Jump to content

Støtte lokale våpensjapper? Et prinsippielt spørsmål


Plinkaren

Recommended Posts

Jeg ser at flere nå er misfornøyd med service hos xxl ang. bestillinger av kikkerter.

Jeg har en viss forståelse at folk prøver å få mest mulig ut av pengene sine, og går for tilbud oss store sportsutstyrlevrandører av denne typen.

Min påstand er at xxl er en storbedrift som kun har en økonomisk motivasjon.

Mange av de lokale børsemakerene og mindre bedrifter rundt om er ofte folk som oss, som har stor lidenskap og interesse for skytesporten og våpen.

I dykkermiljø har en hatt den liknende diskusjon ang. lokale dykkersjapper. En del dykkere importerere utstyr fra utlandet,og forventer å få lokal service etterpå. I lengden vil dette utarme slik lokale mindre butikker.

 

Hva når du trenger service eller trenger rask hjelp? Hvor er xxl da?

Jeg synes at det er viktig at vi som er genuint intressert i skyting og våpen bruker vår forbrukermakt.

Vi bør støtte lokale aktører, men samtidig kreve noe av de.

Er dette utopi eller? Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig enig med deg her. Min lokale våpenhandler er i mine øyne ett orakel med ubegripelig kunskap om våpen og jakt. På XXL blir jeg møtt av diverse folk som vet lite eller ingenting. Jeg handler alt av betydning hos min lokale våpenhandler. Det er noe dyrere, men det er faen meg dyrere å kjøpe feil våpen!

Link to comment
Share on other sites

Så la oss støtte de som faktisk har børsemakere da, og ikke klesbutikkene som har noen få våpen og et glissent og mangelfullt utvalg av ammunisjon i en krok.

Etter min smak så er det egentlig alt for mange "frukt, tobakk & våpen" sjapper i dette landet.

Med det mener jeg at det er velfor lite rene våpen relaterte sjapper i landet. MEN så skal vi heller ikke glemme at vi er en liten nasjon talt i antall medborgere da. Det er kanskje ikke så rart at f.eks Sverige har mye sjapper, når de er dobbelt så mange som oss?

Og Danmark, er kun "noen" fler enn oss, men de er til gjengjeld ikke spredt utover hundrevis av mil slik vi er her i landet.

 

Så det ene ødelegger liksom for det andre. Ja, vi vil gjerne ha lokale sjapper, men vi vil også ha mulighet for å ha et utvalg i butikken. Ting koster, og jeg tviler på at lønnsomheten er god nok i dette landet til at vi kan støtte en masse lokale småsjapper som pusher våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet min "våpensjappe med børsemaker" (Rogne Våpen, Heimdal, Trondheim) som får brorparten av det jeg investerer på denne fronten.

Jeg sparer mest sannsynlig ikke penger på dette, men det gir meg en liten "god følelse" å kunne støtte lokale fagfolk innen bransjen.

 

(På samme måte som jeg handler på den lokale ICA butikken, og inderlig håper at det hyggelige unge paret som driver den klarer å overleve og bli her lenge etter at jeg har gått til de evige jaktmarker)

Link to comment
Share on other sites

Nærheit og service er to viktige faktorer, som i grunn kjem foran prisen på enkelte ting som våpen og viktig utstyr, der ein kan påberekne litt service eller reperasjoner under vegs... Men når det gjelder kuler og krutt, så er det i grunn ofte billigere å ta seg ein bestilling via nettet, eller til nærmeste større lavpris butikk.. Så ja, eg handler vel ca 70% i dei lokale sjappene, og resten tar eg på diverse butikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Glenn er inne på noe viktig.

Det er viktig at vi støtter opp om de som er "ordentlige" børsemakere.

Det er vanskelig å leve av dette som yrke slik det er i dag.

Det er nå mange mer eller mindre seriøse aktører i markedet.

Det er også blitt en del internettbutikker som spiser av den samme kaka.

