Jump to content

Våpen på hytte/hotell etc


brodsjo

Recommended Posts

Hei!

 

Tenkte å spørre dere her inne hvordan dere oppbevarer våpen når dere er ute og reiser. Tenker da på hotell/hytter i forbindelse med stevner. Blir noen turer i år kombinert med litt ikke-skyterelatert aktivitet, og da kan jeg ikke ha med geværet overalt.

 

Mvh Brødsjø

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke i sekken er en god ide. Lensmannen har vel kun 8-15-åpningstider, så det kan bli litt vanskelig men er verdt å sjekkes.

 

Med sluttstykket i sekken/adskilt fra våpen, så er jeg vel også på rette sida av loven hvis geværet skulle forsvinne? Selv om det kanskje kan sees på som uaktsom å legge et våpen igjen på et hotellrom / evt. i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Med revolver er nok en liten sekk kombinert med en skikkelig hengelås gjennom ramma, evt gjennom kammer/ladeport på SA revolvere en god ide. På autopistoler putter jeg gjerne løpet i jakkelomma i tillegg til å evt ha en langkjeftet hengelås gjennom utkasteåpning eller magasinbrønn.

 

Min største utfordring var en remington 742 rifle. Der kan ikke sluttstykket fjernes uten at løpet skrues av!

Avtrekkermekanismen kan riktignok fjernes, men jeg var ikke helt komfortabel med det.. løsningen ble å kreere en løpslås av en tomhylse, plastrukket stålvire, munningsbeskytter i aluminium og den berømte hengelåsen.

viren ble festet gjennom tennhettehullet (borret opp) og hele greia ble tuklet inn fra kammerenden. Munningsbeskytteren har naturligvis et passe hull til viren som har en løkke i løpsenden. Når alt er tilpasset på lengde stikker akkurat nok av løkka ut gjennom munningsbekytteren til at hengelåsen får plass.

Litt Frankensteins kammerlås, men det virker.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at de fleste hoteller har en safe. Legg inn vital del der, og resten godt nedpakket på rommet. Gi beskjed om det i resepsjonen og opplys om at det ikke er ulovlig (og sikkert lurt å nevne at det er helt ubrukelig) så lenge vital del ligger innelåst.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Dette burde de jo ta med i forslag til våpenlov! http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=47963

Uansett hvordan dette gjøres er det sikkert i strid med en eller annen av lovene?

Jeg hadde oppe en tråd om dette (http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=33&t=21874&p=256721&hilit=oppbevaring#p256721) og det var å erte på seg skyttere her på forumet å spørre om noe så dumt... :shock:

Nei, da er det bedre å gi 'fa*n', stikke hue i jorda og ta sjanser på at ikkenoe skjer.. :roll:

Som nevnt i slutten av min tråd har jeg fikset et våpenskap som har plass til våpnene jeg drar med meg. Jeg sveiste riktignok ikke fast skapet, men en grov stålwire gjennom de nederste festehullene gjør arbeidet for en kjeltring litt verre.. 8)

Det eneste fornuftige er vel å få politiet til å passe våpnene utenom skytetid, men jeg vil tro at politiet på Mysen neppe har kapasitet til alle våpnene under årets NM..? Kontakt de og spør:http://io.no/info/eidsberg-lensmannskontor-239943/hjemmeside

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke lese Våpenforskriften? I §79 står det blant annet:

 

"Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn. "

 

Enkelt og greit. Våpnene i låst våpenkoffert på hotellrommet og sluttstykke®, pipe® eller tønne® i ryggsekk/rumpetaske/håndveske. Det er ingen grunn til å gjøre det mer tungvint enn det må være.

Link to comment
Share on other sites

Domino; du har naturligvis rett. Men for endel våpentyper er det ikke fullt så enkelt.

Remingtons halvautomater, bøylerifler, enkeltskuddsrifler og sikkert en pen bukett andre våpen er slett ikke så lett å fjerne vital del på. Så er det naturligvis lov å mene at skal man ha med våpen får det jaggu være en boltrifle, men det klarer jeg å være uenig i..

 

At sylinder er vital del på revolver er nok sikkert. Det er riktignok ikke en registreringspliktig del, men det er ikke sluttstykke til rifle heller. Vital del betyr jo at våpenet er klart ubrukelig uten. Revolver uten sylinder skremmer rnok ikke så mange tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hvorfor ikke lese Våpenforskriften? I §79 står det blant annet:

 

"Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn. "

Tar opp denne igjen.

 

Sett at man tar med pistolen/revolveren på hytta en helg for å plinke litt, så er jo det hverken "jakt eller konkurranse". Hvordan stiller dette seg da? Er man nødt til å ha et våpenskap?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor lage problemer ut av noe som ikke er noe problem?

