltaking i jegerklassen, i størstedelen av feltsesongen, er at "treningsskudd" for riflejegere skal avlegges i inneværende jaktår, dvs., feltstevner før 1. april teller ikke som treningsskudd. DFS bør få DN til å endre dette til "kalenderår".

Link to comment
Share on other sites

Det var/er vel ikke uten grunn at mange storskyttere på felten har ventet til å få skutt på siste laget, etter at ryktene om hvor lange holdene har gått rundt om kring ;-)

 

Tanken med siste lag (svenskene gjør det slik) er at det ikke skal være grunn til mistanke at noen spotter for dem som skyter med diopter.

 

Mange måter å løse dette på :-)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Der nevner jegermeistern noe viktig i det å kunne få med flere på feltskyting. om jeg deltar på et feltstevne 31 mars i år så teller ikke de skuddende som treningsskudd før storviltprøven. men om samme stevnet hadde gått søndag 1 april så hadde det tellet. det er to måter å unngå dette . enten som han sier, få DN til å forandre reglen eller å arrangere feltstevner i april mai osv. Den siste tanken liker jeg egentlig. slipper å fryse både det ene og det andre av seg. lange lyse dager, kan fint skyte både felt og bane samme dag da.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Vi har i det siste oppgitt avstandene for att ikke arrangør skyttere skal ha fordel.

Og det er vanskelig nokk å få fult hus ;-)

 

kan bli et problem det med ukjente avstander når en masse folk i lagene før deg har fått avstanden oppgitt /har avslørt avstanden. og heller ikke rett at en klasse skal måtte vente helt til sist.

skulle heller vært lagt opp slik at en på enden av laget hadde plasser både for AG3, jeger og åpen. om en feks bruker innertreff som blink for åpen klasse vil det bli en god del vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg mye enig med M67 her... Reiser jeg på stevne så er det for å skyte mest mulig.

 

Må innrømme at jeg ikke kjenner DFS og deres regler.

Hvorfor 6 skudds serier? Da de fleste magasin tar 5 skudd

Ukjent avstand er bare tull i mine øyne, da "noen" bestandig vet. Da er det bedre å oppgi avstand eller tillate avstandsmåler.

 

Tror de burde se lenge og mye på den Svenske modellen her. Da skal jeg være med!

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt er "big business" for JFF enkelte deler av landet. DFS sentralt fikk pepper, så det holdt, fra NJFF sentralt, for at DFS "stjal" jaktfeltskyttere fra NJFF. Dermed kom bestemmelsen om at DFS-lag ikke kunne arrangere åpne jaktfeltstevner. Det resulterte i at tilbudet forsvant i store deler av landet, JFF-lagene var mest interessert i fluefiske og hagleskyting, og overlot all rifleaktivitet til DFS-lagene. Sitat Jegermeistern.

 

Litt OT i forhold til trådens tema, men jeg synes ikke slike påstander bør stå uimotsakt da de er med på å spre feil informasjon.

I Oppland og Buskerud går det to Jaktfeltkaruseller. I begge disse er det et samarbeid mellom DFS lag og NJFF lag. I tillegg har vi Kongestevnet i jaktfelt som også blir arrangert av et DFS lag.

Så hvor er konflikten?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis består en felt runde av 30 skudd på 5 hold,altså 6 skudd serier.Dersom magasinet tar 5 skudd legger du jo ett i kammeret også,som på banesaueren.

Svensk feltskyting foregår såvidt jeg vet kun på ukjente avstander.Det er ikke lov å bruke avstandsmåler hverken i sverige eller norge.Derimot kan man i sverige bruke vindmåler.

Svenskene kan også bruke skivekikkert.

Link to comment
Share on other sites

Et argument for 3 skudd pr. hold

Jeg sier det igjen - jeg kjører ingen steder for å skyte 15 skudd! Idag har jeg kjørt, og skutt, stort og smått 180skudd. Da er det en god dag.

 

6 skudd er for 5 skuddsmag. + 1 kammeret, det går alldeles utmerke å skyte felt med 2 3skuddsmagasiner, det har jeg gjort og mange andre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis det blir opprettet en åpen jeger klasse, hadde dere kommet og blitt med på de åpne stevnene da?

 

JA!

 

Skulle gjerne ha sett en klasse som i Sverige hvor man kan skyte med optikk/ jaktvåpen og handikap-hjelpemidler som to-fot.

Skulle veldig gjerne ha drevet skytingen min under paraplyen til DFS.

Link to comment
Share on other sites

noe av det første som må skje med dfs regelværket er og følge nordisk vedr vekt og 12 ganger forstørring på optikk.kunne selv tenkt meg og prøvd felt i dfs om dette hadde blitt innført.og innføre for eks tofot på njff stevner må jo være bortimot det dummeste jeg har hørt,på inntil 200m og ligge med 2fot da lure jeg på hvordan skivene skal tolkes,enten det ellers så er du sabla dårlig til og skyte.men på 3-600m så kan jeg være med på tanken.tror dfs tjener mer på og lage stevner som kan jage opp ant skudd og kortere skytetider i forhold til jaktfelten slik den er i dag.der det er 2min og 5 skudd,da har du veldig god tid. skal skyting utvikkle seg i en bra rettning så er det samarbeid som er vegen og gå.men bra at det knives litt mella forbund da dette kan sette litt press på di som sitter på toppen for og gjøre di riktige valgene for sporten.

