Jump to content

Max Manus-statuen og våpenhåndtering/posering


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg så et bilde av den nye statuen av Max Manus, der det vises ganske tydelig at den godeste Max er avbildet med Sten'en i hendene og pekefingeren inni avtrekkerbøylen. Siden Max tross alt deltok i Vinterkrigen og i tillegg fikk opplæring som sabotør i England, har jeg mer enn bare litt problemer med å tro at han behandlet en Sten på den måten som man får inntrykk av fra statuen. Min uærbødige teori er at vel nok kan Per Ung være en dyktig skulptør, men ikke pokker om fyren kan noe om våpenhåndtering!

 

Forøvrig er jeg enig med Kjakan: Det er Pelle-gruppa som burde hatt en statue på Aker Brygge, ikke Max. Max fortjener absolutt en statue, men det blir feil å sette den akkurat der hvor Ragnar Sollie og gutta hans gjorde jobben. Hva er gæli med å sette Max' statue på Akershus, for eksempel? Ved Hjemmefrontmuseet?

Link to comment
Share on other sites

har jeg mer enn bare litt problemer med å tro at han behandlet en Sten på den måten som man får inntrykk av fra statuen.
I filmen lekte han jo, og kastet en ladd pistol i været. Opp og ned, til den gikk av å skjøt ham selv i benet. Ikke vet jeg hva som stemmer med faktiske hendelser, men han fremstilles ikke akkurat som en passende instruktør på et sikkerhetskurs. Uansett så tror jeg ikke folk får dagen sin ødelagt, når de går forbi, og ser en statue med fingeren i avtrekkerbøylen.
Link to comment
Share on other sites

Bilde 4 viser vel at skultøren kanskje ikke har dette med våpenhåndtering helt i fingerspissene :wink:

 

Ellers er jeg også enig med Kjakan og Sako.

Men nå er det vel slik at statuen er tiltenkt å være ekstra pynt i ett ellers fint område, slik at man har noe å hvile øynene på mens man tyller nedpå pils til 85kr. Er vel morsomt da, at det er nettopp Max Manus.. du vet.. han fra filmen, som rota med hun derre Agnes Kittelsen.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Husker Tyttebærbråten (Sverre Ellingsen) snakket om Sønsteby som hadde en Walther man kunne avsikkre ved å gjøre avtrekk.

Sønsteby puttet den med fult magasin og patron i kammeret i munnen og trakk av, gang på gang. Dette gledet ham visst meget.

Husker Ellingsen sa: "Jeg sa at dette er jo helt trygt, men alikevel fullstendig idiotisk... Men Kjakan gliste og lo".

 

Mener dette var på "Rapport fra Nr24" TV-serien NRK laget til et eller annet jubileum. (Venter på denne i posten nu fra CDon, skal bli stas å se igjen!).

 

 

Dette vitner vel heller ikke om veldig bra våpenhåndtering, men dette var vel neppe hovedfokus når de alikevel levde på "lånt tid".

Link to comment
Share on other sites

var dem så nöye på dette for 70 år siden?

Nei De var ikke så nøye på det. Det var "skyt først og spør etterpå" som gjaldt. Samme holdning rådet i forsvaret helt til etter murens fall.

 

Det var vel under konflikten i Irak at man ble så opptatt av avtrekkerfingeren. Patruljering i et hav av sivillister krevde en litt annen attitude. Å holde fingeren av avtrekker "myker" opp litt, samtidig som hele enheten har ett standarisert grep som signaliserer kontroll og disiplin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk; At hvis disse gutta hadde vært som flere av dagens paragrafryttere og superfornuftige våpenhåndteringseksperter, så hadde de vært så opptatt av å følge til en hver tid gjeldene regler og nye forskrifter, at de hadde gjort som resten av befolkningen: Fulgt ordrene fra Tysk-kontrollerte myndigheter. Det ville jo vært synd, for i så fall hadde vi ikke hatt noen egene helter å hylle. Rart egentlig, at de som i historiens ettertid ofte blir helter, er de som gir mest blaffen i myndighetenes kontrollkåthet, og heller gjør det de føler er riktig for dem selv.

Link to comment
Share on other sites

Husker Tyttebærbråten (Sverre Ellingsen) snakket om Sønsteby som hadde en Walther man kunne avsikkre ved å gjøre avtrekk.