 

Du kan ta med dine våpen dit det måtte behage deg i hele Norges land bare du har det forsvarlig pakket ned og kort(ene) er med, hotell, hytte, telt.

 

Edit: Og selvsagt har et legitimt ærende med de da...enkelte drasser med seg stålet bare for å ha det der... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Han stiller da et helt legitimt spørsmål, og tar man ordlyden på ordet så kan man bare se bort fra reglene om sikker oppbevaring dersom våpenet medbringes mtp. jakt eller konkurranse.

 

Det kan da hende at de som har utarbeidet forskriften bevisst har gjort unntak kun for jakt og konkurranse, og tenkt at dersom man "bare" skal drive med litt moroskyting på hytta så veier hensynet til sikker oppbevaring tyngre enn hensynet til enklere oppbevaring. Jakt og konkurranse fremstår som en mer aktverdig grunn til å se bort fra reglene om oppbevaring, enn at man bare skal foreta litt lekeskyting på hytta.

 

Spør du meg gir det absolutt mening.

Link to comment
Share on other sites

Er du ofte på hytta så koster ikke akkurat et enkelt våpenskap med plass til et par våpen all verden

 

Det er nå så, men juridisk løser du ingenting. FG-godkjent skap er et krav til oppbevaring på registrert adresse, og har ingenting med midlertidig oppbevaring å gjøre.

Er man på tur, så har man vital del på seg eller i veske/sekk/lignende et sted hvor man til enhver tid har kontroll på den, enkelt og greit.

 

Det er litt ufint at forskrift kun spesifiserer jakt og konkurranse, men jeg vil mene det er ganske åpenbart at øvelsesskyting (konkurranse mot seg selv?) behandles likt.

Link to comment
Share on other sites

Et FG godkjent skap løser juridisk det å midlertidig oppbevare våpen mens du er på hyttetur uten at du da trenger å ta med deg noe som helst for å gå en tur med bikkja f.eks

 

Det står i forskriften i paragraf 79: hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn.

 

Dvs at et FG godkjent skap etter samme regler som "hjemme" fint kan brukes på hytta ...

Link to comment
Share on other sites

Det er lurt å sørge for at det finnes en safe på hotellrommet av mange grunner. Jeg låser som regel pistolen inn i en slik når jeg ikke har bruk for den, pluss kredittkort jeg ikke planlegger å bruke, ekstra cash osv.

 

Når jeg reiser med fly til en av de rundt 35 statene bæretillatelsene mine gjelder i, sender jeg pistol, reservemagasiner, hylster og ammunisjon med FedEx Overnight, slik at pakkene venter på meg når jeg ankommer. Dette er mye enklere enn å fly med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Et FG godkjent skap løser juridisk det å midlertidig oppbevare våpen mens du er på hyttetur uten at du da trenger å ta med deg noe som helst for å gå en tur med bikkja f.eks

 

Det står i forskriften i paragraf 79: hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn.

 

Dvs at et FG godkjent skap etter samme regler som "hjemme" fint kan brukes på hytta ...

 

Du hopper elegant over følgende:

 

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ergo, FG-godkjent skap på hytta løser ingenting juridisk. Enten har du våpen(del) i FG-godkjent skap hjemme, eller du har det under oppsyn mens du er på reise.

 

En definisjon av ubebodd kan alltids diskuteres ved lufting av hunden, men jeg ville ikke stolt på at en tom hytte med FG skap holdt i retten.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke med deg men når jeg er på hytta så er den ikke ubebodd, altså ikke å regne for bebodd mens jeg er innendørs og ubebodd så fort jeg beveger meg utendørs.

 

Så føler meg ganske komfortabel med å la børsa stå i skapet mens jeg lufter bikkja sågar hvis jeg skulle driste meg en tur i butikken.

 

Så nei, jeg hoppet ikke elegant over noen ting!

Link to comment
Share on other sites

Så er da dilemmaet hva som er mest mistenkelig for politifolkene som banker ned feil dør på jakt etter horekunder:

1: En kar ligger og sover med børsa i baggen

2: En kar ligger og sover med sluttstykket i hotellsafen

3: En kar ligger og sover med rifla ved siden og pistol under hodeputen

 

:mrgreen:

 

For øvrig ville jeg aldri stolt på hotellsafer til noe som helst. Det er vanskelig for vanlig tjuvpakk å komme seg inn til hotellrommet, men fryktelig enkelt for de av de ansatte som måtte ha et mer liberalt forhold til begrepet "personlig eiendom"...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...