Jump to content

Rypejakta 2011/2012


Ertshus93

Recommended Posts

Da nærmer høsten seg med stormskritt! Drøye 2 måneder igjen til rypejakta starter :D

La oss nå håpe at smågnagerbestanden ikke knekker sammen helt, men holder seg stabil utover sommeren/høsten.

Vi får håpe på mange og store kull! :mrgreen:

 

Her diskuterer vi alt som har med rypejakt å gjøre.

 

Er det forresten noen som har vært i fjellet å sjekka hvordan det ligger an?? Mange kull er nok flyvedyktige nå :)

 

 

 

Siste sesongs rypejakttråd ligger her:

viewtopic.php?f=20&t=40813&hilit=rypejakta+2010%2F2011

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva forventer kammerets småviltjegere av årets rype jakt ? Hva mener dere er ett bra rype år ? Altså hvor mange ryper forventer dere å se sånn ca pr dag for å kalle det ett godt år ? Regner med det vill sprike mye med tanke på alderen til hver jeger.I mine øyne som har jaktet noen år ,så er faktisk 1986 det siste topp året for min del.Hadde ett bra år i 1997 og 2000 men ellers ikke mye å skryte av på mine trakter. Husker at bestanden kollapsett i årene 87-88 og siden har den aldri klart å bygge seg opp igjen. Men hver gang det nærmer seg så stiger jaktfeberen. Skal nå først konsentrere meg om rev og kråke. Lykke til med Jakta uansett hva det er til alle sammmen.

Link to comment
Share on other sites

Hva forventer kammerets småviltjegere av årets rype jakt ? Hva mener dere er ett bra rype år ? Altså hvor mange ryper forventer dere å se sånn ca pr dag for å kalle det ett godt år ? Regner med det vill sprike mye med tanke på alderen til hver jeger.I mine øyne som har jaktet noen år ,så er faktisk 1986 det siste topp året for min del.Hadde ett bra år i 1997 og 2000 men ellers ikke mye å skryte av på mine trakter. Husker at bestanden kollapsett i årene 87-88 og siden har den aldri klart å bygge seg opp igjen. Men hver gang det nærmer seg så stiger jaktfeberen. Skal nå først konsentrere meg om rev og kråke. Lykke til med Jakta uansett hva det er til alle sammmen.

 

 

Jeg begynner nå på min fjerde jaktsesong, og det jeg vil oppleve som en bra dag i fjellet er at jeg har sett alt fra 20-50 ryper. Disse dagene hører også med til de meget skjeldne dagene. Har såklart hørt om jakthistorier fra generasjonen over, om hvor mye rype de var på 70 og 80-tallet. Var sikkert ikke uvanlig å se flere hundre på en dag da. For meg er det helt utenkelig, som ikke har jakta så lenge :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg regnet med det svaret fra din generasjon Ertshus93. Javist har jeg opplevd gode år , men alikevell dårlig i forhold til generasjonen før meg.20-50 ryper på en god dag er alikevell værre en hva jeg trodde. Hvis jeg ser under 100-150 i dag så betegner jeg det som dårlig. I min verden så ligger en jakt dag etter rype på 10-12 timers gange i fjellet med tilbakelagt distanse 4-6 mil. Skal man finne fugl i dag så gjelder det å gå, også gå , også gå enda litt lengre men alikevell har jeg opplevd dager med 0 til 10 ryper og det er skrøpelig.Jeg jaktet forøvrig med hund i mange år men siden 1996 har jeg jaktet kun støkk etter fjellrypa.Her hvor jeg jakter er det bedre med lirype enn fjellrype.

Link to comment
Share on other sites

Begynner på min sesong nr. 22 og rekorden er nesten 2000 observerte ryper (!) på en jaktdag for vel 15 år siden... Spesielle forhold og godt rypeår sørget for dette.

Vel, i dag er jaktdager med mindre enn 50 ryper observert karakterisert som mindre bra. Og for sesongen er målet flest mulig gode jaktopplevelser og et par fugler i sekken hver jaktdag. (Tenk at jeg nå er kommet "så langt" at det ikke er antall fugl i sekken som teller mest... Hadde jeg ikke trodd for bare 5-10 år siden :roll: selv om jeg nå går lengre enn noen gang tidligere)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner det begynner og krible nu etter og komme til fjells. Jeg starter med skogsfugl jakt i sverige ved jaktstart. Og 1 uke i lierne Etter rype. også blir det litt forskjellige plasser på østlandet. Forventningene til fugl bestand er ikke så høye, så man får heller håpe på bra vær, og hund som funke bra. Da er jo egentlig turen berga.

