Jump to content

Hvilken patron til skogsfugljakt?


Marve Almar

Recommended Posts

Jeg, en uerfaren førstegangsjeger skal jakte skogsfugl nå til høsten. Det jeg lurer på er hvilken ammo som egner seg best til skogsfugl? Er jo mulig å møte på en tiur og den er jo høvelig stor, i forhold til en orrhane. Hva bør jeg velge som første og andre skudd? Stål har jeg hørt veldig mye dritt om, så det er vel utelukket. Brodern felte en orrhane med tinn forrige sesong, men tinn er jo heller ikke bra miljømessig. Hva skal man satse på, som ikke er allverdens dyrt? Har en 12/76 classic light, tyrker, som også har fått mye kjeft, nettopp fordi den er en tyrker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmm... Bismuth eller sink har jeg hatt ett par bra treff med, men her må du nesten bare gjøre en ting.

 

Kjøp noen forskjellige slag og testskyt dem mot pappskiver for å se hvordan de går i ditt våpen. Noe som går bra i andre våpen kan lage hull i skuddbildet ditt.

 

Skitt jakt! :)

 

PS: Jeg har Nitedal Sink 4 i første løp og Bismuth 3 i andre løp. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noe storfugl med bismuth, og jeg synes ikke no om det. Synes det ga dårlig effekt, vikret som haglene gikk i oppløsning i stedet for å penetrere.. Jeg har gått til innkjøp av remington heavy shot, dette fordi det var utsolgt for wingmaster når jeg skulle handle.. Jeg har ikke prøvd alt så mye ammo, men har så vidt prøvd stål (det bruker jeg ikke mer..) og bismuth og det bruker jeg heller ikke mer, så jeg vil anbefale deg tungsten hagl. Dette er bare min synsing og hvordan ammo`n går i haglene mine. Bismuth ga forresten pent skuddbilde på papp, men dårlig effekt i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre slik som nevnt over at bismut går i oppløsning ved treff i bein. Har en kamerat som driver med utstopping og han finner stadig vekk pulviriserte bismuthaggel. Det eneste som duger av lovlig vare er tungsten / hevyshot, dyre men gode.

Jeg savner bly jeg .................

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Eley Alphamax og litt Grand Prix de siste årene på skogsfugljakt. Disse gir veldig gode skuddbilder, disse er helt klart mitt førstevalg! Remington Wingmaster fungerer også, nr 6 i "trangeste" løpet og nr 4 i det andre, feks. Skøyt en orrfugl på ca 7 meter med nr 4 når patronen var relativt ny på markedet og det ble det kort sagt: Ikke noe greie på...

 

Gyttorp hadde en patron som het så mye som Duplex Semi Magnum, 42gr Tungsteen Matrix 3 + 5 el. Jeg vet ikke om denne fortsatt eksisterer? Har i hvert fall to pakker på lager i skapet og den er suveren!

 

Tunge magnum patroner ol. Skyter trangt og tregere enn de lettere. Hvis du jakter på områder i åpent lende er jo det greit nok, hvor du kan få fuglen ut på lengre avstander og har plass til et lengre foranhold. Men dersom det er tett vegetasjon og må skyte raskt kan det være bedre med en lettere patron.

 

Det er sikkert mange som har andre erfaringer, men de beste er de du danner selv.

 

 

MEN, uansett bør du prøveskyte litt. Se hva som går godt i hagla.

Link to comment
Share on other sites

Nevnte Gyttorp Duplex var fin til allround bruk i skogen ja,vet ikke om den importeres hit..litt slapp hastighet men bra patron!Ellers klarer jeg meg med 28-35gram hagl,og bruker helst Tungsten Matrix.Nitedal eller Gyttorp sine Tungsten us 5.Har dårlig erfaring med annet..

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ønsker blyet tilbake, har jeg god erfaring med Rio Venatum Bi kal 12/70, 36 gram 3,3 mm hagl. Det er hovedsaklig orrfugl jeg har skutt med den patronen ca 50 stykker, 3 harer, 2 rev og 2 røyer. For øvrig er jeg 'streng' med meg selv, og lange hold. Har alltid holdt igjen,om jeg syns holdet er drøyt. Har vel aldri skutt en fugl på lengre enn 25-28 meter.. Men jeg hører folk si at man bør bruke BB om det er tiur i området..

