Jump to content

Ikke mega bukk, men mega overaskelse


terracan

Recommended Posts

Fredag rusla en liten ti-tagger forbi posten min. Måneskinn og mye snø. Så avgjørelsen var tatt før jeg satte meg, Smell på.

 

Bukken stoppa på 60 meter etter litt grynting. Sikta på bogbladet og bukken hoppa rett opp før den rusa 30 meter inn i noen busker etter smellen. Supert tenkte jeg, traff der jeg skulle.

Men den var ikke helt klar for å legge seg, selv om den halta godt da den sprang litt. Siden det var på natt så sendt jeg avgårde ei kule til for å ikke måtte lete i alle busker før jeg fant den. Datt med det samme da.

 

Avgårde barst det ned for å slakte. Hummøret var det ikke noe å si på, men da "frakken" var av kom svetteperlene i panna.

Lader Lapua Mega 200 grain i .30-06.

 

Kula hadde truffet beinet og knust hele foten. Men den hadde ikke gått gjennom og videre inn i maskineriet. Hadde den gjort det, hadde hjetet vært blåst i filler.

"Har jeg satt kula feil vei", tenkte jeg?

Kan virkelig en tynn hjortefot stoppe den kula. Alt av bein var knust, men ikke en splint hadde rørt sidebein eller kjøttet.

 

Har skutt tre dyr til med samme medisin i helga med god virkning.

 

Får ikke helt tanken ut av hodet, hva skjedde?

Link to comment
Share on other sites

Hadde et lignende tilfelle på elgjaktlaget i fjor der ei ku ble skutt med 180 grains Lapua Mega. Kula traff bogbladet og gikk fullstendig i filler uten å trenge inn i vitale organer.

 

Er ikke Mega-kulene pålitelige, eller er dette og trådstarters tilfeller enestående?

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti to tilfeller av det samme, den ene med Sako hammerhead, og den andre med Oryx. begge i kaliber .30. Felles for dem begge er treff i den store knoken i bogen. beinet fullstendig smadret, og kulene nesten så store som 5 kroner, og lå mellom bogen og ribbeina på inngangssiden. Begge dyra var elgkuer på vel 200 kilo. Tror nok det kan skje de fleste kuler som ikke har delevegg eller lignende som begrenser ekspansjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett nesten det samme på 150 kg elgku med Nosler partition 180 gr i 30-06. Noen fragmenter av bein eller kule hadde heldighvis skadd ene lungen såpass at den la seg etter rundt 600 m.

Men ingen større deler av kulen hadde penetrert inn i brysthulen, det vi fant lå i bogen.

Link to comment
Share on other sites

Det har nok ingenting med tidspunkt i kulebanen å gjøre, det er nok mer et spørsmål om 30 kaliber egentlig duger til elgjakt.

Vi har jo tidligere hatt en debatt om andre kalibre som skal være for dårlig, og her ser vi jo klart at selv med gode kuler så duger ikke 30 kaliber til elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Det har nok ingenting med tidspunkt i kulebanen å gjøre, det er nok mer et spørsmål om 30 kaliber egentlig duger til elgjakt.

Vi har jo tidligere hatt en debatt om andre kalibre som skal være for dårlig, og her ser vi jo klart at selv med gode kuler så duger ikke 30 kaliber til elgjakt.

 

Om .30 kaliber er nok til elgjakt kan sikkert diskuteres men om du leser første innlegg i tråden så vil du se at det dreier seg om en hjortebukk med 10 takker.

Da blir jeg faktisk litt betenkt.......!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har brukt 12gr Mega 3006 i flere år nå og skutt både elg og hjort med meget bra resultat. Mye av det som beskrives her kan vel være tilfeldigheter tror jeg. Jeg har og skutt villsvin med samme kule, og den regnes for og være rimlig hard skutt. Men, de gikk rett i bakken de og. Så jeg ser ingen grunn til og skifte til noget annet. :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Graahund.

Bare i denne korte tråden kommer det lignende erfaringer både med Partition, Oryx, Super Hammerhead og Mega.