Har ikke hatt en skikkelig bra sesong på 5-6 år. Det var utenfor kautokeino.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok mest skogsfugl jakt iår (igjen..). Jeg har ikke vært med om noen gode rypeår, og har generelt dårlig erfaring med rypejakta når det gjelder antall fugl. Jeg har derfor ikke søkt noen rypejakt iår. Men det blir sikkert en helg på fjellet, og kanskje noen dager i tillegg. Hvor det blir avgjøres etter de første jaktrapportene som kommer når jakta har startet.

 

Men som alltid, så gleder jeg meg stort.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Rypejakta mi har vore nedprioritert og halvhjerta i mange år no. Eg trur jammen ikkje eg har skote rype dei 2 siste sesongane.

Men eg har bestemt meg for at i haust skal eg i alle fall sette av ein septemberdag til ein god gammaldags rypejakttur på fjellet heime.

Eg ikkje ofre hjorten ein tanke den dagen, og kun ta med meg sideliggern. Ingen kombi eller rifle på ryggen.

So skal eg helst gå aleine, slik at eg ikkje har nokon som helst begrensingar på kor eg kan gå og kor eg kan skyte :)

Viss eg er griseheldig får eg meg kanskje ei rype eller to.

 

Ellers so såg det lovande ut i fjella heromkring rundt påsketider og i vår. Såg uvanleg mykje stamfugl på påsketurane og sett bra med ryper langs vegane når eg har køyrt over fjella etc. Får krysse fingrane for at det vert eit bra år!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Ja i år starter jeg min sesong nr 31 og opptimismen er nok ikke all verden. Har ruslet noen fjellturer og sett litt fugl,men vanskelig å si noe om bestanden på denne tiden.Her hvor jeg jakter sier vi at rype må jaktes noen dager før du får en pekepinn på hvordan ståa er. Kull ligger ofte i ro så det gjelder å få de på vingene før man ser sånn ca hvordan det blir.Etter noen dager i fjellet så kan man i noen områder si om det er bra,middels eller ett dårlige år.I mine glansdager så var det ikke uvanelig å se fra 700-1000 ryper på en god dag. Ser jeg 200-300 i dag så er det meget bra i mitt tereng.Ett tips til de som vil se litt om fortiden,søk på nrk nett tv ut i naturen. Hvor ble det av småviltet. Lykke til med Rev og Kråkejakt til dere alle.Også får vi ta rypejakta om ca 2 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Ja i år starter jeg min sesong nr 31 og opptimismen er nok ikke all verden. Har ruslet noen fjellturer og sett litt fugl,men vanskelig å si noe om bestanden på denne tiden.Her hvor jeg jakter sier vi at rype må jaktes noen dager før du får en pekepinn på hvordan ståa er. Kull ligger ofte i ro så det gjelder å få de på vingene før man ser sånn ca hvordan det blir.Etter noen dager i fjellet så kan man i noen områder si om det er bra,middels eller ett dårlige år.I mine glansdager så var det ikke uvanelig å se fra 700-1000 ryper på en god dag. Ser jeg 200-300 i dag så er det meget bra i mitt tereng.Ett tips til de som vil se litt om fortiden,søk på nrk nett tv ut i naturen. Hvor ble det av småviltet. Lykke til med Rev og Kråkejakt til dere alle.Også får vi ta rypejakta om ca 2 mnd.

 

Hvor i landet er det du jakter da? :D

Tenkte virkelig ikke det var mulig å se 200-300 ryper på en dag med støkkjakt nå til dags jeg, men det er mulig du har et gromterreng for deg selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ertshus93.Jeg kan si så mye som at vi jakter i samme fylke. Jeg har ikke privat tereng om du tengte på det. Men år med erfaring gir jo også noen fordeler som du kommer til å lære etter hvert. Det er ikke hver dag jeg ser 200-300 men jeg syns det må være såppas for å kalle det ett bra år.Alt under 100 for dagen er en svart dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei alle jaktfolk!

 

Jakter ganske mye i Tromsø områdene og en del i vesterålen. For det meste rype og stofugljakt. Mener at de siste par årene har vært brukbare me tanke på bestand. Hører mange som klager over at det ikke er fugl i fjellet, men tror det er alt etter om man er villig til å gå litt eller ikke :) På nesten alle turene har jeg sett flere store kull og fra 50 ryper og opp til 200-300 iløpet av en god dags jakt. Er mange flotte jakt områder her i området, men er heldigvis for meg ikke så mange som vet hvor :D Ser ganske lite folk i marka som jakter. Tror mange er ganske pessimistisk med tanke på bestand uten å ha god nok informasjon om det. Under 2 mnd igjen nå å kjenner at det skal bli godt å komme igang igjen!

