Jump to content

Garmin Astro 320?


Trippelsss

Recommended Posts

Da har saken løst seg for min del :)

Bjørnar hos http://www.Jaktfall.no som jeg kjøpte peileren av hadde lest innlegget mitt og ringte meg øyeblikkelig for å hjelpe! Han anbefalte og sende inn til Garmin med en gang så lovet han at problemet ville bli fikset ASAP og at jeg skulle bli fornøyd og ha halsbåndet tilbake i god tid innen jakta. dagen etter posta jeg båndet avgårde og idag kom helt nytt bånd i posten fra Garmin :D :D

 

vært 2 turer i skogen og testet det og er ikke antydning til feil nå lenger ;-) så nå er jeg strålende fornøyd og gleder meg til jakt igjen!

 

 

Så hadde det ikke vært for ekstremt bra service og oppfølging hos Jaktfall hadde jeg gått jakta i møte med en hundeenhet jeg måtte skrudd av og på i håp om at det skulle fungert! Kan ikke gjøre annet enn å takke dypt og hellig for at jeg ble kontaktet av Bjørnar og overbevist om at det ikke var noe problem med å få fikset problemet før jakta :P:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 262
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Fikk min nye 320 her om dagen,etter ca 2 timer bruk låste halsebåndet seg.Den røde lampa sluttet å blinke og lyste konstant.

Mistet selfølgeleg kontakten med gps`en.

Ringte både selger og garmin suport,og fikk nytt dagen etter av jaktfall(supert :D )

Det jeg nå lurer på er hvordan jeg får slettet spora etter meg og hunden,hele kartet er helt rødt av streker :forvirra:

 

Kjell M

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overrasket over hvor lenge de faktisk holder. Bruker to AA-batterier fra Clas Ohlson, og de har hold på tre turer på til sammen ca ti timer. Har fått beskjed om at batteriene begynner å bli dårlige nå, men de holder sikkert et par timer til. Kunne sikkert vært enda bedre (står det ikke tjue timer et eller annet sted, eller gjelder det halsbåndet?), men sammenlignet med den elgamle, gule Etrexen min er det bra.

 

Etrexen har ikke fargeskjerm, og den bruker fire AA-batterier, og den holder kortere enn Astroen, selv om den lille gule slår seg av til stadighet (som den har gjort omtrent siden den var ny, har bare aldri fått somlet meg til å klage...). For meg er det en ny verden!

 

Har lurt litt på om det har vært noe galt med alt da. Har klønet og styrt og ikke fått kontakt med halsbåndet, og har trodd det har vært noe galt med halsbåndet, som endel tydeligvis har problemer med, men så sa en kompis av meg at jeg måtte kalibrere kompasset hver gang jeg slo den på, og da jeg gjorde det, funket det umiddelbart. Tungvint system, men det får en kanskje tåle.

Link to comment
Share on other sites

Har lurt litt på om det har vært noe galt med alt da. Har klønet og styrt og ikke fått kontakt med halsbåndet, og har trodd det har vært noe galt med halsbåndet, som endel tydeligvis har problemer med, men så sa en kompis av meg at jeg måtte kalibrere kompasset hver gang jeg slo den på, og da jeg gjorde det, funket det umiddelbart. Tungvint system, men det får en kanskje tåle.

 

Jeg hadde problem med halsbåndet, men nå etter at jeg fikk nytt har det ikke vært noe! så har du problem hadde jeg klaga, hadde hvertfall ikke giddi å kalibrert hver gang..

Garmin spurte ikke om noe, de bare sendte meg helt nytt etter 1 dag inne hos de, kjempe fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm... Får prøve det èn gang til. Gjøre alt helt etter boka, så får en se om det virker som det skal. Gjør det ikke det får jeg bare sende inn båndet. Kan jo være tilfeldig at det plutselig virket.

