Jump to content

Allsidig jakt, hvilket kaliber anbefaler dere?


Umbo

Recommended Posts

Halvgammel småviltjeger og hundemann har oppdaget nye gleder. Eg bur i Polen for tida og har funne ut at dei har meir enn fasaner der nede. Har muligheter for rådyr, villsvin og hjortejakt utenfor døra. Så no skal eg kjøpa rifle.

 

Er og vestlending og kommer til å nytta sjansen til hjort når eg er heime. I og med at eg er småviltjeger vil eg ikkje vera den som er med jaktlaget kvar helg, sitter på post og venter på hjorten, då er eg heller ute med bikkja etter skogsfugl og ryper. Her snakker vi snikjakt og bøjakt i Norge, snik etter hjort og rådyr og skytetårnjakt etter gris i Polen. Ser ikkje for meg at eg er han som svinger rifla fort på ei drivjakt etter gris på korte hold sjøl om det burde passa meg som er hagleskytter.

 

Er komfortabel med skyting på normale jakthold opp til 150-200m alt etter vær og føre, har dreve med ein god del rifleskyting på bane i yngre dager.

Det eg tenker på er; skal eg bare gå for ein 30.06 eller vera meir kreativ? Og då tenker eg eit meir flattskytende kaliber. Er det bryet verdt å velga nokke ukurant for å sleppa å tenka overhold på 150-200m når eg er innskutt på 100? Eller er det bedre å skyta inn på 150 og sleppa å tenka?

 

Har skutt ein del med 7*64 som eg liker men det er ikkje spesielt kurant i Norge sjøl om det er hyllevare heime i Polen. Tenker på alternativ som den, 7mm rem mag eller 300 win mag. Forslag? Nokke å bry seg med eller bare å gå for 30.06? Vil ha nokke som stopper hjort kontant men som ikkje lager krater på baksida av et stakkars lite rådyr så derfor tenker eg at raske kaliber kan vera bedre enn seine potetkastere. Ser jo at alt eg nevner her er overkill for eksempel for rådyr men eg har nok våpen og vil bare ha ei rifle - til alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vel gått for en 6,5X55 eller en remington seven i .260 sevenen pga en lett og hendig rifle.

6,5X55 for det er veldig kurant og rikelig flattskytende.

 

Vil tro 7mm mag/300WM vil røske og lage store skader krater i utgangsiden på et rådyr.

 

Dette er min mening da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vel gått for en 6,5X55 eller en remington seven i .260 sevenen pga en lett og hendig rifle.

6,5X55 for det er veldig kurant og rikelig flattskytende.

 

Vil tro 7mm mag/300WM vil røske og lage store skader krater i utgangsiden på et rådyr.

 

Dette er min mening da..

Lett og hendig er ikkje et must for meg, har sett på Sauer og Sako 85 som er børser eg liker. Sakoen i 7*64 har eg skutt litt med. Og dette er bare dårlig begrunna magefølelse men eg tenker at 6,5*55 blir litt for "lett" sjøl om det er meir enn nok viss ein tenker rådyr isolert. Som sagt er eg helst småviltjeger så dokke får unnskylda meg om det er feilslutningar eller hol i kunnskapen i det eg seier. Det er derfor eg spør :-)

Link to comment
Share on other sites

30.06 holder til det meste :)

Ein 30.06 ligger nok i kortene her. Er jo lettere å få tak i ammunisjon også enn til ein del anna sikkert. Når eg leser meg opp litt på ballistikk og slikt er det jo snarere snakk om å skyte inn rett i forhold til jakta ein driver enn å måtte ha nokke superflatt for å sleppa å tenka.

 

Men sånn reint av akademisk interesse er det interessant å høra om nokken har erfaringer med andre kalibre og kan sei nokke om det i det heile tatt er ein merkbar forskjell.

Link to comment
Share on other sites

etter min mening er et kaliber i .30-klassen det mest hensiktsmessige... f eks 308win. hvor du har store variasjoner og utforskningsmuligheter etterhvert som interressen øker. Alt fra de tyngste jaktkulene til de letteste varmintkulene i sabots som kan lades til langt over 222-hastigheter og i tillegg til alle typer 30-kuler kan bruke alt som finnes av 224-kuler. Men i første omgang trenger du ikke tenke på slike spissfindige løsninger.

