Jump to content

Garmin Astro 320?


Trippelsss

Recommended Posts

  • Replies 262
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser at forhandlerane her i landet har starta utsending av den nye versjonen. Eg vil ha amerikansk versjon, slik at eg kan kombinere med den eg har frå før. Har tidlegare kjøpt frå American's Pet store, men dei får ikkje inn før i slutten av august. Er det nokon som veit nokon plass ein kan bestille amerikansk versjon NÅ :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det går å bruke garmin 220 eller 320 som vanlig gps?

 

Det er dette som er genistreket med Astro - 220 er basert på den gamle Garmin GPSMap 60, og den eneste endringa de har gjort er å sette på ei VHF-antenne og utvikle en litt annerledes programvare tilpasset peilinga. 320 er utviklet fordi den gamle GPSMap60 gikk ut av produksjon, og for å holde produksjonskost nede har de basert 320 på GPSMap 62(s?), på samme måte som de gjorde med 220'n.

 

På godt norsk kan en si at Astro er GPS'ene sin GTI-versjon med hengerfeste og spoiler.

 

I begge pakkene er det med en plugg for å tette antennefestet om en ønsker å bruke Astroen uten peilefunksjon.

 

Endret: takk Ranger... :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i en på Jakt- og fiskedagene på Elverum i dag, hos Villmarksbutikken. Var noen andre butikker der som hadde og, men det var der jeg var innom først. De har visst omtrent blitt revet vekk ganske så fort. Mye mulig at man skal ha god flaks om det er igjen noen til i morgen, om butikkene ikke får opp flere fra lager.

 

Har aldri satt mine bein i en slik, men inntrykket så langt, uten at jeg har rukket og satt i batterier engang, er at det er solide saker, med kort og lang antenne, lader med både bil og nettkontakt, lokk til antenne om man ikke vil bruke peiler, samt halsbånd, alt pent pakket i en plastkoffert. 4 775,- var prisen. Er nok ikke noe messetilbud å få på denne!

 

Kjøpte i tillegg en bæregreie som festes i brystlomma eller med reim, som gjør at man enkelt kan vippe ned og lese av i stedet for å holde den i hånda.

 

Så nå er det bare å lese og teste ut før jakta :) !

Link to comment
Share on other sites

Ser at forhandlerane her i landet har starta utsending av den nye versjonen. Eg vil ha amerikansk versjon, slik at eg kan kombinere med den eg har frå før. Har tidlegare kjøpt frå American's Pet store, men dei får ikkje inn før i slutten av august. Er det nokon som veit nokon plass ein kan bestille amerikansk versjon NÅ :winke1:

 

Ser disse har inne 320`en:

 

http://www.basspro.com/Garmin-Astro-320 ... 0/-1801130

 

http://www.cabelas.com/electronic-dog-c ... 1b2166c2c0

 

Handla også sist hos Am. pet store.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Bare en ting, hold Astro320 langt unna jaktradioen din, inngangen på mottagsdelen takler ikke det, så går Astro320 i stykker, dvs du vil ikke kunne ta i mot fra halsbåndet til bikkja, mange som har brent seg på det på Atro220.

 

Sako_35

 

Hvor langt unna da?

(Ikke samme jakkelomme skjønner jeg :) )

 

morloev

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent var det flere som hadde bestilt og brukt sele for Astro220 og jaktradio, de fikk trøbbel, jeg har min Astro220 i jakkelomme på motsatt side, og har ikke pratet i jaktradioen mens jeg har sett på peileren. Så langt har jeg ikke merket noe til dette.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har funket fint for meg også å ha Astro og jaktradio i hver sin jakkelomme på brystet. Jeg har også prata i radioen når de ligger der, uten at jeg har merka noe redusert i Astroen i løpet av en sesong (med flittig bruk). Bedre føre var er sikkert lurt uansett.

Link to comment
Share on other sites

De fleste har i dag 5 watt som høyeste utgang, kommet noen med 6 watt. Det er i allefall ødelagt flere Astro220 med at de har vært i umiddelbar nærhet av en jaktradio. Og en testet også med en mobilradio i nærheten, på en Astro 220 han skulle kondemnere uansett, der gikk det ut 50watt, da ble et stk kaputt inngang på Astro220.

 

Så er nok en grunn til at Garmin skriver dette i sin bruksanvisning. Er bedre å være føre var når man vet om dette.

