Jump to content

Har Finn.no fått noia?


sako75

Recommended Posts

La i dag ut en annonse på finn om salg av et rifleskjefte til en Sako75. Kom hjem litt senere til epost fra nevnte firma om at annonsen var avvist pga deres sikkerhetsregler.

 

De ba meg sende kopi av våpenkort og diverse pga dette våpensalget.

 

Har firmaet fått helt noia etter forrige helg, eller er de bare helt inkompetente?

 

Skrev en mail til dem der jeg prøvde å være saklig, men var ikke lett. Spennende å se hva de svarer.

Link to comment
Share on other sites

Hei, _________-

 

Vi beklager, men vi kan ikke godkjenne annonsen din med finnkode: 29826330 fordi den bryter med annonsereglene våre.

 

For å forsikre oss om at det kun selges lovlige og registrerte våpen via FINN.no, må vi få oversendt en kopi av våpenkortet før annonsen kan aktiveres. Kopien kan sendes til sikkerhet@finn.no ved å svare på denne e-posten, eller eventuelt legges ved som et bilde i selve annonsen (bildet vil i så fall bli slettet av oss før annonsen aktiveres).

 

Vi oppfordrer deg også til å ha informasjon i annonsen om kravet til godkjent ervervstillatelse i henhold til våpenforskriftens § 29, dersom du ikke allerede har med dette. Informasjonen kan eksempelvis lyde: "Salg forutsetter godkjent våpensøknad og fremvisning av gyldig legitimasjon".

 

For å endre annonsetekst og/eller legge til bilder gjør du følgende:

 

1. Logg inn på FINN og se på dine annonser.

2. Finn annonsen som har status "avvist" i listen.

3. Trykk på knappen "Endre", og velg "Endre annonsen" for å åpne for tekst- eller bilderedigering.

4. Når du er ferdig med endringene, trykker du på "Lagre annonsen" nederst på siden. Annonsen vil da sendes til kontroll på nytt, uten ekstra kostnad.

 

Vi beklager de ulempene dette medfører for deg, men håper på forståelse for at vi ønsker best mulig kontroll med salget av denne typen gjenstander.

 

Kontakt gjerne kundesenteret vårt på kundesenter@finn.no, om du har spørsmål.

 

 

 

 

Hilsen FINN.no

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk beskjed fra finn.no om å sende inn kopi av våpenkort for å selge en pistol via dette "seriøse" foretaket som har tatt helt av etter de siste hendelser. jeg nektet å etterkomme dette da jeg ikke er intr i å la et firma sitte med mine opplysninger fra våpenkortet lagret elektronisk, dette da det kan misbrukes av utro tjenere osv.. Har sendt mail til lovgivende myndighet for å få en indikasjon på om dette er lovlig da det omhandler opplysninger som lett kan misbrukes. Har andre opplevd dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å lempe ut en annonse der også... men jeg venter til blackhawk har fått hørt noe om dette. Jeg forbeholder meg retten til å vente, eventuelt gå på kammeret å be de til å skrive ut en bekreftelse på at det er det aktuelle våpenet...

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er vel en stund siden jeg laget en tråd hvor jeg oppfordret folk til å ikke skrive at de våpna som selges var registrerte / krevde lisens osv.

Fordi det nettop skapte et grått marked for illegale våpen...

 

Fullt forståelig av finn, og siden ingen tvinger folk til å kjøpe ller selge på finn kan de fint kreve våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Er jo greit at finn.no følger opp diverse, men synes vel kanskje de ikke har allverdens peiling på det de karakteriserer som "sikkerhetsobjekter".

 

For en tid tilbake - la jeg ut noen zebraskinn til salgs - uten noen problemer.

 

Etter at disse var solgt - la jeg ut et par til - og da fikk jeg beskjed om at de ikke godtok annonsen pga. av det var skinn fra truede dyrearter :roll: .

