Jump to content

Eget våpen i annen manns våpenskap


stibarst

Recommended Posts

Er usikker, men kan jeg kjøpe en hagle, og plassere den i skap til nært familiemedlem? ( bor ikke samme sted naturligvis)

 

Noen "eksperter" hevder dette funker greit, mot bekreftelse. Andre mener det ikke er lov.

 

Ut i fra forskriften står det faktisk ikke noe annet enn at våpen skal oppbevares i skap - men ingen ting om annen manns skap.

 

Noen som har noen formening om dette?

Link to comment
Share on other sites

En forutsetning er at begge parter har samme adresse. Hvis det er tilfelle er dette ikke noe problem.

 

Det blir på lik linje med at kona har sine våpen i samme skap som mannen.

 

Det er dokk ikke tillatt hvis det er to nabo hus det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekka med politiet når jeg flytta til Bergen.

Våpen skal oppbevares på den adressen våpeneieren bor på.

Enkelt og greit.

(Eller plundrete som fy i mitt tilfelle, men det ordna seg jo tilslutt...)

Men hvis det går an å søke på en midlertidig ordning er det jo ikke noe problem. :D

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med kontroll av oppbevaring i Alta fant politiet at det var noen som oppbevarte våpen for andre. I den forbindelse sa politiet at det kun var lov om en søkte på forhånd. De ble ikke nevnt noe om samme adresse. Dette var for at politiet skulle vite hvor våpnene ble oppbevart.

 

[urlhttp://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article407627.ece][/url]

Link to comment
Share on other sites

Tror det beste i slike tilfeller er å snakke med sitt lokale politikontor for å være helt sikker.

 

For min del gikk det helt fint å oppbevare våpen i et godkjent våpenrom hos min far

som bor 1,5 timers reise fra der jeg bor (inkl en fergetur) mot at jeg oppbevarte en vital del hjemme hos meg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

FG er en egen nemd som har satt strenge vilkår til hva skapet skal tåle. Hvis du Googler litt på dette har du lesestoff noen timer! (Står mye om det her på kammeret også) Du kan nok ikke oppbevare våpendelene i en blikkboks... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Legitimt spørsmål du stiller, og uten å ha tid til å gå gjennom lovdata her og nå med lupe så kan jeg ikke huske å ha sett noe i lovteksten som sier noe om dette.

 

Det ville vært interessant å ringe namsmann i Alta, Susanne Kristiansen, som i nevnte artikkel ( http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 407627.ece ) uttaler at det ikke er lov, og høre hvilken paragraf hun lener seg på.

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok like mange tolkninger som det finnes politi eller namsmenner :D

 

Jeg er nesten i samme dilemma, jeg har Postboks adresse, og oppbevarer selfølgelig ikke mine våpen der. Men jeg pendler, mellom sørnorge og nordnorge, har hovedbostedsadresse i sør, og bostedsadresse 2 i nord. Begge husene er bebodd 100% av tiden. Jeg har hovedtyngden av min våpen i sør, mens jeg har en liten garderobe med jaktvåpen permanent her i nord.

Har godkjent safe begge plasser, der jeg er den eneste med nøkkel og tilgang.

Men jeg måtte oxo spørre polisen, og han jeg spurte er en omgjengelig kar lokalt i sør (flere her kjenner han :wink: )

Det ble en del frem og tilbake med spørsmål og svar, og vi fant ingen tolkninger i noe lovverk, som gav oss det klare svaret.

Han mente på at jeg bare kunne skrive en utlåns erkelæreing her i nord, siden dette var bolig nr 2. Dette mente jeg var helt feil, siden jeg IKKE låner ut noen av mine våpen her oppe, og mener det er helt feil å skrive slik erklæring. I sør er det ingen i bopel, som er skikket til å ha våpen, så der er det helt uaktuelt for meg å skrive noen utlåns ærklæring.

 

Det hele kokte ned i at jeg oppevarer mine våpen i bebodd bopel, på 2 kanter av landet, ingen erklaring eller søknader skulle skrives, siden ingen har tilgang på mine våpen, annet enn ved innbrudd/tyveri.

 

Så det er nok endel synsing av diverse lovoppfølgende enheter, som selfølgelig vrenges til dems fordel. Ikke noe enkelt svar på dette. Vi snakket også om dette med inspeksjon og 14 dager varsel, og det er slett ikke sikkert jeg har mulighet for å være hjemme på så kort varsel, og det er slettes ikke sikkert at alle mine våpen er i dette våpenskapet hvis de først kommer. Men det blir i såfall ikke mitt problem :lol:

Link to comment
Share on other sites

Rundskriv 12 desember 2010, side 45-46, Privat oppbevaring står det fölgende:

 

"Det forutsettes at våpnene oppbevares i godkjent våpenskap på våpeneierens faste adresse

såfremt våpnene ikke er medbrakt i forbindelse med bruk. Våpeneiere som inngår i samme

husstand (er registrert på og har bolig i samme boenhet) kan benytte samme våpenskap.

Våpnene kan kun oppbevares hos andre enn hos eieren der vilkårene for oppbevaring etter

reglene i § 81 om midlertidig oppbevaring er tilstede."