Jeg traff en hjort på 100 kg + i bogkula med 200 grs Swift A-Frame avfyrt med 300 wby mag. Kula smadret bogkula, gikk igjennom og delte bogkula på motsatt side før den stanset. Det er den eneste gangen jeg har funnet igjen denne kula i et påskutt dyr med det kaliberet. A-Frame er vel kjent for å ekspandere kontrollert til å bli perfekt sopp nesten alltid. Men denne kula lignet mer på utseendet på en Oryx etter normalt bogtreff - en flat kladd. Påkjenningen har altså vært temmelig heftig, men A-Frame leverte. Bukken gikk rett ned - lysbrytereffekt - selv om den var veldig stresset i skuddøyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt så mange dyr, men har enda til gode å finne igjenn en kule. Alle kulene har gått rett igjennom dyret. Har brukt Nosler og swift a-frame i 30.06. Men som sagt har jeg akkurat bikket et 2 sifret antall hjort og ikke skutt noen på lenger enn 100m. 2 av hjortene har vært bukker over 85kg og kula hadde knust begge bogbladene å gått rett igjennom.

Link to comment
Share on other sites

De fleste på jaktlaget jeg er med på bruker .30-06 og Lapua Mega. Og jeg har sett flere tilfeller der kula bare akkurat har gjort jobben. Bl.a. elgku som fikk rent sideskudd i hjertet, og kula ble funnet igjen i maskinrommet. Den hadde ikke vært borti annet enn ett ribbein. En kalv fikk skutt av ryggraden, og kula gikk fullstendig i filler. Ikke noe hull ut der heller. Begge tilfellene var med 200grs kule.

 

Ser ut som den stort sett fungerer bra, men med ett og annet havari.

Link to comment
Share on other sites

Per-S har eit poeng. Jaktlaget vårt fekk ei ku og ein okse på jakta som vart avslutta i helga. Begge vart skotne med 30-06 og 11,7 gram Woodleigh Weldcore (180 grains heimeladd mynta på 300 magnum, og litt hardare enn vanleg kal 30 ammo).

 

Elgane datt etter om lag 50 meter gange. Eit skot på kvar, midt i bogen og gjennom hjerte/ lunger. Ingen skotreaksjon i det heile. Overarmsbeinet var skote av på kua, og hadde treft bogbladet på oksen. Begge kulene hadde perfekt sopp og tung restvekt, og stod mot skinnet på utgangssida.

 

Oksen vart skoten med eit fint lag nysnø på bakken. Den snudde seg, stod litt i ro, og byrja trava for så å stoppa og bli bortevfor skyttaren. Då me følgde spora, var det ikkje hår/blod på skotplassen. Ei stund trudde me det hadde vore kvist i vegen, sjølv om skyttaren meinte bestemt han hadde reint skotfelt over hogstflata. Etter 50 meters sporing fann me ein liten bloddråpe i eit klauvavtrykk. Eg budde meg på eit lengre ettersøk, men då eg lyfta blikket låg oksen stein daud ti meter framom oss.

 

Poenget er ikkje at 30-06 og liknande ikkje drep. Men eg tykkjer ikkje det er kjekt når store elgar blir skotne på og ikkje reagerer eller blør i det heile. Sjølv med perfekte treff.

 

Det er etter mitt syn to vegar å gå. Anten god kule i ekstremfaret a la 270wsm/7mm /300 magnum, slik at sårkanalen blir maksimal. Eller tyngre kuler som til dømes Woodleigh , og gjerne god fart. I praksis 10,4 gram i 6,5 mm, og 220 om ein nyttar 30-06. Det gildaste er nok grove kaliber som 9,3- .340wdb eller 375 H&H og liknande. Slik at ein får kula gjennom elgen og i det minste kan sjå blod i faret.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg kan huske så har jeg lest i andre tråder at flere finner igjen kuler fra .375H&H og andre magnum kaliber i dyr helt ned til rådyr størrelse og da vil jeg si at det virkelig er bekymringverdig. Kan nok oppsumere med at alle kaliber og alle kuler kan havarere.

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel ved sakens kjerne, det finnes gode kuler og dårlige kuler for alle kalibre. Dersom hastigheten er tilpasset kulekonstruksjonen går det som oftest bra. Men jakter vi lenge nok vil vi før eller siden oppleve rare skudd, og kuler som svikter.