Jeg kjøpte Remington Wingmaster HD til gaupejakta i vinter, men den skyter så trangt, selv i ren cylinderboring, at jeg ikke vil bruke den på matvilt.

Link to comment
Share on other sites

Stål er vel "Bannlyst" over alt, sårlig drepeevne, skade på tømmer (og siden du skal jakte skogsfugl så er stål ikke et alternativ). Jeg har hatt for vane å gå med magnumpatroner i vismuth (Rio venatum 12/76 str.5 nede og str. 4 oppe (trangest)). Dette har fungert greit til orrfugl, og ei røy måtte også bite i lyngen i fjor, men tiuren har jeg ikke fått skutt på enda. Når dette er sagt så tror jeg at jeg, på bakgrunn av det jeg har lest her og i blader samt oppdaget på andejakta i fjor, at jeg IKKE kommer til å bruke magnumpatroner i år. Utgangshastigheten på tunge ladninger er lavere, og i skogen når en ofte ikke har mer en et lite sekund å kaste opp hagla for å fyre av skuddet "så trenger man den hastigheten man kan få". Det jeg skal bruke på skogsfuglen til høsten blir nok rio venatum 36 grams str. 4 eller 3 eventuelt en kombo av disse.

 

Når folk skriver at bismuth er ubrukelig, så er jeg ikke helt enig i det. Har skutt mye and, noe rype og skogsfugl med diverse bismuthpatroner. Gode skluddbilder får jeg med flere av de forskjellige patronene som er på markedet. Så ikke vær redd for å bruke bismuth, selv om det hender at hagl pulveriseres i bein og gir dårlig inntrenging (pulveriserte hagl har jeg sett ved flere anledninger). Kan hende at tungstein eller hevyshot er bedre haglmaterialer, hva vet jeg da jeg ikke har testet dem noe særlig, men det er ingen problem å legge ned skogsfugl med bismuth. I følge egne erfaringer så er hvertfall bismuth vesentlig bedre enn både sink og stål

Link to comment
Share on other sites

Ble selv ikke helt fornøyd før jeg kjøpte Wingmaster HD. Dyrt er det, men heller det enn å vite at fuglen flyr videre med hagl i kroppen etter gode treff. Selv med hund så er det meget vanskelig å finne igjen skadeskutt fugl som seiler flere hundre meter på vingene.

 

Skjøt en tiur i fjor vinter sent på året. Denne satt i veden og det ble et rent sideskudd gjennom vingen. Det satt faktisk en del hagl i vingen på andre siden av fuglen. Veldig fornøyd! Selv med en avstand på nærmere 15 enn 20 meter så ble det fint slakt.

 

Bruk åpen choke, da disse går rimelig tett! Uansett er vel ikke over 1/2 anbefalt pga hardheten på disse haglene. Du får ofre et par smeller på papp for å finne trangboringen du bør bruke. Bruker selv 4'er hagl.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leser i JEGER nr 5 om forskjellige patroner med vekt, hastighet, pris osv. For meg virker RIO Venatum patronene gode. De er myke som bly, veier dog litt mindre. Har fått mange tips om TM, men er det slik å forstå at de er er hardere en stål? Vil ikke det gå ut over en stakkars hagle?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel begge deler. De er jo pålagt å gjøre det, men det er jo mange av oss som har sterke meniger rundt dette med blyforbudet, dette gjelder jo også kontrollørene.. I noen tilfeller kan det jo bli litt slik "don`t ask, don`t tell".. men jeg tror nok ikke jeg ville satset på at kontrollør ikke kommer til å kontrollere ammo`n din..

Link to comment
Share on other sites

Marve Almar

prøv federal black cloud. ikke direkte dyrt 271 kr for 25 skudd i 12/89 og noen kroner under med 12/76.

skal vistnok være ganske bra. og selv om det er stål så har jeg mer tro på den en andre hagl. bishmuth spres altfor mye for meg og jeg misliker den patronen men skal prøve å få spart opp litt så jeg får kjøpt meg black cloud.