Link to comment
Share on other sites

M67. du har helt rett i at vi ikke kjører for å skyte 15 skudd. det hadde ikke jeg heller giddet gjort. men nå skyter jeg fra før. og enn så lenge ser jeg knapt noen som helst som skyter i jeger klasse. og når det lir mot treningskveldene før elgskytingen er det folk som gjerne skulle hatt mindre treningsskudd. de kommer ikke før de ser noe fordel med dette. og mange skyter fordi de er jegere, ikke fordi de liker så godt å skyte, slik ser jeg det iallefall.

og når man ikke klarer å få de lokale jegerne til å komme på den lokale banen/feltarenaen så blir det å argumentere over at en må reise langt for å skyte få skudd ikke helt relevant. vi sliter jo med å få folk til å kjøre 5km mer enn de to eller tre gangene i året de er påkrevd.

tenker det først måtte være et mål å få noen av de til å ta turen en ekstra gang eller to. kanskje om de da fant ut at dette var skøy at de fikk lyst å drive dette mer ofte.

 

og til det med ukjente avstander. jeg mener at det er mye mer skøy enn oppgitte avastander, men som jeg prøve si for litt siden: om man er i siste lag så har man fått så mye info og overhørt så mye at man omtrent kan stille siktet bare etter det. og da faller mye av vitsen med at det skal være ukjent bort. samt at det blir urettferdig mot de første som da ikke får høre den infoen ..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt jegerklasse i DFS i flere år. Jeg har skutt med mange forskjellige rifler, i kaliber fra .223Rem til .375H&H, men mest med .308Win og 6,5x55. Har brukt kikkertsikter med max forstørrelse fra 6 til 16, uten at jeg kan si at stor forstørrelse har gitt meg noen fordel. Som oftest har jeg hatt kikkerten stilt på 9x, men hvis konkurrentene har brukt større forstørrelse og standplassleder ikke har sagt noe på det så har jeg brukt større forstørrelse. Det har vært litt forskjellige regler, noen ganger 15 skudd, men oftest 30. Noen ganger skyter jegerklassen på egne skiver eller på AG3/HK416 klassens skiver, men som oftest bruker de samme skiver som grovfelten. Som oftest ukjente avstander, som helt klart er morsomst. Med oppgitte avstander blir det nesten litt kjedelig, da mye av utfordringen er å bedømme avstand og vind. Det varierer litt rundt omkring, om det brukes samme stillinger og skytetid som grovfelten, eller om det brukes bare liggende og 2 minutter skytetid for jegerklassen. Det hender også at jegerne følger finfelten og skyter alt på 100 meters hold (dette kan vel passe for de som vil ha oppgitte avstander), kjedelig.

 

Jeg foretrekker å følge samme program som grovfelten, med samme skiver, avstand, skytetid og stillinger. Hvis en da med en lett jaktrifle greier å slå de beste DFS skytterne, er livet herlig.

 

Det viktigste er at det er likt for alle i en konkurranse, om det varierer litt fra gang til gang er bare en utfordring. Skyt i stedet for å syte.

 

I Ofoten skyttersamlag er det bra tilrettelagt for jegerskyttere, sesongen begynner 3. mars, kom og skyt.

Link to comment
Share on other sites

. Skyt i stedet for å syte.

bra sagt :D

 

det som er litt synd er at jeg , og andre klasseførte over klasse 1 ikke kan skyte jegerklasse.

Jeg kunne jo da skutt tre og tre stevner hver gang (kl 2 , AG3 og jeger ) :lol:

det hadde vært noe .

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Eg trur at Jegerne må få velge om de vil være med på grovfelten.. og at der er en jegerklasse som følger finfelten og skyter alt på 100m.

 

Jeg har skutt jegerklasse i DFS i flere år. Jeg har skutt med mange forskjellige rifler, i kaliber fra .223Rem til .375H&H, men mest med .308Win og 6,5x55. Har brukt kikkertsikter med max forstørrelse fra 6 til 16, uten at jeg kan si at stor forstørrelse har gitt meg noen fordel. Som oftest har jeg hatt kikkerten stilt på 9x, men hvis konkurrentene har brukt større forstørrelse og standplassleder ikke har sagt noe på det så har jeg brukt større forstørrelse. Det har vært litt forskjellige regler, noen ganger 15 skudd, men oftest 30. Noen ganger skyter jegerklassen på egne skiver eller på AG3/HK416 klassens skiver, men som oftest bruker de samme skiver som grovfelten. Som oftest ukjente avstander, som helt klart er morsomst. Med oppgitte avstander blir det nesten litt kjedelig, da mye av utfordringen er å bedømme avstand og vind. Det varierer litt rundt omkring, om det brukes samme stillinger og skytetid som grovfelten, eller om det brukes bare liggende og 2 minutter skytetid for jegerklassen. Det hender også at jegerne følger finfelten og skyter alt på 100 meters hold (dette kan vel passe for de som vil ha oppgitte avstander), kjedelig.