 

Selvsagt så løste dette "sikkerhetsproblemet" seg :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/article/reglene_torget

 

står ganske tydelig her:

b) Varer det er restriksjoner mot å selge/markedsføre

 

Piratkopier, alkohol, tobakk, utrydningstruede dyrearter m.m. samt kopier av samleobjekter som ikke er merket på en tydelig og ugjenkallelig måte, slik at de kan forveksles med originale objekter. Registreringspliktige våpen kan kun annonseres ved at lovligheten dokumenteres gjennom oversendelse av kopi av våpenkort til sikkerhet@finn.no.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært mye rart til salgs på Finn og andre nettsteder. At de sliter litt med å ha full oversikt over alle regelverkets irrganger er ikke så rart. Det er en god del detaljer en inngarvet skytter kan lure på også.

De åpner ihvertfall for tilbakemeldinger og diskusjon, så det burde som regel gå greit å få ryddet opp når det gjelder ikke registreringspliktige deler.

At de krever våpenkort kan jeg forsåvidt forstå når "Galt Verre" klarer å gjøre et poeng ut av at "Våpen Av Samme Type Som UtøyaMorderen Til Salgs På Finn!!!" Makan til billig hysterijouranlistikk.

Finn er tross alt et firma som er avhengig av sitt omdømme, og de har ingenting å tjene på å bli linket til abb.

Link to comment
Share on other sites

Har solgt flere våpen på Finn uten noe spm om våpenkort.

 

Skal Finn være 100% sikre burde de fysisk sjekke nummer på våpen.

 

Såvidt jeg har forstått signaler fra regjering er jo dette akkurat det de ikke ønsker skal skje. Nemlig at en gal manns gjerninger fører til mer restriksjoner, sikkerhetskontroller og begrensninger for folk flest.

 

Våpen har vært annonsert i media siden kjøp/salg annonsene kom på papir og det er vel neppe dette faktum som er katalysator for lovbrudd utført med våpen.

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tittet på annonsereglene den dagen denne tråden ble opprettet og da stod ikke setningen "Registreringspliktige våpen kan kun annonseres ved at lovligheten dokumenteres gjennom oversendelse av kopi av våpenkort til sikkerhet@finn.no." der. Det er noe som har blitt lagt til siden.

 

Det er synd for jeg har ingen interesse av at en kommersiell bedrift skal ha kopi av mine våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Hva om jeg ikke får solgt våpenet? :)

 

På våpenkortet står fødselsdatoen, det fulle navnet med alle mellomnavn og adressen. Når man oppretter en profil på finn.no kreves det ingen adresse, men de får adressen når de krever kopi av våpenkortet.

 

Det er altfor mange bedrifter som krever personlig informasjon fra forbrukerne. En utro tjener kan misbruke informasjonen på mange måter. En av dem er innbrudd hos annonsøren for å stjele det våpenet som er lagt ut. Identitetstyveri er en annen fare. Informasjon har en lei tendens til å lekke.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er utdannet og jobber innen informasjonssikkerhet, er jeg den første til å berømme skepsisen til å oppgi personlig eller sensitiv informasjon til hvemsomhelt. Her sliter jeg likevel med å se den store risikoen. Hvilken informasjon på våpenkortet hadde det vært kritisk å miste kontroll over?

 

Om jeg tok på meg den svarte hatten, og ville sette sammen en liste over våpeneiere, så hadde jeg gått etter åpne forum (hei, hei!), resultatlister og pistolklubber. Eller gått direkte på de annonserte våpnene. Finn.nos eventuelle samling av gamle våpenkort hadde vært av mindre interesse.

 

At finn.no vil forsøke å hindre omsetning av ulovlige våpen er forståelig. Alternativet til at selger sannsynliggjør lovlig eierskap til dem direkte, er at de får tilgang til å gjøre spørringer mot våpenregisteret. Det er ikke mindre problematisk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja. Man kan se på resultatlister, men noen av oss har populære navn som mange har det samme som. Om navnet Trond Larsen dukker opp på en resultatliste og det står at han skyter for en klubb i Oslo så ønsker jeg tyven lykke til med å bryte seg inn hos alle de 43 personene som heter det i Oslo. Jeg heter for ordens skyld ikke Trond Larsen. Navnet er tilfeldig valgt.

