Jump to content

Skjøt feil dyr, hva skjer nå?


Kriegh

Recommended Posts

Salamon, jeg lurer på en ting. I hvilken grad mener du innlegget ditt

 

Her kunne du spart deg masse trøbbel ved å latt det første dyret gå. Ser at du jaktet på kvelden og ikke klarte å skille kolle fra bukk. Du "trodde" det var en bukk....

Håper dette var en lærepenge og at du neste gang er HELT sikker før du trykker på avtrekkeren

 

bidrar positivt til debatten og er med på å skape åpenhet og takhøyde. Tror du ikke Kriegh selv har greid og konkludere med akkurat det du prøver å understreke. Du må da ha tiltro til at mannen er voksen og oppegående.

 

At trådstarter legger seg "flat" betyr ikke automatisk at han da er fritatt for kritikk.

Å si at jeg sparker en som allerede ligger nede blir bare for dumt.

 

Man er aldri fritatt for kritikk, men det her handler jo rett og slett om normal høflighet.

I mine øyne sparker du en som allerede ligger nede. Og det eneste du oppnår er å gjøre kammeret til et sted med mindre ærlighet og lavere tak høyde.

 

Jeg er rimelig glad jeg ikke er med på jaktlaget ditt når den type feilskytinger blir beskrevet som uhyggelig resultat, og at du beskriver gutta som de farligste jegerne.

 

Uhyggelig resultat og farlige jeger er folk med vådeskudd og dårlig våpenhåndtering. Ikke en ørliten feilskyting, som dette her.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Selv om jeg har jaktet noen år, og drevet ettersøk siden ordningen kom, skal jeg vokte meg vel for å påberope meg ekspertise. Årsaken til det, er det faktum, at jeg erfarer noe nytt, og får noen overaskende opplevelser hvert eneste år.

 

Fra tid til annen, hender det man dumper bortig typer som "Severin Suveren" på skytebanen, og tidlig i jakta. Jeg har også gått et par ettersøk for noen slike. Interessant å se hvordan en "kraftig basun", med ett blir redusert til ei lavmælt, halvkvesete seljefløyte.

 

Feilskyting har skjedd meg, og vil skje alle, før eller siden. Heldigvis er det mye fornuftige folk rundt forbi, og de fleste storvald idag, har ordninger hvor en kan gjøre endringer/bytter jaktfeltene imellom. Alternativt, kan man gjøre justeringer av tildelte dyr, innenfor planperioden i storvaldet på samme jaktfelt.

 

Så lenge man er innstilt på å utvise en viss "musikalitet", bør slikt være problemfritt.

 

 

Man lærer så lenge man lever, og jeg har sett bedre jegere/skyttere/mennesker enn meg stå og måpe over en amatørmessig tabbe som bare ikke skulle kunne skje etter mange års erfaring, gamle Murphy sover aldri...

Og de suverene...ja du vet. :roll:

 

Feilskyting, skadeskyting, en soleklar bom på avstander som selv et barn hadde truffet på...det skjer, kanskje ikke i dag eller til neste år, men det vil skje, den eneste plassen man kan unngå sånt på er i sofaen hjemme i stua.

 

Storvaldet jeg skal forestille å lede har den ordningen at man kan stokke om på kvoter og fordeling til de ulike jaktfeltene, hovedsaken er at man skal ha en prosentmessig gjennomskyting av stammen fordelt på kjønn og alder i hvert jaktfelt ved planperiodens slutt.

Altså opptrer man fleksibelt ved feilskyting og bytter jaktfeltene i mellom.

 

Jeg fikk spørsmål om hvorfor jeg hadde tildelt mitt eget jaktfelt to okser og bare en kalv i 2010, svaret er ganske enkelt at mitt jaktfelt starter først å jakte i andre periode, og de to oksene må ligge i beredskap om en triggerhappy ungdom, postjeger med dyreskjelven eller gevirkåt olding i løpet av den hektiske førsteperioden presterer å fyre av mot en okse mer enn jaktfeltet deres har tildelt.

Ingen blir hengt, men de får en okse mindre å jakte på neste år. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å ikke minst, reise på jakt med en patron uten krutt, jesus, tenk om hetta fikk ut kula med nok fart til at elgen fikk den i øyet!

Det kunne blitt en ekkel skadeskyting når du burde være sikker på at alt var i skjønneste orden...Tenker da på linken i signaturen din.

 

Ellers, når du fabler om jaktmoral, så syns jeg at tråden som Stykkjunkeren henviser til et et godt eksempel på dobbeltmoral! "Hodeskudd på elg".

