Jump to content

Førstegangstjeneste neste, hva gjør jeg med bikkja?


Oddgeir

Recommended Posts

Da kom til slutt den endelige inkallingen til førstegangstjenesten (Garnisonen i Sør Varanger 13.jan). Noe jeg har gruet for lenge.

Ikke det at jeg ikke vil gjennomføre førstegangstjenesten. Men hva skal jeg gjøre med bikkja nå?

 

Jeg og samboern min har hatt hunden i snart 1 år og han har rukket å bli 14måneder nå og kan ikke tenke oss å være han foruten.

Det er for øvrig en Strihåret Vorsteh det er snakk om.

 

 

Finnes det kennel'er som kan ta vare på hunden i 1år, der jeg kan hente ut hunden når jeg er hjemme? Dekkes en slik utgift av millitæret? Jeg har neppe råd til det. Vet ikke hva slikt koster heller.

Det blir nesten umulig for samboern min å ha hunden igjenn her, kan ikke la han være alene hjemme i 10timer i strekk. Og hun kan ikke ha han med seg i bilen pga parkeringsavgifter blir for dyrt (Ca 4000i måneden).

 

Vi har virkelig tenkt på dette nå og er usikker på hva vi skal gjøre med saken. Ber derfor dere om råd og hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Spiser hunden opp hjemmet ditt dersom den må være alene? Kan ikke samboeren din få luftehjelp i løpet av dagen dersom den må stå inne så lenge? Har du mulighet til å bygge hundegård?

 

Å la hunden bli på kennel i ett år ville jeg aldri gjort - da kan du like gjerne selge den/omplassere den. Du kommer jo ikke akkurat til å dra hjem hver helg vil jeg tro...?

 

En annen ting jeg må si; du visste at du skulle i militæret og likevel skaffet du deg hund som du ikke kan ta deg av når du er vekke. Det er en smule korttenkt og urettferdig overfor hunden. Beklager om jeg høres streng ut - men du visste jo hva som kom til å skje?

 

Håper det løser seg for dere på beste måte.

Link to comment
Share on other sites

For det første, gratulerer med tjeneste på GSV. Har du den rette holdningen, og liker friluftsliv, kommer du til å få en kjempetjeneste!

 

Min første tanke er å ta med hunden, eller omplassere den i området rundt GSV. Fõrvert burde jo være mulig å oppdrive i nærheten av Kirkenes. Hvis du rykker inn en annonse i Sør-Varanger Avis (78970700) får du helt sikkert noen til å ta den. Vorsthere er populære hunder her oppe, så det er garantert noen som kan ta vare på den for deg. På denne måten kan du jo holde kontakten med hunden, og dersom du er heldig havner den hos noen som jakter mye og gir hunden gratis trening for deg.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Hender seg at han spiser en dørkarm om han er alene. Vil ikke ha han boende i bur heller egentlig.

Har heller ikke lyst å ha han boende på en kennel, blir for lenge mellom hver gang jeg er hjemme vil jeg tro.

Kan ikke bygge hundegård da vi leier her.

Har tenkt litt på det med luftehjelp, kanskje prøve å avertere etter det. Men da må vi få hunden trent opp til å være alene hjemme over litt lengre tid. Det har vi jobbet med i ca 4 måneder nå uten det store gjennombruddet for å si det mildt.

 

En annen ting jeg må si; du visste at du skulle i militæret og likevel skaffet du deg hund som du ikke kan ta deg av når du er vekke. Det er en smule korttenkt og urettferdig overfor hunden. Beklager om jeg høres streng ut - men du visste jo hva som kom til å skje?

Først og fremst så hadde jeg ingen planer om å være "vekke"! Og dette var ikke akkurat til noen stor hjelp, men det var derimot det du skrev lenger opp i inlegget ditt :)

Det er vell 14 måneder fra vi skaffet oss valpen og til førstegangstjeneste starter. Hva som helst kunne ha skjedd i mellomtiden. Og nei jeg viste ikke hva som kom til å skje, er jo ikke så mange som kommer seg inn på førstegangstjenesten selv om de prøver. Og jeg har blidt fortalt at det å ha hund var en gyldig nok grunn til å slippe unna. Får prøve å ta en ny prat med folka fra forsvaret i morgen.

 

 

 

 

 

Her er for øvrig et bilde av krabbaten

 

732732.jpeg

Link to comment
Share on other sites

For det første, gratulerer med tjeneste på GSV. Har du den rette holdningen, og liker friluftsliv, kommer du til å få en kjempetjeneste!