 

Jeg ser problemet med at finn.no sitter med et arkiv over våpeneiere knyttet til adresse. Skulle man snoke på forum, resultatlister osv. må man bruke noe tid på det, og det er ikke alle som sitter med kunnskapen på hvordan det gjøres. Jeg har vondt for å tro at folk flest klarer å finne ut hvor jeg bor utifra min profil på forumet.

 

En utro tjener som leser e-posten til sikkerhet@finn.no kan dra rett fra jobben og hjem til annonsøren for å stjele våpenet. Denne personen trenger ingen annen kunnskap enn at han kan lese og bestille en taxi. Anledningen skaper tyven.

 

Finn.no sin samling av våpenkort vil forøvrig ikke bestå av kun gamle våpenkort. Det eldste som de har i samlingen sin er ikke eldre enn fem dager per i dag.

 

De som ikke ser problemet med at informasjonen på våpenkortet kommer på avveie må gjerne poste navn, adresse og hvilke våpen de eier i denne tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Så problemet er at finn.no vil få vite hvem du er? Er det til og med urimelig at de ikke vil la deg selge våpen anonymt?

 

Ellers er det ganske stor forskjell på å publisere informasjon, og å vurdere risikoen (sannsynlighet og konsekvens for misbruk) ved å overlate informasjon til en tredjepart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du ska sälja på finn så uppger du rimligtvis ditt telefonnummer, och de flesta telefonnummer är registrerade på person. Upplysningar om adress hittar du lätt på gulesider.no/tk. Dessutom har du väl dina vapen i ett FG-godkänt vapenskåp, eller?

 

Men visst. Jag tycker heller inte om att folk vet att jag har vapen hemma. Jag är exempelvis glad att mitt vapenfodral är såpass anonymt att det inte dirket avslöjar vad det innehåller när jag går genom nabolaget till bilen på väg till/från skjutbanan.

 

Ett alternativ om du ska sälja är ju att bara använda dig av köp/sälg-delen på forumet här. Det nås ju dessutom bara av inloggade brukare, vilket ger en viss skärmning från publikum.

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ om du ska sälja är ju att bara använda dig av köp/sälg-delen på forumet här. Det nås ju dessutom bara av inloggade brukare, vilket ger en viss skärmning från publikum.

Det gjør jo ikke det. Enhver som ville være en trussel her, kan jo bare registrere seg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, absolut! Men du kan välja själv hur mycket privat information du vill uppge, och diskutera affären med köparen genom pm. Helt anonymt, om du nu är så rädd för att röja din identitet.

 

Men hur paranoid ska man vara?

Link to comment
Share on other sites

JonAre: Utveksling av personalia i et våpensalg er en ting mellom kjøper, selger og våpenkontoret. Finn.no er kun en annonseplass. De har tatt på seg en oppgave som jeg tidligere antok var politiets. Det finner jeg urimelig.

 

Hassel: Man må kunne ta opp sine bekymringer på et diskusjonsforum. Finn.no registrerer nå informasjon som jeg ikke vet om de har lov til. Jeg venter spent på svaret som blackhawk får fra den som han har sendt e-post til. Det er mulig at JonAre og du har rett, men jeg avventer svaret fra myndighetene før jeg godtar det.

 

Man kan la være å annonsere hos dem om man er redd for at informasjon kommer på avveie. Jeg kan også la være å dra til sykehuset for å være sikker på at pasientinformasjonen min ikke kommer på avveie.

 

Jeg har solgt flere våpen på finn.no tidligere. Mitt tips er å møte kjøperen på klubbhuset til skytterlaget. Jeg har jobbmobil så eventuelle røvere finner kun ut hvor bedriften min har hovedkontoret. Ellers er e-post en fin ting.

Link to comment
Share on other sites

For å forsikre oss om at det kun selges lovlige og registrerte våpen via FINN.no, må vi få oversendt en kopi av våpenkortet før annonsen kan aktiveres. Kopien kan sendes til sikkerhet@finn.no ved å svare på denne e-posten, eller eventuelt legges ved som et bilde i selve annonsen (bildet vil i så fall bli slettet av oss før annonsen aktiveres).

