Jump to content

Villsvinjakt med hagle


stibarst

Recommended Posts

ja du kan bruke hagle men da kun enkeltløper. enkeltløper/pumpe/halvauto er det som vil bli regnet for enkeltløpere.

 

pga at du ikke kan bruke s/s og O/U er at der får du ratt forskjellige treffpunkt i større grad en med en enkeltløper. lett forklart.

ei hagle med to løp vil ha vanskeligere for å få så gode samlinger som ei hagle med et løp pga at løpene er ikke satt sammen slik at dem skyter helt likt med slug i en dobbeltløper. mye av samme fenomenet i dobbeltløper rifle har jeg hørt. men har du ei hagle med et løp får du bedre samlinger å ikk noe særlig avik fra treffpunktet ditt der du skøt inn. pga at der kommer sluggen ut i kun et løp som er sentrert eller hva det nå heter. mere klarer jeg ikke å forklare. får håpe dette var til litt hjelp. og hvis jeg tar feil på noe her så får dere bare rette på meg :)

 

men dette er regler fra sverige.... noe jeg glemte å skrive er først.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enkeltløper, dobbeltløper, kombi, pumpe, automat, you name it, alt av hagle er lov til villsvin :!:

Men jeg for min del ville ikke gått inn i buskaset etter et skadeskutt villsvin med en enkeltløper.

Altså er både enkeltskudd, pumpehagle og automat helt uaktuellt for min del. :wink:

 

I Tyskland har de skutt villsvin med hagle og blykule siden haglene ble oppfunnet, funker helt greit det.

 

 

Edit:

Hvilken planet er Wolfhunter fra?

Kanskje en tanke om han holdt seg til den planeten inntil han lærer seg regelverket på denne planeten. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men jeg for min del ville ikke gått inn i buskaset etter et skadeskutt villsvin med en enkeltløper.

Altså er både enkeltskudd, pumpehagle og automat helt uaktuellt for min del. :wink:

 

Man kan jo skyte like fort med pumpe hagle og halv/automat hagle som o/u, s/s.Eller hva tenkte du på?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror det så har du sett for mye film gutten min. :lol:

Grunnen til at Kenneth Aspestrand bruker automathagler (og en pumpehagle) er magasinkapasiteten.

 

Men nå var det ikke skuddtakten jeg tenkte på, heller sikkerheten som ligger i å ha to separate våpen (løp/mekanisme) i samme enhet.

Sjelden begge løp klikker. :wink:

 

Og hvis du lurer, ja jeg har opplevd forkiling med både pumpe og automat...

Og DET er noe som kan koste dyrt når 150 kilo gris med sylskarpe hoggtenner kommer mot deg med mord i blikket.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige er slugs/brenneke kun lov i "en-pipige" våpen ved jakt.- Våre venner her har vel dette fra Svensk våpenliteratur kan jeg tro. Ganske fornuftigt egentlig :wink:

 

så hvi jeg skal jakte gris i sverige, så trenger jeg enkeltløper, men hvis jeg skal jakte grisen på norskesiden av grensa, så kan jeg ha dobbeltløper?

:?:?:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror det så har du sett for mye film gutten min. :lol:

Grunnen til at Kenneth Aspestrand bruker automathagler (og en pumpehagle) er magasinkapasiteten.

 

Men nå var det ikke skuddtakten jeg tenkte på, heller sikkerheten som ligger i å ha to separate våpen (løp/mekanisme) i samme enhet.

Sjelden begge løp klikker. :wink:

 

Og hvis du lurer, ja jeg har opplevd forkiling med både pumpe og automat...

Og DET er noe som kan koste dyrt når 150 kilo gris med sylskarpe hoggtenner kommer mot deg med mord i blikket.

