Jump to content

Har Finn.no fått noia?


sako75

Recommended Posts

Det har vært litt fokus på selgere som annonserer kjøretøyer på Finn som de ikke eier selv. Mon tro om Finn krever at man legger frem bevis på eierskap (f.eks vognkort) før de tar inn en annonse for en bil eller MC?

 

Det er vanskelig å tenke seg at det omsettes mange uregistrerte våpen ved hjelp av Finn.no. Jeg har sett tidligere her på Kammeret at det finnes de som mener at det er unødvendig å poengtere i annonsen at kjøper må fremlegge kjøpetillatelse. Det er jeg ikke umiddelbart enig i. For ca 3 måneder siden annonserte jeg en billig pistol på Finn og hadde ikke avsluttet annonsen med tekst av typen: "Godkjent kjøpetillatelse er en selvfølge". Dette medførte et par svært ubehagelige henvendelser. Bl.a en SMS midt på natten som lød omtrent som følger: "Leverer du i Sandefjord får du 500 ekstra. Har du mye ammo?. I tillegg fikk jeg henvendelser fra en skroting som hadde bruk for et våpen til selvforsvar (!) og lurte på om pistolen var registrert...

 

Mitt råd er derfor at om man skal annonsere et våpen til salgs så bør man poengtere at det kreves kjøpetillatelse og utelat mobilnummer slik at seriøst interesserte må henvende seg via mail. Da holder man forhåpentligvis de største tullingene borte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt forbauset over å lese i denne tråden, og andre tråder, om redselen for at tyver skal finne ut at vi har våpen.

Jeg bor i en kommune med 5-6000 innbyggere, i nabokommunen er det litt flere, og vi har samme lokal avis. Jeg er av og til avbildet i avisen i forbindelse med jakt og skyting, og alle som leser avisen vet at jeg har våpen.

 

Kanskje det ikke er sånn der dere bor.

Jeg har uansett et våpenskap på 250 kg, som er boltet til både gulv og vegg, så om noen har lyst til å bryte seg inn i huset, og åpne skapet, eller prøve å få det med seg, så sier jeg lykke til.

Det er mange redsler i dette forum, redsel for å fremstå som cowboyer, uhumane jegere, og tydligvis våpen eiere.

 

Det er iallefall ingen hemlighet at jeg eier et våpen eller 6, og om en tyv finner ut at jeg har så mange våpen, ja så er det lite å gjøre med det. Men det er derfor vi har låste dører i huset og våpenskap. Mer kan vi ikke gjøre.

 

Er mange paranoide mennesker her inne, desverre.

Link to comment
Share on other sites

La ut en annonse på en Ruger 10/22 med diiverse tilbehør.

Annonsen ble lagt ut i dag formiddag og fremdeles er den ikke gått igjennom kontrollen....... Pengene for annonsen er selvsagt trekt av konto men ingen annonse dukker opp.

 

Før "angrepet" tok en slik annonse toppen 5 minutter å få ut på Finn.no. Er jegere og naturelskere blitt nedgradert til mistenkte og mulige kriminelle nå eller :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg skeptisk til å sende fra meg våpenkort digitalt, med tanke på at det lett lar seg kopiere...

 

Jeg har sagt det før at det er mye Finn.no burde sett på før de begynner med noe de ikke kan håndtere..

 

Slikt som at våpenene skal være lovlige, er det mange som selger med ned dreid løp for lydemper, det er jo pr. definisjon så vidt jeg vet ulovlig... når løpene blir for korte.. nei jeg tror at finn her prøver å gi ett bilde av at de har stål kontroll...

 

Men for de som vill annonsere der er det sikkert helt greit :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er fint at finn har presisert at bilde av våpenkort ikke skal forekomme i anonsene. I tilegg er det positivt for oss som faktisk ønsker å kunne bruke Finn som kjøps og salgsted i fremtiden, slipper alle de snuskete og tvetydige anonsene som har vært der innimellom.

 

Ser det er en del betraktninger i forgold til lov og tolkning som jeg virkelig ikke forstår, hverken bakgrunn for bekymringen (med mindre man er skikkelig redd for at finn rekker åm selge informasjonen om hvilket våpen du har hvor før det er solgt...) eller forståelsen av en egne rettigheter. Du kan da ikke gå inn i en våpenbutikk og gi fra deg et våpen, for å be dem selge det uten at de har personalia på deg heller. Det er ei heller en rettighet å få lov til å selge noe på Finn.no. Det er et komersielt nettsted og de kan bestemme stort sett hva de vil så lenge de holder seg til lovverket...

 

Leter man med lys og lykt etter fanden, vil man vel finne nok indiser til at man i det minste klarer å overtale seg selv om han eksistens...?

Link to comment
Share on other sites

Før "angrepet" tok en slik annonse toppen 5 minutter å få ut på Finn.no.