 

Min første tanke er å ta med hunden, eller omplassere den i området rundt GSV. Fõrvert burde jo være mulig å oppdrive i nærheten av Kirkenes. Hvis du rykker inn en annonse i Sør-Varanger Avis (78970700) får du helt sikkert noen til å ta den. Vorsthere er populære hunder her oppe, så det er garantert noen som kan ta vare på den for deg. På denne måten kan du jo holde kontakten med hunden, og dersom du er heldig havner den hos noen som jakter mye og gir hunden gratis trening for deg.

 

-T

 

 

Jeg gleder meg selvfølgelig til tjenesten ja :)

Finnes det noen slags mulighet for å ta med hunden og ha den der oppe da? Det hadde vært det aller beste for meg ivertfall, samboern min kommer sikkert til å savne han noe fælt, men det kan jeg leve med:)

Skal sjekke ut litt flere muligheter før jeg setter inn en annonse i avisa der, men det er helt klart en kjempegod ide, Takk :D

Link to comment
Share on other sites

Overhodet ikke!

 

Trodde det fortsatt var verneplikt for den "mannlige garde".

Hvis det ikke feiler deg noe - måtte du vel påregne å bli innkalt?

 

Hvis du derimot har en grunn for å ikke kunne innrulleres i førstegangstjeneste - som Forsvaret er enig i :wink: - lar de deg sikkert gå "fri".

Link to comment
Share on other sites

Se om du ikke får deg en forvert du. Det løser seg sikkert. Ellers kan du jo se om der finnes hundetropp der du skal. Da kan du jo også få deg en spesiell tjeneste.

 

Hvis ikke kan du jo starte med å avslutte alle brev og samtaler med "Til Valhall" og ett hodeskallestempel så skal du bare se at de ikke vil ha deg.

Link to comment
Share on other sites

Heh, så så..

 

Oddgeir, om du ikke har noen genuin interesse av å gjennomføre tjenesten så ville jeg fått dama til å passe bikkja de første ukene.. Har du ikke dimmitert etter de første ukene, så kan du jo begynne å lete etter noen som kan passe den..

 

Er ikke kjempevanskelig å dimmitere. Spes. hæren er ikke kjempeinteressert i å ha umotiverte soldater med seg lengre enn hva de trenger..

 

Da jeg var inne dimmiterte intet mindre enn 50% av troppen vår..

Link to comment
Share on other sites

Han skriver jo at han har interesse av å tjenestegjøre lenger oppe i tråden da. Da syns jeg absolutt det er mest fornuftig å gjøre nettopp det. Det er ikke veldig vanskelig å dimmitere hvis du har en legitim grunn til å be om fritak, men det beror litt på hvem du møter også, og på hvilken tropp du er i. Noen trenger folk mer enn andre osv..

 

Jeg ville ikke gitt ham fri på grunn av en hund, for det er faktisk ikke så vanskelig å skaffe forvert for hunden over et såpass kort tidsrom. Tenk bare hvor snedig. Man kan prøve hund et år og se om man liker det...

Link to comment
Share on other sites

Det er et ganske stort strihår miljø og endel oppdrettere i Finnmark. Ta en titt på http://www.vorsteh.no.

om du får satt bikkja til en forvert der oppe kan du gi den og deg ultimate jaktopplevelser i kjempefint rypeland. Du har også passvikdalen dere kan jakte skogsfugl i.

 

Som et annet alternativ kan du kanskje sette den bort til noen her på østlandet. Mulig vi kunne hatt den her hos oss et år om du er interessert. Må seff få godkjenning av kona først :mrgreen:. Send meg en PM så kan vi evt chatte litt på MSN etc.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men:

 

Jeg jobber og har jobbet i et par store konserner. Noen av personaldirektørene har alltid delt søknadsbunken til ledige stillinger i to: de med førstegangstjeneste og de uten. De lette alltid først i bunken med førstegangstjeneste. Fant de kandidater her ble aldri den andre bunken åpnet..

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte at det er vanskelig å komme inn til førstegangstjeneste i disse dager(, hvertfall for 92-kullet og utover).

Jobber beinhardt med saken selv med klager frem og tilbake. Forsvaret går mer og mer over på mindre antall menn av større kvalitet, ikke lenger alle umotiverte astmaungdommer som finnes i landet som skal kunne stille mot 10 millioner sovjetske soldater.

Link to comment
Share on other sites

Har lest en del om Vorsteh miljøet der oppe og notert meg en del navn og nummer.

Har jo knallfint terreng rett utafor døra så og si, så kunne vært greit å hatt med bikkja opp dit.

 

Jeg fullfører mer en gjerne førstegangstjenesten i GSV, der jeg helst kunne tenkt meg å være.