Kjøp deg en 30kaliber. enten en 308 eller en 3006. :D

Link to comment
Share on other sites

Med dagens utvalg i ferdigladde patroner med alt fra trening til superkuler, skal det svært godt gjøres å komme utenom gamle gode 308. Lett tilgang til ferdige patroner i inn og utland, god presisjon, fin rekyl med og uten demper. God til alle forsvarlige skytehold og 300% til... Jeg greier rett å slett ikke å finne en som innehar alle egenskapene en trenger som er bedre enn 308. Her i Norge måtte det i så fall være 6,5X55 hvis du skal skyte i tusenvis på bane. Er det noen som kan si hva en IKKE kan skyte med en 308 ladd med 150 grains TSX/TTSX eller tilsvarende?

 

Etter 29 år med jakt og skyting, utallige kaliber i flere rifler, er jeg tilbake til 308. Den virket for 29 år siden, og med dagens kuler og utvalg virker den bedre enn noen gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med dagens utvalg i ferdigladde patroner med alt fra trening til superkuler, skal det svært godt gjøres å komme utenom gamle gode 308. Lett tilgang til ferdige patroner i inn og utland, god presisjon, fin rekyl med og uten demper. God til alle forsvarlige skytehold og 300% til... Jeg greier rett å slett ikke å finne en som innehar alle egenskapene en trenger som er bedre enn 308. Her i Norge måtte det i så fall være 6,5X55 hvis du skal skyte i tusenvis på bane. Er det noen som kan si hva en IKKE kan skyte med en 308 ladd med 150 grains TSX/TTSX eller tilsvarende?

 

Etter 29 år med jakt og skyting, utallige kaliber i flere rifler, er jeg tilbake til 308. Den virket for 29 år siden, og med dagens kuler og utvalg virker den bedre enn noen gang :wink:

Gode poeng dette. Takk. Korfor prøva å finna opp kruttet på nytt? Eg blei bare litt nysgjerrig no når eg for alvor har kasta fra meg tanken om å bygga om den gamle banemauseren og heller kjøpa nokke nytt. Grunnen til at eg har tenkt på 30.06 som basisløsning er nok så enkel og kjedelig som at det var den eg var vant til å ha rundt meg hos resten av slekta som rennte rundt etter hjort når eg heller brukte tida på fugl og hund.

Link to comment
Share on other sites

Gode poeng dette. Takk. Korfor prøva å finna opp kruttet på nytt? Eg blei bare litt nysgjerrig no når eg for alvor har kasta fra meg tanken om å bygga om den gamle banemauseren og heller kjøpa nokke nytt.

Vil presisere; Er den rifla "du faller for" i 30-06 så la heller det styre. Det er viktigere med godfølelsen enn å henge seg opp i kaliber egentlig. 308, 30-06, duger like bra. LYKKE TIL MED NYBØRSA OG GOD JAKT UANSETT HVA DU VELGER :D

Link to comment
Share on other sites

Neste gang jeg skal kjøpe meg ei "altmuligrifle" så blir det i kaliber 270w. Mest på grunn av at jeg er meget interessert i dette kaliberet, etter en del lesing om forskjellige muligheter, og jeg liker litt "uvanlige" kalibre.

Har nå 308w, og den fungerer bra, men det er alltid den derre havelysten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du skal skyte på hold opp til 200 meter. Da spiller det ingen rolle hva slags kaliber du velger ift kulefall. Helt alvorlig. Dersom du skyter inn tre fingerbredder over på 100 meter med 30-06 så kan du holde rett på ut uten å tenke noe mer på det ut til 200 meters hold. Det gjelder for alle andre standardkalibre. Det er på lange hold dette blir mer interessant, og der er forskjellen på kalibrene kun på hvilken avstand man må begynne å skru. Det finnes ikke noe kaliber som er "flattskytende", kun mer eller mindre krum kulebane, og forskjellene på kulebane mellom standardkalibre og magnum er myyyyye mindre enn mange tror!

Link to comment
Share on other sites

Neste gang jeg skal kjøpe meg ei "altmuligrifle" så blir det i kaliber 270w. Mest på grunn av at jeg er meget interessert i dette kaliberet, etter en del lesing om forskjellige muligheter, og jeg liker litt "uvanlige" kalibre.

Spørsmålet er om du vil ha noe "uvanlig". Hvis ikke, er svaret 6,5x55, 308W/3006 (i praksis samme patron for ikke-hjemmeladere), eller 9,3x62, hvis du skal jakte mye elg.