Sønsteby puttet den med fullt magasin og patron i kammeret i munnen og trakk av, gang på gang. Dette gledet ham visst meget.

 

Men.... men.... hvis våpenet ble avsikret ved avtrekk og han trakk av. burde ikke han ha fått et hull i hodet da?

Link to comment
Share on other sites

32-40 har nok helt rett, de av oss som har tilbrakt noe tid på en skytebane med enkelte gamle Linge-karer og andre veteraner fra den tiden vet at de hadde helt andre tanker rundt dette en det vi som lever i "sikkerhetssamfunnet" har. Har selv opplevd at det blir skutt på en skive 10m unna meg når jeg er fremme for å lappe, under mottoet "jeg skyter jo ikke der du står, vi gjør alltid sånn..".I tillegg vil et kjapt (30 sek.) søk på nettet resultere i flere bilder av både Max Manus, Gregers Gram (henholdsvis i forsetet foran Kronprins Olav og i en sofa) og andre, med fingrene godt inne i bøylen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk; At hvis disse gutta hadde vært som flere av dagens paragrafryttere og superfornuftige våpenhåndteringseksperter, så hadde de vært så opptatt av å følge til en hver tid gjeldene regler og nye forskrifter, at de hadde gjort som resten av befolkningen: Fulgt ordrene fra Tysk-kontrollerte myndigheter.

 

Mener du for alvor at våpendisiplin fører til forræderi? :roll:

Hvis innlegget ditt skal bli typisk for debatten i denne tråden, tror jeg at jeg gir f... i hele greia og trekker meg ut her og nå. God helg, og god kjekling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så et bilde av den nye statuen av Max Manus, der det vises ganske tydelig at den godeste Max er avbildet med Sten'en i hendene og pekefingeren inni avtrekkerbøylen. Siden Max tross alt deltok i Vinterkrigen og i tillegg fikk opplæring som sabotør i England, har jeg mer enn bare litt problemer med å tro at han behandlet en Sten på den måten som man får inntrykk av fra statuen. Min uærbødige teori er at vel nok kan Per Ung være en dyktig skulptør, men ikke pokker om fyren kan noe om våpenhåndtering!

 

 

Hva er det du vil med et slikt innlegg? Er du fornærmet på Manus' vegne over at han blir fremstillt med fingeren i avtrekkerbøylen? Somnevnt i tråden ser dette ut til å være vanlig for Manus.

 

Max_Manus_er_livvak_117880a.jpg

 

Uansett anser jeg dette for "agurktråd" ala den som omhandlet fordømmelse av avatarer med våpen som pekte i farlig retning.(Pekte på leseren!)

Link to comment
Share on other sites

Mener du for alvor at våpendisiplin fører til forræderi?

Selvfølgelig ikke Sako. Mener du at alle nordmen som ikke deltok aktivt i motstandskampen, er landsforædere? Les hva jeg skriver! Jeg mener ikke at sikker håndtering av våpen ikke er viktig. Men det at statuen har fingeren i bøylen, syntes jeg er mindre skremmende enn det faktum, at noen faktisk henger seg opp i det. God helg :)
Link to comment
Share on other sites

At kunstneren tar seg enkelte friheter, med pekefingerplassering, får være så sin sak :sarcasm:

Men jeg er enig med de som hevder at statuen skulle vert plasert på et sted som har historisk relevans.

Som nevnt hadde fex. Akershus festning eller vært et bra sted.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Dette med plassering skjønner jeg ikke helt. Var ikke dette en felles aksjon med mål på begge sider av bukta på en gang? At man velger å hedre Manus på et sted som a) er mye besøkt og som b) har en kobling til en aksjon han var med på er vel bare passende?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en del av dere begynner og bli temmlig paranoid.

 

Vis jeg tolker det sako 30-06 sier, så tror han at denne statuen vil føre til at følgende(pgr max manus sin pekefinger plassering) :

Antall vådeskudd innenfor skytesporten vil automatisk gå opp.

Folk vil tro at max manus var våpen gæren(feiltolket begrepp).

Alle skyttere vil gå med pekefingeren på avtrekkeren.

 

Seriøst har du så lite og irritere deg over?

Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig.