 

Første gangen virket det helt som det skulle, andre gangen tok det en stund før det virket. Det rare var at når jeg fikk kontakt og gikk, med bikkja i langline da jeg ikke ville slippe han med en gang, ble signalet "værende igjen" der jeg fikk kontakt først. Avstanden til bikkja ble større og større, og pila pekte bakover, akkurat som om jeg skulle lagt igjen båndet der. Pussig siden bikkja gikk fem meter foran meg... Etter hvert gikk alt bedre. Tredje gangen gikk alt fint, men siste gangen måtte jeg altså kalibrere kompasset før det virket (som sagt, mulig det var tilfeldig).

 

Den høres jo ikke helt frisk ut, men jeg kan jo ha gjort ting feil og da. Brukermanualer er som kjent fullstendig overflødig! Må jo trykke som en idiot først... :oops:

 

Om det skulle være tull selv etter finlesing av manual, er det bare å kontakte Garmin, eller må jeg sende det til butikken?

 

Må i grunn si at jeg er litt skeptisk til kvaliteten når jeg hører om såpass mange som har problemer allerede... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har fått hjem mitt eksemplar av 320 m/dc-40, og har tuklet litt med det.

En ting jeg forløpig IKKE liker, er tykkelsen og fargevalgene på mitt spor. Ikke hundens.

På denne versjonen så finner jeg ikke annet enn at mitt spor må ha en farge, og jeg kan ikke velge "transparent" som på min 220. Jeg liker denne syltynne stiplette linjen som viser hvor jeg gikk, da jeg kan se når bikkja krysser mine spor og/eller begynner å følge dette. Med de fargene som er på den nye så blir dette sporet alt for fremtredende og plagsomt å ha synlig.

Noen som synes noe om dette, og kanskje har funnet en løsning på dette, uten å velge "Registrere, men ikke vise på kart"? :?

Ellers så synes jeg det er lite nytt. Nå skulle jeg jo ha en ny uansett, for ellers så er det lite som gjør at denne er verdt å oppgradere til hvis man ikke må.

Link to comment
Share on other sites

Heilt enig med Buster,likar heller ikkje det nye "sporet mitt" har heller ikkje funne ein måte endre det på.

Har du ein 220 som er i orden så behald den,det positive er at 320 taklar dei nye detaljerte karta betre.

Men ein annan ting eg lurar på er: viss hunden har vore ute av peilehold(du har kanskje kjørt rundt og peila, så kjem plutseleg symbolet for kontakt opp på skjermen)på 220 kan du nå gå inn på infosida ,flytte markøren til kart, og trykke enter,og vips så er hunden midt i skjermen.

Dette får eg ikkje til på 320, det kjem bare opp nye forvirrande strekar.

Er det nokon som har ei løysing?

Link to comment
Share on other sites

Ute en kjapp tur, og nå prøvde jeg å gjøre det meste riktig...

 

Det tok et kvarters tid før ting var i orden. Etter det var alt helt topp.

 

Men, leste i brukermanualen at man bør la 320'en finne satelittsignalene før man slår på halsbåndet. Mulig jeg var litt for rask her og at det var derfor det tok tid før det fungerte?

 

Får prøve eeen gang til!

 

Liten, "morsom" episode i dag. Trodde bikkja hadde tatt stand, men den gang ei. Han hadde funnet en fisk! Midt i skogen! Og den måtte man selvfølgelig rulle seg i... Fugl i skogen, nei. Fisk i skogen, ja... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå fått prøvd Astroen på jakt. Har fungert prikkfritt hele helga. Trodde jo det var noe galt i og med at det har vært noe av og på i forhold til å få kontakt med hunden.

 

Fant ut at jeg måtte være litt mer tålmodig med å koble til halsbåndet. Best å få Astroen til å bli jaktklar før jeg skrur på båndet. Da har det gått bra. :)

 

For øvrig er jeg ganske fornøyd med rekkevidden. Brukte skogsantenna, den lange, på lørdag, men den viftet meg stadig vekk i trynet, så på søndag brukte jeg den korte. Bikkja var ute på drøyt 350 meter en gang (tror kanskje han støkket en fugl og løp etter...), før jeg mistet kontakten, og det er relativt tett skog der han befant seg. Jeg var ved en myr. Har også gått i ganske så tett skog uten å miste kontakten på hundre meter i ulendt terreng.