 

Heh, dette medfører ikke riktighet min venn. :) Da jeg har lagt ut MINST 10 000 annonser på finn de siste årene, vet jeg hvordan denne prosessen foregår, og hvor lang tid den tar. Det har skjelden gått raskere enn halvtime-time. Men normalen har ligget på 3-4 timer. Og er du så uheldig at du legger inn annonsen sent på kvelden, ja da må du vente til neste dag. :) Så dette har nok lite med 22/7 å gjøre.

 

Men jeg blir mer og mer enig med Hassel her. Om man leter etter feil (fanden), så finner man dem nok. Faktum er fortsatt at Finn.no er et glimrende markedssted for alle oss som kjøper/selger våpen.

Link to comment
Share on other sites

Før "angrepet" tok en slik annonse toppen 5 minutter å få ut på Finn.no.

 

 

Heh, dette medfører ikke riktighet min venn. :)

 

Vel, kan ikke akkuret skryte på meg salg i den størrelsen, men jeg har solgt min del på finn.no og har aldri opplevd den tiden du nevner. Toppen en halvtime, ja, men dette var på bil og ikke våpen.

 

Det sier seg vel selv at med slik kontroll, som nå tydeligvis innføres, så vil det ta lengre tid enn tidligere. Dette mener jeg har med "angrepet" å gjøre. Kan ikke tenke meg at Finn.no hadde kommet opp med noe slikt hadde det ikke hvert for denne tragiske hendelsen.

 

Fikk foresten returmail fra Finn.no nå, hele 9 timer etter at annonsen ble betalt for, at jeg må sende inn kopi av våpenkort, samt at de henviser til våpenloven og oppfordrer til å ha med i annonsen om at eventuelle kjøpere må ha ervervelsestillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Nåh. For at et slikt angrep mot SMTP kan gjennomføres, må angriperen ha kompromittert en av lokalnettene i hver ende (eller sender befinner seg på et usikret trådløs nettverk), eller en av de relativt få infrastrukturnodene som ligger mellom deg og mottaker. Mail er definitivt ingen varig løsning, men ingen katastrofe.

Link to comment
Share on other sites

[...]og oppfordrer til å ha med i annonsen om at eventuelle kjøpere må ha ervervelsestillatelse.

 

Har sett flere her på forumet som oppfordrer til at man ikke skal skrive det...

 

Er så mye som blir sagt på kammeret at du må bruke en stor sil for å finne ut hva og hvem du skal høre på. Desverre så er det noen som får en heltestatus (på hvilket grunnlag aner jeg ikke) Men sånn er det med anonyme internett fora.

Nu vel... Om det er meg du sikter til, så er jeg ikke spesielt anonym.

Jeg startet den tråden med oppfordringen til at man ikke skulle skrive vås om at kjøpetillatelse kreves ol. Nettopp for å unngå denne logiske konsekvensen av dette, at Finn.no må stramme inn regelverket. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=59&t=37049&hilit=oppfordring

 

Men nå er regelverket altså endret fra finn, og de oppfordrer selv til slik tekstformulering. Dermed er min oppfordring lagt død og nytteløs. Og om jeg får si dette på helt egne vegne basert på en egen oppfattelse, så har skyttere nok en gang skutt seg selv i foten ...

 

Forøvrig syns jeg det er synd at du så tydlig misliker det jeg mener / skriver Whisper510 - det hadde vært allright å fått vite hvorfor og eventuelt tatt en åpen diskusjon rundt det. Men kanskje da i en annen tråd. Trist er det, fordi jeg tror vi i utgangspunktet har mange like tanker om hvordan ting bør være og skal bli når det gjelder privat våpenhold.

Link to comment
Share on other sites

NOIA hos Finn - nei det tror jeg ikke.

 

I kampen mot terror vil alle så gjerne være med, eller ihvertfall ikke bli sett å som likegyldig.

Av den grunn blir det skapt en rekke ideer og tiltak som skal ha betydning, eller skal fremstå slik, i denne kampen.

I debatten blir det også gitt bastante utsagn om saker som IKKE har noen effekt i kampen.

 

Eksempler er:

 

- Loven om våpen erhverv for private, særlig halvauto rifler. Det er nå behov for å "se på" denne . (Politi direktøren)

- Ordning for godkjenning og registrering for kjøpere av kunstgjødsel hos Felleskjøpet (betydningsløst iflg dem selv)

- Ordning for godkjenning og registrering av selgere av våpen på Finn torget

- Operativt politihelikopter ville IKKE hatt noen betydning for utfallet på Utøya (iflg Oslo politiet)

 

Jeg foreslår noen opprettes en tråd som registrerer og følger opp "Tiltak mot terror som ikke virker".

