Jump to content

Klarer ikke bestemme meg, Blaser R 93 eller Mauser m03


caveman

Recommended Posts

Her vil jeg si 350RM konkluderer bastant på heller tynt grunnlag.

lukker bolten selv med bøss i systemet
Din egen teori formoder jeg, eller kan du dokumentere at der er en praktisk forskjell her ?
De åpne siktene er ikke engang i plast, men i stål.
Det stemmer. Hvor stor betydning har det ?
Blaser legger mye i kjappe oppfølgings skudd, sats heller på et optimalt første skudd.
Blaser er minst like presis som M03. Satse på optimalt førsteskudd er noe man bør gjøre uansett hvilken rifle man skyter med.

 

Både M03 og R93 er svært gode og høyst presise våpen, det bør være hva man trives best med som blir avgjørende i dette valget. Selv valgte jeg R93 fremfor bl.a. M03 ut fra følgende:

- Bedre system for kikkertmontasje, montasjen sitter på løpet og er 100% stabil ifht. treffpunkt (forutsatt at den brukes på ett løp)

- Lettere

- Etter min smak bedre balansert

- Etter min smak bedre avtrekk

 

Jeg valgte også R93 fremfor R8 etter å ha sett og kådd på begge fordi jeg opplever R93 som lettere, smidigere og bedre balansert. R8 føles for meg klumpete.

 

Min konklusjon: Velg den som gir deg mest godfølelse.

 

Edit: Tyrkkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg da solgt begge i noen år, og du gjetter sikkert hvilken jeg har selv.

Trodde det var almen kunnskap at en bolt kan lukkes med større kraft og moment enn en rettrekker(pumpe og halvauto) og muligheten for å måtte ty til f.eks en stav for å få ut patron med bøss fastsittende i kammer mindre.

Første skuddet har med tankegangen å gjøre, er man mere gira på omlading en å treffe på første, trenger man gjerne flere skudd, greit nok på banen ikke i skogen.

Plast er en uting på våpen, har flere ganger måtte bestille reservedeler og opplevd mektig sure folk(børse og duppeditter til 50000,-+) og siktemidler som må byttes etter forsøk på justering eller en tur i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er da overhodet ikke i tvil om hvilken du har, sikkert like lite som du er i tvil om hvilken jeg har. Jeg synes bare argumentene dine er i tynneste laget.

- Lukking av bolt: Ja, du får større moment med tradisjonelt sluttstykke, men jeg etterspør om denne problemstillingen er reell i praksis. Og med Blaser sin konstruksjon har du så god plass å til å fjerne hindringer før lukking at jeg ikke kan se at det er noe problem. Da tror jeg det kan oppstå et større problem om du fyrer av et skudd etter å ha kamret en patron med - som du sier - bøss i systemet.

- Argumentet med førsteskudd har med skytteren å gjøre, ikke med riflen. Ja, rettrekker gir rask repetering, men jeg har aldri sett Blaser bruke som salgsargument at man skal skyte mange skudd raskt fremfor å plassere det første skuddet riktig. At noen kjøper disse riflene med den begrunnelse at de gir muligheten til et raskt oppfølgingsskudd er heller ikke det samme som at de faktisk benytter seg av det. Jeg tror ikke at den jevne Blaser-eier er mer fokusert på omladingen enn på skuddplasseringen.

- Siktene i plast er jeg enig i at kan virke simple, hva du får bestillinger på av reservedeler vet du bedre enn jeg. Personlig foretrekker jeg løp uten åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Driver man på lenge nok kan jeg love deg at man kan oppleve litt av hvert og avbrudd i jakta for å fukle med ting bør det være minst mulig av.

Har opplevd folk som har annet fokus en oss, når det gjelder hurtig lading, at magasinet også blir fort tomme er jo også en sak til ettertanke for de det gjelder. Noen sprukne plast biter er ikke mye backup i elgskogen eller etter farlig vilt.