Link to comment
Share on other sites

Var en som spurte om hardhet på tungsten matrix , disse kan brukes i alle hagler og er mykt

som bly, (i allefal impact tm). Har selv brukt vismut på rype tidlig i jakta og det funker som en

god patron skal det, til vinter rypa bruker jeg nitedals duplex tm eller impactn. Stål er ikke brukbart

til skogsfugl, og mange steder har de forbud mot stål, det er på sin plass etter min mening, sink

og tinn er letere en stål å er helt uaktuelle som jaktpatroner.

Link to comment
Share on other sites

har bare positiv erfaring med Rio Venatum, men Alpahamaxen tror jeg ikke at jeg kommer til å bruke til skogsfugljakt mere... skadeskaut en tiur på 20m i fjor, mener selv det var et kjernetreff, vet av flere som ikke likte Alpahamaxen.

 

Har ei eske med Eley VIP i 12/70, 36g...tror disse skal gjøre jobben.

 

innenfor stål så er Federal blackcloud ( 12/76) og Saga (12/70 to gode patroner...brukte de på and og duejakta...kommer til å bruke de i år også tenker jeg, men uannsett prøv å unngå stål.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finnes ingen bedre patron enn Remington Wingmaster HD!

Det koster litt, men skyter du så mye på jakta at du ikke kan ta deg råd til en god patron, er kanskje leriduebanen er alternativ ;)

Det er vell begrenset hvor mange skuddsjanser man får selv i et bra skogsfugl år.

Hvis jeg kunne velge mellom skikkelig gode bly-skudd og Remington Wingmaster HD, ville jeg valgt Remington uten tvil!

Kjøp deg kun EN pakke og test den på jakta, så er du aldri i tvil igjen.

Det er klart at de forskjellige ammotypene går forskjellig fra våpen til våpen, men det skader ikke å gi denne patronen en sjanse.

Størrelse 4 er helt knall!

 

Ahh, forresten finnes både i 12/76 og 12/70 :)

 

Eske.jpg

 

Patron.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei "melk", enig med deg i at man kan koste på seg skikelig ammo til skogsfugljakta, vis man skyter så mye at man blir ruinert

som en sier, bør man heller gå på lerduebanen eventuelt redusere antall avfyrte skudd. Har faktisk funnet en paton som jeg syns

er bedre en wingmaster, og det er winchester xtended range, den har tyngre egenvekt en wingmasteren og skyter lit trangere, med

andre ord ikke for korte hold. Syns det fins flere patroner som jeg ville valgt framfor blyet vis man ikke tenker på prisen men kun på effekt, anbefaller deg å prøve en pakke med winchester "melk", tror du vil like de patronene, kan være lit vanskelig å få tak i men

nordskog har de.

Link to comment
Share on other sites

Hei marve almar, er ikke børsa de godkjent for wingmaster eller lignende ? Isåfall

kan du prøve impact tungsten matrix i hagl nr3, dumt med hagler som ikke kan

skyte den beste ammoen i disse tider. Vet at en av tyrkerne tror det var huglu er godkjent

til kun 900bar og per definisjon ikke godkjent for wingmaster, vet ikke om det er flere med

slik merking, vet at baikal er merket med det. Bruker kun impact tm eller vismut i min baikal jeg, for å

være på den sikre siden, franchien får ta seg av den hardere kosten. Bruker for øvrig imp cylinder

til wingmaster eller winchester patronene, det skyter mer en trangt nok ihvertfall, winchester

patronene er for øvrig mykere en stål. Marve ta en tit på tråden om tyrker haglene, så vil

du se at den var ironisk ment den komentaren jeg hadde der :lol:

Link to comment
Share on other sites

Frankonia G. er stål testet. Dvs. at brukstrykket er 1050 bar og prøvetrykket 1370 bar. At den ikke er merket Fleur de Lys, er nok et økonomisk spørsmål (synsing og gjetting på dette punktet). Det koster litt å få det merket.

