Jump to content

Garmin Astro 320?


Trippelsss

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en Astro 320 US versjon ved en feil. Lurer på om jeg skal ta meg bryet og sende den tilbake, eller er det noen som har hørt om det er mulig og omprogramere VHF delen til nordiske VHF kannalene ? :?:

 

Det burde jo i teorien ikke være så vanskelig og omprogramere VHF` en??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 262
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei!

 

Bytte av frekvenser er det så vidt jeg vet ingen som har fått til enda. Etter min mening var 220 bedre enn 320. Skal du jakte alene er det ikke noe problem å bruke en US 220, men problemene oppstår hvis det blir feil på den (og det blir det nok etterhvert :trist: Da er det godt å ha en norsk leverandør å forholde seg til. Har en håndfull US 220'er som har dårlig rekkevidde og det er håpløst å få reparert de.

 

mvh Arild

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei, erfaringer av rekkevidde på dc40 /320 ? Med de ulike antennene, og hvilke antenner finnes det? Hørt man har teleskop og antenne til bil.

Jeg har en Beagle valp og lengste den har vært unna er 560 m. Da mista de kontakten. Dette var med kort antenne. Vanlig terreng med et lite fjell imellom oss 30 m høyt maks.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei

Har akkurat kjøpt meg en 320. Skjønte ikke så mye av hvordan jeg skulle legge inn koordinater.

har et kart med flere gps kordinater. men får feil når jeg skal legge de inn.

har følgende kordinat: 33 w 620070 7603062 alle puktene starte med 33 w.

 

 

hjæææælp ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøv å legge inn en null før 6-tallet, så det blir et tall mer i den tallgruppa. siste tallrekke endrer du ikke.

 

altså 0620070 :)

 

Du må også endre koordinatsystemet til utm i gps om det ikke er gjort...

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Skulle overføre alle postene jeg har merket av på 320-en min. Koblet den til pc-en og startet MapSource. Trykket på "Motta fra enheten" etter at 320-en var blitt funnet, men det gikk ikke. Får beskjed om at den ikke kan overføre. Gikk kjempeflott fra 220-en når jeg testet den og lagret disse som egen fil. Tips til en med 10 tommeltotter .....

Link to comment
Share on other sites

Skulle overføre alle postene jeg har merket av på 320-en min. Koblet den til pc-en og startet MapSource. Trykket på "Motta fra enheten" etter at 320-en var blitt funnet, men det gikk ikke. Får beskjed om at den ikke kan overføre. Gikk kjempeflott fra 220-en når jeg testet den og lagret disse som egen fil. Tips til en med 10 tommeltotter .....

Last ned og prøv med basecamp.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er så mye negativt om 320 her så jeg tenkte å skrive noe positivt. Har nettopp konvertert fra 220 til 320. Koblet den opp og oppdaterte softwaren så tok jeg bare det gamle minnekortet fra 220 og satt den inn i 320 og vips så var alt i orden og har vært det siden. Det er ingen tvil om at SD50 har lenger rekkevidde en SD 40, men hvor mye kan jeg ikke si. Det fulgte med både lang og kort antenne og så langt har det holdt lenge med den korte. Mulig den bruker litt mer batteri, men det er ikke noe problem. Veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg synes dc 50 virkere tregere på å sende sin posisjon til 320 enn dc-40 er.Flere jeg kjenner mener det samme.Hva mener dere her på forumet?.Rekkevidden på dc 50 er jo bra.Ellers så håper jeg vi får en Norsk Alpha 100 neste år.Denne har 2,5 sek oppdatering og virker til å sende sin posisjon til håndenhet mye raskere enn dc 50 gjør.Ellers så står det detaljert på det svenske Robsoft forumet hvordan man skal skifte mellom nordiske og amerikanske frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk følgende melding på facebook:

 

All US Garmin products will no longer work outside the US. Do not to update or install any new software on existing Garmin Astro units. This will disable them from working.

Once you update any of the Astro and Alpha it will automatically disable the unit from working outside the US. Garmin is doing this because many US dealers are selling them to International customers. Garmin wants to be able to sell their products in Europe for more than they do in the US, so, this is their tactic so that the units from US won't make it over to Europe.

 

Kan ikke stå inne for sannhetsgehalten i meldingen og har tatt en kort runde på nettet uten å finne noe konkret om begrensende softwareoppdatering fra garmin.

 

Håper å kunne dra nytte av den brede kompetansen på forumet for å bekrefte/avkrefte overnevte

 

Slått sammen 2 tråder som omhandler Garmin 320

Sako_35

moderator

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok dette. For det er ene og alene de europeiske importørene, med sikkert den Norske i spissen, som har klart å grine til seg en geofencing på alle US enheter. Det handler bare om tap av penger for disse importørene. Men hadde de ikke vært så sinnsykt GRISKE, så kanskje problemet hadde vært unngått.. Dette klarte også imoprtørene av Lowrance bla å få til. Få normalisert prisene til ned mot US nivå, så gidder ikke folk å handle i utlandet. Men neida, de skal tyne mest mulig penger ut av hver enhet de selger. Møkkafolk... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hadde 320 fra før. Kjøpte DC50. 1400kr fra USA. Men er ikke prisen som betyr noe for meg. Men 50 hundeID-er, hvor ingen er like som de norske. Er latterlig mange som forstyrrer innpå de norske Astroene om man jakter i nærheten av andre.