Hensikten er mangfoldig, men bla. å se om myndigheter, organer og andre aktører faktisk leverer noe av substans, og avsløre rene pr-stunts ala Finn (imo)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg "i markedet" for å selge våpen. De jeg har har jeg ambisjoner om å beholde.

 

Men jeg reagerte for kun få dager siden da en person la ut en annonse der det helt klart og tydelig sto at våpnene (i flertall) IKKE var registrert og ambisjonene var å selge til noen som ønsket et UREGISTRET våpen til SELVFORSVAR!!!

 

Jeg ringte sporensreks til KRIPOS for å melde dette, og gjett hva? KRIPOS VAR IKKE INTERESSERTE !!!!!

 

Neste gang jeg kommer over uregistrerte våpen, det har skjedd fra tid til annen gjennom årene og omfatter blandt annet en pistol Lahti, Suomi MP, MG34 og en Browning 12,7 fra et nedskutt bombefly, ja da gidder jeg ikke ringe til Onkel Blå.

 

Bryr de seg så lite kan det vel ikke være så farlig??

 

La meg også få presisere at jeg IKKE kjøper uregistrert av den enkle grunn at blir man tatt mister man hele samlinga. Og den sjansen tar jeg bare ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det blir helt rett å ringe direkte til Kripos? Jeg vil tro at det lureste du kunne gjort ville vært å ringe 02800, be dem om å sette deg over til det distriktet hvor denne personen holder hus, for så å melde det inn der.

 

Dette er mer en sak for det lokale politi.

Link to comment
Share on other sites

hvor mange slike og tilsvarnede e-poster henvendelser om "mulig Kriminalitet" tror du Kripos/Politet motar i løpet av en dag?

 

 

politiet har hva..10% oppklarings prosent?(ut i fra hukomelsen) vi så jo den fine lista i VG rett for den krakilske massemorderen om saker som er pri og ikke..

en ting er hvor mange de motar,men hvor mange saker de oppklarer er vel ganske så annen

Link to comment
Share on other sites

hvor mange slike og tilsvarnede e-poster henvendelser om "mulig Kriminalitet" tror du Kripos/Politet motar i løpet av en dag?

 

 

Sikkert alt for mange, så jeg skal nå ikke plage dem flere ganger.

 

Men ring det lokale kammeret og si at en eller annen kjører snøscooter ulovlig fra gårdsplassen sin og 500meter bort til løypa uten å frakte scooteren på tilhenger, ja da kommer de og venter gjerne en time eller to på at scooterføreren skal komme tilbake så de kan skrive ut en bot på 15.000,- for DET har de tid til!

Link to comment
Share on other sites

KRIPOS VAR IKKE INTERESSERTE !!!!!

 

Dette er min erfaring også. Har skrevet om det her før. Jeg vet om tre tilfeller hvor politiet har blitt varslet om ulovlige våpen og salg av disse.

I to av dem foretok de seg ingenting, i den tredje hadde en politiker som mente seg forfulgt av politiet da han var under etterforskning, skaffet seg et våpen via en partikollega for å ”beskytte” seg imot politiet, da var politiet plutselig veldig interesserte: http://dt.no/nyheter/etterforskes-for-br-illegal-vapenhandel-1.3363952

Link to comment
Share on other sites

Men ring det lokale kammeret og si at en eller annen kjører snøscooter ulovlig fra gårdsplassen sin og 500meter bort til løypa uten å frakte scooteren på tilhenger, ja da kommer de og venter gjerne en time eller to på at scooterføreren skal komme tilbake så de kan skrive ut en bot på 15.000,- for DET har de tid til!

 

Nå tror jeg vi begynner å bevege oss kraftig "off the beaten track..." i denne tråden. Men uten synder, ingen tilgivelse :twisted:

 

Uten at jeg skal påberope meg første eller andrehånds kjennskap til politiets rutiner, så tillater jeg meg allikevel å være uenig i din påstand. Dette dreier seg altså om veldig forskjellige avdelinger, og veldig forskjellig metodikk.

I ditt eksempel var det snakk om en "mulig forestående kriminelle handling" kontra det som her er en pågående ulovlig handling.

Videre trengs det faktisk etterforskning og at noen bestemmer seg for at en sak er god nok til at det er formålstjenestlig å forfølge saken. Som krever mer ressuser og avgjørelser på mange plan. Desuten tror jeg at man tross alt kna drive med mye ulovlig snøscooterkjøring uten å bli tatt. Vi bare husker / hører de eksemplene vi blir fortalt om. Aldri om de turene som ingen blir tatt for... :?

 

Kripos er vel heller uansettikke riktig adresse å henvende seg med noe sånt til. Og om vi tenker på samme aonse... så var den suspekt, men ingenting å ta tak i for politiet.

