Jump to content

Bra håndkikkert?


Cameron

Recommended Posts

Skal kjøpe en kikkert til kjerringa,blir mest til Reinsjakt.Tenker på en til ca 2500-3000kr.Ville helst at den skal ha 10x,men på rimeligere kikkerter har jeg ofte følt at de er litt mer uklare enn 8x..hva mener dere?Lurer litt på Nikon Monarch 10x36,noen som har erfaring med en?Evt blir det en 42,står da mellom diverse modeller fra Nikon,Bushnell,Burris,Leupold,men har vanskelig for å velge..har jo selvsagt ikke testet alt på markedet!Så kom med erfaringer dere har på kikkert under 3500kr,max 42mm,helst 10x :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror du har gjort en god vurdering. Et annet valg kunne feks være http://www.kikkertspesialisten.no/public.aspx?pageid=36017&catID=6286&Product=12300. Har gode erfaringer med Kikkertspesialisten.

 

Selv bruker jeg 8x42 (Zeiss V)og savner ikke mer forstørrelse. Jeg bruker den til å finne dyr og skal jeg vurdere dyra nærmere (feks. skille ungbukk fra simler) må jeg uansett gå nærmere. Unntaket var om jeg hadde et "spotting-scope" med minst 20x.

Jeg har 10x som maks på kikkertsiktet og har sammenlignet med det for å finne ut om jeg kunne se mer med den, men de 2x ekstra har ikke noen betydning i så måte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt klart Nikon Monarch, en veldig god kikkert. Jeg vil tørre å påstå at Nikon Monarch er den beste kikkerten i mellom prisklassen. Har selv en 8,5x56, og er mega fornøyd med min. Men hadde nok gått opp til 42 mm. Har flere kikkerter i 32 mm, og dem blir stortsett bare brukt i fullt dagslys. Klart skal du bruke den i fjellet/reinsdyr jakt er det vel best med 10x ja. Bruker min mest i skumringen, og da er mine 8,5 best.

Link to comment
Share on other sites

Nikon Monarch 10x42 kjøpte jeg til ca 1300,- NOK med frakt og uten mva på Ebay... Kan jo være verdt å titte litt der. Men tør man ikke kjøp på Ebay så selges de jo rimelig på XXL mener jeg å huske. Og det er en knallgod kikkert!

Link to comment
Share on other sites

Er litt for mye å velge i nå..men takker for tips!Bør vel legge til Opticron og ja..Vet dem er gode.Både de og Nikon får skryt,men til hennes bruk,ville jeg helst hatt en hendig 10x med 32-36mm selv om en 42 ikke veier allverden heller..

Link to comment
Share on other sites

Om du kan holde ut at kikkerten har den tradisjonelle formen (porroprisme), er visst Opticron HRWP veldig mye for pengene i følge kikkertspesialisten(.no) Dessuten er folka på dette stedet en fornøyelse å snakke med, gir faglig funderte oppfatninger om hva som man trenger, og ikke minst, ikke trenger. - Det bidrar til en viss god-følelse ved et eventuelt kjøp ...

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Monarch er også etter min mening mye for pengene. Har brukt en 8*42 i fem år og har vert utrolig godt fornøyd. Blant annet har denne kikkerten 6,3 grader synsvinkel noe som gjør at du har et stort bilde selv om forstørringen er høy. Viss det er noe å sette fingeren på er det at den har en anelse dårlig fargegjengivelse. Dette kommer tydeligst frem i overskya og grått vèr.

 

Jeg anbefaler at viss du velger 36mm lysåpning eller mindre bør du ikke velge noe over 8* forstørring. Grunnen er at med så liten lysåpning og med 10 ganger forstørring er det lite som skal til før du føler at lysinntaket er for dårlig. Dessuten velger du en så lett kikkert i 10 ganger, blir bildet mye mer urolig enn i en 8* og du blir derfor mer avhengig av godt annlegg enn om du velger en tyngre.

 

Viss det viktigste kriteriumet ditt er vekt hadde jeg valgt 8*36. Er kriteriumet best mulig utnyttelse av optikken velger du en 8*42.