 

Så jeg er nå fornøyd! :)

Link to comment
Share on other sites

Fattern kjøpte en 320 for en 4-5 dager siden.. Brukt den 2 ganger på jakt og har fungert nesten feilfritt. Var bare at den mista kommunikasjonen et par turer første dagen, men ettersom jeg skjønte var det ganske normalt inniblandt.

har ei harebikkje det ble skutt rådyr for :evil:, så om den skulle finne på å jage rådyr istednfor pus er det jævla kjekt med en slik peiler ihvertfall, i motsetning til den gamle peileren hvor det slår inn i alle kanter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Topo Adventure ligger på 600 - 700 kroner, mens Topo Premium ligger på drøyt 1 200,-. Førstnevnte er 1:50 000, mens den andre har 1:20 000. Kunne nok tenkt meg Premiumkart selv, men vet ikke om det er verdt omtrent dobbelt pris.

 

Kart er ikke definert pr fylke. Litt ullen oppdeling egentlig. Selv har jeg Østerdalen, som går fra nesten Røros i nord til Åmot i sør og svenskegrensa i øst til nesten Gudbrandsdalen i vest (om jeg ikke husker helt feil). Det andre jeg har er Hamar. Det går fra Åmot i nord til ca Skotterud i sør og fra svenskegrensa i øst til Valdres (og vel så det) i vest.

 

Kartene dekker med andre ord ganske store områder, også på tvers av fylkesgrenser.

 

En får kjøpt for hele Norge og. Jeg fikk et av en kamerat, men det het Topo Pro tror jeg. Dårlig med detaljer der. Mulig det finnes noe bedre i dag, for dette tror jeg var gammelt.

 

Se på denne siden: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=255 Om du trykker på "vis dekning" ute til høyre, kan du se hva slags område(-r) du trenger.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har 320`en .

 

Men den bruker noe sinnsykt med batteri . Det gikk med neste to stk AA batterier på en kort jaktdag i skogen .

 

Kan noen si hva en evt må stille inn av lysstyrke og diverse slik at den bruker det samme som 22o`en

 

For det første må en stille inn hvilken batteritype en benytter feks. Alkaline, Lithium eller oppladdbare...

Batteri indikatoren vil vise feil hvis en har feil innstilling til feil batterier.

 

Opplysning av skjermen dvs. backlight, vil jo redusere batterilevetiden en hel del, særlig hvis en bruker dette på dagtid, noe en antagelig ikke ser før det blir mørkt :) Slå av backlight.

 

Med greie kvalitetsbatterier skal vel 320`en nå ikke bruke noe særlig mere batteri en 220èn...

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens

Lurte på en ting om det er noen som har Usa model av den nye type 320 Astro med dc40 og hva kan dere annbefale?Hva som er positivt med Usa og negativt?samma for nordisk 320?

Har tenkt anskafe meg en nytt peiler eller gps så derefor jeg lurer på veldig nå.

Håper det er noen som kan forklare det.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tull og tøys...

 

Kjøp det systemet, amerikansk eller nordisk avhenging av hva dine jaktkompisser har.

Disse to systemene "snakker ikke sammen" som det er nevnt mange ganger.

 

I tillegg har den amerikanske 320`en nå mulighet for norsk eller svensk språk, noe 220`en ikke hadde.

 

Bedre rekkevidde på den amerikanske er bare tull, til det ligger frekvensene de to bruker for nært til at det

skulle ha noe å si!

 

Er du newbe er det greit kanskje å gå for den nordiske, samt jaktkompissene/ naboer har det samme...