 

 

Så forskjellige politi og militærenheter som benytter seg av hagle, er best tjent med en ss med 2 avtrekkere når de går inn i bygninger, og kan møte personer proppfulle av narkotika, adrenalin eller religiøs fanatisme med mord i blikket, på grunn av mindre fare for forkiling? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kompis i Tyskland som jakter mye villsvin på gården sin like utenfor Berlin, og han bruker en BRNO 300 kombi i kal 12-7x57R. I hagleløpet så bruker han enten grove hagl, eller Brennekeslugs.

Jeg haddeselv en BRNO 300 i 12 og 7x57R, og med tanke på villsvinjakt så prøvde jeg den litt med slug.

Den samskjøt en 7mm kule og en slug innen 20cm på 70m.

Prøvde det samme med min HVA drilling også, og den satte to slug og en 7mm innenfor 25cm på 70m.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige er slugs/brenneke kun lov i "en-pipige" våpen ved jakt.- Våre venner her har vel dette fra Svensk våpenliteratur kan jeg tro. Ganske fornuftigt egentlig
Da burde ikke svenske jegere ha lov til å jakte elg med en dobbeltrifle heller. Et regelverk kan vel ikke avgjøre om sammskytingen mellom to løp er god nok eller ikke. Hvis jegeren kan påvise at hagla samler godt nok med begge løp, hva da? Og hvordan er det med riflete løp/choker i Sverige? Regnes det som hagle eller rifle hos SøtaBror?
Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror det så har du sett for mye film gutten min. :lol:

Grunnen til at Kenneth Aspestrand bruker automathagler (og en pumpehagle) er magasinkapasiteten.

 

Men nå var det ikke skuddtakten jeg tenkte på, heller sikkerheten som ligger i å ha to separate våpen (løp/mekanisme) i samme enhet.

Sjelden begge løp klikker. :wink:

 

Og hvis du lurer, ja jeg har opplevd forkiling med både pumpe og automat...

Og DET er noe som kan koste dyrt når 150 kilo gris med sylskarpe hoggtenner kommer mot deg med mord i blikket.

I såfall er det bare toløper med 2 avtrekkere som er brukbart. Denne kjøper jeg ikke. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg ha jaktet farlig vilt (gris), ville jeg valgt en drilling med to rifle løp, og et hagleløp med buckshot (kort hold, hode skudd).

 

Å bruke slug i O/U kan gå det. Må bare kjøpe det som er av slug, for å teste hvilken kombo som går best i hagla de. Når det er gjort, har du sikkert brukt nok penger til å nesten kjøpe deg en enkeltløper med slugløp :D

Link to comment
Share on other sites

De færreste politi eller militær enheter sender 1 mann med pumpehagle inn for å rydde et hus, sånt skjer bare på film.

Og selv en smådesperat narkomann eller terrorist i jallabukser skjønner at han har dårlige odds når han ser inn i en 12 kalibers haglemunning.

 

En slik evne til rasjonell tenking finner du ikke hos skadeskutte villsvin.

 

Hva angår svenskene så har de jo forsøkt å avfolke landsbygdene i mange år, kanskje enkeltløper på villsvinjakt er et tiltak i den kampanjen.. :roll:

 

Og ja, jeg snakker om 2 løp og 2 avtrekkere, selv om jeg foretrekker 3 løp og 2 avtrekkere selv.

Singeltrigger er kjappere, men det finnes de systemene som spenner opp/veksler avtrekker på rekylimpuls fra det første løpet som avfyres.

Hvordan vil en sånn fungere om patronen i det første løpet mot all formodning skulle klikke.....?

 

 

 

Nå kan det jo hende at jeg er totalt på bærtur og de germanske villsvina er farligere enn de skandinaviske, men når du blir vist graven til en uheldig villsvinjeger med fortsatt friske blomsterbuketter på så gjør det inntrykk.

Eller som jaktverten sa, etter at jeg hadde vist meg tilliten verdig og fikk gå ned fra jakttårnet på egenhånd:

"Gå ikke etter påskutt svin i sivet, die macht dich kaputt!"