 

Jeg foretrekker å følge samme program som grovfelten, med samme skiver, avstand, skytetid og stillinger. Hvis en da med en lett jaktrifle greier å slå de beste DFS skytterne, er livet herlig.

 

Det viktigste er at det er likt for alle i en konkurranse, om det varierer litt fra gang til gang er bare en utfordring. Skyt i stedet for å syte.

 

I Ofoten skyttersamlag er det bra tilrettelagt for jegerskyttere, sesongen begynner 3. mars, kom og skyt.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke det eg mente..

Om det blir delt opp i to 2 jegerklasser, en klasse som følger grovfelten og en klasse som følger finfelten.

Du skulle så absolutt ha vært med en runde og prøvd grovfelt,

Er ikke så galt å bruke en god reim og en skytterjakke. om man vil. :wink:

 

 

 

Skyter alt på 100mtr da tviler jeg på at det er mange som gidder. Ikke jeg hvertfall. Men på en annen side, det spørs vel hvilken målgruppe man ønsker?
Link to comment
Share on other sites

KISS gutter, KISS. :winke1:

 

Da jag leser her så ser det ut til at noen ønsker å bygge ”hytte” med tak og vegger innen de har fått byggetillatelse for grunnmuren.

 

Hvorfor ikke begynne på samme måte som svenskene? Dvs de fikk til å begynne med ”delta” som siste gruppe, på de avstand som øvrige skytter brukte, med sin "jaktrifle" med kikkertsikte og to-fot.

 

Nå har de holdt på noen år og det diskuteres nå hvilken ”vegger å tak” som det eventuelt kan/ska bygges på grunnmuren.

 

Siden har det jo forstås litt å si hvem en henvender seg te. De som reden er ”frelste” eller for å trekke ut jeger som kan være interessert å prøve på en gang? :?:

 

Er det siste gruppe så trur jag neppe det hjelper å lage en ”DFS light versjon” med inndeling i forskjellige klasser med tanke på utstyr for å lokke dem. Det er minst 100 ganger vanskeligere å lokke dem første enn andre gang. :( Det er lett å bli bitt av ”basillen”. :D

 

Etter en stund så viser det seg hvor stor og solid grunnmuren er. Da kan en gå videre å se hvis det er noen ide´ å bygge videre på.

 

Så KISS er min anbefaling. :wink:

Nei, KISS er i dette tillfelle ikke en hardrockgruppe uten står for Keep It Simpel Stupid

Link to comment
Share on other sites

Supert, M67! Her i bygda har sjefen vår i flere år arrangert et morostevne nær påske, kalt "Bajas-stevnet". Her er det egen jegerklasse. Blinkene er stort sett vanlige DFS feltfigurer. Med oppdukkere, fallfigurer, framsprang med fylling av magasin osv. Dette er årets høgdepunkt når det gjelder rifleskyting for noen av oss!

En kan si at dette er mer forsvarsrelatert skyting enn tradisjonelle jaktfeltstevner. Begrepet "jeger" har jo en litt annen betydning militært enn sivilt. Det fine med dette er at da faller argumentet med "jegermessige" hold bort= fullt forsvarlig med ekte langhold der det er arrangementsmessig mulig! Og kanskje fritt fram med ekte sniperutstyr med tofot og stor forstørrelse. (eventuelt anlegg på sekk for de som ikke har tofot?) På stevnet her hos oss har ikke tofot vært noe tema, men hvorfor ikke? Og vektgrensa på våpenet burde heves til 5kg innen jaktfeltreglene til DFS også!

Link to comment
Share on other sites

Og vektgrensa på våpenet burde heves til 5kg innen jaktfeltreglene til DFS også!

 

Både enklere og får med flere (til å begynne med iallefall):

- INGEN vektgrense, la folk ha våpen de trives med, ikke klemt inn i et regelverk

- INGEN restriksjoner på kikkert, skyte fort, og med reim, uten brems, så må iallefall jeg skru ned forstørrelsen uansett

- INGEN begrensninger på avtrekksvekt, osv. , veldig mange som har lette avtrekk

- la klasseførte skyttere skyte jegerfelten, slik det er nå kan man jo aldri skyte et banestevne?

 

De som IKKE er interessert i skyting kommer ikke uansett, så lag et tilbud til de som ER interessert. Og disse, de har tunge, stygge rifler med tjukt løp, lett avtrekk og stor kikkert.

Når eller hvis det griper om seg, kan en diskutere to vektklasser osv..

 

DFS sin jegerklasse er ikke jaktfelt, og enhver tilnærming den veien vil være både å blande kortene, og gjøre det uinteressant for målgruppa. De som ikke går på jaktfeltstevner fordi det er korte kjedelige hold og en en kaster bort 1/3 av skudda stående på lang arm...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...