Link to comment
Share on other sites

Fri frakt og alt som blir sendt som gave hit i norge fra usa ingon fortolling desvere:) slekt i usa.har motta varer hit fra usa i norske kr opp til 8000kr.ingen fortolling så lenge det er gave påskrevet på pakka:)

 

Går det igjennom har du flaks.

grensa på gave er 1000 ikke 8.......

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, om jeg skulle ha kjøpt ny 320 i dag, ville jeg gått for nordisk, vært noe tull med DC40 halsbåndene, og så hvor mye support og hjelp du fikk fra US når du hadde spørsmål om disse. Med nordisk har du 0 problem med å få hjelp og evt nytt halsbånd om det svikter.

Prisen blir ikke alltid den du tror fra USA, som andre sier, legg på diverse ting, og du kommer nesten likt ut, om den sendes til deg.

 

Eneste fordelen er at du har 50 kanaler på US modellen, mot 20 på Nordic om du har DC40 halsbånd, ergo slipper mindre forstyrrelser fra andre halsbånd. Men som sagt ikke lov å bruke i Norge US-modellen.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

har bestillt meg en astro 320. men som amatør som jeg er så viste jeg ikke at det ikke var med kart. hvor kan man kjøpe disse å hvilke kart? har sett på garmin sin hjemmeside men fant ingen som passer mitt område dsv kristiansund blir nermeste by. er slike kart noe så finnes på elkjøp og lignende? skal brukes til helga så tiden går fort for meg nå:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jau... astron virka i 14 dager før den plutselig var helt svart da jeg skulle skru den på i går. Flere som har opplevd det samme? Utrolig irriterende, og ingen i forhandlernettet har enheter jeg kan benytte mens min er hos doktorn...

 

Det er nettopp deffor jeg har kjøpt meg en ny 320, selv om min gamle 220 funker som gull ennå.

Det er greit å ha en backup-enhet, for disse tingene ryker skjelden i januar, men snarere 26 september. :roll:

 

Men noen irritasjonsmomenter er det dog:

-mitt spor (som tidligere nevnt) som MÅ være i en fremtredende farge i stedet for den gamle stiplete stripen. :?

-tar evigheter før den begynner å registrere hundesporet. Må stå på nesten en halv time før sporet kommer frem. :?

-batteritid.

-kan ikke stille inn tiden det tar før "skjermspareren" slår inn.

Det er det jeg umiddelbart kommer på i farten etter noen runder i skogen med mitt nye instrument, men det er sikkert noen flere. Tar også et høylydt forbehold mot at det kan være ting jeg bare ikke har funnet ut av ennå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Buster skrev:

 

 

Men noen irritasjonsmomenter er det dog:

 

-mitt spor (som tidligere nevnt) som MÅ være i en fremtredende farge i stedet for den gamle stiplete stripen. :?Oppsett>Spor: Her kan du velge farge på ditt eget spor. Ser også det er noe som heter "Intervall" og "Registreringsmetode". Mulig du kan få stiplete stripe ved å endre noe der?

 

-tar evigheter før den begynner å registrere hundesporet. Må stå på nesten en halv time før sporet kommer frem. :?Slår du på DC-40 halsbåndet og lar den innhente satelitter før du fester den på hunden? På denne måten innhenter halsbåndet satelittsignalene kjappere i følge bruksanvisningen. Jeg gjør dette og da tar det ikke så lang tid før den er klar og hunden vises på kartet. Har kanskje tatt en par minutter på det meste.

 

-batteritid. Stilt inn etter batteritypen du bruker? Vet ikke om det hjelper, og ikke hva som er vitsen, trodde et batteri var et batteri jeg men! :) Ellers finns det "Sparemodus for batteri" under Oppsett>Visning. Om du ikke har behov for mye bakgrunnslys så kan dette justeres ved å trykke lett på powerknappen, vil sikkert hjelpe litt. Uansett tror jeg denne gps`n "vil ha litt", med fargeskjerm osv...