 

Jeg oppdaterte i helgen uten noe problem. Hvis endringen har skjedd i går eller i dag, derimot...

Link to comment
Share on other sites

Confidential – Authorized Dealers and Distributors only. Re-distribution is prohibited.

 

The radio communication frequencies utilized for United States models of

the Alpha and Astro products may not be authorized for use in Europe.

To ensure compliance with local laws, the radio function that allows the

U.S. dog collar products to communicate with the handheld device will be

rendered inoperable when used in Europe.

The products listed below will begin shipping in the near future with this

modification. For products sold before this modification is implemented,

the radio function will be rendered inoperable in connection with future

updates of those products’ firmware or software.

 

Please note the GPS functionality of these models will not change and

will continue to work in Europe.

Product Update November 8, 2013

 

Marketing Memo - Product Update for Alpha™ & Astro®

 

Product Number Description UPC Status

010-01041-00 Alpha 100 / TT 10 Bundle 753759990275

Products will begin shipping soon with radio function inoperable in Europe.

The radio function on all products sold prior to this modification will be rendered

inoperable for use in Europe in future software/firmware updates for the product.

010-01041-20 Alpha 100 Handheld 753759990282

Products will begin shipping soon with radio function inoperable in Europe.

The radio function on all products sold prior to this modification will be rendered

inoperable for use in Europe in future software/firmware updates for the product.

010-01041-40 TT 10 Dog Collar 753759990299

Products will begin shipping soon with radio function inoperable in Europe.

The radio function on all products sold prior to this modification will be rendered

inoperable for use in Europe in future software/firmware updates for the product.

010-01133-00 Astro 320 / DC 50 Bundle 753759995386

Products will begin shipping soon with radio function inoperable in Europe.

The radio function on all products sold prior to this modification will be rendered

inoperable for use in Europe in future software/firmware updates for the product.

010-01133-10 DC 50 Dog Collar 753759995409

Products will begin shipping soon with radio function inoperable in Europe.

The radio function on all products sold prior to this modification will be rendered

inoperable for use in Europe in future software/firmware updates for the product.

010-00976-00 Astro 320 / DC 40 Bundle 753759975937

Products will begin shipping soon with radio function inoperable in Europe.

The radio function on all products sold prior to this modification will be rendered

inoperable for use in Europe in future software/firmware updates for the product.

010-11484-00 Dc 40 Dog Collar 753759104177

Products will begin shipping soon with radio function inoperable in Europe.

The radio function on all products sold prior to this modification will be rendered

inoperable for use in Europe in future software/firmware updates for the product.

010-00976-10 Astro 320 Handheld 753759975951

Products will begin shipping soon with radio function inoperable in Europe.

The radio function on all products sold prior to this modification will be rendered

inoperable for use in Europe in future software/firmware updates for the product.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt skeptisk til dette...

Høres litt merkelig ut da jeg vil tro garmin er interessert inn tjene mest mulig penger og ikke bry seg så lenge de får selt noe.. Meeeen ikke det at det har noen betydning for meg da jeg har norsk... Og kameratene mine mest sansynelig også da går over til norsk og jeg kan få inn hundene deres

Link to comment
Share on other sites

Om folk tviler på legitimiteten til varselet på face og den informasjon som er blitt publisert her, så er det bare sunt og fører til mer og riktig info. Som det er skrevet ovenfor ryktes det at aktuelle oppdatering slippes 15 Des, så er det opp til den enkelte om de tar sjansen på å oppdatere eller ikke. Håper bare de er villige til å dele informasjon om resultater og ny info fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle dette være så rart?

Produsenter vil at man skal handle via de offisielle kanalene og gjør det de kan for å forsikre seg om det.

Nintendo fikk jo en bot fra EU på noen hundre millioner for brudd på EUs konkurranseregler pga det.

 

Her er det jo et annet moment som er inne i bildet, det at amerikanske Astroer er ikke tillatt brukt i Europa (ei heller i Australia/New Zealand) pga frekvensene de bruker. Kan godt være myndighetene i et land som har bedt Garmin om å gjøre dette for å komme i bukt med at folk importerer fra USA og bruker det i et annet land hvor disse frekvensene er reservert annet bruk.

Link to comment
Share on other sites

Vi har passert 15 desember, så om noen tilfeldigvis har oppgradert Garmin Astro320 og halsbånd, og ikke får dette til å virke, så er det fint om de faktisk legger frem dette!