 

 

Takk for tilbudet Jaffa. Skal huske på deg, men leter etter flere alternativer som passer bikkja bedre i første omgang:)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst er det berre å begynne å glede seg til førstegangsteneste på GSV. Betre teneste trur eg ikkje går an å få.

 

Om ein skulle gå inn for det er det ikkje vanskeleg å blir dimma ganske tidleg frå GSV. Berre ikkje gjer det for tydeleg, då blir ein kanskje sendt i oppvaksen, berre på trass.

 

Første halvåret på Høybuktmoen kan ein kanskje få seg forvert i Kirkenes eller omegn. Då er ein jo uansett i nærleiken og kan ta seg av bikkja på kveldstid og helgar utan teneste.

Når ein kjem seg ut på grensa kan ein kanskje (om ein er griseheldig) få ha bikkja på stasjonen. Eg tvilar nesten på at ein får lov, men er lov å prøve.

 

Eit alternativ er å få ein offiser til å passe bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var ung blei sendt pokkerivold i forbindelse med skolen, hadde jeg 2 stk vorstehre.

Lure fælt på hva jeg skulle gjøre, da de ikke kunne bo sammen med meg.....

Løsningen blei å kontakte en stall med hester, som lå 5 minutter unna.

Her leide jeg en boks, bygde hundehus, og henta bikkjene etter skoletid.

Hundene ble straks en slager på gården, og fikk enormt med kos og tilsyn når jeg var på skolen.

- så muligheter finnes, det er bare å være kreativ!

 

.., men dersom du har en hund som ikke klarer å være aleine i noen timer, blir det selvsagt vanskelig...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sett igjen bikkja til dama, dra oppover å se om du liker grenselivet. Gjør du det finner du deg en forvert der oppe. Mange av de faste som jobber på grensa er aktive friluftsmenn. Er du _Kjempe_ heldig kommer du kanskje kontakt med befal der oppe som jakter og kan kanskje passe bikkja for deg. Sjansen for dette regner jeg dog med er liten.

 

Edit; gvs har btw jaktområder der oppe ;)

Link to comment
Share on other sites

Hagle går fint. Du må få MP'en til å låse den inn og ut til deg når du skal bruke den. Der er veldig gode muligheita for småviltjakt i det meste av Sør-Varanger kommune og omegn.

Når du (eventuelt) kjem på grensa kan du ha hagla i senga om du vil...

 

Jakta er ikkje gratis, men den var veldig billeg då eg var der oppe. No ligger det vel under FeFo sitt system, so eg veit ikkje. Kosta nok litt meir, men fortsatt ikkje gale.

Link to comment
Share on other sites

Trodde at alle kjekke/friske ungdommer - ikke hadde problemer med "å komme seg inn".

ikke er jeg spesielt kjekk, ble markert på av hund, langt intervju av sure hestkuker fra narko sør, stryk på samtlige fysiske prøver, ikke-eksisterende fysisk utholdenhet/kondisjon og særdeles umotivert.

men her var det ingen kjære mor, jeg måtte inn, og var der i 10,5 mnd.

dette var innrullering på rekruttskole i 2004.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg neppe du var grensejeger :wink: Det er engang slik at forsvaret trenger flere folk enn det som melder seg frivillig. I tillegg er det mange som melder seg frivillig som forsvaret av en eller annen grunn ikke vil ha. For eksempel tidligere psykisk sykdom, rus, ADHD, diabetes, eller andre kroniske tilstander som man vet kan være en sikkerhetsrisiko på en eller annen måte.

 

Hvis du bare er umotivert og ellers relativt frisk og oppegående har forsvaret bruk for deg. Ikke som grensejeger selvfølgelig, men som noe annet. Du trenger ikke all verdens kondis for å være sjåfør, men noen er nødt til å gjøre den jobben også, ellers så går alt det andre i stå. For å sette det på spissen er velferdsassistenten like viktig som grensejegeren. Det er et stort maskineri, hvor alle tannhjulene er viktige. Er de ikke viktige, så er de heller ikke eksisterende lenger, etter den nedskjæringen forsvaret har gjennomgått.

 

Derfor er det ofte slik at vi må bruke folk som ikke er motiverte, og som ikke er superfit eller kjempeflink militært.

Link to comment
Share on other sites

Hehe :)

 

Kjenner flere grensejegere, og har vært der oppe selv, og må si at tjenesten som grensejeger er SÆRDELES rolig sett iforhold til andre tjenester. Selv var jeg i heimevernet på HVUV (værnes), og vil påstå at vi hadde en tøffere tjeneste.