Link to comment
Share on other sites

Et enkelt valg. Vil du ha noe moderne og kjapt som delvis er laget av plast, kjøper du Blaser R93. Vil du ha noe som er like kjapt, men som bare funker, uansett vær, temperatur eller kratt, velger du Mauser M03.

Hvis du er av den førstnevnte typen, og skal kjøpe deg ny hagle i tillegg, er du sikkert interessert i den saken jeg så en annonse for i siste "Jakt": Hagle med elektronisk teller for antall skudd og serier og termometer. Veldig nyttig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Blaser R93 tidligere, men sitter nå med en Mauser M03 og er glad for det. Kommer neppe til å gå tilbake til Blaser. M03 føles i mine hender mere som en "ordentlig" rifle, og ikke like "plast-aktig" som R93. Men smaken er som baken.

Link to comment
Share on other sites

På det grunnlaget dere diskuterer ville jeg gitt f.. i systemrifle :roll:

Kjøp ei rifle i .308win med løp i 1:10(evt.11) stigning.

 

Oppskriften er følgende:

Låsekasse: Surgeon 591 Short Action

Avtrekk. Jewell

Underbeslag: Et som tar AI magasiner og er solid

Løp: Her finnes det mange gode..., fritt valg

Stokk: En fra Manners eller McMillan

Montasje: KenFarrell, Nightforce el.l. picatinny som "trekker seg ned i skinna" og ikke bare klemmer på kantene

Kikkert: Nightforce NXS 2.5-10x32 i MIL/MIL

 

Nå er du rustet for å unngå problemer med deler som faller av og ting som knekker :mrgreen:

Du skal være rimelig røff for å få ødelagt jakta med en slik rigg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du blir fornøyd med begge disse børsene. Argumentene mot Blaser ovenfor er ikke overbevisende, men blir vel også effektivt imøtegått av HighPower.

 

Personlig har jeg en R93 som jeg er veldig godt fornøyd med. Mauser 03 kjenner jeg ikke godt til annet enn at den har hevarmsløft og ikke er så tiltalende som Blaser. Ellers har jeg et inntrykk av at det er lettere å få treffpunktforandring med Mauser etter de-/montering. I hvertfall virker det sånn forkompisen min som har vært villfaren nok til å kjøpe Mauser. Han er den eneste jeg kjenner med Mauser (jeg har mange kompiser som har Blaser).

 

For øvrig tror jeg det selges ganske mange flere Blasere enn Mausere, både i Norge og ellers. Det er kanskje en grunn til det?

Link to comment
Share on other sites

Har solgt ei M03 som jeg har brukt i et år med kaliber 6,5x55 , 3006 , 300 wm og 375 h&h. rifla fungerte upåklagelig og når det gjelder montasjen brukte jeg en s&b pmll til 6,5 pipa for langholdsskyting. fikk ikke testet denne på lengre hold enn 650 meter men ut til det holdet merket jeg aldri forskjell i treffpunkt. veldig fornøyd med presisjonen og løsningene bortsett fra lengde, vekt og sluttstykkegang.Det er et enormt sluttstykke som har samme vandring om du bruker 6,5 eller 375. denne ble solgt til fordel for en blaser R8 i kaliber 375 H&H og 6,5x55 med camostokk. etter å ha brukt denne i 3 mnd og nå hele elgjakta er jeg kjempefornøyd med den, at det er mer plastfølelse hos R8 kontra M03 er vel udiskutabelt, men for meg ble blaser som en åpenbaring og kommer aldri til å gå tilbake til M03 selv om begge er meget gode rifler.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg da solgt begge i noen år, og du gjetter sikkert hvilken jeg har selv.

Trodde det var almen kunnskap at en bolt kan lukkes med større kraft og moment enn en rettrekker(pumpe og halvauto) og muligheten for å måtte ty til f.eks en stav for å få ut patron med bøss fastsittende i kammer mindre.