 

God Jakt folkens! :D

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å jakte på Vikafjellet utenfor Voss for det meste, men i fjord var det ikke så veldig mye fugl der oppe. Holbygde hadde veldig mye fugl. Satser på å få skyte mer en 12 ryper til høsten. Kommer kanskje til å prøve å jakte med salongrifle, virker som en veldig spennende jaktform.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var oppi fjellet på fisketur i forrige uke. På den turen oppdaga jeg noe som ikke lover bra for mitt terreng!! Jeg møtte på FLERE par (stamfugl) uten kyllinger. Jeg leita gjennom området rundt der de satt nøye uten å finne noen kyllinger!! :roll:

På den turen såg jeg ingen kull, bare 4 par stamfugl, som egentlig kunne vært 4 kull, og fort 40 ryper.......

 

Det er mye lemen her også, så noe må ha gått galt med klekkinga i år.......

Link to comment
Share on other sites

Ser mer lovende ut enn på flere år. Jakter normalt i Salten og har på tre 6-timers vandreturer sett flere brukbare lirypekull. Sist på lørdag, og da var kyllingene i fin form og godt flygedyktige. På fjellet har jeg derimot til gode å se fjellrype.

Link to comment
Share on other sites

 

Støkkes resten når første faller uansett, eller er det håp om å få med seg flere?

 

Jakter selv helst med rifle. Foretrekker 22 lr, men hvis vinden er hard er det 6,5x55'en som blir med. Det er speidingen, ansmygingen og avstandsmålingen, med det påfølgende skuddet selvsagt, som gjør dette så mye mer spennende enn støkkjakta.

 

Angående det om resten støkkes når skudd er avfyrt så er svaret i de aller fleste tilfeller ja. Dersom du bommer med subsonic 22 lr så kan hele flokken bli sittende og lure på hva som foregår. Men om kula klasker inn i en av artsfrendene, da kaster som regel alle de andre seg på vingene. Har, på det meste, klart å ta tre fra en flokk. Det var med 6,5x55 (Norma Jaktmatch fabrikkammo), og lå da i samme skytestilling på alle tre skudd. Har ingen forklaring på hvorfor de ikke fløy avgårde, men vet at jeg ikke var oppdaget.

 

Dette er forøvrig en særdeles spennende jaktform.

Link to comment
Share on other sites

Rypejakta 2011 er i boks, og hytta er ledig. :D Søskenbarnet mitt er så vennlig at han låner bort hytta gratis, og da får jeg atter oppleve "min barndom's grønne dal". Sist vi var der på rypejakt så sto vi (henry hill og meg) ute i skumringen kvelden før jaktstart og hørte på steggene som hevdet litt av hvert ute på myra. Gleder meg som en unge! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:overrasket:Taksering Hardangervidda (nord-øst ovenfor Hein seter mot Store Grønenuten), svakt resultat dessverre:

 

sitat fra:

Øvre Numedal Fjellstyre KONLUSJON RYPER!

19. august 2011

Vi lovte at takseringsresultatet skulle foreligge før 20.aug. og nå har vi konklusjonen. Den er nedslående!

Aldri tidligere siden oppstarten med taksering i 2006, har vi hatt så dårlige tall. Den gang hadde vi 18 ryper

pr. km2 og nå har vi det historiske lavmålet på 2 ryper pr. km2.

Derfor blir det ikke delt ut tilleggskort utover de lovnadene eller endringene som allerede ligger inne.

 

http://www.numedal.net/fjellstyre/default.aspx?ArticleID=101660&MenuID=13629

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg drar kanskje på noen dagsturer i Skjækra etter rype/skogsfugl, men høstens høydare går nok i uke 40 til hemmeligdalen i Saltfjellet sammen med en lokalkjent kompis.

 

Det er litt seint på året, men det er da jeg har høstferie fra jobben. Får ta med grove hagl og ekstra stillongs.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på en statsalmenning i Verdal i går. Motivet for turen, var å gå opp med litt proviant til jakta, og se etter fuggel. Det var ganske tørt og blåste friskt. 4,5km til hytta + en runde i terrenget etterpå ble litt over 11km. Det meste med to fuglehunder løse.(En om gangen)

 

Vi så ikke en eneste rype, ikke rypefjær eller rypesjit. En del lemen og masse avføring fra disse.

Det er meldt om oppgang i alle tilgrensende områder, og jeg kan ikke se at det skulle være noen grunn til at statsalmenningen som ligger midt mellom disse skulle være noe dårligere.