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har nå prøvd ut 320'n i 3-4 dager i kjent terreng for å bli kjent med den før det virkelig gjelder.

Men.....

 

Sliter ofte med å få kontakt mellom håndenhet og halsbånd:/ Begge deler har bra gps signal, halsbåndet indikerer hvertfall det og på håndenheten ser jeg det jo.. Prøblemet er bare at de to ikke kobler seg sammen hver gang.! Noen ganger bruker den 30 min på å få kontakt og andre ganger må jeg starte begge deler på nytt til det plutselig går:(

 

Står såklart på et åpent område, har prøvd å bytte frekvens, låse halsbåndet med kode og lagt det inn på nytt flere ganger..

 

What to do???

Link to comment
Share on other sites

Ai ai......

 

Detter hørtes ikke lovende ut for Astro 320 og DC40! Har du brukt Astro220 og kjenner til alle utfordringene som var der underveis?

 

Ville i allefall sjekket firmware/updates for Astro320 og DC40, se om Garmin har kommet med noe ny oppdatering.

Husk også å slette logger og tracks før hver jakttur, i allefall har jeg gjort det til en vane med Astro220 og DC30.

Har du lang antenne på A320, hva slags område befinner du deg i? Er halsbåndet hengt opp, eller noen som har det med seg i terrenget? Dette høres jo ut som et vhf problem(utfordring) Har du langt inn mange kart i denne, disablet de du ikke trenger nå? Så jobber Astro320 fortere også tenkter jeg!

 

Håper flere kan komme med tilbakemedliger på Astro320.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ai ai......

 

Detter hørtes ikke lovende ut for Astro 320 og DC40! Har du brukt Astro220 og kjenner til alle utfordringene som var der underveis?

 

Ville i allefall sjekket firmware/updates for Astro320 og DC40, se om Garmin har kommet med noe ny oppdatering.

Husk også å slette logger og tracks før hver jakttur, i allefall har jeg gjort det til en vane med Astro220 og DC30.

Har du lang antenne på A320, hva slags område befinner du deg i? Er halsbåndet hengt opp, eller noen som har det med seg i terrenget? Dette høres jo ut som et vhf problem(utfordring) Har du langt inn mange kart i denne, disablet de du ikke trenger nå? Så jobber Astro320 fortere også tenkter jeg!

 

Håper flere kan komme med tilbakemedliger på Astro320.

 

Sako_35

 

 

Hadde nyeste updates på begge enheter! har ikke sletta forje logg, men kan ikke være det som er problemet vell? har jo vært sånn hele tiden...? Følger emd både lang og kort antenne, begge er testet uten å merke forskjell, bikkja har jo ikke vært sååå langt unna at den lange trengtes. Har testa alt fra og la dc'n ligge på samme plass ute, la bikkja løpe rundt med det på, ha det liggendes i bilen når jeg kjører.. skjønner ikke noe:/ Har vært på åpne sletter og på store høyder i naturen så veit gps signalene og kom. mellom enhetene skulle fungert!

Har lagt inn hele Norge i Pro versjon, men den er ikke treg å bruke fordet ;-) Ellers er jeg meget fornøyd, det lille jeg får brukt den uten hundepeilinga.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken på å kontakte dem, men tørr ikke enda. Kjipt å sende inn og ikke få tilbake før jakta.. Den fungerer jo av og til så får heller prøve å koble den opp til det går før hver tur! Så heller sende den inn etter jakta hvis problemet vedvarer.

Link to comment
Share on other sites

Fikk min Astro 320 i posten i dag. Har kun fått lekt litt med den. Overraskelsen var stor da jeg prøvde å benytte det gamle DC 20 amerikansk versjon mot min nå norske Astro 320. Ser ut til at man kan benytte halsbåndene om hverandre. Har ikke fått testet halsbåndene ute enda.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare i umiddelbar nærhet isåfall, de bruker helt forskjellige frekvenser, så vil nok ikke virke når du slipper hunden av gåde med US-bånd og Nordisk motager. Sett andre har sagt det samme i tråden Garin Astro, men som sagt, de har fort mistet signalet.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

HAr noen fiklet mye med den nye. En eldre jakt kompis handlet den nye i dag. og jeg satt og kikket litt på den og menyen var litt annerledes gitt. JEg slet med å finne der hvor en kan låse halsbåndet til motageren slik at en slipper andre hunder. Noen som kan forklare?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stusset litt over avstanden som det står at bikkja har tilbakelagt en tid.