Første skuddet har med tankegangen å gjøre, er man mere gira på omlading en å treffe på første, trenger man gjerne flere skudd, greit nok på banen ikke i skogen.

Plast er en uting på våpen, har flere ganger måtte bestille reservedeler og opplevd mektig sure folk(børse og duppeditter til 50000,-+) og siktemidler som må byttes etter forsøk på justering eller en tur i skogen.

 

 

Og alikevel går det ut 20 Blasere for hver Mauser fra fabrikken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, merkelig, ikke sant? :overrasket:

 

Var skeptisk til rett-trekkere generelt jeg også helt til jeg prøvde en R93.

Nå i ettertid kan jeg si at å investere i et R93-system(2 stokker og 3 løp) er noe av det lureste jeg har gjort.

Få våpen gir samme skyte- og eieglede, presisjon og fleksibilitet som Blaser R93/R8 :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Blaser selv,- er fornøyd med den.

Jeg har derimot rotet endel med M03 også, på mange måter er denne utrolig flott.

Den har 2 STORE minus:

 

1) Oppspenneren er fullstendig ergonomisk talentløs ift Blaser. Hvordan det ellers skulle vært løst på et våpen med sluttstykke vet jeg derimot ikke.

 

2)Montasjeløsningen. Den tekniske løsningen er fullt på høyde, men prisen er fullstendig absurd! Og jeg som tråler markedet etter brukte Blaser montasjer!!! Du får ett nytt Blaser løp for prisen av en M03 montasje!!!!

 

Og en ting til; dette er et svært lodd av en børse. For de som er fysisk undermåls er dette en viktig faktor.

 

Men når det er sagt så mener jeg at M03 er en bedre rifle. Blaser på sin side er et smartere våpen..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

En i jaktlaget mitt har M03. Forleden kveld i jakthytta gikk diskusjonen om hvilke våpen som er best. Den eldre garde fremholdt Mauser som det soleklare førstevalget. Jeg var uenig pga den idiotiske sikringen som er altfor hard og vanskelig å betjene på M03.

 

Dagen etter under jakta fikk eieren av M03 sesongens første skuddsjanse på elg. Han fikk først klikk pga at bolten ikke var helt i lås, og deretter fikk han ikke av sikringen. Kort og greit to klikk. Elgen løp videre...

 

Troll i ord ....?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt R93 nå i 2 år, grunnen til jeg kjøpte børsa var rettrekker mekanismen og oppspenner systemet, pluss at jeg ønsket å koste på meg ett skikkelig verktøy til hobbyen jeg elsker:) tenkte en del på mauser også i samme rennet,men endte da på nemte

Posetive erfaringer med r93: løpsbyttesystemet å det med null treffpungt forandring ved demontering av løp å løpsbytte,sikkerheten ved å ha skudd i kammeret uten at børsa er ladd var en viktig ting rens.osv

Jeg bruker børsa mi for alt den er verdt,den får kjørt seg mildt sakt i helvetesterenget jeg jakter.elsker stokken proffutgava, føles som om den er laget spesielt for meg ligger sinnsykt godt, presisjonen på alt jeg skyter gjennom løpet er hull i hull(hjemmelader)

 

Negative

Stokken, selv om den er sinnsykt bra, er det litt plastikk fanntastik, lydete oppspenning litt rakling før skuddet skal sendes, ikke spesielt tight , føler meg litt paranoid på sluttstykke systemet ang rusk å rust(blaser ruster faktisk)slurver du med ladingen å ikke kjører sluttstykke helt frem får du klikk uten smell(er jævlig irriterende)det glir liksom ikke helt av seg selv.

