Jump to content

Merkel-tråden


bjoernstad

Recommended Posts

Nå er det både blaser, sauer, tikka og sako tråder, og det har lenge irritert meg litt at merkel riflen ikke er så anerkjent som disse store europeiske våpenmerkene.

Jeg var ute etter et systemvåpen, og fant fort ut at sauer, blaser, mauser og S&L var de mest kjente og beste systemvåpnene. Dette var før jeg kom over systemrifla MERKEL KR1, som jeg syns hadde svært gode løsninger og virket god på mange måter. Det endte opp med å kjøpe den, og jeg fikk lyst til å lage en egen merkel tråd, der lykkelige merkel-eiere kan dele litt av hvert ; )

 

Min merkel er en standard i kaliber 6,5 x 55, og jeg er ute etter 8 x 57 pipe til elgjakt, hentet den i posten i dag, og det ser ikke ille ut : )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enig. Det bør også være en Merkeltråd! :) Har ikke Merkel selv, men drømmer om det. Jeg er nok mer "merkelhaglemann", og disse klassikerne bør også få lov til å være med! :wink:

 

En vakker dag skal jeg ha meg en klassisk Merkel o/u i kal 16 eller 20, men nå har jeg kjøpt meg hund, så det får vente en stund til!

Link to comment
Share on other sites

merkel er jo først og fremst kjent pga sine drillinger, dobbeltrifler og hagler, men de kan jaggu lage smekre og fine rifler! Min merkel kr 1 er kort og svært hendig, i tillegg så er magsasinløsningen og ladegrepet "bedre" enn på blaser r93 etter min mening. Ellers er KR1 rifla svært lik blaser på alle måter, bortsett fra rett-trekkeren og magasinløsningen som er omtrent som på R8.

Jeg gleder meg til å skyte med den! bilder kommer senere en gang ; )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I juletåka har jeg av en eller annen grunn endt opp med å handle en Merkel KR1 Jagd :shock:

 

Tittet egentlig bare på den for gøy, og til en veil. pris på snaut 50.000 var den egentlig litt utenfor min rekkevidde, men jeg fikk en pris jeg egentlig ikke kunne si nei til :lol:

 

Børsa det dreier seg om er en Merkel KR 1 Jagd LINKS, kal .308 Win med 51,5 cm fluted løp og grade 4 stokk.

Står litt om modellen her: http://classicvapen.net/Test1/KR1-Jagd.html

 

Merkel-KR1-Jagd-Eng-lge.jpg

MerkelKR1_Jagd_1.jpg

 

Så får vi se hva slags optikk jeg bestemmer meg for.

Forhåpentligvis henviser den min trofaste Blaser R93 6.5x55 i oftere grad til våpenskapet!

 

Bilder kommer når våpensøknad er på plass og børsa er i hus!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått KR1 Jagd`en komplett med en Kahles Helia 1,1-4x24 og en orginal merkelmontasje på.

Førsteinntrykket er :overrasket::overrasket::overrasket::overrasket::overrasket::overrasket::overrasket:

 

Blaser R93`en ved siden av er som et fisher price leketøy i forhold. Det er divisjonsforskjell i opplevd kvalitet.. De åpne siktene er noe av det beste jeg har sett..

Link to comment
Share on other sites

Her kommer det noen ( dårlige) bilder av nyervervelsen... som nevnt ovenfor en Merkel KR1 Jagd Links .308 mit kanaliserte laufen 8

På toppen sitter det en hendig og nett liten Kahles Helia 1,1-4x24 med retikkel 4 på en orginal merkel montasje. Skal det være så skal det være :mrgreen:

 

xfdgC.jpg

DhFJv.jpg

aBZVu.jpg

XrjxO.jpg

UtmY3.jpg

gSRzo.jpg

PNZ44.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
Hei, prøver meg med et spørsmål her i denne tråden. Noen som vet om piper til Merkel kr1 fortsatt er i produksjon? skulle ha hatt meg ei pipe i 3006. Karnsje noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få svar!??

 

Vet inte hur det är i Norge, men i Sverige går det att köpa.