(Min utheving)

 

Har sett på et par annonser på finn i kveld, og konstaterer at annonsene inneholder bilde av våpenkort.

Dette til skrekk og advarsel for alle som tenker på å annonsere våpen på finn.

Sender nå formell klage til sikkerhet@finn.no.

Link to comment
Share on other sites

Virker unektelig noe merkelig siden de har latt denne stå ja... http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29812233

 

Kolben er IKKE ulovlig. Du kan kjøpe 100 slike og selge uten straffeansvar.

 

Men hvis du monterer den på våpenet , da har du brutt loven. Ikke før ;)

 

Hvis du sveiser den innfellbare stokken fast og gjør det samme med den innskyvbare kolben og total lengde på våpenet er over 84 cm , da er alt lovligt.

( dette bare for å presisere) Ikke kverulere :D

Link to comment
Share on other sites

Har sett på et par annonser på finn i kveld, og konstaterer at annonsene inneholder bilde av våpenkort.

Dette til skrekk og advarsel for alle som tenker på å annonsere våpen på finn.

Sender nå formell klage til sikkerhet@finn.no.

 

Det der er graverende. Hadde det vært mitt våpenkort, så hadde finn.no vært anmeldt for brudd på personvern loven pronto.

Link to comment
Share on other sites

dersom enn skal sende kopi av våpenkort til finn.no pr mail og er redd for opplysningene så kan enn vel sladde slikt som adrresse og våpen kort nr. det de trenger vil tro at det de er ute etter er at du har ett våpenkort som passer til våpenet du selger, ergo gi dem ditt navn og linja med infoen om våpenet, resten kan lett fjernes i paint... så bør alle være fornøyd...

Link to comment
Share on other sites

Da er saken rapportert til både finn.no og Datatilsynet.

Har også tillatt meg å sende tips med linker og screendumps til nrk og noen aviser. Så får vi håpe de får seg en velfortjent smekk på fingrene.

 

En velfortjent smekk??

Hvem er vi som uten videre kan slå fast at finn.no sitt sikkerhetstiltak strider mot norsk lovgivning.

Hvem er vi som sitter i dette forum og furter under "nick" og skal rydde opp i alt som ikke passer oss. Passer ikke finn.no sitt system har vi alle muligheten til å velge annet forum for å selge.

Finn.no tvinger ingen til å annonsere, men de vil forsikre seg om at DU som selger innehar våpenet du vil selge lovlig, ergo vil de se dokumentasjon på dette.

 

Jaggu på tide at de tar tak i saken og endelig stiller litt krav til selger, som i utgangspunktet tidligere kunne selge hva de måtte ønske lovlig eller ei. Dette har de nå eliminert.

 

At det er rusk i maskinereiet angående hva det trengs våpenkort på (som eks stokk) det må vi finne oss i. Hvor mange av oss har ikke stått på våpenkontoret og forsøkt å få bertene der til å se forskjell på ulike kaliber, bruksområde og behov?

 

Kanskje på tide å løfte blikket litt opp fra skotuppene våre og tenke fremover, ikke bare på egne interesser og eget behov akkurat nå.

 

De som finn.no vil luke ut bruker ikke kammeret.no og vi bør respektere og gi dem honør for at de forsøker å luke bort omsetning av ulovlige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Dette må være noe Finn.no har vedtatt en mandag morgen etter ferien.. før noen har rukket å sette over kaffe'n.

 

Ett våpenkort er ikke annet enn en laminert papirlapp med litt informasjon på. Gamle våpenkort og våpenkort for samlere har enda mindre informasjon. Kortet er helt "ubrukelig" ovenfor Finn.no så fremt de ikke får sjekket både våpen nummer fysisk på våpenet og legitimasjon.

 

 

Dersom de skulle innført ett tiltak for å begrense salg av illegale våpen, burde de heller innført obligatorisk felt for våpen nummer. Ett felt som ikke kommer med i selve annonsen, men som daglig videresendes våpenkontoret sammen tilhørende annonse nummer.