 

 

Sorry for avsporing fra min side i denne tråden, men det får da for svarte svingende være måte på til holdning og oppførsel ovenfor et ydmykt menneske som innrømmer en feil!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vi har bukk, kolle og kalv på kvoten vår. Vi var enige siden vi er urutinerte å ta alle sjanser som bød seg, altså skyte en spissbukk på bukkekortet om muligheten dukket opp.

Dette skjedde i går klokken åtte om kvelden:

 

Jeg ser det jeg tror er en kolle og skyter denne. Deretter kommer en spissbukk ut av krattet og blir stående. Jeg skyter den også. Når jeg sjekker dyrene ser jeg at det er to spissbukker. Den første hadde to knotter på størrelse med to plommer på hodet. Vi har lagt igjen beskjed på telefonsvarer til grunneier og bedt ham ringe oss.

 

Hva tror dere reaksjonen vil bli her? Det var helt umulig å se at det var noe på hodet på dyret, den andre spissbukken (broren?) hadde to tydelige spir.

 

mvh Kriegh

Hei eg syntes der gjor det rette med og prøve og melde fra om feilen når en spissbukk har så små spir som det der du nevner nå er det ikke lett og se. Det beste du kunne gjøre i ditt tilfelle er og melde fra om feilen. Eg vil også gratulere deg med jakten og håper du får et fantastisk jakt år videre.

Link to comment
Share on other sites

Det overrasket meg ikke at jeg fikk en del sure svar på mitt innlegg, ei heller at det finnes folk her med det jeg vil kalle lav jaktmoral.

 

Det vil alltid bli begått menneskelige feil under jakta, og det med uhyggelige resultat.

Hvis vi imidlertid bruker litt mere tid før vi trykker på avtrekkeren vil vi unngå en del av disse feilskytingene.

 

Det er nettopp slike som "tror" som er de farligste jegerne.

Når trådstarter i tillegg skriver at de ble enige om å ta alle sjanser som bød seg, så ringer varselklokkene hos meg, altså skyt først å spør siden...

 

At trådstarter legger seg "flat" betyr ikke automatisk at han da er fritatt for kritikk.

Å si at jeg sparker en som allerede ligger nede blir bare for dumt.

 

 

På tide med noen avklaringer her:

 

1) Lyset var helt topp, optikken og øynene likeså. Til tross for dette var det ikke mulig å se knottene på hodet.

 

2) Når jeg sier at vi var enige om å ta alle sjanser som dukket opp betyr det som noen har påpekt at vi ikke skulle vente på en 12-takker men heller ta til takke med en spissbukk.

 

3) Å antyde at jeg har dårlig moral blir helt latterlig. Dyret stod lenge med en ikke-helt-perfekt vinkel mot meg, og da holdt jeg igjen skuddet. Ikke skjøt jeg når den spaserte rolig med bredsiden til meg heller.

 

4) At en 'jeger' som i et annet innlegg spør om det er greit å skyte elg i hodet rett forfra, sier at det er slike som meg som er farlige, faller på sin egen urimelighet.

 

5) Jeg ligger ikke nede. Jeg kan faktisk ikke i ettertid se hva jeg kunne ha gjort annerledes. Jeg studerte dyret og konkluderte med at det var en kolle. Ingen kunne ha sett de knottene på den avstanden.

Link to comment
Share on other sites

@Salmon

I innlegget dine avslører du manglende kjennskap til jakt på hjort. Synlig forskjell på spissbukk og kolle er i praksis kun geviret. Kjønnsorganene på en spissbukk er kun synlig når du løfter på bakbeinet etter du har skutt dyret, eller dersom du kryper inn under dyret for å ta understellsjekk.

Hjorten er et dyr som holder seg godt i skjul på dagtid, og å se mangelfult utviklede knotter i pelsen mellom ørene når dyret står gjemt innunder vegetasjon er en umulighet.

Hjortejakt er normalt ikke jakt på stillestående dyr i åpent terreng, oftest er det driv eller smygjakt i bratte skogbevokste fjellsider der hjorten kommer brått på jegeren. På hjortejakt handler det derfor ofte om å kunne identifisere dyret og bestemme seg for å skyte i løpet av sekunder. Feilskytinger er derfor noe som forekommer når dyrene ser like ut. Hvordan du klarer å kalle det for "uhyggelig resultat" skjønner ikke jeg.

Jeg skjønner heller ikke at det skal være en farlig jeger fordi vedkommende trodde det var en kolle når det var en abnormt uutviklet ungbukk.

Når det gjelder dine varselklokker så er de feilinnstilt. På hjortejakt kan en ikke alltid velge de dyr en ønsker å skyte, skal en få skutt kvoten så skyter man de første dyrene som passer med kvoten. Dersom en skal vente på den største kolla og gullbukken så ender en som regel uten dyr. Derfor er det helt vanlig å skyte på alle muligheter som kommer.