 

Å tusle langs grensa, kjøre scooter osv osv. er jo dødskult, så kunne jeg valgt om igjen ville jeg søkt meg til GSV.

Link to comment
Share on other sites

Spørs mye på når på året og hvor du er, og ikke minst hvem som er stasjonssjef.

 

Snøscooter bruker man som kjent ikke på sommeren, og du må da gå like mye som den andre kontigenten ville kjørt scooter(faktum, statistikk).

Altså utrolig mye. Dvs, noen steder finnes det ulendt terreng som vanskelig lar seg overvåke uten å være fysisk tilstede(les: elvenes).

Så grensetjenesten er variert, noen sitter på stasjonen og spiller playstation, mens andre gjerne ikke har hatt en dag fri en eneste dag på et halvt år heller ikke i helgene(hadde perm to ganger på grensa ja.)

Gikk i snitt 2 mil om dagen i luftlinje, med oppakning, gjerne med truger i løssnø, i tillegg har man 6 timer op-tjeneste hver dag fint delt på hver sin side av døgnet. Så kan du legge til patruljer i de ni timene i mellom. Sove kan du forøvrig gjøre når du har dimmitert.

 

Det var sikkert mye hardere på værnes ja.

 

Edit: Ikke la meg begynne på maten nå :lol:

Link to comment
Share on other sites

hehe. Slår ikkje feil det der at når ein skal snakke om førstegangstenesten, so vert det ein pissekonkurranse om kven som hadde det tøffast.

"Vi måtte faktisk....."

"En jeg kjenner som var der fortalte at dei måtte..."

"Jeg har hørt at..."

 

Grenselivet er fint. Veldig fint. Men ein bør ha rette innstillinga. Og ja, ein kan ha flaks eller uflaks med stasjonen og befalet.

 

Viss ein

-likar friluftsliv, jakt og fiske

-ikkje er redd for å gå litt

-likar å vere mykje ute

-vil ha ei nokonlunde meiningsfull teneste

so er grenselivet ganske ypperleg.

 

Viss ein derimot vil ha tilgang på kulturtilbud, fritid, velferdsbygg, øl i helgane og muligheiten til å komme seg vekk. So skal ein finne på noko anna.

 

Det er heller ikkje til å komme vekk i frå at det er ganske gunstig å ha "grensejeger" på CV'en dersom ein har planer om ein vidare karriere i forsvaret. Ikkje det at det er nokon gratisbillett til noko som helst, men det er ein god start.

Link to comment
Share on other sites

To ting er jeg i allefall veldig enig i:

Hvem man har som stasjonssjef (eller sjef ellers i forsvaret, være seg troppssjef, NK, kompanisjef osv osv) har fryktelig mye å si. I min tropp hadde vi hyggelige Fenrik Wolleberg (det navnet sitter), som året før hadde blitt degradert fra sjef for heimeværnets befalsskole fordi han hadde banka opp en elev. Dette er ikke løse rykter, men fakta.

 

Man kan vel kalle han en direkte arrogant tøffing.

 

Uansett, han hadde visse mål for vår tropp, som var helt på høyde med befalsskolenivå, dette for å hevde seg slik at han skulle komme tilbake til befalsskolen. Noe han forøvrig klarte. De siste dagene i førstegangstjenesten min så vi ikke noe til han, da han hadde kommet seg inn i varmen igjen.

 

Disse "målene" han hadde satt seg fikk en direkte konsekvens i forhold til dimmeprosenten i vår tropp (som nevnt tidligere), litt over 50% dimma.

 

Det var den ENE tingen jeg var enig i. Den andre er at så fort førstegangstjenesten, eller forsvaret generelt nevnes, så blir det fort masse historier og ikke minst "hvem hadde det værst"-konkurranser. ;)

 

Uansett Oddgeir, guuuuud luck. Eksdama mi er forøvrig instruktør på GSV, så du får si fra hvis du kommer over en Sjt. Frantzen. :)

Link to comment
Share on other sites

hei.. har sel vært på gsv å angrer ikke på det, hadde jeg fått valget igjen hadde jeg reist dit igen. tenesten kan være tøff å hard men det går mye bedre med en positiv innstilling. prøv å få med deg hunden oppover for der er det en stor opplevelse å jakte.lykke til med tenesten... :)

Link to comment
Share on other sites

Dette fikser du lett som bare det, du er hjemme igjen etter en dag, tinger er å dimme. Å det gjør du så kjapt som gå til leger med en gang du kommer å si du har selvmordtanker å de sender deg hjem på dagen, og du kan være med hunden din igjen :) Null poeng å være der å tjene 200 kr dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...