 

Låsekassen i Frankonia G. og Franchi F. S. er av samme materiale (ergal). Det ville vært merkelig om den ene tåler mer enn den andre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som den kan skyte med wingmaster da, tror det har mer med styrken på løpet en styrken i låsekassen

om den kan skyte wingmaster eller ikke, det er jo løpet som trykktestes. Men vil du ha en patron med myke hagl

kan impact tm anbefalles, samme egenvekt som bly, tror det kosta 229kr for en 10pk sist jeg handla.

Link to comment
Share on other sites

Joda, hagla er testet for stål 2009, som det står på løpet, men jeg er jo usikker etter alle disse nedslaktningene av tyrkiske hagler på dette forumet. Kommer nok til å kjøpe meg noe tungsten, ved siden av federal black cloud, som er stål, men som har fått mye god kritikk her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Blir tungsten matrix, str 3, 36 g. krutt til 30 kr smellen. Regner med og håper det skal gjøre susen om det skulle dukke opp noe skogsfugl på skuddhold.

Jeg forstår ironien, Fosen. Skjønner også at de av dere som har jaktet noen år, har erfaringer med forskjellig typer hagler. Ber dere bare å huske på at hagler fra et spesifikt land som kanskje var elendige for noen år siden, muligens ikke er like dårlige i dag.

Link to comment
Share on other sites

Var en kjapp tur på sporten i byen og kjøpte meg Eley Alphamax Forest str 4 i 12/70 i dag. 539 kroner. Fy flate!!! :evil:

 

Dette er vel kanskje veiledende pris? Møkkdyrt i hvert fall for helt ordinære patroner. Må si at jeg er litt misunnelig på svenskene og deres "vismuth"! En brøkdel av prisen og bedre egnet til fugl... Ja vi elsker dette landet...

 

Lurer på når/om det blir tatt noen avgjørelse om bly etter hvert jeg! :?

 

MEN, kjenner jeg den norske stat rett, så blir vel prisen akkurat den samme for blypatroner som for vismuth om det blir tillatt igjen! :?

Link to comment
Share on other sites

Eley Alphamax kunne du fått billig hos meg,dvs de som er att..har kun ført til skadeskyting :evil: da er det ekstra ille med den prisen..er tragisk å forby blyhagl,og tilate å selge patroner hvor hagla ikke går gjennom vinterpelsen på en Hare!Eller det bare ryker fjær av fuglan,og de flyr skadeskutt videre..

Link to comment
Share on other sites

Eley Alphamax kunne du/dere fått gratis av meg.

Tar heller med meg sprettert på skogsfugljakta enn den dritten der.

Har prøvd forskjellige størelser i 2 forskjellige børser, med resultat: ALLTID SKADESKYTING med kjærnetreff.

 

Som sagt, står for Wingmaster HD og Blysmuth hvis man er på steder der det et tillatt. ;)

 

PS

Eley merket generellt komme jeg aldri til å kjøpe mer da det uansett type ammo fra den fabrikkanten jeg har brukt byr på trøbbel.

selv leridueammoen til Eley suger en golfball gjennom en hageslange! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter blyforbudet vil jeg anbefale 4 og 5'ere (Nærløp og langløp).

Det som er viktig med tanke på valg av patron er hastighet og type.

Tungsten er min favoritt på linje med Wingmaster HD.

Andrevalget er Rio.

 

Må innrømme at jeg synes Eley Alphamax har fått litt vel mye kritikk. Mine erfaringer med denne har vært mye bedre enn andres.

Dog er det ikke førsteklasse.

 

Jakter du med hund ville jeg valgt Rio eller Eley Alphamax, da disse er mye mer "hundevennlig".

 

Støkkjakt, så kjøp Tungsten eller Wingmaster HD Koster litt ekstra, men sjansen for skadeskyting er svært lav i forhold til andre alternativer.

 

Kan også anbefale flere å starte med hjemmelading. Hvis noen er åpen for dette, så er det bare å starte plukkingen av tomhylser merket Vismunt :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...