Jump to content

Hvor mange skudd på elg?


jegern79

Hvor mange skudd skyter du på elg?  

251 members have voted

  1. 1. Hvor mange skudd skyter du på elg?

    • Ett om jeg er sikker. (så innslag eller bra avtrekk/skuddreaksjon)
      169
    • Er jeg sikker på førsteskuddet skyter jeg ett til i nakke/kuppel
      31
    • Skyter til dyret ligger uansett
      52


Recommended Posts

Rundt dette tema er det mange meninger.

Er du av typen som setter ett velplassert skudd, og ikke skyter mer om du er sikker på god treff eller fikk tydelig skuddreaksjon?

Eller vil du ha elgen ned uansett og plasserer skudd nr to i sentralnervesystem selv om du er sikker på godt førsteskudd?

Den siste kategorien er de som skyter til elgen ikke er i stand til å bevege på seg mer.

 

Selv faller jeg vel inn under første kategorien her. Bruker lyddemper, og ser som regel innslaget av kula og tydelig skuddreaksjon.

De gangene jeg ikke gjør det pleier jeg å sette nr 2 i nakken eller kuppelen (større blink).

 

Hvilke erfaringer har kammerfolket gjordt seg rundt dette?

 

Kjør debatt :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke det bedre å lese Bedre Jakt rapporten?

 

Uinteressant i denne sammenheng.

 

Det jeg ønsker er en diskusjon og erfaringer ifht antall skudd mot elg av jegere her på kammeret.

På dette området VET jeg at det er mange erfaringer og meninger som IKKE belyses i denne rapporten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har automatisk pleid å sette to skudd i dyret. Ser skjelden skuddreaksjon selv om jeg skyter med .375H&H. Eller kanskje nettopp derfor - riflen sparker jo litt.

 

Men i år hadde jeg bestemt meg for å skyte kun ett skudd, hvis jeg var sikker på at plasseringen var god. Og der satt jeg i jakttårnet, da, og elgoksen kom ruslende ut på myra 50-60 meter foran meg. Skjøt ett skudd, som jeg mente satt godt.

 

Oksen fortsatte å rusle, og stoppet opp etter 30-40 meter. Da begynte jeg å tenke...satt det skuddet litt lavt likevel? Så jeg skjøt ett til og oksen datt. Det første hadde gått gjennom hjertet og begge lungene.

 

Uansett: Moralen må være at, med mindre man er HELT sikker på at det første skuddet er riktig plassert og dødelig, er det best med et oppfølgingsskudd. Tapt kjøtt er ubetydelig sammenlignet med skadeskyting og ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig fikk overhøre noen som skjøt mot et dyr, flere skudd. Dette dyret ble stående, og jegeren orket???? ikke å skyte mer. Dyret måtte jo være truffet riktig..

Og vips så forsvant det til en annen post der det ble skutt nesten like mange ganger og der ble det liggende.

 

Nei, skal man drive med jakt så får man gjøre det skikkelig. Skyt til dyret faller om dødt. Eller kjøp kjøttet deres på Rema. Det er ingen vits å sitte å vente på at det skal løpe avgårde.

Link to comment
Share on other sites

Var på rådyrjakt en gang, der fikk jeg beskjed om og skyte til dyret lå nede..

Et skudd i brøstet.

1 skudd litt langt bak etter at dyret raste avgårde

og et i nakken. (da ga det seg)

Tror det vle 6kg suppekjøtt igjen av det dyret..

Nå har jeg fått forbud mot og skyte mere en 1 godt plasert skudd. :lol::lol:

 

Men når jeg var i Afrika brukte jeg KUN et skudd pr dyr. og de ga seg de også.

 

Dette er jo ikke elg, men det er jo dyr det også..

Link to comment
Share on other sites

Det var en kjenning her i bygda som brukte 24 skudd på en elg. Han hadde fått oppdragelse av gamlekara i å skyte til elgen la seg og ble liggende.Helt i ro.

Årsaken til denne kanonaden var at elgen ble kilt opp mot et tre i en skråning så det så ut som den sto... meget dau :winke1:

 

Helt greit at det går med noen skudd hvis første satt dårlig men personlig synes jeg det er leit når avlivinga av dyret går over til å høres ut som en heimevernsøvelse "gone bad", da hadde jeg revurdert hva jeg hadde på jakt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt 4 elg i høst, den første en okse på 8 spir. Skjøt den i brystet foran på 30 m hold, så at skuddet ble bra, men fikk sjans på nakkeskudd så da satte jeg ett ekstra for sikkerhets skyld. De tre andre fikk bare ett skudd, så at skuddene traff der de skulle, og som sagt ; ett velplassert skudd ødelegger mindre kjøtt enn 3 i bogen.

