Jump to content

Hvilken patron til skogsfugljakt?


Marve Almar

Recommended Posts

  • Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

kjøpte rio venatum 36g 12\70 nummer 4. 25paknig :mrgreen: er de no gode til skosfugel jakta :?:

 

Det bør gå veldig greit. Har selv skutt en del orrfugl med den patronen, og det med godt resultat. Hvis jeg går i områder der det er stor sjans for tiur har jeg brukt samme patron i str 3. (har også brukt magnumpatron 12/76 3er på tiur), men har enda ikke fått testet den på tiur da de har en lei tendens til å lette på for lange hold eller på "feil" side av trærne :wink:

Link to comment
Share on other sites

hei. ser de selger gyttorp(bly) i sverige til 3,99 pr. skudd. noen som har erfaringer med disse? står ikke noe om ladning osv.

 

Hvis du ser litt her burde du finne ut alt du ønsker å vite om Gyttorp ammo.

Selv så bruker jeg special 36 gram,og magnum 42 gram begge i Us 5 til alt av skogsfugl.(i Sverige selvfølgelig 8) )

 

http://www.gyttorp.se/16_ammunition_hagel" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ser det skrytes av Vismuth her,har aldrig funket for meg,selv om det er noen år siden jeg brukte det..er fremdeles mye skadeskyting med dem rundt omkring,så synes det blir feil o rose den opp i skyene fordi Du har bra erfaring..er nok enda flere som har dårlig erfaring enn god!Husk det blir vanskeligere å få tilbake bly med slike utsagn!Eneste skogsfugl/Harepatron som er brukbar for min del,er Nitedals Jakt med 32g Us5..(av lovlige patroner da)Tungsten Matrix i Nitedal Jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Har ei pakke med kent Impact Tungsten Matrix haglestørelse 5 og 28gms.

Korleis fungere den på ein eventuelt tiur som flyr forbi? (blir det for svakt?) :?:

Jeg hadde ikke brukt 28 g på tiur, det går sikker på 15 meter med bra treff. Skutt 1 and på rype jakt i fjord, med den 28 g. Måtte bruke 2 skudd.. den bare fly videre, men datt på andré smellen..var 20 meter tenker jeg . Tiur er stor kar som du ikke tuller med, Hehe ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Har ei pakke med kent Impact Tungsten Matrix haglestørelse 5 og 28gms.

Korleis fungere den på ein eventuelt tiur som flyr forbi? (blir det for svakt?) :?:

Selve ladningsvekta har vel ikke så mye å si annet en at det blir lit fære hagl i patronen,

men som regel vinner du lit hastighet på det. Men jeg ville valgt hagl nr 3 til storfugl å kanskje

godt for 32gramern, 36 gramern har lit slapp utgang så 32gramern er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ser det skrytes av Vismuth her,har aldrig funket for meg,selv om det er noen år siden jeg brukte det..er fremdeles mye skadeskyting med dem rundt omkring,så synes det blir feil o rose den opp i skyene fordi Du har bra erfaring..er nok enda flere som har dårlig erfaring enn god!Husk det blir vanskeligere å få tilbake bly med slike utsagn!Eneste skogsfugl/Harepatron som er brukbar for min del,er Nitedals Jakt med 32g Us5..(av lovlige patroner da)Tungsten Matrix i Nitedal Jakt!

 

Vel der får vi vel bare være enige om at vi er uenige? Hvorfor vismuth dreper bra for meg og ikke for deg har jeg ingen god forklaring på, men ved å sjekke hvordan skuddene går i hagla, og ikke strekke holda så er vismuth et bra alternativ til bly.

 

Jeg kjøpte meg en pakke med eley alphamax str 4 i 12/76. Da jeg prøvde denne på papp fikk jeg store hull i samlingen med min hagle. På 25 meter kunne jeg "tegne" en stokkand som kun ville fått 2 hagl i seg, med andre ord ikke bra. Da skøyt jeg denne pakka opp på tull, og prøvde en ny patron.

 

Rio venatum, både 12/70 og 12/76 i str 3 og 4 går imidlertid veldig bra i min hagle og fuglene detter, som regel steindaue. Ved skadeskyting er det, for mitt vedkommende, dårlig skyting som kun resulterer i en brukket vinge eller lignene som er hovedårsaken.

 

Uansett, du har dine erfaringer og jeg har mine. Mine erfaringer med vismuth er gode, og det er flere som med meg som har bra erfaringer med vismuth. Jeg synes ikke det blir riktig av deg å kritisere noen for å anbefale et produkt som fungerer?

Link to comment
Share on other sites

I morra tidlig braker det løs med Eley VIP 65mm #4 32 som første skudd og Saga maximum tungsten 70mm #3 42g som andre skudd. Gav best hastighet og finest skuddbilder i min Browning 525.

 

Får se hvor mye tiuren evt trykker, så får man heller justere utover dagen.

 

Lykke til folkens! Åhhhhh...

Link to comment
Share on other sites

Ser det skrytes av Vismuth her,har aldrig funket for meg,selv om det er noen år siden jeg brukte det..er fremdeles mye skadeskyting med dem rundt omkring,så synes det blir feil o rose den opp i skyene fordi Du har bra erfaring..er nok enda flere som har dårlig erfaring enn god!Husk det blir vanskeligere å få tilbake bly med slike utsagn!Eneste skogsfugl/Harepatron som er brukbar for min del,er Nitedals Jakt med 32g Us5..(av lovlige patroner da)Tungsten Matrix i Nitedal Jakt!