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... cf-1040618

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... cf-9004867

 

Er helt enig med de andre her som sier at 10* ikke er nødvendig, selv til reinsjakt. Helt sikkert mange som er uenig her :lol:

 

Lykke til med valget!!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!Har dessverre bare slitt med dårlige kikkerter selv,og synes innimellom at 8x har vært lite på fjellet!Men kanskje det har no med dårlig optikk å gjøre og?Kjøpte selv en Leupold Acadia 10x42,ikke hundre prosent fornøyd,men føler jeg liksom ser bedre med 10x..vanskelig dette..men Leupolden har litt bedre optikk enn de andre jeg har brukt.Men ja:har en mistanke om at en 8x blir litt klarere enn 10x når vi snakker om kikkert under 3500kr..må tenke litt til..er dessverre en fattig mann,ellers hadde valget blitt lettere! :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bumper denne jeg, da jeg trenger råd til en grei kikkert til rundt ett par tusen kroner. Skal på første reinsdyrjakta mi i år, og føler vel at jeg trenger en håndkikkert, trenger ingen über-zeiss eller noe slikt, men noe som kan fungere greit. Og jeg kommer nok dessverre ikke til å bruke den nok til å kunne forsvare ett innkjøp til mange tusen. Pluss at som student er det jo litt begrensa med midler til disposisjon også. :)

 

Så, noen som har tips? Ser at XXL selger Nikon Monarch 8x36DCF til 1999 kr. Kunne dette være ett greit kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet meg kikkert for ca 1 år siden. I samme prisklassen, var innom zeiss og leica 8x20 modeller, men det ble for spedt å holde i. Tøyde budsjettet og havna på zeiss 8x30 til snaue 4000. Er god fornøyd, skal ikke påstå at den er mye klarere enn nikon 8x36, men den passet meg bedre. Må si at den nikonen er et bra kjøp, vil ikke anbefale folk å kjøpe seg en billigere kikkert en det.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke handlet ennå..nå må jeg nok ned i pris pga mange jaktkort,og fikk beskjed om at skattepengan ikke kjæm før 20.10 :evil: så blir nok kikkert til rundt 2000 til kjerringa i første omgang..men bare den er dobblt så god som den hu har så er det greit nok!Fått endel tips,og en flott epost fra kikkertspesialsten.Virker som det ikke anbefales under 42mm på rimelige kikkerter,så dropper 36mm som jeg egentlig ville ha..har bestemt meg for Opticron Trailfinder 10x42.Så får jeg teste opp mot mine kikkerter før jakta.Virker som en får mye for penga.

Link to comment
Share on other sites

Ser at man kan tjene mye på å gå opp en lapp til, dessverre.... :D

 

Opticron HR WP i 10 x 42 koster jo 3295,- og fremstår i alle tester som en kjempegod kikkert til den prisen, med "Sensasjonelt god optikk i forhold til pris" og andre lovord.. Så kanskje jeg skal spare litt til.. :S

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet Opticron Imagic 7x42, mot Monarch 8x42 i skumring. Med Monarch kikkerten så jeg elg oksen, mens med Imagicen kunne jeg telle takkene. Nikon og Opticron ligger i to forskjellige ligaer. Du kan gå ned to prisklasser fra Imagic, og enda ha en kikkert som matcher Monarchèn.

 

 

Men ikke tro på alt jeg skriver da jeg er bransjetilknyttet å selger Nikon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg forventer kanskje litt latter når jeg kommer med denne, men den som ler sist, ler best!

 

http://www.jula.no/vanntett-marinekikkert-7x50-134064

Ble mektig imponert!

Sammenlignet med fattern sin kikkert til over 3000 spenn, og jula kikkerten knuste den lett 8)

(Samme forstørring osv)

Drar dere innom Jula, så ta en "titt for morro skyld"

 

Eneste som er litt kjipt, er fargen, men den dekker jeg til med kammotape.

Føles over hode ikke jalla ut heller.