 

Din kritikk av trådstarter er fullstendig ubegrunnet, det er ikke på noen måte begått feil som gjør din kritikk berettiget. Jeg synes det er fint at trådstarter skriver dette og stiller seg åpen for diskusjon om slike feilskytinger. Din uberettigede kritikk fører til at vi kansje ikke får flere som bryr seg om å fortelle om de gangene jakten fører til et uventet resultat. Det er ingen som setter pris på uberetiget kritikk fra personer som demonstrerer total mangel på kunnskap om forholdene.

På sikt fører slike innlegg som dine til et forum der vi kun diskuterer dilldall istedet for viktige og interessante ting.

Link to comment
Share on other sites

@ Salmon:

Vi kan nok takke vår skaper for at avtrekket på børsa di er hardere enn Enter-tasten på tastaturet ditt, for med sistnevnte har du prestert opptil flere bomskudd, feilskytinger, farlige rikosjetter og vådeskudd.

Sikker bakgrunn har det også vært tynt med.

 

@ Kriegh:

All ære til deg og måten du har taklet dette på.

Så lenge det er mennesker og ikke maskiner som driver jakt vil feil skje.

Å tro noe annet er rimelig spesielt, for å si det mildt.

Har feilen skjedd, får man gjøre det beste ut av situasjonen på en ærlig og redelig måte, noe du tydeligvis har gjort.

Et eksempel til etterfølgelse.

Link to comment
Share on other sites

Poengene er vel tydeliggjort nå, antar jeg. Flertallet mener det er tilgivelig å feilskyte i en slik situasjon Kriegh har vært i. Kanskje vi skal tilgi salmon også? Kanskje han bare var litt uheldig med ordvalget - det er minst like fort gjort, noe vi ser stadige eksempler på.

Link to comment
Share on other sites

Ang. "mitt vald" sin måte å regulere avskytingen på:

Vi har hatt dette siden første plan kom i 2002. Vi har pr. i dag en avskytingsprofil som er tilnærmet perfekt i forhold til våre målsettinger. De tallene vi ønsker å oppnå etter endt jakt er: 20% kolle, 20 % bukk, 20 % fjorkolle, 20 % spissbukk og 20 % kalv. Kan dermed ikke se at kommunen gjør noe overilt når det gjelder å godkjenne denne ordningen.

Hadde vi rapportert inn en stor overvekt av noen av kategoriene hadde nok viltnemda hatt en annen innstilling til neste plan vi kom med.

Link to comment
Share on other sites

det og skyte feil dyr og skadeskyte er veldig kjedelig,men det vil skje når det her er mange sitvasjoner som kan oppstå. klart det er lett for den som aldri skyter eller kansje mangler erfaring på jakt og ha ei mening rundt dette, har selv skutt piggokse og var sikker på det var kvige,jaggu tok jeg feil og da var jeg ikke høy i hatten. var jo selvsagt en eldre herremann på laget som har lagt meg for hat av en eller anna grund,og han hausa opp stemningen om at jeg burde sparkes. men jaktleder er en som ikke lar seg diktere av en bitter idiot med tia bak seg.nei på jakt så kan ting fort snu seg,så en må nok være litt moderat om andre gjør feil.kan fort være deg som sitter der med skjegget i postkassa

Link to comment
Share on other sites

Ang. "mitt vald" sin måte å regulere avskytingen på:

Vi har hatt dette siden første plan kom i 2002. Vi har pr. i dag en avskytingsprofil som er tilnærmet perfekt i forhold til våre målsettinger. De tallene vi ønsker å oppnå etter endt jakt er: 20% kolle, 20 % bukk, 20 % fjorkolle, 20 % spissbukk og 20 % kalv. Kan dermed ikke se at kommunen gjør noe overilt når det gjelder å godkjenne denne ordningen.

Hadde vi rapportert inn en stor overvekt av noen av kategoriene hadde nok viltnemda hatt en annen innstilling til neste plan vi kom med.

 

Greit nokk det.

Men kommunen hadde ingen garanti for utfallet av avskytingsprofilen når de godkjente bestandsplanen første gang.

Uannsett er kalv den kategorien som kan skytes for voksent dyr uannsett kjønn etter det offentlige regelverket.

Men det praktiseres veldig ulikt mellom kommunene både i forhold til vanlig tildeling, og skadedyrsløyver selv om regelverket er ganske klart.

Link to comment
Share on other sites

Det var ein jeger i området her, som var litt uheldig/gav blaffen, han skulle skyte kolle, men så kom der ein spissbukk, og den tok han ut.. Når han då hadde skutt, så tok han å skar hodet av bukken, og gjømte dette i eit tett buskas, og tok deretter å begynte å vombe ut av dyret..

