Jump to content

Hvilken patron til skogsfugljakt?


Marve Almar

Recommended Posts

  • Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Merkelige greier. Har hatt Eley Alphamax siden jeg begynte å jakte. Har aldri skadeskutt...

 

 

Dette er intr..

Leste akkurat i en annen tråd her inne om sjøfuglejakta..

Der er maaaaange uenige om hvilke skudd man skal bruke..

Men en ting er jeg enig i, man skal teste ammo selv og finne det man liker best.

 

Mange jeg jakter med sier at di kunn bruker stål da det danner et meget fint skuddbilde samt at det dreper effektivt på inntil 20meters hold.

Noen sier di kunn bruker wismuth/bismuth..

Mens andre igjen sier at di kunn bruker tungsten da det dreper mye bedre osv osv..

 

Før noen skriker ut om noe som helst om ammo, så vil jeg annbefale og teste mot skive først på 10-15-20-25meter med forskjellige patroner. Da ser man hva som går bra til sin egen hagle..

 

Ingen skal komme og fortelle meg at stål ikke dreper på 15-20 meters hold med klokkeklart treff..

Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt eley alphamax nr 5 til rype tidlig i jakta, og opplevde bare knall og fall med de, det skal sies at holdene

var korte. Bruker tungsten matrix senere i jakta, da en nittedals duplex 4+6, i skogen går jeg for kraftigere varer i

tilfelle jeg treffer på en tiur, går da mye på impact tm nr 3 eller winchester xtended nr 4.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Eley blir slaktet av mange her, men i en test i Jakt & Fiske er det Eley Alphamax som er testvinneren for skogsfugl. Jeg har brukt Eley, og vet ikke om jeg kan gi skylden på ammoen når fuglen flyr videre :wink: . Tungsten Matrix ser jeg sliter litt med hastigheten på vanlig 70mm kammer.

Dette blir vel litt som elgammoen, noen liker det ene og andre fordrar ikke den samme patronen. Neimen ikke lett dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aller først vil jeg stresse hvor viktig det er å teste forskjellige typer ammo i den hagla du skal bruke.

Jeg har totalt forskjellige treffbilder med samme patroner fra samme eske, på de haglene jeg har.

 

I Beretta 686 sportingen som jeg bruker på fjellet, funker det meste av ammo, og jeg har skutt skogsfugl med både eley alphamax 4 og 5, og remington Wingmaster HD.

I Remington 870'n ser det litt anderledes ut, men ikke værre enn at jeg har null problemer med å bruke på alphamax, wingmaster HD, og gamebore tungsten matrix i den.

 

Men favoritten tilskogsfugljakt, er Rio Venatum #4 12/76 46g. Den feller tiur på 30m uten problem, og gir meg veldig bra treffbilder.

Og på Gåsa trenger man ikke rifle når man har 870 supermag, turkey choke, og 12/76 46gr venatum :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ELEY BISMUTH GRAND PRIX 16-65-4 26,5G VIP på skogsfugel, gir knall og fall.

Det er viktig at dere tester skuddbilder på ammunisjonene dere skal bruke, i det akutuelle våpnet.

Forskjellige våpen gir forskjellige skuddbilder med samme ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...
Hei, jeg skal nå gå til innkjøp av en Lanber gyttorp 12/76. Kan noen gi meg tips til hvilken type ammo jeg burde bruke til skogsfugl jakt? merke, størrelse osv:)

 

Jeg startet skogsfugl-karrieren min forrige høst , og startet med Blackcloud stålpatron i str 3. Masse skuddsjanser med bom og frustrasjon , så jeg gikk over til Remington Wingmaster str6. Fikk stort sett alle fugl jeg valgte å løsne skudd på , så denne patronen er å anbefale :P . Nå skal det sies at denne er dyr :( men i skogen er det få skudd man løsner så er verdt pengene pga effektiviteten fra skuddene. Opplevde at holdet kunne strekkes godt , lenger siktetid - 35 meter ingen problem :D

Wingmaster er hardere enn stål , så vær forsiktig mot steinrøyser osv.

Går som regel med 1/4choke i skogen da denne patronen samler tett , men prøv et par skudd mot pappskive med cyl og kvart , evnt 1/2choke før jakta

Blackcloud skudda jeg har igjen går til gåsa tenker jeg 8)

Lanber Gyttorp er ei flott hagle syns jeg. Nydelig forskjefte på denne , ligger godt i hånda :D

Link to comment
Share on other sites

Mens man venter på at blypatroner igjen skal bli lovlig, kan man likegodt bruke vismuth. Brukte selv Eley Alphamax 12/70 str 3 i noen år. Da datt det meste, unntatt tiur, for de traff jeg aldri... :oops: . 3 til 4 er vanlig i skogen i hvert fall, så får en se hva butikken kan tilby. Rio og Eley er vel det vanligste å få tak i.

 

Nå har jeg byttet hagle, til 20/76. Der kommer jeg også til å bruke str 3, men da i "magnum", 76. 20/70 til rype og due, da i str 5, tenker jeg.

 

Nå er ikke alle like glade i vismuth, og bruker helst feks Wingmaster, som er en god del bedre, men da må man være obs på at hagla må tåle stål da disse er hardere enn (bly)/vismuth/tungsten matrix.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hvilken ammo kommer dere til å bruke på skogsfuglen i høst? Har en pakke med Wingmaster hd 12/70 36gr US4 (norsk 3), men lurer på om den er litt for grov til tidligjakta. Bør jeg bruke noe finere? norske 4 eller 5 kanskje?

 

Hva kommer dere til å bruke?

 

-Christopher

Link to comment
Share on other sites

Hei, er det noen som har erfaring med Kent Impact Tungsten Matrix ? Vurderer å kjøpe denne i US6 til tidligjakta etter skogsfugl. Noen som vet hvor de selges i Trondheimsområdet?

Link:

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article323573.ece

 

-Christopher

 

Ja impact tm selger de iallefal på intersport på lade i trondheim, har brukt å handle

der sjøl, men kjøp 32 gramern , billigere og bedre utgangshastighet på den.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra hjemmesida til Kent:

"Various methods of production can produce tungsten shot with densities far greater than the 11 gm/cm lead benchmark. Kent chose to produce Tungsten Matrix® with a consistent density of 10.8 gm/cm that retains the desirable properties and proven performance of high antimony plated lead shot."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har skutt mye skogsfugl med vismuth. Jeg kan ikke si at jeg merker stor forskjell fra bly, bortsett fra at vismuth har langt bedre drepeevne... på lommeboken :mrgreen: !

 

Haglene er lettere enn blyhagl, men større hastighet, så jeg mistenker at de som opplever mye skadeskyting med vismuth gjerne skyter på litt for lange hold. Innenfor 25-30 meter fungerer vismuth fin-fint for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker alphamax vismuth og er så langt fornøyd. Mine bom kommer nok av stusselig skyting, ikke stusselig ammo. Ammoen er dyr den, men siden jeg begynte å jakte etter blyforbudet, er det ikke noe mentalt problem. Det viktigste er at en kan få tak i treningsammo for en billig penge, og det gjør en jo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...