Link to comment
Share on other sites

Skyter 1 skudd om jeg er sikker. Aldri mer. Ser ofte reaksjon i dyret. Noen år siden hadde jeg ett skudd i ei kvige og den ble stående på stive bein før den tustet avgårde 30m, da fikk naboposten se den og brente av 2 skudd i den til den gikk i bakken. Da fikk han høre temmelig godt at han avfyrte skudd på en stein dø elg!! Mitt skudd var ett rent hjerte skudd og de 2 naboposten fikk klemt av ødelag støre deler av frempart og rygg.. Selv om jeg ga beskjed om at skuddet var bra og at den kanter snart..

Link to comment
Share on other sites

Veldig situasjonsbetinga. I ein stødig los har ein ofte god tid og ventar med å skyte til ein får ein god sjanse. Da er gjerne eitt skot nok. På post er gjerne skotsjansane færre og kortare, og da er det freistande å skyte eit skot ekstra for å vera sikker - om ein har tid. Vanskeleg å gi eit fullgodt og utvetydig svar på dette, men det er betre å skyte to skot for mykje enn eitt for lite!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilstreber så godt jeg kan at førsteskuddet sitter som det skal. Men jeg har ingenting i mot å skyte et ekstra, og gjør det helst også. Men alt avhenger av situasjonen. Jeg har sett mange rare situasjoner på jakt, f.eks. en stor okse som fikk ett skudd rett i front på 20-30 m hold og gikk rett ned. Der lå den og sparket fra seg noen minutter, for deretter sprette tilværs og forsvinne i bjørkeskogen, mens skytteren stod igjen som et stort spørsmålstegn. Heldigvis ble den stoppet for godt på neste post. Jeg tenker som så at jeg skal pokker ikke komme i den situasjonen, så jeg setter heller et ekstra. Jeg pleier å si at det er jakt vi driver med, vi driver ikke et slakteri. Det er kjedelig med unødig ødelagt kjøtt, og det er kjedelig med kommentarar på radioen om å "ta med dasspapir". Men det er ikke i nærheten av så kjedelig som å miste et vilt til kråka.

Link to comment
Share on other sites

Bedre med et for mye enn et for lite sier nå jeg.

 

Om det er klart at elgen har fått det den skal ha for å rusle inn i de evige beitemarker så holder det med et skudd, men om den ikke viser tegn til svekkelse så kan den få skudd nr. 2 og nr. 3 med på reisen.

Det er ikke såååå gøy å gå ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter til det bare er krampetrekninger igjen. Ikke noe vits i å gjøre plagene større/mer langvarig enn absolutt nødvendig.

Om ikke annet er det bra trening i å skyte på bevegelig mål...

 

Så kan man jo spørre: Hva er den største lidelsen for dyret; Ett godt plasert skudd som medfører bevistløshet innen 5 sekunder, eller å skyte flere skudd og "stresse" elgen mer enn nødvendig.

En elg som faller av blodtrykksfall er jo bevistløs når den faller, men jeg har sett de som har gjennfunnet bevistheten men ikke klarer å reise seg igjen, og her gis det fangskudd i bakhodet så fort som mulig.

Folk jeg kjenner som selv har blitt skutt sier at det overhodet ikke gjør vondt før en god stund etterpå, da området som får treffen blir lammet av kula.

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men hvis man skyter et oppfølgingskudd i nakken tett etter førstesmellen går dyret rett i bakken og inn-mobiliserer det. Dette dyret opplever nok langt mer frykt ettersom det skjønner at det ikke kommer av flekken, en et som får rusle til det blir mørkt. Er jo ikke vanskelig å skjønne at blodtrykksfallet til et dyr som ligger rolig er langsommere enn et som feks ruser ut etter førstesmellen. Så hvis man ser på det humane ved jakta er jeg av den oppfatning at ETT velplassert skudd er bedre en to tre i perifert treffområde. Dessuten er det mindre forstyrrende for jaktterrenget.

Mitt inntrykk er også at man gjør bedre førsteskudd når du er innstilt på at du skyter kun ett skudd perfekt skudd, enn om du har innstilling om at du skyter til den ligger rolig.

Repeteringen sitter jo i kroppen, så det er jo bare å klemme iveg en til hvis du blir usikker på om det første ikke satt som det skulle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig fikk overhøre noen som skjøt mot et dyr, flere skudd. Dette dyret ble stående, og jegeren orket???? ikke å skyte mer. Dyret måtte jo være truffet riktig..

Og vips så forsvant det til en annen post der det ble skutt nesten like mange ganger og der ble det liggende.