 

Har tidligere opplevd at rypene trykker noe helt forjævlig under slik vind, men synes uansett at det var rart at vi ikke tok opp en eneste rype. Mistet ihvertfall alle illusjoner om noen storfangst.

Link to comment
Share on other sites

Tjyvstarta i Sverige jeg. Har vert i Vesterbotn de siste 4 åra. I år hadde vi virkekig store forhåpninger da det gikk rykter om store mengder fugel, no det var i fjor også, men skuffelsen ble stor!!! Ikke pga at det ikke var bra med fugel, men at de fleste bra tereng var stengt pga reindrift og når det i tilegg var 3 gang så mange jegere som foregående år. Så det ble trangt om plassen.

Det som var hyggelig da var at det var store kull....10-14 i samtlige vi hadde på vingene.

10 sept blir det harejakt på meg her hjemme, selv om jeg hører at takstene er bra her i Nordland.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til området og jakte rype i på østlandet? Som det er litt fugl i. Blir og prioritere skogsfugl i september. Men er gøy med noen jakt turer etter rype og:) Gjerne i nærheten av stange. Jeg skal jakte skogsfugl i området der.

Her er ihvertfall takseringsresultater for 2011 http://www.fjellstyra.no/imageRepositor ... 3/5493.pdf" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Leste en artikkel i et blad om haglepatroner til rypejakt. Det stod om stål, tungsten og sink

 

Så hva mener/bruker folket her inne ? Hvilken patron er verdt å satse på når det gjelder, stål, tungsten og sink?

 

Men når jeg går på rypejakt, så skyter jeg selfølgelig hare og rev om jeg får sjansen. Så en "allround" patron er ikke å forakte :)

Link to comment
Share on other sites

Putt aldri sink i hagla di. Kjøpte endel nittedal sink. Dårligere patroner har jeg aldri vært borti. Jeg regner meg som en habil hagleskytter med mer enn 1000 ryper på samvittigheten, men med sink datt rypene i bakken og lettet igjen eller sprang som ett he.... på bakken. Det gir ingen god følelse å jakte med ammo som ikke er bra. Har brukt forskjellige typer med vismut også. Beste jeg har vært borti er RIO Venum(tror jeg de heter). Likevel er det langt fra disse til de gode gammeldagse av bly. Har ennå ett stort lager av bly, og har med bly til Sverige hvert år. Det gir en god følelse å kunne jakte forsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Det heter Rio Venatum Bi. På pakkene står det bare Venatum Bi. Har skutt ryper med både 32g og 36g. Har en følelse av at 32g er best, men har skutt for få ryper med denne til at jeg egentlig har noe godt sammenligningsgrunnlag. Målte farten på 36grams her om dagen, og fikk 405m/s! Det er ganske bra, og det er her de andre vismutpatronene ikke holder mål. En vismulpatron med 370m/s blir for slapp.

32 grams Venatum Bi er hadde 415 m/s i en test jeg leste for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal snart ut på min første rypejakt (15- 18/9). Har terreng i Nore & Uvdal og lurer på om noen har tips til en førstegangsjeger? Lurer også på hvilken ammo jeg skal bruke. En kompis sa at jeg tidlig i jakta burde bruke åpen Choke og en 12/76 patron. Hva mener folk?

Link to comment
Share on other sites

12/76 er slettes ikke noe must. Skal du bruke vismut er Rio Venatum Bi 32g det beste du får, og den er ikke 70mm engang. Tror den heter 12/67

Utgangshastighet og haglenes egenvekt er mye viktigere enn antall gram hagl

 

Takk for tips. Er dette noe jeg får kjøpt på jaktdepoet eller XXL tror du?

Link to comment
Share on other sites

12/76 er slettes ikke noe must. Skal du bruke vismut er Rio Venatum Bi 32g det beste du får, og den er ikke 70mm engang. Tror den heter 12/67

Utgangshastighet og haglenes egenvekt er mye viktigere enn antall gram hagl

 

Takk for tips. Er dette noe jeg får kjøpt på jaktdepoet eller XXL tror du?

 

 

Du får ikke kjøpt disse skuddene hos XXL. Sjekk hos Jaktdepotet som du sier, vet også at enkelte Sport1 butikker tar inn disse skuddene

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å seriøst utålmodig! Setter kursen til trøndelag etter jobb i morgen med et pit stop på veien. Har to uker med jakt foran oss:) Elggryta ble laget i går kveld og frosset ned og Aqueviten ble handlet inn i går så da skal ting være klart!

Steike jeg gleder meg :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...