 

Hadde jeg skulla kjøpt meg ny børse i dag å brukt en formue på optikk å børse pluss noen løp i div kalibre hadde jeg gått for mauser m03 (har en psykisk overbevisning om at m03 er mer solid å ikke så raklete som r93)litt mer godfølelse.r93 er ett kjempevåpen, misforstå meg rett, prøver bare å dele av mine erfaringer her:)

 

Har kjent på r8 også og den hadde jeg styrt klart unna, hvorfor kan vi ta senere,

 

Hva du velger kompis av r93 eller m03 tror jeg er hipp som happ, begge er våpen i toppklasse å du blir garantert ikke skuffet uansett hva du velger, ta deg tid, kjenn ,prøv om mulig begge to, ikke å stikke under en stol at psykisk overbevisning har en del å si,

håper du ble litt klokere og at du finner drømmebørsa

 

Mvh Ole Martin

 

(drit i mine skrivefeil, jeg klarer ikke bedre)

Link to comment
Share on other sites

Hei, leser med interesse kranglingen mellom Blaser gutta og Mauser gutta. Egen erfaring; kjøpte min første Blaser R 93 i 1996. Solgte alt annet da jeg kun ønsket et system; idiotsikkert med oppspenner, raske ladegrep og skifter pipe på null komma null. Har siden ikke brukt annet enn Blaser i forkjellige kalibre. Det skulle bli ca 15 års erfaring - har ikke angret et sekund !

 

Presisjonen er upåklagelig. Har tatt med forskjellige piper på skytebanen - skiftet under skyting og tilbake igjen flere ganger Ikke forskjell i treffpunkt. Har skutt i mange år og hvor ofte opplever man ikke at jegere kommer med sine børser på standplass og det må justeres hit og dit, skrus og diskuteres en hel del. Med Blaseren vet du hvor børsa går - da kan du konsentrere deg om å trene !

 

Har brukt Blaser i 4200 meters høyde og 20 minus om natta - nix problem. Har brukt Blaseren i konstant regnvær - ikke noe problem. Sørg bare for vanlig ettersyn. Den har aldri skuffet meg og den gir mindre bevegelse i siktebildet for deg som jeger ved et hurtig skudd nr 2 eller flere. Kan være et poeng. Sikringen er ikke mulig å fomle med - leser selv om han med Mauseren og er enig - den virker ikke bra. Har en kamerat som bruker en M03. Lånte den på en fjelljakt i utlandet et år - fomlet veldig med sikringen ( sikkert bedre når man blir kjent med den ) Har selv snakket med Sauer eiere som misser med sikringen når det skal gå litt raskt !

 

Kameraten med M03 erter meg med denne plastbørsa - men tonen får en annen lyd når 7 mm viser sin samling på 300 meter. Eller storelgen datt etter et andre skudd med .338'n som kom " typisk Blaser fort " som han uttrykte det !

Poenget er at Blaser er et resultat av en teknologisk utvikling som alle andre nå etterligner for harde livet !

 

Kjøp Blaser. Alle mine kjennskaper som har gjort det er storfornøyd !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Blaser en stund, og er ikke fornøyd. Det går ikke an å spenne opp fanteriet uten at det kommer to klikkelyder. En i starten av oppspenningen og en høy en når man slipper tangenten. Rifla mi er ubrukelig til feks åtejakt på rev, med mindre man sitter med den ferdig oppspent. Den er også unødvendig tung. Presisjonen er fenomenal, løp, og montasjesystem er genialt. Avtrekket er litt over middels, men har et langt ettertrykk som Blaser av en eller annen grunn slipper unna med. ( På alle andre riflemerker ville denne dødssynden blitt slaktet) Den er en helt topp jaktfeltbørse, men jeg vil gjerne bytte den inn i en finnligt eller lignende. M03 har jeg testet, og der er oppspenneren om mulig verre enn på blaser. Og enda mer tung og klumpete enn blaseren min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Blaser en stund, og er ikke fornøyd. Det går ikke an å spenne opp fanteriet uten at det kommer to klikkelyder. En i starten av oppspenningen og en høy en når man slipper tangenten. Rifla mi er ubrukelig til feks åtejakt på rev, med mindre man sitter med den ferdig oppspent.