Link to comment
Share on other sites

Med tillatelse legger jeg ut følgende:

 

De opplysningene en virksomhet krever fra sine kunder må være nødvendige og relevante i forhold til den tjenesten de skal levere. Hvert enkelt tilfelle må vurdere konkret og Juridisk veiledningstjeneste gir som nevnt kun innledende råd og veiledning, og kan ikke gå inn på en slik konkret vurdering. Generelt kan det likevel sies at det her vil være tale om å veie ulike hensyn opp mot hverandre. Hensynet til annonsørens personvern opp mot hensynet til at ulovlige og uregistrerte våpen ikke blir formidlet. Videreformidling av ulovlige og uregistrerte våpen er en såpass alvorlig foreteelse at hensynet til å forhindre dette vil sannsynligvis veie tungt.

 

Av de personopplysningene du nevner er det samtidig kun fødselsnummer (fødselsdato + personnummer) som personopplysningsloven stiller spesielle krav til bruken av. Denne opplysningen skal f.eks ikke ligge tilgjengelig på internett. Det burde derfor være greit om du sladder dette nummeret før kopien sendes Finn.no.

 

Finn.no deltar i Datatilsynets personvernombudsordning. Personvernombudsordningen er en frivilling ordning administrert av Datatilsynet. Et personvernombud er en ressursperson som styrker virksomhetens kunnskap og kompetanse om personvern. Vedkommende har derfor kjennskap til både personopplysningsloven og det regelverket Finn.no forholder seg til ellers.

Link to comment
Share on other sites

Ok Forstår at finn.no prøver å ha ryggen fri i desse tider,men fant en fin annonse her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28760523" target="_blank" target="_blank

Eg veit ikkje kor mange av dere som skyt "praktisk" men er dette lov har Alm ingenting å frykte

 

Er det løyve, er det lov. Ikkje at eg trur det er mange som hadde fått løyve på denne, i alle høve.

Link to comment
Share on other sites

Ok Forstår at finn.no prøver å ha ryggen fri i desse tider,men fant en fin annonse her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28760523" target="_blank" target="_blank

Eg veit ikkje kor mange av dere som skyt "praktisk" men er dette lov har Alm ingenting å frykte

Ser ikke noe problem med den annonsen, utover at ingen uten samlerstatus kan få innvilget den og at prisen er urimelig høy. Forøvrig er selger en annekjent kammer bruker.

Link to comment
Share on other sites

Kva er kortast lengde på løp uansett praktisk eller jakt i norge på rifle, sist eg sjekte 40cm

Kva er kortast våpen lengde i norge på rifler?

Er foldekolbe lov i norge sivilt?

Typegodkjenning på HK94 i norge er 16"løp viss du korter det ned til 8-9" har du forandret våpnet ifrå rifle til pistol

Kva seier loven om pistol med kolbe? eller gjenget løp når magasinbrønnen ikkje er i grepet?

:|

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe problem med den annonsen, utover at ingen uten samlerstatus kan få innvilget den og at prisen er urimelig høy. Forøvrig er selger en annekjent kammer bruker.

 

Våpnet er lovlig ervervet og da antageligvis før år 2000 - det ligger nå til salgs hos en våpenforhandler med bevilling til kjøp og slag av våpen. Det er lov å ha våpen med kortere løp en 16" om det foreligger dispansajon. Hva er problemet? (utover den relativt hysteriske lille sjansen for at selger for solgt....)

 

Forøvrig er det riktig at det som nå regnes som minimums løpslengde er 40cm, og totallengde er vel minimum 82cm? (eller var det 84cm), teknisk sett spiller ikke foldekolbe / innskyvbar kolbe noen rolle på dette, da det skal måles i i korteste form. Å korte ned løpet gjør det ikke til en pistol i legal fortstand, så det syns jeg er en unødvendig argument.

Link to comment
Share on other sites

Finn.no skrev i sitt svar, nevnt tidligere i tråden, at det ikke skulle forekomme at bilder av eventuelle våpenkort ble liggende ute i selve annonsen.

 

 

 

Annonsen ble funnet i dag, 19.08.2011, og første bildet som kommer frem er av vedkommedes våpenkort :roll:

 

edit 24.8.11: Link fjærnet :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

*kremt* man trenger vel ikke legge inn link her om man finner noe slikt. Blir nesten litt dobbeltmoralsk.

 

Ellers synes jeg det er rart Finn.no ikke fjerner de tre-fire øverste annonsene som popper opp om man søker på Ruger Mini.. Disse har ligget der lenge og er litt i grenseland ettersom de er påmontert våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Finn.no vil ikke godkjenne annonse på et kikkert sikte jeg prøvde å legge ut... dem står pronto på at dem skal ha kopi av våpenkort før den legges ut. Sendte et svar på mail at dem ber om ett dokument som ikke eksisterer på ett kikkert sikte, å etter det ( 4 dager siden ) er fortsatt ikke annonsen godkjent å null svar fra finn.no.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...