For å unngå slikt bør en bruke gode kuler, selv om de koster en del, så er det verre å miste et dyr på grunn av dårlige kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mindre kjøttødeleggelse som regel om du legger trådkorset rett bak bogen.

 

100 prosent sikker blir man aldrig derfor skyter jeg alltid ett skudd nr to (eller tre) om viltet står på beina. Uansett kule.

 

Helt enig! Selv om jeg bare har skutt to storvilt selv, og var førstegangsjeger i høst følger jeg samme policy!

Link to comment
Share on other sites

Også større sjangse for at dyret går lengre etter skuddet, det er ikke optimalt at dyret går noen hundre meter etter skuddet dersom man jakter på kvelden og ettersøket ikke kan komme igang før neste formiddag.

Da kan man snakke om store kjøttødleggelser da.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke skutt hjort selv da jeg primært jakter elg, men flere bekjente som skyter MYE hjort hvert år påstår at en "dårligere" kule ofte er å foretrekke på hjorten da den er ganske hardskutt og ettersøk er enda mindre ønskelig nattestid enn ellers. De bruker stort sett A-frame til elgen og gjerne accubond eller lignende til hjort da fluktstrekningen fra skuddstedet til fallet etter deres erfaring er brøkregning.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke skutt hjort selv da jeg primært jakter elg, men flere bekjente som skyter MYE hjort hvert år påstår at en "dårligere" kule ofte er å foretrekke på hjorten da den er ganske hardskutt og ettersøk er enda mindre ønskelig nattestid enn ellers. De bruker stort sett A-frame til elgen og gjerne accubond eller lignende til hjort da fluktstrekningen fra skuddstedet til fallet etter deres erfaring er brøkregning.

 

 

Eh, kan du sette oss uinnvidde inn i den brøkregninga? Kva er teljar og kva er nemnar? Viss du har ein formel der eg på forhånd kan regne ut fluktstrekninga FØR eg pressar inn avtrekkaren, basert på treffpunkt, kulevekt og kaliber, så vil eg svært gjerne pugge den...

Link to comment
Share on other sites

Jaha, vi skal være vanskelige nå? Det jeg mente var at: Fluktstrekningen etter deres erfaring er GANSKE MYE KORTERE (uten å ha presise tall) med kuler som står i skinnet på motsatt side av innslaget dog med kanskje litt lav restvekt kontra kuler som gir gjennomskyting. Dette pga at kuler om gir gjennomskyting tar med seg energien videre og ikke overfører all energien til dyret. Comprende?

 

OG... Dette er synsing fra tredjepart uten rot i laboratorie-eksperimenter og lange utdannelser i fysikk eller matematikk :)

Link to comment
Share on other sites

Det å ta med seg energien videre, kontra overføre all energi til dyret er nok en nokså gammel vilfarelse.

Energien er ingen god målestokk på effekt av kuler i vilt. Det som er viktig er at kulen lager en sårkanal som er stor. Kulevekt og ekspansjon er de viktigste parametrene for det.

Jeg mener bestemt at kulen skal gå gjennom dyret, det er fra utgangshullet dyret blør, og et blodspor er mye lettere å følge enn bare klovspor, spesielt dersom det er flere dyr i følge.

Link to comment
Share on other sites

Eg veit om to tilfeller av det som trådstartar beskriver frå eige jaktlag. Den eine ein beinhynnel (spissbukk) med treff midt i bogen, beinet knust men kula gjekk ikkje inn i maskinrommet. Langt og krevjande ettersøk som enda godt (etter eit Texas heart shot...). Den andre var ein vaksen bukk på 155 kg. Treff midt i bogen på 30 m hold, kun ein liten flik av mantelen gjekk gjennom og tok bakspissen på eine lunga. Lukkeleg utfall etter eit ikkje altfor langt ettersøk.

Begge desse tilfella var med "gode" gamle Norma Elite...

