Jump to content

Merkel-tråden


bjoernstad

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk skutt litt med en Merkel helix idag , både 6,5 og 9.3x62

 

Eieren kjøpte den i fjor, og ble fra første stund plaget med hylser som satt fast i 6,5 løpet. Nytt løp, samme trøbbel. Børsa tilbake til importør, som fikk ordnet opp i problemene ser det ut til. Idag var det 2stk S&B hylser som var litt trege , ellers gikk alt som smør med div ammo.

 

Hadde aldri skutt 9.3 før så var litt spent der på rekyl ift f.eks 338 winmag. Men med demper og S&B helmantel så var den meget behagelig å skyte med, kunne sikkert skutt hele kvelden. Skjøt sittende i benk og rekylen var mest som et langsomt men bestemt dytt i skuldra

 

Og nydelig avtrekk - om enn litt i letteste laget når man er mest vant med mer grovsmidde amerikanske skytejern :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt litt med en Merkel helix idag , både 6,5 og 9.3x62

 

Eieren kjøpte den i fjor, og ble fra første stund plaget med hylser som satt fast i 6,5 løpet. Nytt løp, samme trøbbel. Børsa tilbake til importør, som fikk ordnet opp i problemene ser det ut til. Idag var det 2stk S&B hylser som var litt trege , ellers gikk alt som smør med div ammo.

 

Hva har vært grunnen til de problemene som vennen din fikk? Er Merkel kommet med en slags begrunnelse?

Link to comment
Share on other sites

Hatt problem med mating og etter jeg bytta fra sellier og gulrot til andre typer, eller hva den heter, har jeg funnet ut at Norma går best i min!

 

Har også hatt problem med at oppspenneren slår seg ned pga rekyl ved skyting med 9,3x62 så man ikke får tatt kjappe ladninger uten å dytte sikring/oppspenneren opp. Fikk ny oppspenner og nå går den som en drøm!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten inspirasjon for Merkel tilhengere, og sånne som vil bli det. Merkel Helix på sitt beste, nemlig under innsats med den kjente unge Fuersten v. Oettingen - Spielberg i traileren til "Villsvinfever 6". :D Vær så god!

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

ZZbeDdy.jpg

u10o6to.jpg

6U5Q9G9.jpg

 

Legger inn noen bilder av riggen min.

 

Merkel RX Helix Alpinist i 6,5x55. Med ekstra reimfeste for tofot.

MAKuick RX.Helix hurtigmontasje

Swarovski Z6 1,7-10x42L med Ballistic Turret og Swaro linsebeskyttere i alu.

3 og 5 skuddsmagasin

Harris 9-13 tofot.

Aimpoint Micro H1 2MOA med aimpoint hurtigmontasje.

 

Sitter å funderer på trackerløp i 8x57is som skal kombineres med aimpointen. Time will show, men frister noe jævlig.

 

Har veldig pen presisjon med Lapua Scenar 140grain og Norma Oryx 156grain, en drøm å skyte med, sitter som støpt med den justerbare kolben.

 

Ikke noe å klage på i storm og drittvær opp og ned fjell under elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har og falt pladask for helixen og har begynt å spare, tenkte da egentlig på Rx Helix Explorer Alpinist camo farget i kaliber 308 eller 8x57is. Men er det slik å forstå at alle som har kjøpt denne rifla er fornøyd, eller er det noen som har ting de mener kunne vært forbedret? Tafset litt på ei under jakta og følte slutstykket lugget litt, kan det være det bare var litt olje som manglet i mekanismen der?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Helix øverst på ønskelisten akkurat nå. Den eneste bekymringen jeg har er hvordan den takler halspressede hylser. Mener å ha lest et sted at den ikke liker det noe særlig. Har en av dere Helix eiere erfaring med det? Det går jo selvfølgelig å helpresse hver gang, men blir litt mer jobb på laderommet.

Link to comment
Share on other sites

snakket nettopp med en som mente at Merkel sin løsning til justerbar kinnstøtte ikke var veldig bra. Han hadde hørt om en stokk som hadde sprukket og en skrue som løsnet eller noe slikt. Er det noen som har erfaring med Alpinist og mener dette er bra, eller kan det være like greit å kjøpe vanlig og heller sende kolden for justering til han her?: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=helix

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Halspresser i 6,5x55 og det går greit. Men litt kresen på hylsene (min i alle fall) og liker ikke Partizan. Dårlig presisjon (fabrikk ammo) og utdrager "slipper" av og til slik at hylsene ikke blir kastet ut. Ikke opplevd problemer med hylser fra Lapua, norma/RWS eller Podium. Mulig Partizan hylsene er litt "rundere" i kantene?