 

Jeg har spent og skutt rev med blaseren, på sju meters hold (under posteringsjakt). Jeg har flere ganger spent blaseren før jeg har skutt rådyr på 15-25 meters hold. Så at de klikkelydene skal representere noe stort problem tror jeg ikke noe på.

 

 

Edit: "(under posteringsjakt)"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har spent og skutt rev med blaseren, på sju meters hold. Jeg har flere ganger spent blaseren før jeg har skutt rådyr på 15-25 meters hold. Så at de klikkelydene skal representere noe stort problem tror jeg ikke noe på.

 

 

Ulf; Du har tydeligvis ikke jaktet rev på åte :wink: Når det er 10 minus, vindstille og mikkel nervøst driver på åta, kan selv lyder du selv ikke hører skremme vettet av den på 80 meters hold.

 

Når jeg først måtte kommentere den der kan jeg likegodt si hva mine erfaringer med r93 er; Fikk forkiling 2 ganger da jeg testet kameraten sin. Da han påstod det var brukerfeil tok jeg sluttstykket HELT BAK, ventet til han så og kjørte det så raskt fram som jeg greide(som på et evt. oppfølgingskudd på en skadeskutt bøffel :mrgreen: Dermed tok sluttstykket tak i patronen, men glapp over og kilte...igjen :roll: Og jeg har hørt litt av hvert om div. tilfeller fra pålitelige kilder som gjør et JEG...ikke velger R93 når jeg nå snart skal selge alt rukkel jeg har å begynne på nytt :wink:

Jeg klådde på en M03 en gang, og den føltes av en annen klasse. Den er vel litt dyrere, og pris er vel noe folk skuler til når ting skal kjøpes...eller :?:

 

Lykke til med valget, enten du velger den ene menigheten eller den andre :wink:

Link to comment
Share on other sites

HighPower skrev:

@tikkat3: Har du prøvd en dråpe olje under oppspenneren ? På min R93 er den bortimot lydløs.

 

Det er den på alle andre sin også, dersom det ikke er noen feil

 

Jeg troppet opp med børsa på en stand der importøren var for å høre om det var noe feil med dette eksemplaret, eller om jeg bare måtte leve med at børsa er ubrukelig til 50% av den jakta jeg bedriver...

Konklusjonen ble at den var innenfor normalen, og at jeg bare måtte leve med det. Jeg spurte om det ikke fantes noen tyvtriks, som å gnu oppspeneren full av fett eller lignende, men han advarte mot dete. Han oljet opp oppspenneren, uten at det hjalp nevneverdig.

 

Det er helt flott at andre kan leve med disse klikkelydene som jeg har hørt på alle andre R93 jeg har tatt i. Jeg har også klart å spenne opp uten at reven i snauflata hørte meg. Men når jeg skal på åtejakt en stille vinternatt i 20 minus, tar jeg en annen rifle med HELT lydløs sikring. Jeg tar ikke sjangsen på at neste rev heller ikke hører klikkelydene. Samme når jeg skal poste på hjorten eller rådyrbukken. I drivjakta eller når jeg jakter med hund tar jeg blaseren. Helst vil jeg bytte den inn i en som kan brukes til all jakt.

 

For å vinkle dette opp mot trådstarters dilemma: Hvorfor vil du ha en rifle med oppspenner?

Link to comment
Share on other sites

Det er et enormt sluttstykke som har samme vandring om du bruker 6,5 eller 375.
På de jeg har sett har standard og mini hode mindre utfresning en magnum, så vandringen blir ikke like lang.

 

Og alikevel går det ut 20 Blasere for hver Mauser fra fabrikken :wink:
Gruppe press kontra den smale sti. Gjøkuret funger nok sikrere i et tysk jakttårn enn i afrikansk sand eller full av bøss og dritt som hunderfører børse.

 

En i jaktlaget mitt har M03. Forleden kveld i jakthytta gikk diskusjonen om hvilke våpen som er best. Den eldre garde fremholdt Mauser som det soleklare førstevalget. Jeg var uenig pga den idiotiske sikringen som er altfor hard og vanskelig å betjene på M03.

