Jump to content

Merkel-tråden


bjoernstad

Recommended Posts

  • 5 weeks later...
  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Puss og vedlikehold er veldig enkelt, den har tålt det meste av trøndersk drittvær under elgjakt, samt vært med å tryne i meterstor elv med meg og hund. Børs overlevde den, dog med ei ripe på forsiktet :lol:

 

Jeg er kjempefornøyd. Felte første elg med den i år, og har vel hatt den i 2 år nå.

Link to comment
Share on other sites

Elgosaurus, hvordan har du festet tofoten, har du satt inn eget remfeste slik at du har 2 remfester fremme, var det vanskelig og blir det holdbart ?

 

På våpen flest så er remfeste fremme ca 90 grader på løpsaksen, på Helix er remfestet ca 45 grader og ikke minst satt på hjørnet = vanskelig å bruke dette remfeste til tofotfeste.

 

Er det mulig å montere versapod pinne i helix sin syntstokk.

 

Det er skrudd inn ekstra reimfeste som er skrudd i med en stor rund skive på innsiden av fremstokken. Jeg tviler på at det går med versapod da det ikke egentlig er noe gods å feste denne i på innsiden dessverre. Men en patent på dette kan sikkert utformes for noen som er nevenyttige med ei blokk el.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei!

 

Var å henta en Helix i går, lurte på hvilken nøkel men trenger for å fjerne bakstokken? Minimum lengde og dim? Elleres hadde jeg en del klikk på børsa 6.5x55. Mulig jeg hadde "litt" lange hylser slik at den ikke gikk helt i lås. Fikk bare små anslagg på hetta. Ellers var presisjon topp, bra avtekk.

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Min Helix har fått ild-dåpen nå. Har kost meg med den på banen mange ganger men jakt er jo noe helt annet. Hva skal man si? Den går som ei kule. Veldig trivelig, balansert, lett og smidig å ha med seg. Behagelig og stabil å skyte med, hadde full kontroll på dyret i alle skuddsituasjonene, kunne se både innslag og skuddreaksjon.

normal_jeden.JPG

normal_dwa.JPG

normal_siedem.jpg

Børsa er en Explorer Alpinist, kaliber 7x64 med en Meostar R2 2,5-15 på toppen. Kaliberet kler børsa godt. Etter snart 200 skudd er det ingenting negativt å si. Ser ingen treffpunktendring med løp inn/ut. Det er rett og slett bare moro å skyte med den. Gjennom sommeren skal jeg bruke litt tid på å lære meg å virkelig bruke rett-trekkeren i tilfelle noe drivjakt senere i år.

Link to comment
Share on other sites

Puss er veldig enkelt, skru av bakstokken og klem ut to crosspinner så separeres "upper" og "lower". Loweren er avtrekksmekanismen og er grei å pusse over, at mekanismen er avansert med "tannhjul og greier" er egentlig litt oppskrytt, da det finnes hele ett tannhjul. Kommer lett til med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt Merkel Helix et par uker nå, er begynt å bli skeptisk. Når jeg var å prøvde den første gang hadde jeg svert mange kilkk. Dette kom av for lite pressa hjemmeladd ammo. Greit nok, pressa hysan maximalt (skutt i sauer 202 før), prøvde de allt virka som det skulle. Dro på banen i dag med fabrikk lad Lapua ammo. Fikk avgårde 1 skudd av 20, resten klikka eller gav ikke avtrekk i det store og hele. Det jeg ikke liker er at jeg ikke vet om skudde kommer til å gå eller ikke. ladde arm går fram (litt tregt på siste del av bevegelsen), ingen smel kommer. På en vanlig bolt rifle smeller det nå lade arm er nede. På Helix har du ingen varsling. Går jo sikkert å brosje opp kammret "litt" da fuker det vel, men du får stadig ikke varsel om patronen er ordenlig kammret. Hvis riflan opfører seg slik er de i mine øyne ubrukelig.

 

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...