Så kom det ein fyr gående mot han og dyret, og selfølgelig så blei han både litt paff, og nærvøs for at tabben skulle bli oppdaga.

"Jasså, du har skutt ein flott hjort i dag" spurte den gående

"Ehhh, ja eg har skote ei kodla" svara jegeren kjapt..

"Javel ja, det var då ei sjelden kodla, som har bodla også" svarte den gående... :mrgreen:

Oversatt for dei som ikke heilt forstår dialekten, kodla=kolle, bodla=baller...

 

Beklager for OT i tråden, men dette var for å komme med ein liten humoristisk vri, så ikkje svartsjuka tar tråden heilt avgårde her.. Det er faktisk lov og menneskelig å gjere feil, det er faktisk det ein lærer som regel best av.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Kriegh. Syns ikkje du skal ha det minste vondt av verken "feilskytinga" eller dei tross alt få bødlane (eller var det bodlane) her som likar å hengja folk for den minste ting. Ut frå bildet ditt vil eg påstå at den som seier dette ikkje kunne hendt han eller ho er løgnar eller ikkje jeger.Dette har hendt meg sjøl og , men har vore heldig og hatt løyver ledige slik at det ikkje har blitt feilskyting av det. Men det har ramla to slike knollabukkar i løpet av dei åra (25) som eg har jakta i den tru at det var koller. Ein skal ikkje dømma ein mann for ein feil han gjer men korleis han taklar feilen etterpå. Og det ser det ut for at du har gjort bra. :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for all støtte :D Har ikke tatt meg særlig nær av kritikken, den har stort sett kommet fra kun en person, og når resten gir meg støtte antar jeg at feilen ikke var så grov. Det hadde jo vært verre om feks hodet var bak en busk eller noe slikt, men jeg studerte jo faktisk dyret og 'så at det var en kolle'.

 

Ikke var det dårlig lys, ikke var der særlig langt hold (110-115 meter), ikke var det kinaoptikk og ikke er jeg svaksynt. Det var rett og slett bare litt uflaks slik jeg oppfatter det. Grunneier tok det fint, og det ser ut til at verden går videre.

 

På spørsmål om hvilket dyr jeg hadde igjen på kvoten sa han: 'Kalven, eller en liten spissbukk' 8)

Link to comment
Share on other sites

Kriegh, godt at du har kjøpt løyve ein plass der folk har gangsyn og litt sunn fornuft, som regel så ordner det seg då, når du i tillegg har spelt med opne kort og det er blitt ordna opp i på ein god måte for alle parter. :)

 

Enkelte grunneigere og folk som styrer vald, skulle ikkje eigd så mykje jord, at dei hadde fått plass til det under fingerneglene sine eingong.. Det er absolutt ikkje alle plasser det der hadde ordna seg så greitt.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med det Per-S har skrevt i denne tråden.

 

Håper dere hadde med dere litt vann da dere var på jakt, slik at dere fikk omdøpt "spissbukkas" til "spissbukkine" :D

 

Dere har vel kalv, event liten spissbukk igjen. Liten spissbukk og kalv går ofte på det samme "kortet" i enkelte vald.

 

Det forholdet du beskriver (unngår bevisst å kalle det tabbe), er noe du må drite i, og som du bare må være forberedt på at kan skje igjen + mye annet. Slik er jakt, herunder hjortejakt. De av oss som har skutt en del hjort i ulike situasjoner har erfart det.

 

Lykke til videre i jakta

Link to comment
Share on other sites

Takk for all støtte :D Har ikke tatt meg særlig nær av kritikken, den har stort sett kommet fra kun en person, og når resten gir meg støtte antar jeg at feilen ikke var så grov. Det hadde jo vært verre om feks hodet var bak en busk eller noe slikt, men jeg studerte jo faktisk dyret og 'så at det var en kolle'.

 

Ikke var det dårlig lys, ikke var der særlig langt hold (110-115 meter), ikke var det kinaoptikk og ikke er jeg svaksynt. Det var rett og slett bare litt uflaks slik jeg oppfatter det. Grunneier tok det fint, og det ser ut til at verden går videre.

 

På spørsmål om hvilket dyr jeg hadde igjen på kvoten sa han: 'Kalven, eller en liten spissbukk' 8)

 

Har trådstarter med dette innlegget lært noe?

Jepp, at de aller fleste synes det er helt greit å feilskyte. Det er ikke noe å bry seg om.

Og siden han varslet grunneier så er det ihvertfall helt ok....

 

Missforstå meg rett, men jeg er ikke ute etter å henge deg. Men ved å bruke litt bedre tid, gi dyret en sjanse, så vil vi unngå mange feilskytinger. Det er ikke verdens undergang om du må la ett dyr gå fordi du ikke er sikker på hvilket kjønn eller alder det har.