 

Men så er jeg tilhenger av sikerhetsbelte i bil og motstander av basehopping i Trollveggen også, så... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil en sånn fungere om patronen i det første løpet mot all formodning skulle klikke.....?

 

Jeg har en miroku som har rekylbasert omstiller. Om første løpet klikker kan jeg bytte "manuelt" ved å ta på og av igjen sikringen. (Jeg trenger ikke velge det andre løpet, det holder å ta på og av igjen.) I teorien skal dette kunne gå raskt om man trener på det, men mekanisk omstilling er nok bedre og to avtrekkere best.

 

(Jeg jakter ikke gris p.d.d, og jeg har rifler jeg vil benytte til slikt om det skulle bli aktuelt, så problemstillingen er ikke relevant for meg.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

7 § Enkelpipiga hagelgevär med funktionssätt och laddningskapacitet enligt

5 § i kaliber 12, 16 och 20, laddade med patroner i kaliber 12, 16 eller 20

försedda med en projektil (kula) avsedd för respektive kaliber (exempelvis

s.k. slugpatron) får användas vid jakt efter vildsvin, dovhjort och mufflonfår,

av den som är behörig att använda kulgevär avsedda för patroner i klass 1 vid

jakt.

Enkelpipiga hagelgevär enligt första stycket försedda med räfflad pipa avsedd

för hagelgevär eller räfflad choke avsedd för hagelgevär får även användas

vid jakt enligt första stycket.

 

8 § Vid jakt med hagelgevär får, med det undantag som framgår av 7 §, endast

användas ammunition som är laddad med hagel, vars diameter är 4,0 mm

(US nr 1) eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Nähä du Bobby, inte har det blandats några kort här inte.

Visst vet jag at enpipig hagelbössa också inbefattar halvautomatsikt hagelgevär och hagelgevär av pumprepetertyp. :P

 

Saken er at jeg ikke stoler 105% på hverken pumpe eller automat, jeg ser (den usannsynlige) muligheten at våpenet forkiler seg etter første skudd og da står man i praksis med en enkeltskudds enkeltløper.

Og det som verre er, du har da brent kruttet før "Nasse" kommer for å sette tenna i lysken din...

 

@ Oddvar.

Takk for oppklaring ang. rekylbasert omstiller.

Du slipper ihvertfall å brekke hagla for hver gang da. :)

Man får bare passe på å trene på den teorien.

Link to comment
Share on other sites

du får gå inn på svenske jaktsider nså ser du at slug er kun lovlig i enkeltløpet hagle

Enkeltløper, dobbeltløper, kombi, pumpe, automat, you name it, alt av hagle er lov til villsvin :!:

Men jeg for min del ville ikke gått inn i buskaset etter et skadeskutt villsvin med en enkeltløper.

Altså er både enkeltskudd, pumpehagle og automat helt uaktuellt for min del. :wink:

 

I Tyskland har de skutt villsvin med hagle og blykule siden haglene ble oppfunnet, funker helt greit det.

 

 

Edit:

Hvilken planet er Wolfhunter fra?

Kanskje en tanke om han holdt seg til den planeten inntil han lærer seg regelverket på denne planeten. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Beklager så mye Jeger66.

 

Jeg ante ikke at du og Wolfhunter holdt til i Sverige, der gjelder jo andre regler enn i Norge.

Blant annet er jo kaliber 10 hagle forbudt der, ihvertfall til jakt.

 

Selv bor jeg i Norge, og jakter for det meste her og i Tyskland.

Begge stedene er det altså tillatt med slug i dobbeltløpet hagle på villsvinjakt.

 

Forresten, hvordan vil den svenske logikken spille inn på en kombi?

Den har riktignok bare en haggelpipe, men to løp...

Link to comment
Share on other sites

Wolfhunter er vel fremdeles en erfaren mann på 15 år fra Trysil i Norge, som øser av sin enorme erfaring...