 

Vel der får vi vel bare være enige om at vi er uenige? Hvorfor vismuth dreper bra for meg og ikke for deg har jeg ingen god forklaring på, men ved å sjekke hvordan skuddene går i hagla, og ikke strekke holda så er vismuth et bra alternativ til bly.

 

Jeg kjøpte meg en pakke med eley alphamax str 4 i 12/76. Da jeg prøvde denne på papp fikk jeg store hull i samlingen med min hagle. På 25 meter kunne jeg "tegne" en stokkand som kun ville fått 2 hagl i seg, med andre ord ikke bra. Da skøyt jeg denne pakka opp på tull, og prøvde en ny patron.

 

Rio venatum, både 12/70 og 12/76 i str 3 og 4 går imidlertid veldig bra i min hagle og fuglene detter, som regel steindaue. Ved skadeskyting er det, for mitt vedkommende, dårlig skyting som kun resulterer i en brukket vinge eller lignene som er hovedårsaken.

 

Uansett, du har dine erfaringer og jeg har mine. Mine erfaringer med vismuth er gode, og det er flere som med meg som har bra erfaringer med vismuth. Jeg synes ikke det blir riktig av deg å kritisere noen for å anbefale et produkt som fungerer?

De går ikke gjennom skinnet på en Hare engang!Mange er skreggslagne til hvor dårlig de funker til visse viltarter,slik hørte man aldrig om ved blyhagl!Du har dine erfaringer ja,men det betyr ikke at Vismuth er like bra som bly dessverre..til dette med avstand,testing av skuddbilde osv,kan jeg nevne sånn for sikkerehet skyld,at jeg har jaktet med hagle i 25år,testet haglammo like lenge,og jakter kun med de beste(skuddbilde/dekning)skyter ikke på over 30m,som regel 18-25m,og vært aktiv med baneskyting i 22år!Så kan LITT om hagler..
Link to comment
Share on other sites

Patronbeltet er nå gjort klart for den store dagen :) Blir kombinert skogsfugl/rypejakt.

Hagla er min trofaste sideligger Suhl i kaliber 16/70.

I beltet er følgende:

1stk. Federal slug (alltid med) :)

3stk. Eley GP 26,5g #6

5stk. Eley Alphamax 32g #5

11stk. Eley VIP 32g #4 (Ny utgave)

Vismut har fungert helt greit for min del.

Har også noe Kent TM US5, men de skal jeg spare til flekksnøjakta, Sittende hvit rype kan være ganske hardskutt..

Link to comment
Share on other sites

Har med meg 10 stk Remington wingmaster hd 20/76 #6 og en neve RWS 22 hornet Vollmantel.

skal prøve å få skutt den første fugln for spetsvalpen så jeg er glad hvis jeg får fyrt av iallefall 1 skudd iløpet av helga.

kikkertsikte sitter fast på kombien og er stilt på 8x forstørrelse så jeg ikke skal falle for flyktskytinglysten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Denne sesongen har jeg brukt 36gram bismuth i 3er.. Og det er noe møkk.. Neste år blir det tungsten-matrix i 4er.

Har innført total boikott av alt som heter bismuth.. Jeg kan til nøds bruke det første uken i rypejakten, men for meg har tungstein seilet opp som det eneste alternativet på hardskutt vilt.

 

Så svaret blir vel at jeg velger tungstein i 4er. Og hvorfor? Fordi dette er det beste som er mot hardskutt vilt, noe tiuren er.

 

Har du penger.. Så bør du kanskje se på Wingmaster HD.. Det er flotte greier.

Link to comment
Share on other sites

Med wingmastern på tur ut så er det et godt spørsmål va man skal bruke, foretrekker

som de fleste tunge hagl i nr2 3og4. Vismut er såpass mye dårligere en tungsten/hd patroner

at jeg ser ikke helt vorfor man skal velge å bruke vismut annet en pris. Her er noen gode

patroner med tunge hagl jeg bruker, Hevi shot hevi 13 nr 4, Federal hd nr 2, winchester xtended waterfowl nr 2

og impact tm 32gr nr 3. Tror mange undervurderer viktigheten av å teste aktuelle patroner på skive før de drar

på jakt, har nok selv vært lit slapp der tidligere men har nå bynt å teste patroner, man føler seg trygere når

man vet vordan patronen en bruker oppfører seg ved forskjellige hold.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg melder meg på Vismuthskepsisen. Har ikke skutt så veldig mye med den, men litt hare, rådyr og skogsfugl har det blitt. Har hatt gode skudd på rådyr som har kommet seg et stykke. Med bly var jeg vant til knall og fall om en hadde disiplin på holdet. Jeg kommer til å holde meg til tungsten materix, ett ar at jeg kjøpte det i høst. Har prøvd det i ss hagle og halvauto, og har erfart at det er merkbart bedre. En kjenner det faktisk når en skyter. Jeg er en av de som er litt "overtroisk" og stter litt pris på den gode følelsen jeg har med Tungsten i forhold til Vismuth som mer føltes som en liten fis i forhold. Vismuth er sikkert ok til det meste men Tungsten er vel beviselig bedre på særlig hardskutt vilt, og det i seg selv gir meg en bedre selvtillit når hagla avsikres

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Merker jeg er meeget skeptisk til treffbildet i såkalte duplex patroner... Er vel og en grunn til at det ikke lenger produseres? Du sier det funka som fjell, men testa du og så treffbildet, eller skøyt du fugl som falt om. Nevner dette siden det ikke trenger å bety at det er bra selv om fuglen faller i noen tilfeller. Hører jo om folk som skyter tiur med leirdue ammo og hevder dette funker optimalt. Og det kan det vel gjøre, dersom alle tilfeldigheter vil det til at du har flaks...eller at holdet er svært kort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...