 

-kan ikke stille inn tiden det tar før "skjermspareren" slår inn. Tenker på når bakgrunnsbelysningen slukker? Oppsett>Visning også "Bakgrunnsbelysning, tidsavbrudd-"

 

Mye av dette er sikkert likt med 220(?) som du kjenner fra før. Er ganske fersk med 320 selv, men prøver å finne ut av ting, spesielt batteritid. Så om noen har noen tips å komme med så skrik ut! :)

Link to comment
Share on other sites

Buster skrev:

 

 

Men noen irritasjonsmomenter er det dog:

 

-mitt spor (som tidligere nevnt) som MÅ være i en fremtredende farge i stedet for den gamle stiplete stripen. :?Oppsett>Spor: Her kan du velge farge på ditt eget spor. Ser også det er noe som heter "Intervall" og "Registreringsmetode". Mulig du kan få stiplete stripe ved å endre noe der?

Nope!! Intervall sier noe om hvor ofte det skal lages punkt og om det skal regnes på tid eller avstand. Farge er farge og er like grov på alle valg. På 220'n så er det et valg som heter "transparent", som skaper den tynne fine stiplete linjen, men dette valget mangler på 320.

 

-tar evigheter før den begynner å registrere hundesporet. Må stå på nesten en halv time før sporet kommer frem. :?Slår du på DC-40 halsbåndet og lar den innhente satelitter før du fester den på hunden? På denne måten innhenter halsbåndet satelittsignalene kjappere i følge bruksanvisningen. Jeg gjør dette og da tar det ikke så lang tid før den er klar og hunden vises på kartet. Har kanskje tatt en par minutter på det meste.

Nope!! Prøvde det i dag. Satte på halsbåndet og det hang ute lenge, og fant satelittene før jeg satte det på bikkja. Så tok det ytterligere 20-30 min før jeg gikk til skogs, og sporet begynte ETTER at jeg kom til skogs, men før jeg slapp bikkja da. Tidligere har jeg sluppet bikkja rett etter at jeg har satt på båndet, og har funnet satelitter, og har da ventet leeeeeenge, og vært forbannet på systemet, før sporet har vist seg på skjermen.

 

-batteritid. Stilt inn etter batteritypen du bruker? Vet ikke om det hjelper, og ikke hva som er vitsen, trodde et batteri var et batteri jeg men! :) Ellers finns det "Sparemodus for batteri" under Oppsett>Visning. Om du ikke har behov for mye bakgrunnslys så kan dette justeres ved å trykke lett på powerknappen, vil sikkert hjelpe litt. Uansett tror jeg denne gps`n "vil ha litt", med fargeskjerm osv...

Jeg bruker alkaliske, og det står den innstillt på. Lys er slått av, sparemodus prøvde jeg, men punktet nedenfor forklarer hvorfor den funksjonen ikke er tilfredsstillende.

 

-kan ikke stille inn tiden det tar før "skjermspareren" slår inn. Tenker på når bakgrunnsbelysningen slukker? Oppsett>Visning også "Bakgrunnsbelysning, tidsavbrudd-"

Nei, når skjermspareren slår inn, og slukker skjermen. Den slukker irriterende tidlig når du står og peiler bikkja. Lyset er en helt annen historie, som jeg har full kontroll på.

 

Mye av dette er sikkert likt med 220(?) som du kjenner fra før. Er ganske fersk med 320 selv, men prøver å finne ut av ting, spesielt batteritid. Så om noen har noen tips å komme med så skrik ut! :)

 

Det er slike ting som er fint å ta opp her, og dele erfaringer rundt. Jeg har hatt 220 siden den ble lansert i USA og kjenner den meget godt, og har "lekt litt" med 320'n nå. Men jeg har nok en del å lære, og det er en del jeg synes er en forsemring fremfor en forbedring fra 220'n.

Men skjermen, og det 3-aksede kompasset er bra, selv om det må kalibreres oftere synes jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...