 

sykt fornøyd

 

Sier bare en ting.. Please sjekk den opp! :D

Link to comment
Share on other sites

Henta i dag en Opticron Trailfinder 10x42.Betalte 1695kr!Kan selvsagt ikke forvente like god optikk på den som en Opticron til 6500kr,men ble positivt overrasket.Har såvidt testet den på lang avstand i sterkt sollys,stort synsfelt og optisk minst like bra som en dyrere fra Leupold.En kikkert som er grei til fjellbruk om du ikke er stinn av gryn!Denne er til fruen,neste gang jeg skal ha ny selv,blir det nok Opticron til mellom 3000-6000!Tror den holder i massevis,da er det unødvendig å bruke 16000 på en Tysker..

Link to comment
Share on other sites

Denne kjøpte du hvor sa du? :) Tror det kunne vært en fin førstegangskikkert for meg, til jeg får spart meg opp til en skikkelig sak.

Jeg sa ikke det.. :lol: Brukås Sport,har annonse på Finn.no,Tror du blir fornøyd til du stiller større krav og har mer peng!

Link to comment
Share on other sites

Denne kjøpte du hvor sa du? :) Tror det kunne vært en fin førstegangskikkert for meg, til jeg får spart meg opp til en skikkelig sak.

Jeg sa ikke det.. :lol: Brukås Sport,har annonse på Finn.no,Tror du blir fornøyd til du stiller større krav og har mer peng!

 

Takk for nok ett godt tips Cameron :)

Link to comment
Share on other sites

Prioritering?Nei har mer glede av de eiendelene jeg har enn en kikkert til 18000!Og tror neppe du nedlegger mer vilt enn meg pga dyr kikkert!Forresten er det ikke meg selv jeg har kjøpt den til..men ja jeg klarer meg også bra med en til 2500 jeg da!Når en har 70-90 dager jakt med hund om høsten,nytter det ikke med en hund da gutt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tørr påstå at jeg har mange jaktdøgn i året jeg også,(komunalt ettersøk i tillegg til vanlig jakt i mange år) men jeg "prioriterte" denne kikkerten når jeg fikk valget mellom diverse ting til min bursdag. At det kan stikke dypt hos enkelte andre får så være. Men jeg liker kikkerten veldig godt jeg, og den kommer nok til å glede meg mange ganger, om enkelte kommer med kritikk ang. mine prioriteringer bryr jeg meg ikke om. Det kalles misunnelse.

God Jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til trådstarter.....

La også denne under "Røverkjøp...."

 

Opticron Kikkert 10x42 Imagic BGA SE

Finner den hos norske forhandlere til mellom 6-6495,-

 

Her, derimot fikk jeg den for 4390,- inkl.ALLE ekstrautgifter (frakt/mva. m.m.) levert på nærmeste postkontor.

http://www.scandinavianphoto.no/product ... id=6197004

 

Noe over prisgrensa, MEN, i "billigklassen" skal du lete lenge for å finne samme kvalitet til denne prisen...

Sikla selv etter Zeiss'n, men i forhold til hvor mye jeg bruker håndkikkert, var ikke valget vanskelig...

Link to comment
Share on other sites

Takk for "gutt" (drar meg mot 50) :wink: For min del dropper jeg gitarene og hytta, jakter 50-70 dager i løpet av høsten (30-40 med egen hund) og er rimelig sikker på at Leicaen (med avstandsmåler) gir meg like mye glede/nytte på reinsjakta som gitarene dine gir deg i dagliglivet.. Neida, vi blir sikkert ikke enige. Har forøvrig hatt en Hensoldt Fero D16 i noen år nå, og det er en knallbra kikkert (kjøpt for 1500 kroner på ebay), men siden jeg har "råd" til en Leica prioriterte jeg det.

Har du virkelig råd,så kan man jo kjøpe det en har lyst på da!Selv har jeg bestandig vært en fattig jævel,og da leita etter varer hvor en får mest for pengene!Dvs brukbar kvalitet til en rimelig penge.Det gjelder bil,våpen,optikk osv.Leicaen din er nok suveren til Reinsjakt ja,selv om du nok fikk skutt dyr med en rimelig kikkert og..

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til trådstarter.....

La også denne under "Røverkjøp...."

 

Opticron Kikkert 10x42 Imagic BGA SE

Finner den hos norske forhandlere til mellom 6-6495,-

 

Her, derimot fikk jeg den for 4390,- inkl.ALLE ekstrautgifter (frakt/mva. m.m.) levert på nærmeste postkontor.

http://www.scandinavianphoto.no/product ... id=6197004

 

Noe over prisgrensa, MEN, i "billigklassen" skal du lete lenge for å finne samme kvalitet til denne prisen...