 

http://www.classicvapen.com/Merkel-KR1-Pipor.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jøss så stille det var i denne tråden :?::overrasket:

 

Det må vell være flere med "Merkel i skapet" her inne ? Hadde selv en mod. 8 for mange år siden og angrer veldig på at jeg valgte å selge den. Merkel gjenspeiler jeg med kvalitet, så nå lurer jeg veldig på hva som skjer med RX Helix riflene !?

Den blir likssom borte i denne systemrifle perioden vi lever i...Er den for dårlig sammenlignet med sine konkurrenter som Blaser, Sauer, S&L og Mauser, eller skyldes dette usynlig markedsføring både på nett og ved hjelp av jaktfilmer ? (vi har en tendens til å kjøpe det vi ser blir brukt, igjen og igjen)

Link to comment
Share on other sites

Jøss så stille det var i denne tråden :?::overrasket:

 

Det må vell være flere med "Merkel i skapet" her inne ?

 

Hei, jeg har en merkel i skapet :D men med en hvis fare for å få følelsen av å banne høyt i kirka må jeg vel innrømme at det er en sr1 :roll: den har liksom ikke heeelt samme standar som merkels øvrig utvalg... Synes nå jeg da. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med Helixen er, i følge Vapentidningen, at kolben er alfor lav, og selv om akkurat det problemet kan løses med en justerbar kolbekam, så skriver bladet at kolben er ubegripelig lav.

 

Bortsett fra dette med lav kolbe, får jo våpenet kjempekritikk.

 

Har vurdert Helixen selv, men vil nok vente til de kommer med en høyere kolbe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her kommer noen bilder av min ervervede Merkel ;o)

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... _21_04.jpg" target="_blank

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... _22_28.jpg" target="_blank

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... _21_37.jpg" target="_blank

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... _23_21.jpg" target="_blank

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... _22_41.jpg" target="_blank

 

Og det jeg liker veldig godt med den er at hagel-løpene er sylinder og 1/2 choke så svermen sprer seg faktisk!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 9 months later...

Kjøpte en merkel helix fra vinge i høst med synt stokk cal 3006 og cal 223 har felt en elg med den og skutt ca 250 skudd hittil

har fungert uten problemer, enkelt med merkel sin egen hurtigmontasje på optikken så man kan bruke åpne sikter også.

Har brukt den en måned på jakt under krevende fohold med regn,sludd og sne, det eneste som har dårlig kvalitet er skruene på hurtig

montasjen som har begynt å bli brun. optikken må taes av når børsa er gjennomvåt slik at det får tørke.

odd b

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Jeg har også vurdert Heliax explorer.

Men en av mine store bekymringer er jakt vinterstid med denne børsa.

Hvordan fungerer systemet etter at man har ramlet i dyp snø og fylt alle åpninger med snø????

Eventuelt når det er 0 grader ute og man får ising problemer i mekanismen?

 

Synes systemet med den korte utdrageren er veldig fin, og våpenet passet meg, men det er dette med vinterjakt.

 

Noen som har erfaringer med dette.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde også i sommer lyst på en Merkel etter og få tested denne på Børselars Roadshow

men på grunn av mangel på links model ble det en Blaser R8

synes det er dårlig av merkel og ikke klare og få til en links model etter 3-4år :roll:

håper de kommer med en links model da blir det nok et kjøp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Endelig fått min Merkel RX Helix Explorer! Helt nydelig våpen å sitte å fikle på og gleder meg til å komme på banen å teste den!

Fikk den i 223 nå, og venter på 308 og 93 løp som kommer i mai en gang!

Vurderte Alpinisten, men en explorer med justerbar kolbe er like bra som den justerbare som er på alpinisten og ikke minst billigere!

 

96AA31C3-AE87-4E7B-BA5E-4918268AD6B9_zpsrylwtafp.jpg8F310139-A038-411B-8EB5-2B6A1ECE3366_zpsqso8c0ct.jpg

51781378-3D30-4680-A94B-5046E118A5D3_zps8ex8enq1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Jeg går nå å venter på en Merkel RX Helix Wild Boar. Jeg bytter ut R93en med denne, så den bør være bra! :lol:

 

Fornuftig avgjørelse og bra gjort! :D I hvilket kaliber kommer Helix'en da? Siden det er "Wild Boar" noe fra 8mmS oppover, eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...