 

Selv har jeg jaktet i en del år, og snakket med jegere fra store deler av landet og vet at det godtas tildels horible praksiser under jakta. Kjever fra privatvald taes vare på og brukes på statsvald ved feilskytinger, hode og nakkeskudd er det eneste som godtas, ekstradyr skytes for å dekke utgiftene til transport/opphold+++

 

Anyway, jeg gidder ikke svare alle useriøse som har postet diverse svada bare fordi jeg ikke er enig med den gjengse hop.

Case closed for min del.

Link to comment
Share on other sites

Feilskytinger skjer før eller senere med "alle" som går på jakt over lengre tid.

 

Det eneste som er sikkert er at en skal være litt ydmyk for feil andre gjør, hvis det er snakk om "forstålige" feil. En møter seg som regel i døra en eller annen gang.

 

Fikk selv en lang overhøvling av en person for noen år tilbake(foran hele jaktlaget) fordi jeg hadde skutt ei lita kyr som hadde kalv.(elg) Kalven kom ikke sammen med kyra. Den kom dinglande 1 min etterpå. Skulle jo sett at det ikke var et ungdyr, men det er ikke det letteste når de kommer aleine. Det som skjer året etter er at samme vedkommende skyter ei svær kyr for å være en skadeskutt okse som var påskutt på naboposten. Han regner med at det er oksen som kommer til han, men det er det ikke. Han skyter egentlig på måfå inn i vegetasjon. Vedkommende har ikke sagt så mye i ettertid.

 

Det var godt det ordnet seg greit Kriegh, i de fleste tilfeller gjør det det, hvis en gjør de rette tingene og oppfører seg greit :D.

Link to comment
Share on other sites

 

Har trådstarter med dette innlegget lært noe?

Jepp, at de aller fleste synes det er helt greit å feilskyte. Det er ikke noe å bry seg om.

Og siden han varslet grunneier så er det ihvertfall helt ok....

 

Missforstå meg rett, men jeg er ikke ute etter å henge deg. Men ved å bruke litt bedre tid, gi dyret en sjanse, så vil vi unngå mange feilskytinger. Det er ikke verdens undergang om du må la ett dyr gå fordi du ikke er sikker på hvilket kjønn eller alder det har.

 

Selv har jeg jaktet i en del år, og snakket med jegere fra store deler av landet og vet at det godtas tildels horible praksiser under jakta. Kjever fra privatvald taes vare på og brukes på statsvald ved feilskytinger, hode og nakkeskudd er det eneste som godtas, ekstradyr skytes for å dekke utgiftene til transport/opphold+++

 

Anyway, jeg gidder ikke svare alle useriøse som har postet diverse svada bare fordi jeg ikke er enig med den gjengse hop.

Case closed for min del.

 

 

Om trådstarter har lært noe så antar jeg det er at ÆRLIGHET VARER LENGST.

Kanskje også at han ikke er alene om å ha feilet, og vært mann nok til å innrømme det.

 

"Men ved å bruke litt bedre tid, gi dyret en sjanse, så vil vi unngå mange feilskytinger"

Hvis man venter lenge nok så vokser geviret ut mener du? :roll:

 

"hode og nakkeskudd" Har ikke vi diskutert dette før? :roll:

 

Med tanke på hva slags tilstander du lister opp her så kan man begynne å lure på hva slags selskap du frekventerer...

Det jeg kan si om tilstandene her er at ALLE kjever, samt kjønnstegn, blir tatt vare på.

De samles nemlig inn for kontroll av jaktfeltene, både på staten og privaten.

 

Nåja Salmon, man kan sikkert leie deg til vannet, men man kan ikke tvinge deg til å drikke.

Link to comment
Share on other sites

Har trådstarter med dette innlegget lært noe?

Jepp, at de aller fleste synes det er helt greit å feilskyte.

 

Du har fått en del pepper nå, Salmon. Noe av det har kanskje vært velbegrunnet, og noe ikke. Kuttet inn til beinet, har du vel egentlig ikke sagt annet enn at du synes folk bør holde igjen skuddene litt oftere. Og det kan du godt ha rett i, særlig om man tar høyde for at moralen blant jegere generelt er på det nivået du viser til når du nevner det der med kjever og greier. (Men slik er det vel neppe.)

 

Men det koker over.

 

Problemet er måten å kommunisere på. Sitatet over her, viser at du skyter fra hofta når du retter pekefingeren mot Kriegh. Du vet selvsagt ikke filla om hva Kriegh har lært av dette. Det du derimot kan være ganske trygg på etter denne seansen - skal man dømme etter innleggene som er kommet etter ditt første - er at trådstarter i hvert fall ikke har lagt vekt på hva du ønsket å bringe på bane. Hadde du derimot vist ham en smule mer respekt, kunne du kanskje bli tatt mer på alvor.

