Jump to content

Bra håndkikkert?


Cameron

Recommended Posts

Men du kan kan prøve å finne dokumentasjon på at det ikke stemmer.

 

Tar jeg ikke feil så står det vel noe i markedsføringsloven om at påstandene skal kunne dokumenteres... Men når det er sagt er det helt sikkert en kjempegod kikkert! Det betviler jeg ikke, men synes nok at påstanden er noe svulstig som du sier. Når jeg leser slike annonser får jeg automatisk en dårlig følelse, og annonsen virker tilogmed litt useriøs.

 

Men dette er kun mine meninger, og kikkerten har jeg aldri testet, så kan godt tenkes den er verdens beste for alt jeg vet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det virker ikke som om det er allment kjent at Fujinon er et anerkjent kikkertmerke.

 

Men litt pepper trenger Winge, kikkerten har ikke autofokus, den har fast fokus. Det er ikke det samme.

 

 

Til de som synes 10-15.000,- er mye for en god kikkert. Jeg hørte en selger på en messe ta for seg dette. Han sa cirka dette: Det er ikke mange som reagerer på å betale 10.000,- for et par briller. Og hva får man da? To linser og noe ståltråd!

Link to comment
Share on other sites

Leicaen (10x42 Geovid) kom i dag og jeg har sittet på trappa og sammenlignet litt med Hensoldten (8x30 Fero D16). I godt lys er Hensoldten riktig bra.. Litt mindre skarp i kantene og litt dårligere fargegjengivelse, men klart bra. Nå som det begynner å skumre er det (heldigvis) en klar forskjell i Leicaens favør. På ca 3 km ser jeg inn i skogen med Leicaen mens jeg bare ser skogen med Hensoldten. Med et budsjett på ca 2.500 kroner virker Hensoldten som et godt kjøp selv om det virker som om prisene på ebay har skutt i været siden jeg kjøpte min for 1.500 kroner.. http://cgi.ebay.de/Fero-D16-8x30-M-Zeis ... 41515a0573

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Jeg slår her over på samme side som Cameron, jeg prioriterer barn, hund, jakt, hus, hytte og samboer før jeg prioriterer en zeiss. Og med tanke på at jeg er student de neste tre åra så blir det ei stund til zeiss kommer hit i hus.

 

Men takk for alle gode tips, ender nok sikkert opp med en slik "konekikkert" som Cameron linka ut. :)

 

 

Hehe, eller du kan gå for et annet valg som noen av oss gjør: Få på plass alle zeiss'ene (og børsene!) FØR samboer, hus, hytte barn, hund osv.. skal på plass!

Hva som står i våpenskapet mitt, det er en sak mellom Gud og meg pleier jeg å si 8) Ja, og politiet da... :roll:

 

Det hele er snakk om prioriteringer. Min erfaring er at det kan være dyrt å kjøpe billig også! Jeg bli litt lei av å måtte forsvare for alle hvorfor jeg kjøpte meg Zeiss RF. Jeg gjorde det fordi jeg hadde LYST, også er det forbasket praktisk med en lyssterk kikkert, som samtidig måler avstand i samme slengen, ikke bare for å finne avstanden til dyret, men finne avstanden til skjul man kan skyte fra, og måle seg tilbake til skuddplassen når man skal finne dyra. At enm slik kikert ikke er allemannseie er helt riktig, men de aller aller fleste kan finne penger til en slik en om de vil.

Kostnaden ved å holde en hund i året er ganske høy den også, og om hunden gir så mye mer vilt i fryseren er jeg ikke sikker på :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er tibørlig til å være helt enig med Kiwi her, prioriteringer, skulle selv ønsket å hatt avstandsmåler på min zeiss, men slik er det ikke. Men for all del, tæring etter næring! Men som jeg skrev tidligere i tråden her, hadde bare hatt sånne dårlige småkikkerter før, så tro til med en dyr kikkert, ikke angret en dag på det.:)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Husker godt jeg gjorde en godhandel i Volda for snart 15 år siden. Hadde snust lenge på en stor kikkert som stod i utstillingen. Slo til, og den dag i dag er dette skumringskikkerten min. Eschenbach 8x56. En lite kjent tysker som slår Zeiss`n min (10x40) i skumringa.

Når jeg ikke ser i Eschenbachen, er det for mørkt.

Prisen på denne: 2000,- :D

Link to comment
Share on other sites

noen som har erfaring med Steiner? og kanskje spesielt Safari pro serien.

 

Jeg har hatt en Steiner Hunting 8x30 med autofokus i mange år(ca 20), og er veldig fornøyd med den. Vet ikke helt om jeg tørr skrive det :wink: , men den nye Zeiss'en er bedre, spesielt når det blir skumring. Vet ikke om Hunter-serien eksisterer lenger, men jeg liker den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skyter inn et innlegg i denne tråden istedet for å starte en ny..

 

Jeg har i dag en Nikon Monarch 8,5X56. Den fungerer sånn høvelig, men synes jeg ser bedre i kikkertsiktene (Zeiss og SuB) når det blir lite lys. Mitt primære bruk er jakt morgen og kveld i dårlig lys. Vurderer derfor å kjøpe en annen håndkikkert, og har kikket litt på en Swarovski EL 10X42, da jeg stort sett er stasjonær når jeg bruker kikkerten og ønsker litt høyere forstørrelse. Men så til 1000-kronersspørsmålet: Vil den nevnte Swarovskien være bedre i dårlig lys en Monarchen jeg allerede har, eller må jeg opp på en god "8-10"X56 kikkert for å oppnå de ønskede egenskapene?