 

I løpet av ein haust vert det skote titusenvis av skot mot hjortevilt i Noreg, av ulike fabrikat og konstruksjon. Av og til vert ein offer for ein faktor som ein kanskje ikkje har kontroll over eller kan forutsjå. I tillegg skyt vi på dyr, som alle er ulike individer. Poenget mitt er at 100 % sikker vert ein aldri. Vi må berre prøve å redusere faren for at uønska ting skal inntreffe so godt vi kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at av to kuler med samme kulevekt og hastighet der den ene gir gjennomskyting og den andre stopper i dyret vil kula som stopper i dyret gi størst sjokkvirkning og sannsynligvis størst sårkanal. At mange foretrekker gjennomskyting med tanke på sporing/evt ettersøk er noe helt annet i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Hva er sjokkvirkning? Dyret dør av en mekanisk skade og ikke av sjokk.

Sjokkeffekt kan man vel kalle det når man blåser en kråke til kingdom come med en v-max.

Da er det ikke alltid så viktig med en kjempe bra treff da det hydrostatiske sjokket river fugelen i fille biter.

Tviler på om man kan sammenligne den effekten med en ordinær jaktkule som ikke går igjennom.

Jeg er enig med per-s at det er enklere med ettersøk på dyr som er igjennom skutt en dyr med bare ett hull i.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg også bak de som mener gjennomskyting er best. Jeg tilstreber å få gjennomskyting hver gang på jakt, og bruker dertil egnede kalibre og kuler. Man vet aldri hva som kan skje på jakt, og da vil jeg redusere marginene som kan gi skadeskyting og ettersøk mest mulig med de faktorer jeg kan kontrollere. En kule som ikke går gjennom viltet er etter min mening marginal(se bort fra småvilt og varmint-effekt) siden utblødningen da er mindre og gjør et ettersøk vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan godt hende jeg tar feil. Men jeg vil tro det jeg kaller sjokk-virkning har en viss effekt likevel. Hvorfor skulle ellers et rådyr klappe sammen momentant etter et hagleskudd? Selvfølgelig må den mekaniske skaden være stor nok men jeg tror at reaksjonen i den tiden fra skuddet faller til dyret dør kan endre seg ved større dask. Men nok om det. Nå er jeg et stykke OT og har ikke vitenskapelig belegg for mine meninger.

Link to comment
Share on other sites

Så egentlig er det slik at dere som mener at ei kule som stopper i dyret har levert all energi i dyret. Men hva med en lik kule som jager i gjennom dyret? Har den levert mindre energi siden den klarer og gå igjennom dyret? Dette blir omtrent som hva som kom først av høna eller egget:) For min del skal skuddet igjennom for og drenere dyret for blod, og samtidig gi meg eller en eventuell sporhund noe og spore på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at for fleste som har jaktet en stund kommer en opp i ubehagelige episoder, enten det gjelder prestasjonen på de kulene er bruker eller skudd en har avfyrt. I det store å heile gjelder det i best mulig grad å ha marginene på sin side. Uansett hvilken kule en bruker kan den svikte, Imidlertid er jeg enig med de som sverger til 2 skudd, dersom det er mulig.

Når en kule treffer store bein og "knuser heile foten", men ikke går gjennom bogen. Vil jeg si at kula ikke holder godt nok sammen eller har nok restvekt til å gå gjennom. Dette har jeg sett flere eksempler på, spesielt på voksne bukker som kan være grove i knoklene. Når det gjelder 200 grain Lapua Mega i 3006 så forundrer det meg litte gran. Den lave farten og tyngden på kula skulle tilsi gjennomskudd, selv på 60 meter. Her må det være en feil på kula rett og slett. Jeg bruker selv 3006 og 180 gr Oryx på hjort og har aldri hatt slike uhell, selv om jeg leser om andre som har hatt det. For de som foretrekker å skyte i bogen bør en også satse på kuler som Swift, Sierra TB, Barnes TSX, eller Rhino selv på hjorten. Når det gjelder Rhino er denne forholdsvis hard så vær oppmerksom på maks skyteavstand.

Link to comment
Share on other sites

At det forekommer feil på kuler er det ingen tvil om. Jeg opplevde en gang at en 165gr. A-frame i 30-06 gikk fullstendig i fille bitter i bogen på en liten hjorte kolle. Den datt som en sekk men var veldig kjapt på beina igjen.

Kula traff midt i "overarms beinet" og stoppet der. Fant bare en mengde med bly og kobberfragmenter i bogen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...