 

Det ser ut til at den ikke tar med avstanden hvis mottaker ikke har kontakt med halsbåndet. Den summerer A-B og C-D, men ikke B-C (når det er utenfor rekkevidde). Forsåvidt naturlig nok. Men den burde jo skjønne at bikkja har løpt minst 2 km når den plutselig dukker opp 2 km lenger nord...

 

For å sjekke litt nærmere slo jeg på peiler og tripteller på bilen. Det viste seg at tripteller viste 50% lenger distanse enn peileren. Det stemmer også bedre med det inntrykket jeg har av de distanser bikkja tilbakelegger i løpet av dagen.

 

Det er jo ikke så farlig om bikkja har løpt 20 eller 30 km, men jeg syns det er litt artig å vite allikevel. Noen andre som har bitt seg merke i dette?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde min for første gang i går, i skog.

 

Fungerte som fy den. På det meste løp bikkja ca 350 meter fra meg. Såpass langt unna var det også ganske tett skog. Det begynte så vidt å blinke, så det var nok helt på grensa før den mistet kontakten. Brukte da den korte antenna.

 

Så nå gjelder det å få den x#¤%% bikkja til å adlyde innkallingskommando (noe den har gjort før, men ikke nå tydeligvis)... Er stående fuglehund jeg har, ikke harehund...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke så farlig om bikkja har løpt 20 eller 30 km, men jeg syns det er litt artig å vite allikevel. Noen andre som har bitt seg merke i dette?

Hvor langt hunden har løpt finner du ut vet å laste over sporloggen som ligger lagret på senderen. Denne sporloggen har punktfrekvens på rundt 3 sekunder, så den får med seg det meste av hundens bevegelser, i luftlinje riktignok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stusset litt over avstanden som det står at bikkja har tilbakelagt en tid. (...)

For å sjekke litt nærmere slo jeg på peiler og tripteller på bilen. Det viste seg at tripteller viste 50% lenger distanse enn peileren. Det stemmer også bedre med det inntrykket jeg har av de distanser bikkja tilbakelegger i løpet av dagen.

Det er jo ikke så farlig om bikkja har løpt 20 eller 30 km, men jeg syns det er litt artig å vite allikevel. Noen andre som har bitt seg merke i dette?

Ja, jeg har også registrert dette, og det er jo litt kjipt. Loggen i Astro registrer hvor langt det er fra punkt A til punkt B 5 sekunder etterpå (om det er oppdateringstida man bruker), og sier ikke noe om hvor lang den sikk-sakken bikkja foretok i løpet av disse 5 sekundene er. Det finnes sikkert en formel for hvor mange % man egentlig bør legge til i forhold til hva sporstastistikken sier, men jeg har ikke brydd meg om dette når jeg har ført statistikk. Jeg har aldri brydd meg om å laste over loggen fra halsbåndet heller, men der vil det jo være mer nøyaktig, iallfall i forhold til når man ikke har VHF-dekning mellom halsbånd og mottaker.

 

Noen som har regnet på hvor mange % man bør legge til? For mitt vedkommende handler det om løs på drevet halsende hund, som jo flytter mye på seg.

Link to comment
Share on other sites

Det som er rart, er jo at jeg hadde båndet og mottaker liggende i passasjersetet når jeg kjørte bilen. Ganske rett fremover :winke1: . Allikevel ble det altså registrert en altfor liten distanse. Gjennomsnittsfarten ble jo også bare et par og femti km/t, mens jeg lå i 80 km/t.

 

Det har jo ingen praktisk betydning. Bikkja løper like fort og langt uansett hva som står på Astroen. Men syns for min del det er litt morsomt å vite hvor langt bikkja løper på en dag, og hva snittfarten er. Litt også med hensyn til om jeg innvilger den en hviledag, eller ei...

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har fått til dette nå, men hvis ikke gjøre du som følger:

Skru på hånddel og halsbånd, og sørg for at disse får kontakt. Gå inn på hundesiden, og velg riktig halsbånd og trykk enter. Trykk så meny, og velg "Oppdater hundeenhet". Start så opp WebUpdater, og resten går av seg selv, med noen få museklikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...