Sikla selv etter Zeiss'n, men i forhold til hvor mye jeg bruker håndkikkert, var ikke valget vanskelig...

Bra pris,tror de fleste blir fornøyd med denne,etter tester jeg har sett!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tørr påstå at jeg har mange jaktdøgn i året jeg også,(komunalt ettersøk i tillegg til vanlig jakt i mange år) men jeg "prioriterte" denne kikkerten når jeg fikk valget mellom diverse ting til min bursdag. At det kan stikke dypt hos enkelte andre får så være. Men jeg liker kikkerten veldig godt jeg, og den kommer nok til å glede meg mange ganger, om enkelte kommer med kritikk ang. mine prioriteringer bryr jeg meg ikke om. Det kalles misunnelse.

God Jakt.

Bra at du liker kikkerten din!Og meg kan en nok kalle mye rart,er en særing,men misunnelig har jeg aldrig vært i mitt liv! :D Kjøper varer en for mest for penga jeg,og er ikke gnien,men er ikke rik heller..for å si det slik:hadde jeg vunnet 8mill i lotto,hadde jeg fremdeles ikke kjøpt kikkert til over 7000kr!Har jaktet det som kan jaktes snart,og det i 24år,men aldrig har en rimelig kikkert ødelagt en skuddsjanse.I følge tester jeg har studert,er en Opticron til 6500kr like bra som en kikkert til 15000!Hvorfor kaste bort penga bare fordi den har et kjent navn?Nok om det,tråden ble startet hvor jeg ba om tips,etterhvert har flere spurt om tips bl.a på Trailfinder da kunne jeg jo si min mening om den,da jeg har testa den litt allerede..

Link to comment
Share on other sites

Jeg slår her over på samme side som Cameron, jeg prioriterer barn, hund, jakt, hus, hytte og samboer før jeg prioriterer en zeiss. Og med tanke på at jeg er student de neste tre åra så blir det ei stund til zeiss kommer hit i hus.

 

Men takk for alle gode tips, ender nok sikkert opp med en slik "konekikkert" som Cameron linka ut. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Opticron Kikkert 10x42 Imagic BGA SE

 

Her, derimot fikk jeg den for 4390,- inkl.ALLE ekstrautgifter (frakt/mva. m.m.) levert på nærmeste postkontor.

http://www.scandinavianphoto.no/product ... id=6197004

 

Noe over prisgrensa, MEN, i "billigklassen" skal du lete lenge for å finne samme kvalitet til denne prisen...

Sikla selv etter Zeiss'n, men i forhold til hvor mye jeg bruker håndkikkert, var ikke valget vanskelig...

 

Hva bruker du den til?

Har du sammenlignet denne med andre kikkerter i samme prisklasse?

Link to comment
Share on other sites

 

Opticron Kikkert 10x42 Imagic BGA SE

 

Her, derimot fikk jeg den for 4390,- inkl.ALLE ekstrautgifter (frakt/mva. m.m.) levert på nærmeste postkontor.

http://www.scandinavianphoto.no/product ... id=6197004

 

Noe over prisgrensa, MEN, i "billigklassen" skal du lete lenge for å finne samme kvalitet til denne prisen...

Sikla selv etter Zeiss'n, men i forhold til hvor mye jeg bruker håndkikkert, var ikke valget vanskelig...

 

Hva bruker du den til?

Har du sammenlignet denne med andre kikkerter i samme prisklasse?

 

Her er en sammenligningstest http://www.kontoret.no/Customers/ks/documents/Tester/test10x.pdf

Link to comment
Share on other sites

Winge har vel funnet gullegget. Verdens beste kikkert. Fujinon 7x50. Løp og kjøp! :lol::lol:

 

 

Ganske svulstig salgsargument, enig i det.

Men du kan kan prøve å finne dokumentasjon på at det ikke stemmer. Lykke til :)

 

Den er dessverre så tung at jeg ikke gidder å dra på den, ellers hadde jeg ikke vært i tvil.

 

Smaken er forøvrig mins like delt som baken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...