 

Svenskene har egne regler. På en av drevjaktene med hund gikk flere av hundekarene gikk med pumpe eller halvauto med slug, den ene avlivet en gris på få meters hold med dette utstyret, og det gikk da bra det!

 

Jeg har ikke klart å finne ut om det er lov med kombi eller drilling på villsvinjakt. Jeg fikk klar beskjed på en jakttur i Sverige at slikt er ikke lov der, mens på en annen tur sa de at det var lov. Og, jeg har sett reportasjer i Svenske jaktblader om drilling på villsvinjakt så gudene vet.

Link to comment
Share on other sites

de regla jeg har skrevet her er fra sverige. glemte å skrive det så nå har jeg rettet opp innlegget mitt :wink:

 

Stykkjunkeren@

 

trenger ikke å beklage deg. jeg har en del skyld i dette selv da jeg ikke sa at regla jeg ramse opp var ifra sverige.

 

så det er jeg som skal beklage meg her...

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Sorry OT, men dette er jammen kammeret i eit nøtteskal. Dette er kammeret slik som vil liker det :mrgreen:

 

Ein so lanbg diskusjoin for å svare på eit sopass enkelt spørsmål. Og jammen fekk vi ikkje ei utgreiing om kva som funka mest på narkomane og, på kjøpet.

 

Dette er ikkje meint som kritikk eller latterliggjering av nokon, eg håpar tvert i mot andre enn meg ser den sjarmerande humoren oppi dette :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke klart å finne ut om det er lov med kombi eller drilling på villsvinjakt. Jeg fikk klar beskjed på en jakttur i Sverige at slikt er ikke lov der, mens på en annen tur sa de at det var lov. Og, jeg har sett reportasjer i Svenske jaktblader om drilling på villsvinjakt så gudene vet.

Det er ikke tillatt med slug i haglepipene på drilling/kombi på denne formen for jakt, men det er da ikke noe forbud mot bruk av riflepipa i slike våpen, så sant kaliberet tilfredsstiller kravene til "Klass 1". Enkeltpipig = ei pipe (ikke fredspipe 8) )

Denne info'n fikk jeg en gang jeg var hundefører for Sveaskog på en jakt der borte, og "informatøren" var jaktansvarlig i konsernet. Vedkommende var tidligere rektor ved ÖsterMalma, så jeg vil anta at han hadde kunnskapen i orden. Samme info fikk jeg senere fra jaktansvarlig på Holmen Skog.

Link to comment
Share on other sites

[Hørte snakk om en danske som gikk på ettrsøk etter skadde villsvin med en Mauser Kar/98 med påmontert Maglite og bajonett. :wink:

 

 

Akkurat den ideen med bajonett under ettersøk på farlige dyr har jeg tenkt litt på også. Et slags gevær/bjønnspyd kombi. Har faktisk tenkt litt på å få montert bajonettfeste i enden av magasinrøret på min Marlin 1895, og få smidd om ringen på en gammel svenskemauserbajonett jeg har liggende. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 2 months later...
Hørte snakk om en danske som gikk på ettrsøk etter skadde villsvin med en Mauser Kar/98 med påmontert Maglite og bajonett

Jeg var tilstede under etter ettersøk i Texas, etter et påskutt, rapportert godt truffet villsvin. To mann og en hund (en støver/vorsteh-lignende blandingsaffære) gikk etter. En med pil og bue, den andre med ei heftig lykt og et sleggeskaft (og en Glock i beltet :roll: ).

På spørsmål om det ikke var farlig fikk jeg til svar at:"They are quite easy to sidestep". De kom tilbake med svinet etter en times tid, den hadde dødd av det opprinnelige skuddet (ei pil) men gikk ikke an å finne uten hund inni Mesquite-krattet, veide "150 pounds".

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dokumenter at du lovlig kan slå eller stikke ihjel fellefanget villt, link til lov, forskrift eller rundskriv holder:-)

 

Tja?

§ 35.Avliving av fanget vilt

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...