Link to comment
Share on other sites

Svar til trådstarter:

Jeg har nettopp en Monarch 10x36, kjøpt for å bruke på reinsjakt.

Kravene til lysåpning er ikke så enorme i mitt tilfelle, da jeg jakter på snaufjellet,

mens det fortsatt er lyst. Da setter jeg heller pris på at den er liten og nett, som

en 36 er. Kjøpte først en 8x36, etter innspill fra selgeren på naturogfritid.no. Men

etter raskt å ha testet den mot en annen 10'er var jeg ikke i tvil - jeg trengte 10x36!

Tok kontakt med naturogfritid, og fikk byttet med en gang - super service!

 

Har personlig ingen problemer med å holde 10'eren stille nok, og er overbevist om at

hvis du er normalt stø på hånda får du god bruk for den ekstra forstørrelsen - hvis du

jakter i åpent fjellterreng med lange synsfelt, vel å merke...

Link to comment
Share on other sites

Som Mauser68 skrev, legg i noen hundre lapper til å kjøp en Nikon du!. De har noen modeller(sport og action seriene) som begynner på en 600-700 kr og oppover. De er gode kikkerter for pengene. Opp til Monarch som ligger på 2000 kr og oppover. Jeg og har ikke sett igjennom den kikkerten, men kan tenke meg at det er en "kina" kikkert som ikke er all verden. Har sjøl en Nikon Monarch, som jeg er utrolig fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt meg et sett Nikon Monarch ATB 8x42 Realtree APG Binoculars 7524 fra USA. Total pris inkl frakt og alt kom på 1800,- blank. Mener det er veldig billig sett i forhold til at XXl tar 3290,- og det er den kjipe sorte..

 

Ser den XXL selger heter DCF, er det noe forskjell på DCF og ATB?

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... rd=monarch

Link to comment
Share on other sites

Som Mauser68 skrev, legg i noen hundre lapper til å kjøp en Nikon du!. De har noen modeller(sport og action seriene) som begynner på en 600-700 kr og oppover. De er gode kikkerter for pengene. Opp til Monarch som ligger på 2000 kr og oppover. Jeg og har ikke sett igjennom den kikkerten, men kan tenke meg at det er en "kina" kikkert som ikke er all verden. Har sjøl en Nikon Monarch, som jeg er utrolig fornøyd med.

 

Jeg har en Nikon Monark 10x56 og det er og en Kina kikkert. Den er vel laget på lisens i kina tenker jeg. Ellers synst jeg det er en grei kikkert i forhold til pris og kvalitet. Jeg har ikke samenlignet den i forhold til de dyre tyske merkene som sannsynligvis er hakket kvassere. ATB og DCF skal etter det jeg har hørt være samme kikkert som selges under betegnelsen ATB i USA.

Link to comment
Share on other sites

For ikke å fyre opp en ny tråd, låner jeg denne tråden litt jeg...

 

Her i forrige uke fant jeg ut at min gamle tysker fra forrige århundre ikke tålte vekta av en mercedes feltvogn :roll: Jeg ser derfor at jeg har behov for en etterfølger nytt :wink:

 

Jeg kan tenke meg å bruke en 4-5k. Kikkerten bør være lett, sånn at jeg tar den med meg..

Hovedsaklig trenger jeg kikkerten til fjellbruk, men littegranne skumringsegenskaper til postbruk hadde heller ikke vært dumt. Sånn opptil 42mm. objektiv tipper jeg kunne være passe. Forstørrelse tenker jeg meg på rundt 8-10x.

 

Spørsmålet er da hva som passer innenfor disse kriteriene pr. i dag.. Brukt er ingen hindring, men da bør nesten bruksanvisninga originalt sett være skrevet på tysk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du får Opticron Imagic 8*42 for 4390,- (Japan foto?) Vanskelig å få mer for penga.

 

Jeg er så trangsynt att jeg ikke klarer å se bedre i 42mm enn jeg gjør i 30mm. Er blitt 46 år og har søte små pupiller :? Endte opp med Conquest 8*30.

 

Lettere og nettere. Nå 4990,- XXL Kjøpte min i fjor for 3999,- Den er ikke særlig dårligere enn germanerzeissene.

 

Les tester på Kikkertspesialisten.no

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg kjøpte en Opticron Imagic 10x42 til reinsjakten i år og han jeg jaktet med hadde en Zeiss, vet ikke hvilken modell, men vi kunne ikke se noen forskjell på disse. Hverken i skumring eller ellers. Jeg så tilogmed reinen før ham :) og til 4200 inkl frakt angrer ikke jeg på det kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter en god håndkikkert. Noen som har meninger om denne? http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=4662

Conquest håndkikkert, er det i samme klasse som kikkertsiktene?

 

Har ikke sett gjennom Conquest kikkertsikte, men bruker flittig min 8X30 håndkikkert. Ypperlig leke, lett og hendig, god nok i skumring for mine 46 år gamle øyne. Swaro SLC er nok ennå ett strå hvassere, forskjellen kan måles men ikke sees.

 

Kjøpte min på XXL. tror de forlanger 4990,-

 

Test: http://www.kontoret.no/Customers/ks/documents/Tester/test8x30.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...