Det ville tatt tante blå noen få minutter å søke gjennom listen med dagens nye våpen nummer. Popper de opp som ute av systemet, har de mulighet til å undersøke nærmere. Velger de ikke å ikke kontrollere dagens nummer eller ikke motta en slik liste, så får de være politiets sak..

 

At Finn.no skal påta seg ansvaret for kontroll blir i mine øyne helt feil, til det er informasjonen for sensitiv.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe forbud mot å eie bil uten å ha førerkort. Ei heller er det begrensninger og søknadsplikt på bil, så denne sammenligningen er totalt irrelevant.

 

Når det er sagt, så ser jeg vel ikke helt nytten av at finn skal leke politi jeg heller og når det gjelder saken som denne tråden starter med så viser de jo at det ikke har filla peiling på det de driver med :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra finn:

 

Hei,

 

og takk for henvendelsen. Våpenkort anses ikke som sensitive personopplysninger i henhold til personopplysningsloven, følgelig kreves det heller ikke konsesjon for å be om kopi av kortet (for definisjon, se personopplysningsloven § 2 nr. 8). Tross alt inneholder ikke våpenkortet særlig annen informasjon enn det som står i annonsen eller som er offentlig tilgjengelig via andre kanaler. Som all annen behandling av personopplysninger, kreves det imidlertid saklig grunn for behandling, som i vårt tilfelle er ønsket om å kontrollere lovligheten av gjenstander som selges via våre nettsider. Vår praksis omkring kontroll av våpensalg på FINN.no er for øvrig utformet i samråd med juridisk avdeling i Politidirektoratet.

 

Det skal likevel ikke forekomme at bilder av våpenkort ligger ute i annonsene på FINN, da dette ikke har relevans for kjøper. Dersom du kommer over slike annonser vil vi svært gjerne ha beskjed om det, slik at bildene eventuelt kan bli fjernet.

 

 

 

Med vennlig hilsen

FINN.no

 

Jeg finner det litt skremmende at PODs juridiske avdeling stiller seg bak denne praksisen.

Avventer respons fra Datatilsynet, POD og DT har vært på kollisjonskurs før.

 

Og ad denne leksen:

En velfortjent smekk??

Hvem er vi som uten videre kan slå fast at finn.no sitt sikkerhetstiltak strider mot norsk lovgivning.

Hvem er vi som sitter i dette forum og furter under "nick" og skal rydde opp i alt som ikke passer oss. Passer ikke finn.no sitt system har vi alle muligheten til å velge annet forum for å selge.

Finn.no tvinger ingen til å annonsere, men de vil forsikre seg om at DU som selger innehar våpenet du vil selge lovlig, ergo vil de se dokumentasjon på dette.

 

Jaggu på tide at de tar tak i saken og endelig stiller litt krav til selger, som i utgangspunktet tidligere kunne selge hva de måtte ønske lovlig eller ei. Dette har de nå eliminert.

Så får jeg svare for meg selv, andre får avgjøre om de vil svare.

- Jeg er IT-konsulent og ser i forbindelse med prosjekter hvilke krav som stilles rundt lagring og behandling av personopplysninger. Jeg finner det underlig at det skal være så mye lavere krav til et annonsemedium som finn.no.

- Jeg er også skytter, jeger og skyteleder og vet i de sammenhenger at våpeninnehaver ikke plikter å forevise våpenkort med mindre den som ber om det kan dokumentere politimyndighet ved å legitimere seg som polititjenestemann eller jaktoppsyn, eller til autorisert våpenhandler ved kjøp av ammunisjon. Finn.no kvalifiserer ikke etter disse kravene.

- Jeg slår ikke fast at de bryter norsk lov, jeg har rapportert saken til de myndigheter som kan avklare hvortvidt de gjør det, samt prøvd å få satt søkelyset på det jeg mener er en uakseptabel praksis.

- Jeg ser ikke noe galt i å påpeke at finn.no publiserer direkte koblede opplysninger mellom navn, adresse og våpeneierskap, og at dette ikke er akseptabelt.