 

Nei, skal man drive med jakt så får man gjøre det skikkelig. Skyt til dyret faller om dødt. Eller kjøp kjøttet deres på Rema. Det er ingen vits å sitte å vente på at det skal løpe avgårde.

 

Her burde vel diskusjonen gått på om disse var egnet til å drive jakt i det hele tatt ?

Hvem traff hva ? Var alle treff?

-g

Link to comment
Share on other sites

Her er det så mange faktorer ute og går at noen fasit finnes ikke.

 

Første elgen jeg skjøt stilte seg til fint på en liten furukolle. Jeg fikk et godt bogtreff og oksen rulla rundt men kom seg på beina igjen. Den kom skjanglende mot meg gjennom et plantefelt, og jeg fikk et par åpninger på den hvor jeg dro på ett skudd i hver åpning. Jaktlederen forbanna.

 

Elg_03.jpg

 

Første rådyret nesten enda verre. Kje. 3m hold med kombien, hagleløpet midt i bogen. Hvorpå undertegnede går frem og skyter dauskudd i nakken. Poenget? Aner ikke. Stort dauere blir det ikke enn når et rådyrkje får en win doublex US2 gjennom begge bogene på 3 meters avstand.

 

Så gikk det noen år og noen elger, og så blir en jo etterhvert litt sikrere på seg sjøl. Nå klarer jeg å vente, se an skuddreaksjon, føle litt på situasjonen. Jeg er stort sett 100% klar over treffpunkt når jeg har trekt av, og er jeg sikker venter jeg og ser om jeg får den reaksjonen jeg forventer - eller om jeg får en annen. Har begynt å jakte elg med 6,5 nå, og det blir litt nervepirrende ser jeg. Mindre skuddreaksjon enn jeg er vant til, og dyra "står og henger" mye lengre. Jeg har vel forsåvidt en teori om at dyr som blir "stående og henge" godt kan få en smell mellom ørene et sted. I slike situasjoner (dvs der du har et godt lungetreff) er det jo faktisk ikke nødvendig å treffe sentralnervesystemet, et treff i hode/nakkeregionen vil stort sett slå dyret i bakken uansett. Det ser mye "ryddigere" ut... Se f.eks denne:

 

 

Førsteskuddet her sitter i bogen (men skuddreaksjon får en jo ikke når dyret allerede er påskutt...), andreskuddet omtrent midt mellom ørene. Den ville ha blitt liggende på stedet, men det er jo greit å være sikker... Avstanden her er 10-15m

 

Men bare vent - en vakker dag feiltolker jeg en slik situasjon og forårsaker et ettersøk. Som sagt - det finnes ingen fasit, og det er fullstendig mulig å gå fra å være for usikker til å bli for sikker. En lærer så lenge en lever.

Link to comment
Share on other sites

Tilstreber å avgjøre det med ett skudd i hjerte/lungeregion. Har aldri sett noen skuddreaksjon ved slike treff med dempet .308Winchester. Lader om i skulder klar til oppfølgningsskudd - men om godfølelsen er der holder jeg igjen og lar dyret få tid til å segne om. Når jeg går fram til fallet avgis fangstskudd hvis dyret ennå ikke er dødt.

 

Kan nok komme til å brenne meg på denne taktikken den dagen skuddet ikke sitter der jeg tror, men det å kunne stole på instinktene er litt av det som gjør meg til jeger mener jeg...

Link to comment
Share on other sites

Før jaktet jeg elg med 308w.De fleste elgene jeg skjøt viste ingen eller veldig små skudd reaksjoner på gode treff i hjerte lunge regionen,og mer enn en gang skjøt jeg ett eller to skudd ekstra for og være helt sikker.

Så gikk jeg over til 9,3x62!Gode skudd reaksjoner,kort fluktstrekning og pene slakt.I vårt elgterreng er det sjelden hold over 150meter,og dette kaliberet er for meg det perfekte elgkaliber i skogsterreng.Etter kaliberbytte har jeg vel kunn en gang løsnet mer enn ett skudd på en elg,og det var fangst skudd i nakken.

Har ikke skutt allverdens av elg men er ihvertfall fornøyd etter kaliberbyttet,og fikk den effekten jeg var ute etter..

Link to comment
Share on other sites

Har vert borti at skuddet har sitti i bogkula. da hjelper det lite at det er vel plasert
Hadde vurdert bedre kuler og kaliber, elg er store robuste dyr. Jeg liker 350RM, 9,3x62, 375HH, 405WCF gjerne med TSX, de stopper ikke selv i grove bein. Skal du skyte elgen på langs er en noe opp jassa 400grs Barnes i 416 Rigby grom.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...