Link to comment
Share on other sites

Ville jeg ha sett knottene om jeg brukte lenger tid?

 

Det dessverre bare ett svar på det: JA!

 

bare ett lite år, eller no' slikt..... :mrgreen:

(Greide ikke å dy meg..., unnskyld, hehe...).

 

Uansett; godt det gikk bra med grunneier etc... Derfor jeg ikke går på jakt på dyr med pels, er så dårlig på artskunnskap. For mange år siden; Var på en tur i skogen utafor byen, høst, tidlig vinter, litt snø på bakken, men ikke nok til ski (ikke jakt), så fikk vi se en elg, det førte til endel hvisking, "shh, stille! der er det elg!"

"hvor??"

"Der!"

"Åj!"

"Det er jo flere jo!"

Så beveget de seg litt, men da ble vi heelt stille, ingen ville være den første som sa det.... Det vi så stemte bare ikke.... men ingen turte å være den første til å si det.... Men hadde det vært en jaktsituasjon(?).

 

Ikke så ofte det rømmer kameler ifra dyreparken... :roll:

(Og ja, jeg bor ved Kardemomme by).

Link to comment
Share on other sites

salmon skrev

 

Selv har jeg jaktet i en del år, og snakket med jegere fra store deler av landet.grevlingen skrev er det noe jeg har lagt merke til med deg salmon så er det akkuratt det att du kan snakke.hver tråd jeg har sett du har svart på synest jeg du kommer kun med kvalme :shock: att du gidder er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mangen Hjorter har du skutt? Salmon Eg bare lurte eg

Takk for all støtte :D Har ikke tatt meg særlig nær av kritikken, den har stort sett kommet fra kun en person, og når resten gir meg støtte antar jeg at feilen ikke var så grov. Det hadde jo vært verre om feks hodet var bak en busk eller noe slikt, men jeg studerte jo faktisk dyret og 'så at det var en kolle'.

 

Ikke var det dårlig lys, ikke var der særlig langt hold (110-115 meter), ikke var det kinaoptikk og ikke er jeg svaksynt. Det var rett og slett bare litt uflaks slik jeg oppfatter det. Grunneier tok det fint, og det ser ut til at verden går videre.

 

På spørsmål om hvilket dyr jeg hadde igjen på kvoten sa han: 'Kalven, eller en liten spissbukk' 8)

 

Har trådstarter med dette innlegget lært noe?

Jepp, at de aller fleste synes det er helt greit å feilskyte. Det er ikke noe å bry seg om.

Og siden han varslet grunneier så er det ihvertfall helt ok....

 

Missforstå meg rett, men jeg er ikke ute etter å henge deg. Men ved å bruke litt bedre tid, gi dyret en sjanse, så vil vi unngå mange feilskytinger. Det er ikke verdens undergang om du må la ett dyr gå fordi du ikke er sikker på hvilket kjønn eller alder det har.

 

Selv har jeg jaktet i en del år, og snakket med jegere fra store deler av landet og vet at det godtas tildels horible praksiser under jakta. Kjever fra privatvald taes vare på og brukes på statsvald ved feilskytinger, hode og nakkeskudd er det eneste som godtas, ekstradyr skytes for å dekke utgiftene til transport/opphold+++

 

Anyway, jeg gidder ikke svare alle useriøse som har postet diverse svada bare fordi jeg ikke er enig med den gjengse hop.

Case closed for min del.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel Salmon blitt kjølhalt så det holder. Og det synes utvilsomt som at trådstarter ikke har gjort noe galt! Mitt spørsmål må derfor IKKE rettes som kritikk mot denne situasjonen.

 

Jeg har aldri vært på hjortejakt før, men stiller meg likevel litt undrende til all kritikken som Salomon har fått:

 

Jakt, og spørsmålet om hvilket dyr som skytes, skal i mitt hode aldri være et spørmål om flaks/uflaks. Selvsagt kan ALLE være uheldig... men når samtlige støtteerklæringer sier noe sånt som "det kunne du aldri ha sett på den avstanden der", ja da ville det jo vært flaks om trådstarter skøt riktig dyr også??

Skal det være flaks at en skyter det som er på kvota? Er det kvota som burde vært organisert annerledes? Er tradisjonelle avstander for lange for denne typen bedømning?? Kreves det laaaaaaaaang bedømning av dyret før smellet?

 

Noe skurrer ihvertfall i mitt hode når feil dyr blir skutt, og det samtidig ikke blir gjort noe kritikkverdig...- noe gikk vel galt??