- Jeg har signert alle mine henvendelser til finn, Datatilsynet og pressen med fullt navn og kontaktopplysninger, det jeg skriver her under nick er kun et referat av hva jeg har foretatt meg.

- Jeg vet også at jeg kan benytte andre annonsemedier enn finn.no, men finn.no er uten tvil det mediet som når størst målgruppe. Dette vet vi alle, og dette vet finn.no. At de sikrer slike opplysninger burde være et innlysende krav til en slik virksomhet i en slik posisjon. Og vi som kunder bør ikke finne oss i slik behandling.

- Jeg er av samme oppfatning som forfatteren av et tidligere innlegg i denne tråden, at hvorvidt et våpen er registrert eller ikke er en sak mellom politiet og eieren. Finn.no er en tredjepart som ikke har noe med det forholdet å gjøre. Jeg regner forøvrig med at politiet overvåker annonsetrafikken på finn, så tiltaket fra finns side har liten eller ingen effekt.

Link to comment
Share on other sites

Forholdsvis likt svar her.

 

Hei,

og takk for henvendelsen. Vår praksis omkring kontroll av våpensalg på FINN.no er utformet i samråd med juridisk avdeling i Politidirektoratet. Som all annen behandling av personopplysninger, kreves det saklig grunn for behandling, som i vårt tilfelle er ønsket om å kontrollere lovligheten av gjenstander som selges via våre nettsider.

Våpenkort anses for øvrig ikke som sensitive personopplysninger i henhold til personopplysningsloven, tross alt inneholder ikke våpenkortet særlig annen informasjon enn det som står i annonsen eller som er offentlig tilgjengelig via andre kanaler. Det skal likevel ikke forekomme at bilder av våpenkort ligger ute i annonsene på FINN, da dette ikke har relevans for kjøper. Dersom du kommer over slike annonser vil vi svært gjerne ha beskjed om det, slik at bildene eventuelt kan bli fjernet.

 

Denne eposten er det Lars Vinden som har skrevet. Trenger ikke sensurere det. Lars Vinden er mannen som har ansvaret for sikkerheten på finn.no, og som alltid er på TV om det er noe negativt med finn.no som har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

Svaret fra finn som jeg har gjengitt over sendte jeg følgende respons på:

Takk for svar. Jeg har et par kommentarer:

 

>Våpenkort anses ikke som sensitive personopplysninger i henhold til personopplysningsloven, følgelig kreves det heller ikke konsesjon for å be om kopi av kortet (for definisjon, se personopplysningsloven § 2 nr. 8).

>Tross alt inneholder ikke våpenkortet særlig annen informasjon enn det som står i annonsen eller som er offentlig tilgjengelig via andre kanaler.

 

En annonse kan settes inn med email-adresse eller mobiltelefonnummer registrert på arbeidsgiver som kontaktinformasjon. Våpenkortet gir en navn og adresse direkte koblet opp mot våpeneierskap. Dette er ikke relevant informasjon for finn, det er et forhold mellom eier og politiet.

 

>Vår praksis omkring kontroll av våpensalg på FINN.no er for øvrig utformet i samråd med juridisk avdeling i Politidirektoratet.

 

Har dere forelagt dette for Datatilsynet ? Politidirektoratet har gått på tvers av regelverket på dette feltet før, se f.eks. DNA-registeret ved Rettsmedisinsk Institutt. Jeg har som referert i henvendelsen også sendt dette til DT og avventer svaret derfra.

 

>Det skal likevel ikke forekomme at bilder av våpenkort ligger ute i annonsene på FINN, da dette ikke har relevans for kjøper. Dersom du kommer over slike annonser vil vi svært gjerne ha beskjed om det,

>slik at bildene eventuelt kan bli fjernet.

 

Dette skal vel finn.no sine rutiner håndtere FØR annonsen publiseres, slik at kundene får den behandlingen de blir forespeilet. Det kan ikke være akseptabelt for finn å være avhengig av at brukerne rapporterer slike forhold ? Det er jo tydelig at noen ikke har gjort jobben sin her.

 

Til dette har jeg nå fått følgende svar:

Hei igjen,

 

og takk for engasjementet.