Link to comment
Share on other sites

vel då er eg påvei til og bli den stolte eier av ei merkel helix

med ,223 og 3006,,, skikkeligt dyrt med ekstra løp i 223 løpet er 8500 sluttstykke 2400 og et magasin er ca 1500, ein kunne fått to stk budsjett rifler til denne prisen...

 

er noe i tvil hvilken montering eg skal gå for,, sitter på mange leopold QRW så eg starter med disse...

 

eg har orientert litt og eg ska sjekke ut nærmere dentler montasje,, skriver en egen tråd om dette under rifle..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og falt pladask for helixen og har begynt å spare, tenkte da egentlig på Rx Helix Explorer Alpinist camo farget i kaliber 308 eller 8x57is. Men er det slik å forstå at alle som har kjøpt denne rifla er fornøyd, eller er det noen som har ting de mener kunne vært forbedret? Tafset litt på ei under jakta og følte slutstykket lugget litt, kan det være det bare var litt olje som manglet i mekanismen der?

 

At den "lugger" er hvordan mekanismen er, man må være litt mer bestemt når man bruker bolten pga 2:1 utbyttet og at man spenner bolten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har bestemt meg for å melde meg ut av blaser klubben.

Har då sett litt på merkel helix, ser det e fleire som har hatt blaser som likar denne bedre.

Lurer litt på korleis det er å komme til for reinhold av sluttstykke, låskasse,

Og kor ømfintleg den er for skit og smuss der.

Evt andre erfaringar som kan vere lurt å ta med i vurderinga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Vedr RX Helix. Standard løp er 17 mm ved munningen, men enn kan få semi weight løp som er 19 mm ved munningen. Noen som vet om løpskanalen i skjefte er ferdig tilpasset 19 mm løp.

 

(På Blaser må du vel bestille våpenet originalt med semi weight løp for å få ferdig løpskanal for tykt løp = kjøper du standard løp og senere må ha tykt løp så må du fram med fres.)

Link to comment
Share on other sites

Elgosaurus, hvordan har du festet tofoten, har du satt inn eget remfeste slik at du har 2 remfester fremme, var det vanskelig og blir det holdbart ?

 

På våpen flest så er remfeste fremme ca 90 grader på løpsaksen, på Helix er remfestet ca 45 grader og ikke minst satt på hjørnet = vanskelig å bruke dette remfeste til tofotfeste.

 

Er det mulig å montere versapod pinne i helix sin syntstokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, da har jeg endelig fått prøvd min nyinnkjøpte Merkel RX-Helix Explorer 6,5x55, førsteinntrykket er knall bra, men etter bare noen få skudd begynte den å kile ved utkast, dette med kjøpe ammo, rws jakt match. Kilte ca en av 3. Så nårnjeg begynte å skyte hjemmeladet jakt ammo så kilte den 8 av 10 hylser, og klikket på ca halvparten. Og kilte selv ved klikk. Skal og sies at de som klikket i helixen smalt som bare det i en sako 75 rett etter. La og merke til at demperen skrudde seg litt løs ved skyting....

Link to comment
Share on other sites

Den er nå sendt inn til schou for utbedring. Uka etter min ble sendt så var det vist en børsemaker fra merkel oppe hos Schou å gikk over alle helixene de hadde inne. Så nå skal visst alle problemene være borte på nye helixer hvis det er noen som vurderer å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det virker for meg som at Helixen er mye mer populær i både Sverige og landene nedover i Europa. Hvorfor det er slik vet jeg ikke.

 

For meg er dette den riflen jeg har vært mest fornøyd med. Jeg har hatt mange forskjellige rifler de siste 5-6 årene, inkludert Tikka T3, Schult & Larsen Classic DL og Blaser R93, og etter min mening overgår Helixen alle disse. Personlig har jeg aldri hatt noen problemer med den, skjønt jeg bare har hatt den i ett år :)

 

Det må nevnes at selv om jeg lader om lynraskt med denne, så har den likevel ikke klart å stagge "ha-lysten" på en halvauto :mrgreen:, men det skal mye til før jeg bytter den ut.

 

Med den erfaringen jeg har så har jeg ingen problemer med å anbefale den til andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har en formening om løpene ruster lett innvendig? Synes det ser ut som jeg har fått en slags brunfarge på rillene i munningen på løpet. Om dette er rust, så er jo det katastrofe! 8x57 løpet har blitt pusset godt og regelmessig, men dette går ikke bort med vanlig våpenoljepuss i alle fall. Ser ikke det samme i 6,5 løpet. Ikke tegn til rust utenpå løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...