Går du rundt og fin skjemmer envær norsk skulpktur(hvor skytevåpen er innblandet) for og se om sikkerhetsreglene blir brutt?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkerfingerens plassering opptar meg ikke like mye som plasseringen av selve statuen.

 

Historisk ville det være omtrent like relevant å satt opp statuen av Max oppe ved Jørstadbrua i Snåsa eller på Vemork, begge er jo velkjente sabotasjemål utført av motstandsbevegelsen... :roll:

Like logisk kan man si at det hadde vært om man flyttet Tordenskjold og Ibsen ned på Aker brygge, så får de også litt bedre utsikt og mer oppmerksomhet.

 

At kommunismen som ideologi har spilt seg grundig falitt og vel er moden for den politiske skraphaugen er greit nok, men derfra til å fortsatt tie ihjel den innsatsen tilhengere av nevnte ideologi gjorde for fedrelandet er det et drøyt stykke i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Mener du for alvor at våpendisiplin fører til forræderi? :roll:

Hvis innlegget ditt skal bli typisk for debatten i denne tråden, tror jeg at jeg gir f... i hele greia og trekker meg ut her og nå. God helg, og god kjekling.

 

Noe av det mest hårsåre jeg har sett på leeenge :lol:

Link to comment
Share on other sites

At kommunismen som ideologi har spilt seg grundig falitt og vel er moden for den politiske skraphaugen er greit nok, men derfra til å fortsatt tie ihjel den innsatsen tilhengere av nevnte ideologi gjorde for fedrelandet er det et drøyt stykke i mine øyne.

 

Du mener vel hva tilhengerene av nevnte ideologi gjorde for Moskva, og etterhvert, som leiesoldater for eksilregjeringen ?? Med oppstart etter den tyske innmarsjen i Sovjet, sommeren 1941.

 

At kommunistene da hadde restene av en sabotasjeorganisasjon (Wollweber) på plass i landet fra før krigen (1937), kan jo få en til å begynne å lure på hvordan sabotørene var tiltenkt brukt, utover de medlemmer av Wollweber som utførte sabotasjeaksjoner bak finske linjer, for Sovjet under vinterkrigen.

Link to comment
Share on other sites

Faren min fylte 16 år da freden kom. Han bodde i Tåsenområdet, og opplevde det meste på nært hold av det som foregikk under krigen i Oslo.

Han fortalte blant mye annet at han og en guttegjeng fikk raska til seg en noen Walthere med ammunisjon, samt 2 Schmeissere ved Ullevål stadion da 'germanera' ga seg. Det var mye fest å ståhei. Og mye skyting i nabolaget rundt stadion, uten at noen brød seg nevneverdig :lol:

Men utover sommern 45, fant de ut at de skulle levere de inn, og det ble gjort på Møllergata 19, og fikk skryt for å være slike 'kjekke gutter' :lol:

Forøvrig skaffet han seg sitt første kjøretøy den våren. En 'wehrmacht' Zundapp 350 til hele kr 200,- og da fikk han med en tysk flygerdress på kjøpet :lol: Ville tider...sikkerheten sto nok ikke i høysetet..

Link to comment
Share on other sites

At kommunismen som ideologi har spilt seg grundig falitt og vel er moden for den politiske skraphaugen er greit nok, men derfra til å fortsatt tie ihjel den innsatsen tilhengere av nevnte ideologi gjorde for fedrelandet er det et drøyt stykke i mine øyne.

 

Du mener vel hva tilhengerene av nevnte ideologi gjorde for Moskva, og etterhvert, som leiesoldater for eksilregjeringen ?? Med oppstart etter den tyske innmarsjen i Sovjet, sommeren 1941.

 

At kommunistene da hadde restene av en sabotasjeorganisasjon (Wollweber) på plass i landet fra før krigen (1937), kan jo få en til å begynne å lure på hvordan sabotørene var tiltenkt brukt, utover de medlemmer av Wollweber som utførte sabotasjeaksjoner bak finske linjer, for Sovjet under vinterkrigen.

 

Joda, du har fullstendig rett.

 

I og med Ribbentrop-Molotov pakten var kommunistene skammelig passive frem til tyskerne vendte seg mot Sovjet.