 

Vi ønsker kun å tillate salg av lovlige våpen på FINN.no, og registrering av våpnene er en forutsetning for at de overhodet skal kunne anses som lovlig. For oss er kontroll av våpenkort derfor den eneste praktiske måten å sjekke lovligheten av annonsen, og vi har derfor innført dette som et ekstra sikkerhetstiltak på denne typen annonser. Jeg er derfor ikke enig med deg når du sier at våpenkortet "ikke [er] relevant informasjon for FINN", og dersom du forfølger din egen tanke fullt ut, sier du i samme mon at vi ikke har rett til å vite hvem som er våre kunder. Det er åpenbart ikke riktig. Dersom vi ønsket det kunne vi eksempelvis stilt krav til legitimasjon eller personnummer ved enhver annonsering av FINN.no, og i så fall ville vi jo også ha tilgang på all informasjon som står på våpenkortet med unntak for våpennummeret, men dette har vel liten interesse/betydning for andre enn eier og politiet. Vi har imidlertid ikke valgt å innføre en generell identitetskontroll ved annonsering, og har heller valgt ulike kontrollmekanismer avhengig av hva som annonseres.

 

Når det gjelder personvernsspørsmålene er jeg selv jurist og personvernombud i FINN, og behandlingsgrunnlaget for personopplysningene i disse sakene har for mitt vedkommende vært så klart at jeg ikke har sett behov for å avklare spørsmålet med Datatilsynet. Jeg har da bl.a. lagt vekt på at våpenkort ikke anses som sensitive personopplysninger, og at behandlingen dermed ikke er konsesjonspliktig, i tillegg til at vi har et saklig behov for å kontrollere lovligheten med de gjenstandene som annonseres via våre nettsider. Grunnvilkåret for behandling i henhold til personopplysningsloven § 8 da at annonsøren samtykker til behandlingen av personopplysningene, og det er derfor inntatt et vilkår om kopi av våpenkort ved annonsering av registreringspliktige våpen i annonsereglene våre, som må aksepteres ved annonsering. I tillegg er det naturligvis frivillig å annonsere på FINN, og ønsker man ikke å utlevere kopi er dette helt ok for oss, men da får man heller ikke annonsert våpenet på våre nettsider.

 

Du er imidlertid hjertelig velkommen til å ta opp spørsmålet med Datatilsynet hvis du ønsker en uavhengig vurdering.

 

Jeg er ellers helt enig med deg at det er vårt ansvar å sørge for at eventuelle bilder i annonsene slettes før publisering, dette forhindrer imidlertid ikke at vi gjerne vil ha tilbakemeldinger fra brukere dersom det skulle forekomme tilfeller hvor dette ikke er blitt gjort, både slik at eventuelle bilder kan bli fjernet så raskt som mulig samt at vi kan følge opp sakene internt. Jeg kan ellers opplyse at FINN er pålagt omfattende plikter gjennom personopplysningsloven for bl.a. informasjonssikkerhet, internkontroll og avvikshåndtering, og at det også av den grunn kan være viktig å få rapportert eventuelle feil som måtte oppstå.

 

 

Med vennlig hilsen

FINN.no

 

Kjernen her er holdningen at du er ikke pliktig til å gi oss kopi av våpenkortet, men vi aksepterer ikke annonsen din hvis du ikke gjør det. Den holder nok vann rent avtalerettslig, men uttrykker en arroganse overfor kundene jeg godt klarer meg uten. De har uansett vist at rutinene ikke er gode nok på håndteringen av disse opplysningene.

 

Hver får konkludere for seg, men for min egen del velger jeg å annonsere evt. våpen for salg gjennom andre kanaler.

Venter forøvrig i spenning på Datatilsynets vurdering av hvorvidt opplysningene på våpenkortet er konsesjonspliktige eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er vell kanskje ikke så lovlig dette våpenet akkurat :lol:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29966741" target="_blank

 

 

Ihht. våpenforskriften kapittel 2 §9, er det vel samme prosessen som hos skytevåpen. Så det kan fullt mulig være lovlig.

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...