 

Hvis du vil ha noe uvanlig, har du jo allerede nevnt 7x64, eller dens tvilling, 280 Rem, og lillebroren 270 W. Alt sammen omtrent 3006, klemt ned til rundt 7 mm. Men hvis du vil ha en 7 mm i kort kasse, vil jeg anbefale 7mm-08. Samme basishylse som 308W, men mer fleksibel, pga. bedre forhold kulediameter/hylsevolum.

 

- men som ikkje lager krater på baksida av et stakkars lite rådyr så derfor tenker eg at raske kaliber kan vera bedre enn seine potetkastere"
Her er du nok på villspor. Hurtiggående patroner er ikke akkurat kjent for å behandle kjøttet pent.

Hvis du vil ha penest mulig slakt, inkludert noenlunde hel "rangside" på rådyret, er nok svaret grove, saktegående kalibre - svenskenes "elgmoped", 9,3x57, vil være en ypperlig patron i så måte.

En annen patron i den kategorien er jo 358 Win.

Link to comment
Share on other sites

Du må stille deg selv et spørsmål: Er du kun interessert i jakt, og ser på våpnet som utelukkende et verktøy - eller er du også interessert i våpen, skyting, i å lade og teste ladninger, finne den beste presisjonen, kula, wtf...

 

Er svaret ja på det første, så kjøpt for all del .308Win eller for den del 30-06, det er et fett - det vil spare deg for mye grubling foran ammohyller, på skytebanen, og når du skal velge rifle.

Hadde du bodd i USA ville 270 kommet høyt, for det er nær std. jaktrifle der, men på kontinentet vet jeg ikke om den er så utbredt.

 

Svarer du ja på det andre, så kan en begynne å ramse opp kalibere, men selv da er 308 fort favoritt. Iallefall sålenge en ikke har som hensikt å jakte på mer enn 2-300m hold (VET en at en ofte skal skyte over 200m så kan en finne noe "flattskytende"), eller har behov for å drepe noe ekstra stort og seiglivet - hva nå det skulle være. Men da må en kanskje opp til 338er og slikt.

308, som sørlendingene sier - "det er så greit"

 

Kulevalget er vel så viktig som kaliberet både for virkning i viltet og for hvor "flattskytende" ting er, Dessuten er avstandsmåleren oppfunnet..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har du vett og er av den praktiske sorten så er 30-06 et godt valg..ammo på felleskjøpet og holder til alt på 4 bein i europa...

 

Har du smak, så er 7x64 et meget godt valg.. Du får riktignok ikke ammo på felleskjøpet til den, men der du bor burde finnes det jo overflod. Norma lader også denne som fabrikkammo..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

Jeg har jaktet det meste fra rype til elg med rifle. Sitter i dag med rifler fra .22 LR til 9,3x62.

Skulle marerittet intreffe, slik at jeg fikk beholde kun ei, så måtte det bli Rex'en i kaliber 8X68S.

Kan lades ned i koseghastigheter samtidig som den gir gjennomskyting på store elgokser på normalt arbeidstrykk med gode kuler.

Skal testes på gris til året.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du er ”spot on” når du selv foreslår 30-06. Knapt mulig å finne et bedre allround kaliber til ”alt” vilt.

 

Glem dette med at det skal være mer flatskytende. Det er mest av teoretisk interesse på de holdene du snakker om. Skal du skyte presist på lengre hold må du uansett vite avstand og klikk/justering. Da er det ikke så viktig om du skal justere 5 eller 7 klikk.

 

Verken 7 RM eller 300 WM vil til ditt bruk gi deg noe ”mer” (annet enn kjøttødeleggelse). Dette er først og fremst kaliber for lengre hold – og kommer først til sin rett på 200 m+.

 

Hvis du synes 6,5x55 er for spett, så kan du glemme du den også. En tyngre og større 30-kaliber kule er mer effektiv både på hjort og villsvin. Noen dramatisk forskjell er det nok ikke, men 30-06’en vil lettere stoppe hjorten. I hvert fall vil du i større grad ha marginene på din side. Kula lager større hull som også gir mer blodspor og enklere ettersøk. Dette er særlig viktig på villsvin som ofte har et tykt fettlag som "tetter" kulehulet og dermed hindre blodspor.

 

Jeg vil nok også anbefale en 30-06 framfor 270 Win. – som jeg imidlertid selv har jaktet mye med. Det samme gjelder 30-06 framfor 308 Win. Poenget med den siste er jo at den passer i ei kort låskasse og da kan gi ei lettere rifle. Både 270 Win og 308 er gode patroner til ditt bruk, 6,5x55 også for den del, men 30-06 er kraftigere vil gi deg flere valgmuligheter - først og fremst når det gjelder (litt tyngre) kulevekter.