 

Ellers så håper jeg trådstarter snart kommer seg ut på jakt igjen :D - Mange jegere skyter desverre feil dyr innimellom, uten at det er noen krise!

Link to comment
Share on other sites

Her kom hunting jack flash med med et godt innlegg. Eg synes også at salmon har fått unøvendig med pepper i denne tråden.I det storvaldet eg jakter i (sunnmøre) er det slik at skyt vi spissbukk på storbukk så blir den inndratt eller byttet til andre jaktfelt i valdet.

Slik hadde vi det tidligare på spissbukk og fjorkolle også,men no går det under ett som ungdyr, noe som forenklar jakta en heil del.

Eg har feilskutt min del ,og det skjer nok igjen , men har også holdt igjen mange skudd på ungdyr der eg ikkje har følt meg sikker.

Dette er ingen kritikk av trådstarter og god jakt videre, men tilbake meldingane har vært litt for ensidig synes eg.

Link to comment
Share on other sites

Haugen i bua :er det slik at skyt vi spissbukk på storbukk så blir den inndratt eller byttet til andre jaktfelt i valdet.

 

Dette er galskap....

Å skyte spissbukk på eldre for så å bli straffet`????

Du står fritt i følge viltloven til å skyte yngre dyr på eldre løyver. Så lenge det er samme kjønn.

Link to comment
Share on other sites

....kameler fra dyreparken... :lol:

 

Om jeg hadde gått meg på rømte kameler i skogen under elgjakta så er det fare for at veien til bedehuset og et liv i totalavhold hadde blitt vurdert sterkt og alvorlig. :mrgreen:

 

Takk, jeg trengte den! :)

 

Var milimeter fra å kjøre av veien nede i Østerdalen for noen år siden, jeg ble veldig fasinert av to struts som gikk i grøfta. Storfugl ålrigth :lol:

Link to comment
Share on other sites

All honnør til Kriegh!! Tydligvis mange som ikke har jaktet så mye hjortevilt her inne, må si jeg er sjokkert over noen av de verste kommentarene.

Har selv jaktet hjort i 20år, og selvsagt har det samme skjedd meg. Det kommer til å skje ALLE jegere før eller siden.

 

Som guide nylig sa, da jeg var på jakt i Namibia. Jegere som ikke hadde en del puls før skuddet gikk, og ALDRI hadde skutt feil dyr, stolte ikke ikke på. Det finnes ikke perfekte skyttere sa han.

Mannen har selv 30000 vilt på samvittigheten, og fortalte at han også hadde skutt feil mange ganger.

 

Så den teite kommentaren om at han burde ha venta, kan de bare spise i seg igjen. Han var sikker i sin sak på at dette var ei kolle, noe jeg også hadde vært!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg stiller meg noe undrende til tilbakemeldingene fra noen her.

"Alle" kan være uheldige - det er jeg enig i. Men det er bemerkelsesverdig hvordan hyppigheten av uhell minsker med holdninger og forholdsregler.

I mitt elglag har vi ikke hatt en skadeskyting på 13år. Jeg er ganske sikker på at vår holding til trening, løpende dyr, og avstand har ganske mye med det å gjøre.

Når det i tilegg gis honnør fordi man skøt feil..., ja da begynner jeg virkelig å undre :?

 

For å ta det jeg egentlig spurte om i mitt første innlegg.

 

Jakt, og spørsmålet om hvilket dyr som skytes, skal i mitt hode aldri være et spørmål om flaks/uflaks. Selvsagt kan ALLE være uheldig... men når samtlige støtteerklæringer sier noe sånt som "det kunne du aldri ha sett på den avstanden der", ja da ville det jo vært flaks om trådstarter skøt riktig dyr også??

Skal det være flaks at en skyter det som er på kvota? Er det kvota som burde vært organisert annerledes? Er tradisjonelle avstander for lange for denne typen bedømning?? Kreves det laaaaaaaaang bedømning av dyret før smellet?

 

Noe skurrer ihvertfall i mitt hode når feil dyr blir skutt, og det samtidig ikke blir gjort noe kritikkverdig...- noe gikk vel galt??

 

Må nok en gang legge til at dette ikke er kritikk til trådstarter. Mer spørsmål til dere som ga Salomon huden full for å si at skuddet burde sittet igjen i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ha et grunnsyn som gjelder i bunn og grunn, men man kan også ha et gangsyn som skifter fra gang til gang.
(Dette tenker jeg på hver gang er uenig med en jurist. For manger ganger er dessverre ikke 'rett' det samme som 'rettferdighet')

 

Slik jeg leser denne tråden, har vi alle det samme grunnsynet i denne saken: At man ikke skal skyte på feil dyr. Heldigvis for Kriegh og de feilbarlige blant oss, ser det ut for at grunneieren også har gangsynet installert.