 

Dagen etter under jakta fikk eieren av M03 sesongens første skuddsjanse på elg. Han fikk først klikk pga at bolten ikke var helt i lås, og deretter fikk han ikke av sikringen. Kort og greit to klikk. Elgen løp videre...

 

Troll i ord ....?

Det er en oppspenner og med et lite minimum av krefter klarer selv min tommel med etterhvert noe stive tommelledd jobben glatt(har klarte det på en del jaktfelt og seks elg i høst). Hvis det du skriver er sitat av forklaringen hans, burde han trene mere. Hvem med noe fornuft sitter "klar" på post uten å lukke sluttstykke? Er mekanismen spent med oppspenneren (den idiotiske sikringen) som jeg syns fungere suverent, enkel å spenne opp, og ned med knappen under. Får man klikk av en eller annen grunn kan man repetere inn ny patron eller bare heve og senke hevearmen og man er klar til nytt avtrekk. Man skal altså ikke fukle med oppspenneren for å få tatt nytt avtrekk. Noe trening med nytt våpen før jakta, er gjerne ikke bortkastet tid. Men det er jo greit å skylle på børsa om skudd tjangsen var dårlig eller patronene ikke er med.
Link to comment
Share on other sites

iDet er en oppspenner og med et lite minimum av krefter klarer selv min tommel med etterhvert noe stive tommelledd jobben glatt(har klarte det på en del jaktfelt og seks elg i høst). Hvis det du skriver er sitat av forklaringen hans, burde han trene mere. Hvem med noe fornuft sitter "klar" på post uten å lukke sluttstykke? Er mekanismen spent med oppspenneren (den idiotiske sikringen) som jeg syns fungere suverent, enkel å spenne opp, og ned med knappen under. Får man klikk av en eller annen grunn kan man repetere inn ny patron eller bare heve og senke hevearmen og man er klar til nytt avtrekk. Man skal altså ikke fukle med oppspenneren for å få tatt nytt avtrekk. Noe trening med nytt våpen før jakta, er gjerne ikke bortkastet tid. Men det er jo greit å skylle på børsa om skudd tjangsen var dårlig eller patronene ikke er med.

Ja selvfølgelig er det brukerfeil. Jeg har da aldri påstått noe annet :roll: Men poenget er at Mauser M03 har et dårligere utgangspunkt (les; den idiotiske sikringen) enn andre rifler, og derfor er det lettere å begå brukerfeil når sjansen endelig byr seg.

Link to comment
Share on other sites

Det ser jo ut som en sikring, men er en oppspenner, noe av det fine er jo også at man kan vandre rundt med patron i kammeret og ingen mulighet for at skudd kan gå før man fysisk spenner den opp. Jeg vil jo hevde at det må være noe i veien med folk om de ikke klarer å bruke den, virker jo nesten som en M70. Viker man den til venstre oppheves låsingen av bolten og patron kan byttes, til høyre og mekanismen er spent. Trykker man inn knappen under spennes den ned igjen. Bruker feil får du kun når folk ikke gidder å sette seg inn i systemet. Det er sånn jeg ser det en betydelig sikkerhet og noe som hever M03 over de fleste rifle mekanismer med klassiske sikringer.

Link to comment
Share on other sites

Har no nettopp fått heim ny invisterigen min, en R93 Skandinavia 3006 med a-tec demper og 3-12*50 Duralyt på.

Har no fått prøvd den litt i helgen og må si meg meget godt fornøyd.

Prøvde no litt forskjellig ammo og ble overrasket hvor likt de gikk, har ikke hatt samme erfaring fra den andre muskedunderen jeg har.

Har no ikke mye erfaring med denne enda, men jeg må si at det kjennes bra ut så langt så langt.

Har forøvrig fått veldig god hjelp og fin service på Brukås sport.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...