Siden du nevner Wollweber organisasjonen så regner jeg med at du har satt deg inn i hva den syslet med i hovedsak.

Uansett hvordan man snur og vender på det så ga de tyskerne en seriøs hodepine og MilOrg en hjelpende hånd.

Kjøpt og betalt, helt klart, og med helt feil ideologi, men uansett gjorde de en innsats landet hadde nytte av.

 

Og det var som sagt ikke Max Manus som laget krøll for den tyske krigsinnsats på Aker Mekaniske.

Link to comment
Share on other sites

I og med Ribbentrop-Molotov pakten var kommunistene skammelig passive frem til tyskerne vendte seg mot Sovjet.

Var de skammelig passive? Du mener kansje da var akkurat like passive som Norge var fram til ut i april 1940? Dessuten forholdt vel "nordmenn flest" seg generelt ganske passive under hele krigen. (mener å ha lest at det var flere NS medlemmer en det var medlemmer av hjemmefronten under krigen, kansje noe å tenke på?)

 

Siden du nevner Wollweber organisasjonen så regner jeg med at du har satt deg inn i hva den syslet med i hovedsak.

Uansett hvordan man snur og vender på det så ga de tyskerne en seriøs hodepine og MilOrg en hjelpende hånd.

Kjøpt og betalt, helt klart, og med helt feil ideologi, men uansett gjorde de en innsats landet hadde nytte av.

Selvfølgelig var det feil ideologi, det ble bestemt her i landet i 1945. Akkurat som det blandt annet ble bestemt at "vi var en av de allierte". Vent litt, var vi egentlig en av de allierte? Om jeg ikke husker feil fikk vi ikke noe krigsbytte i -45 nettopp pga at vi ikke hadde vært en av de allierte. (og den av de allierte som sannsynligvis ofret mest for å styrte nazismen hadde jo feil ideologi, vanskelig sak dette).

 

Huff dette ble OT.

Om Max Manus har fingern på avtrekkern er vel et resultat av hvordan tidene var dengangen. Max Manus var en av de som huskes som helter etter krigen, og det er vel fortjent for han. Desverre er det mange andre helter som er skjøvet vekk i historiens glemsel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
Finger i avtrekksbøylen eller ikke, sten gun var jo kjent for og gå av i tide og utide! For noe dritt! Tenk og bli sent i krig med noe slik!

 

Jeg tror ikke du vet hva du snakker om ? ;)

 

Modifisering av Stens ble gjort i 1944 da ladehendlen ble lengre og gikk inn i ramma for låsing.

De før dette hadde ingen sikring i røret.

 

1 modeller av MP 38 / MP 40 var også uten sikring. På MP 38 ble det forsøkt ei lærstropp på ladehendlen. Etter dette ble de modifisert til Mp38U/40 med låsing i rammen med bolt i fremre stilling.

 

Ellers var Sten Gun ett ypperlig våpen du kunne ligge lavt med i skauen kontra MP 38/40 med langt magasin under. Sten Gun med mags på siden.

 

På kort hold var Sten en god sliter og arbeidshest under krigen.

Link to comment
Share on other sites

"ganske tydelig at den godeste Max er avbildet med Sten'en i hendene og pekefingeren inni avtrekkerbøylen"

 

Det er jo ikke rart at vi skyttere/jegere/våpeninteresserte blir "gått i sømmene" - når det reageres som ovenfornevnt - på noen historiebilder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en del av dere begynner og bli temmlig paranoid.

 

Vis jeg tolker det sako 30-06 sier, så tror han at denne statuen vil føre til at følgende(pgr max manus sin pekefinger plassering) :

Antall vådeskudd innenfor skytesporten vil automatisk gå opp.

Folk vil tro at max manus var våpen gæren(feiltolket begrepp).

Alle skyttere vil gå med pekefingeren på avtrekkeren.

 

Seriøst har du så lite og irritere deg over?

Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig.

Går du rundt og fin skjemmer envær norsk skulpktur(hvor skytevåpen er innblandet) for og se om sikkerhetsreglene blir brutt?

 

kjempesvar!! kanskje statuen er laget fra et bilde fra krigens dager, har jeg vært med i motstandsbevegelsen har jeg ikke turt å tatt fingern av avtrekkern!!! denne tråden blir rett og slett for dum.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...