 

Edit: Og selvfølgelig om man har oppgradert og dette også har gått bra, legg inn tilbakemelding. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke står noe på de offisielle Garmin sidene så er det antagelighvis bare tull.Tviler også på om det er lov og programere et produkt så det blir ubrukelig i et annet land.Isåfall så må det være en programvare som bruker gps posisjonene til å stoppe sending og mottak av radiosignalene etter hvor de er i verden.Kanskje ikke så vanskelig å få til, men vil tro det vil fordyre produktene endel.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok dette. For det er ene og alene de europeiske importørene, med sikkert den Norske i spissen, som har klart å grine til seg en geofencing på alle US enheter. Det handler bare om tap av penger for disse importørene. Men hadde de ikke vært så sinnsykt GRISKE, så kanskje problemet hadde vært unngått.. Dette klarte også imoprtørene av Lowrance bla å få til. Få normalisert prisene til ned mot US nivå, så gidder ikke folk å handle i utlandet. Men neida, de skal tyne mest mulig penger ut av hver enhet de selger. Møkkafolk... :evil:

Det vil vel i bunn å grunn ikke kreve annet en at man senker lønninger, husleier, kraftpriser, drivstoff priser, det gennerelle skattenivået og opphever velferdstaten det, så kommer det nok i orden.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte forhandlere i USA har kommet med varsel. Se linker.

 

http://www.americas-pet-store.com/garmi ... combo.html" target="_blank

 

http://www.americas-pet-store.com/garmi ... combo.html" target="_blank

 

http://www.gundogsupply.com/astro-alpha-europe.html" target="_blank

 

IMPORTANT PRODUCT UPDATE:

 

If you plan to use this product outside of the USA, please be advised that the radio communication frequencies utilized for United States models of the Garmin Alpha and Astro products may not be authorized for use in Europe.

 

To ensure compliance with local laws, the radio function that allows the U.S. dog collar products to communicate with the handheld device will be rendered inoperable when used in Europe.

 

Product versions with the Europe-restricted modification will begin shipping in late 2013. For all products sold before this modification has been implemented, the radio function will continue to operate normally; however, if you update the product's firmware or software to a new version that contains this modification, your product's radio function will be rendered inoperable.

Link to comment
Share on other sites

Var ute for iste gang i går. Plutselig mistet jeg kontekat med hundeenheten. Regnet med at den var tom for strøm da neb var avslått når bikkja var innom. Satte den til lading når jeg kom hjem men den er fortsatt like død. Ingen reaksjon når jeg trykker på av-på knappen. Hva har skjedd og hva skal jeg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på Robsoft, sjekket ut muligheten for å konvertere US til Nordisk utgave!

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... &start=780

 

Här kommer instruktioner, fråga gärna om nåt är oklart:

 

Vad som behövs:

 

1 st Svensksåld Astro att ta backup på regionfilerna ifrån

1 st Amerikansk Astro att flasha med svenska regionfiler

1 st MicroSD-kort (MÅSTE VARA HELT TOMT)

1 st zipfil för att ta backup på regionfilerna: https://dl.dropboxusercontent.com/u/519 ... Backup.zip

1 st zipfil för att flasha de svenska regionfilerna till den amerikanska astron https://dl.dropboxusercontent.com/u/519 ... /Flash.zip

 

Så här gör man:

 

1. Se till att uppgradera båda enheterna till firmware 3.40, görs enklast med Garmin Express

2. Packa upp innehållet i filen Backup.zip på ett tomt MicroSD-kort

3. Sätt in MicroSD-kortet i den amerikanska Astron

4. Starta Astron, en text "software loading" kommer upp och efter en liten stund kommer astron att starta om av sig själv. Slå då av Astron och ta ut minneskortet

5. Ta minneskortet och sätt in det i en kortläsare till datorn, i roten på minneskortet skall det nu finnas två nya filer (34 och 41). Spara dessa på säker plats, de filerna behövs om man vill flasha tillbaka till amerikansk firmware.

6. Ta bort filerna 34 och 41 från minneskortet.

7. Sätt in minneskortet i den svenska Astron

8. Starta Astron, en text "software loading" kommer upp och efter en liten stund kommer astron att starta om av sig själv. Slå då av Astron och ta ut minneskortet

9. Ta ut minneskortet och sätt in det i en kortläsare till datorn, i roten på minneskortet skall det nu finnas två nya filer (34 och 41). Ta nu bort katalogen Garmin på minneskortet så att bara filerna 34 och 41 finns kvar och packa därefter upp innehållet i Flash.zip till minneskortet.

10. Sätt in minneskortet i den amerikanska Astron och starta den. En text "software loading" kommer upp och efter en liten stund kommer astron att starta om av sig själv. Slå då av Astron och ta ut minneskortet.

11. KLART! Nu kan man sätta in ett minneskort med de kartor man vill använda och börja koppla svenska DC40 till sin amerikanska Astro.

 

OBS: Tar ikke ansvar for dette som er skrevet her, bare gjengir dette!

Kan jo være aktuelt i disse tider som US-utgaver blir sperret for bruk i Europa!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ringte support på Garmin (enklere enn bruksanvisning :roll: ) Fikk beskjed om å holde av-på knappen inne i 30 sekunder og vips så viket den som den skulle. Fikk også en link for å oppdatere enheten. Dette bør vist gjøres en gang i mellom. Håper dette går greit :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...