 

Som virkelig allrounder mener jeg 30-06 er uovertruffen.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv 3006 til rådyrjakt, villreinjakt og elgjakt. Bruker den også til toppjakt dersom sjansen byr seg.

Det som kanskje er litt viktig, er valg av ammunisjon. Billigere jaktammo lager mer ødeleggelser, spesielt på rådyr.

Er veldig fornøyd med oryx, 11,7 grain. Minimal kjøttødeleggelse på det minste viltet! Den funker også flott på elg.

Jeg var tidligere inne på tanken å skaffe meg en rifle nr 2 i 223 el lignende, men kom på bedre tanker etter å ha snakket med en erfaren våpensmed.

Det er nok "drag" i 3006 til alt storvilt.

kombinert med en lyddemper blir dette storveis :)

Link to comment
Share on other sites

Nokke å bry seg med eller bare å gå for 30.06? Vil ha nokke som stopper hjort kontant men som ikkje lager krater på baksida av et stakkars lite rådyr

 

Det er store bukker i Baltikum, den under ble gjennomskutt med 30-06 og 220grs lapua kule. Se utgangshullet.

Likevel, ingen kontant stopp med den dosen!

Bukken gikk ca 100m i tette skogen, og la seg ned under en skjørtegran.

Minimalt med blodspor, men sporer fant den, og bukken opp på beina igjen etter ca 15-20 min, da var den ganske ferdig.

Fikk nytt skudd gjennom ryggen og ned, ikke gjennomslag med det skuddet.

 

I slik tett skog og med lokalt dårlige tradisjoner på bruk av sporhund, så bør en ihvertfall ikke ha spart på kruttet når sjangsen endelig byr seg.

 

Som mange tidligere på denne tråden sier, ta en 30-06 og studer litt på valg av ammo.

 

hjort.jpg

 

19092007(004).jpg

Link to comment
Share on other sites

noem er allsidig jaktkaliber en 6.5x55 og 308 skal man egentlig lete lenge etter. jeg er selv bruker av en 6.5x55 og har en 300 win mag. funker bra den også da det er 300'n som er førstevalget mitt.

men ta en titt på 6.5x55 og 308.

jeg sier bare fin deg et våpen og kaliber du trives med som er godkjent til den jakta du skal bedrive og da har du et våpen du vil ha lenge

Link to comment
Share on other sites

Du har fått mange gode råd. Jeg anbefaler deg å velge kaliber etter de største/mest seiglivede dyrene du skal jakte på. Vilsvin og hjort i Polen er ikke lett å finne dersom de går et stykke etter skuddet, et litt grovere kaliber gir deg kansje litt ekstra margin, 9,3x62 er et godt alternativ.

Spør gjerne de lokale jegerne hva de ville valgt dersom de kunne velge uten hensyn til pris.

Link to comment
Share on other sites

Du bor i Polen, og har tenkt å gjøre det i perider fremover? Da kna det være en tanke å bruke et kaliber som er gjengs der nede?

Gammel tilknytning østover, da kan det være endel 7,62 x 54R jaktammo å få tak i der, men gode jaktvåpen i det kaliberet kan være verre.

7 x 64 og 8 x 57 har de der nede også. Helt greie jaktkalibre til det meste de der.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du må ha et kaliber som gir kontant stopp på en hjort med dårlig tid så har du uflaks. Et dyr som aner fred og ingen fare legger seg nesten uansett. En som antar at han har et komfortabelt forsprang på drivere og hunder likeså. En som nettopp har fått både øye-, øre- og nesekontakt av tredje grad, derimot, og har hastverk med å komme seg til komfortsonen sin, han detter bare ved skudd i sentralnervesystemet. Større kaliber gir litt raskere fall, men med sideskudd i hjerte-lungeregionen kan han i verste fall gå til han har blødd seg tørr, og det kan fort være noen meter. Selv en 500 NE har mindre enn dobbelt så stor diameter som en 6,5. Når det er sagt så skyter jeg de fleste av mine hjorter med gode gamle 30-06, selv om jeg har en 358 Norma. Men jeg har hørt at Nasse Nøff i Polen er ordentlig tøffing, så valgets kvaler er jo høyst reelle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...