Link to comment
Share on other sites

Med ”ordentlig” børsemaker, mener vi da en person som faktisk har svenne/mesterbrev som børsemaker, eller er det greit å ljuge på seg tittelen slik som enkelte aktører i bransjen gjør?

 

Jeg er inhabil så det suser!

 

Men, vær så snill, bruk bare godkjente børsemakere. Husk dette med straffeansvar hvis ting skulle gå galt!

Link to comment
Share on other sites

Har lenge tenkt på å lage at innlegg som dette, helt greit at de største bedriftene er billigere en de små, men eg liker å støtte de små, det er mye bedre kundebehandlig og du blir kjent med de som jobber der, som igjen vil gi deg rabatter, gjerne ikkje like billig som de størst men vist vi alle skulle gå på xxl, ka hadde ikkje da skjed med alle de små som prøver å overleve. Gutta som driver xxl i bergen omega tjente noen sykt med mill i fjord, de gjør ikkje de små, så eg foretrekker de små koslige:)

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig å støtte de lokale når de ikke engang har kurante varer inne.

 

Helt enig. Handlet mye hos Jaktpartner Gjøvik de første årene jeg jaktet. Men opplevde stadig vekk ting måtte bestilles da det ikek var lagervare eller ikke var på lager av en eller annen grunn. Det varte og rakk ofte også. Eks 3-4 uker å få tak i en bronsebørste til 6,5mm. Så jeg så meg om etter andre. Fikk hjelp og varer hos G-sport og Mauseth våpen og sikring da han drev butikk. Så ble han borte og børselars er langt unna og Lillehammer butikken er like dårlig som de på Gjøvik. Så store innkjøp på nettet eller lørdagsturer til xxl i Oslo området eller til depotet i drammen ble løsningen min. Samt nettbutikker til alt som ikke kan si pang.(krutt,tennhetter)

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel desverre mye om at de ikke har økonomi til å sitte med "alt" på lager til en hver tid. De små prøver også å samle opp en del bestillinger før de bestiller for ellers går all fortjeneste til porto på varene de bestiller, dette tar ofte lang tid, veldig lang tid. Synes det er dumt å vente i en måned på noe jeg kan få i posten på tre dager, billigere.

Jeg prøver å planlegge litt fremmover og bestille ting jeg går tom for i god tid hos den lokale kruttpusheren.

Ting som ryker eller de ikke kan skaffe innen rimelig tid bestiller jeg pr post med en gang så slipper jeg iritasjonen med venting.

Støtt de lokale, den dagen de er borte så savner vi dem.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en lokal jakt butikk her i Nordhordland, en dag så slo jeg meg laus og kjøpte: våpenskap til 8k, hagle til 10k, selong gevær + kikkertsikte til 9k og jaktsko til 5k.

 

Desverre så gikk de konk 1 år seinere, så no er nærmeste mulighet XXL i Åsane..... men då skal jeg være i nød.. makan til gjeng skal du leite lenge etter. Men det er OT.

 

Må sei at jeg savner å kunne ta en kort tur på jaktbutikken om det er noe jeg mangler, eller om jeg skal bare handle en pakke med ammo. Nå må jeg kjøre et stykke lengre....

 

Greit de var en del dyrer på den lokale jaktbutikken, men service det hadde de ivertfall. Jeg fikk alltid hjelp til det jeg trengte og de hadde alltid kaffe nytrekt:):):):)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Winge der jeg fikk super hjelp og pratet med Jan om Fallkniven A1 og et slipesett til Spyderco. For dette skulle de ha 2500kr for Fallkniven og 800 for Spyderco slipesettet, altså 3300kr samlet.

 

Jeg hadde veldig lyst til å gjennomføre kjøpet i butikken ettersom jeg fikk så god service, men da jeg kom hjem sjekket jeg på internet og fant de samme varene for 1700kr + shipping.

 

Da synes jeg det ble veldig vannskelig å kjøpe hos Winge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tja støtte og støtte..