Link to comment
Share on other sites

Rundskriv 12 desember 2010, side 45-46, Privat oppbevaring står det fölgende:

 

"Det forutsettes at våpnene oppbevares i godkjent våpenskap på våpeneierens faste adresse

såfremt våpnene ikke er medbrakt i forbindelse med bruk. Våpeneiere som inngår i samme

husstand (er registrert på og har bolig i samme boenhet) kan benytte samme våpenskap.

Våpnene kan kun oppbevares hos andre enn hos eieren der vilkårene for oppbevaring etter

reglene i § 81 om midlertidig oppbevaring er tilstede."

Da vet vi hva som står i rundskriv, men det er ikke 100% avklarende alikevel.

 

"Våpeneiers faste adresse", er det folkeregistrert adresse, postadresse eller oppholdsadresse?

 

Tenkt tilfelle: Man er student, da har man ofte folkeregistrert adresse i hjemkommunen, postadresse kan enten være i hjemkommune eller på studiested, og oppholdsadresse 10 mnd i året er på studiestedet. Hvor skal da våpen oppbevares?

 

Jeg spør ikke for å være vanskelig, men for å få klarhet i dette.

Link to comment
Share on other sites

@höggern, postadresse funker nok ikke alltid, postboksen du bruker står vel på Kiwi, Rema eller noe lignende..

 

Trur ikke vi finner noe fasit på dette, det får nok bli som vanlig, opptil hver enkelt handlegger og tolke reglene. Hvis det nå ikke finnes noe prejudikat på dette allerede.

 

Stikkord her er vel og finne ut vad loven sier att "fast adresse" og "bopel" er for noe. Vi får vel sende forespörsel om dette til 10-15 ulike våpenkontorer og se va dem sier.. Noen som vedder på att alle kontorene svarer likt? Ikke jeg..

Link to comment
Share on other sites

Tenkt tilfelle: Man er student, da har man ofte folkeregistrert adresse i hjemkommunen, postadresse kan enten være i hjemkommune eller på studiested, og oppholdsadresse 10 mnd i året er på studiestedet. Hvor skal da våpen oppbevares?

 

Jeg har dette problemet. Problemet løser jeg ved å skrive utlånserklæring til en kammerat som har skap. Så er det bare å oppdatere denne når den går ut. Mitt eget skap står i hjembyen min. Dersom dette ikke er ok, vet jeg ikke hva jeg kan gjøre. Bruke en månedslønn (studielån) på skap fra raufoss (pga størrelse)? Nei, det var sant, ikke lov med skruer i veggen her :|

 

Hva jeg skal gjøre neste år, når jeg skal ta masteren i utlandet, aner jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

Altså.... vis det er nok å ha sluttstykke/forskjeftet i et våpen skap, hvor er det da man skal oppbevare selve våpenet? jeg tenker på vis man Feks. kjøper det nye lille skapet av merket Raufoss, der er det jo ikke plass til våpen? kan man da oppbevare våpenet hvor som helst? eller evt. i et billigere "ikke" godkjent skap?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Personlig søkte jeg i utgangspunktet med en adresse som ikke er min folkeregistrerte, da jeg som student ikke har plass/mulighet til å bolte fast et våpenskap i leid leilighet. Har dermed satt skapet hos min far, og da jeg rådførte meg med politikammeret her i Trondheim mente de dette var i orden ettersom de visste hvor våpenet ville bli oppbevart. (Søknaden er nå inne til behandling så helt sikker på at alt er i orden, er jeg ikke.)

 

Vet ikke om dette evt. er en aktuell løsning for din case?

Link to comment
Share on other sites

Hypotetisk

Hvis en pensjonist av en nabo har et stk. hagle men ikke skap.

Kan da løpet plasseres i annet skap, merket med eiers personlia?

En vital del er da i et skap, og den vitale delen for eier vil for skap-eier bare være et "rør".

Og man kan vel fylle opp med mange "rør", uten å være ulovlig?

Her er det vel eier av våpenet som må forklare seg?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Tar opp denne tråden igjen.

 

Min svoger, som bor i Oslo skal kjøpe en rifle. Vi leier deres hus i et år til, før dem flytter tilbake her.

 

Kan han søke om å oppbevare "vital del" i mitt våpenskap meg og la selve riflen stå hos foreldrene hans? Eventuellt begge deler?

 

Han bedriver jakten her i fylket og ikke i Oslo, som han bor nå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, med untak av sluttstykker for 1/2automatiske våpen. (disse er registreringspliktige).

 

 

Å?

Hvor står det?

 

Står ikke noe om det i forskriften eller rundskrivet til POD.

Nærmeste man kommer er "og erverv av glidestykket (sleiden/sluttstykket eller tilsvarende) til hel og halvautomatiske pistoler."

Link to comment
Share on other sites

Nærmeste man kommer er "og erverv av glidestykket (sleiden/sluttstykket eller tilsvarende) til hel og halvautomatiske pistoler."

 

Korrekt. Fra rundskrivet:

Det er imidlertid forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykke (sleide/sluttstykke eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler, jf. våpenforskriften § 22 annet ledd.

Øvrige deler omfattes ikke av våpenloven, og kan fritt erverves og omsettes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...