Link to comment
Share on other sites

Honnøren ble vel gitt fordi jeg valgte å si fra både her inne og til grunneier.

 

Når det gjelder selve feilskytingen er jeg nesten helt uskyldig :? Jeg studerte den nøye og konkluderte med at det var en kolle. Jeg er enig i at kanskje Salmon har fått litt vel mye kritikk nå.

Link to comment
Share on other sites

hei igjen, ser at mange skriver det er bra trådstarter var ærlig og sa ifra, det letteste var å la den gå for å vere ei kolle.

Så spørsmålet mitt er :er det ikkje vanleg prosedyre at en skal ta vare på hodet for kontroll ?.

I det valdet eg jakter skal hodet ligge med slaktet i to dager for kontroll ( skjærer av eine øret ).

Eg jakter hjort, kun i dette storvaldet . Så etter det eg leser her ,virker det som at vi har beintøft regelverk i valdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg stiller meg noe undrende til tilbakemeldingene fra noen her.

"Alle" kan være uheldige - det er jeg enig i. Men det er bemerkelsesverdig hvordan hyppigheten av uhell minsker med holdninger og forholdsregler.

I mitt elglag har vi ikke hatt en skadeskyting på 13år. Jeg er ganske sikker på at vår holding til trening, løpende dyr, og avstand har ganske mye med det å gjøre.

Når det i tilegg gis honnør fordi man skøt feil..., ja da begynner jeg virkelig å undre :?

 

Må nok en gang legge til at dette ikke er kritikk til trådstarter. Mer spørsmål til dere som ga Salomon huden full for å si at skuddet burde sittet igjen i børsa.

 

Det var godt du kom på banen her så stakkars Salmon slipper å krydres ytterligere da.

Alle (uten unntak) kan være uheldige, og ingen er perfekte, unntak herfra behandles med dyp skepsis og vil uansett kunne overstyres av Murphy's første lov! Hvis du ikke tror meg så kan du forsøke å reise med NSB.

 

At dere i ditt elglag ikke har hatt en skadeskyting på 13 år kan ha flere årsaker, være seg at dere har 20-30 års erfaring og vet alt om elg og elgjakt, og dermed ikke tar unødige sjanser, eller som et annet lag hvor jaktlederen (Formann) hadde som hovedregel at "Ligger ente æljen der, da var det bom!"

 

Og hvis støtterklæringene her oppfattes som honnør for feilskyting så bør du lese grundig gjennom alt sammen 3 ganger til.

Jeg vil nemlig IKKE assosieres med folk som applauderer og jubler over feilskyting og skadeskyting!

Det som derimot er et faktum er at jeg, i likhet med flere her på forumet, har innsett at vi ikke er perfekte og at vi kan gjøre feil.

Og siden vi også har vært unge og lite erfarne en gang i tiden vet vi også hva som skal til for å stå frem og innrømme sine feil her.

Et lite inntrykk av den prisen får du om du leser Salmon's kommentarer... :roll:

 

Det "feilskytteren" her har fått honnør for er sin åpne og ærlige opptreden når ulykken først var ute.

Jeg har nemlig sett resultatet av erfarne jegere på jaktlag som består av perfekte mennesker som ikke har skadeskutt på maaange år, det var nemlig ikke DE som hadde pepret en elgokse full av bly og slurvet med ettersøket sitt, at den oksen lå død i en bekk inne på deres jaktfelt var heeeelt tilfeldig... :evil:

 

Salmon hadde nok sluppet unna kritikken om han hadde ordlagt seg litt anderledes, hadde han nøyd seg med å si noe sånt som at:

"Etterhvert, når dere får mer erfaring, vil dere lære at man ikke skal angre på skuddet som IKKE ble avfyrt, og heller latt dyret gå."

 

I jaktsesongen på hjort forventer man at bukker har gevir og at en hind er kollet, når man da ser en hjort uten gevir....hva er det for noe :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Fant en tråd som passer.

 

Ble oppringt i går kveld. En bukkejeger hadde i iveren etter rådyrbukk fått inn en spissbukk (hjort) på lokk. Og skutt bukken.

Jeger la seg flat. Han hadde selv kontaktet viltnemda. Deretter valdleder. Dyret ble skikkelig håndtert og fått på kjøle.

 

Snakket med viltnemda i dag, og de følger vanlig prosedyre i denne type saker. Dvs. anmeldelse.

 

Siden det er utenfor jakttiden for hjort er det ikke noe vi i valdet blander oss inn i. Dyret går ikke av vår kvote.

 

Stakkars jeger. Han var på gråten. Voksen seriøs mann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...