 

Jeg var i Trondheim i uka nå på et kurs..nok om det.. men i allefall så fikk jeg meg en halvtime rett før stengetid og spurta bort til en butikk som selger optikk. Der kommer jeg inn ca 10 minutter før stengetid og vet hva jeg vil ha, og ser produktet i hylla. Damen i butikken kommer bort til meg og spør om jeg trenger hjelp, men før jeg får fullført setningen så kommer det som antakeltig er butikkens eier etc.

 

Han sier at det er nå rett før de skal stenge og at jeg kan komme tilbake i morgen!! Javel - tenker jeg og kikker på klokka i det jeg går ut, da er det ca 5minutter til stengetid..

 

Nå sitter jeg på nett og leter opp produktet på diverse nettbutikker, og alle er ikke norske.

 

Ikke for at jeg kommer til å tjene så inni hampen mye på det, men litt blir det kanskje... men fra tidligere erfaringer med å kjøpe optikk på nett så kommer jeg til å fortsette med det, der er det i allefall service!!

Link to comment
Share on other sites

For meg personlig er det den totale langsiktige kostnaden rundt en handel som er viktig. Dyktige børsemakere må vi ta godt vare på, men er vel en utdøende yrkesgruppe det også. Personlig unngår jeg å handle på den lokale, rendyrkede våpensjappa Schou Partner, da de som driver den ikke har min ( og mange andres) tillit. Blir XXL, eller andre av de "nasjonale" våpenforhandlerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nesten helt gådd over på å bruke Axel Bruun og Rogne våpen her i Trondheim jeg.

Hender seg jo at de ikke har ting som xxl har og da må jeg innom der.

 

Axel Brunn har den billigste ammoen i Trondheim vertfall. Får 20% rabbat gjennom TJFF og det kan ikke xxl matche engang.

Børse kjøpte jeg og der. Skulle egentlig ha en Silma Finnskogen i 12/89 på XXL, men når man først klarer å lete opp en selger så må man jo først fortelle han/henne alt om børsa for det kan dem ingenting om. Og etter det hele med kikkertkjøpet så ble det nok xxl for en stund, makan til mailer har jeg aldri lest.

rogne våpen er kjempesjappe med god service, synd prisene er litt drøy bare.

Men Axel Brunn tar inn det du vil ha bare du spør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går også helst i butikk, da jeg liker å se varene før jeg kjøper. Men pris er også avgjørende om jeg skal kjøpe litt. Klart....jeg reiser ikke milevis for en hundrelapp, men for tusenlappen gjør jeg det.

 

Siden jeg bor sentralt og har en del butikker å velge mellom, er jeg nok ikke stamkunde hos noen. Avhengig av hva jeg skal ha, reiser jeg like godt til XXL som til Landrø og Børselars.

 

Bestilling på internett gjøres helst kun om jeg behøver noe jeg ikke finner i de fysiske butikkene.

Link to comment
Share on other sites

På østlandet er det mange butikker som (i allefall etter nordnorsk standard) er å regne som ens lokale våpenbutikk.

Det tar ca 1time for meg å kjøre enten til Winge våpen i Moss, Jaktdepotet i Drammen eller Børselars på Dal/Eidsvoll. De tre nevnte, og alle som ligger en eller annen plass i mellom er jo egentlig å regne for lokale våpenbutikker. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg bruka den lokale sjappa, Våpenloftet i Førde, so mykje som mulig.

Er veldig fornøgd med servicen der, både informasjon og veiledning før ein kjøper, og den behandlinga ein får ved eventuelle reklamasjonar. Der har dei imponert meg fleire gongar.

Dei fleste som jobbar der har god kunnskap (med eit soleklart unntak :wink: ). Dei er ærlige på kva dei kan og kva dei eventuelt ikkje kan.

 

Det dei ikkje kan konkurrere på er jo sjølvsagt pris. Men, når ein vert ein gjenganger der so får ein kanskje pruta littegrann.

Eg har forresten konkudert med det at eg heller betala 10 % meir på Våpenloftet enn på ei nettbutikk eller stor kjede. Pga at eg veit at eg gjer ein trygg handel og vert behandla bra i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...