Jump to content

Kule til Hjort


kvammenj

Recommended Posts

Hei

Eg har til hjort brukt.

Federal Classic

Norma Elite

Norma TXP (Swift kule)

Norma Oryx

Tonheim PBP

Heimelada Accubond

Og heimeladd Oryx

Ingen hjort har sålangt klaga på effekten.

Finn noko som går godt i børsa og bruk dette.

Skitt Jakt.

Link to comment
Share on other sites

I 308 funker nok alle nevnte bra,tror ikke en Hjort merker stor forskjell..men ser ikke poeng med kostbar Oryx til Hjort.165gr kule evt 150gr er det jeg liker best i 308.Hadde jeg ikke ladet selv,ville jeg prøvd Federal Fusion!Minner litt om Oryx,men er mye billigere og etter min mening er den bedre.Nosler Partition eller Accubond er aldrig feil heller!

Link to comment
Share on other sites

I 308 har jeg brukt Swift Scirocco (165 grain) og Barnes TTSX (150 gr).

Førstnevnte ga vedlig bra presisjon, men heller dårlige slakt. Mye kjøttødeleggelse og separering av kula.

I fjor gikk jeg dermed over til Barnes TTSX. Denne ble ladet til ca 820-830 m/s(mener jeg å huske). SKjøt 3 hjort og 1 reinsdyr med den. 3 av dyrene gikk rett ned i smellen, det siste gikk 10-15 m. Fine slakt og gjennomskyting på samtlige. Blir nok denne kula for meg fremover.

Link to comment
Share on other sites

Prøv med 150gr Nosler Partition.

 

Dreper meget raskt og sikkert, også hvis du treffer mellom to ribben.

 

Kjøttødeleggelse mener jeg er uvesentlig, god slakteteknikk, skjære opp og renske vekk, ordner det meste.

Optimal kjøttødeleggelse er det dyre som løper langt og blir funnet først dagen etter.....

 

Stive "superkuler" blir for meg helt feil på så små dyr som hjort.

Rask ekspansjon, splinter og "knall og fall" mer hva jeg etterstreber.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut at en kule som ikke "eksploderer" - gjør det den skal gjøre - hvis man treffer vitalt.

Og det er ikke mange kulene i 150-200 gr. skiktet som eksploderer i en 308.

 

Når jeg ser på de billige blykulene (kr 0,50-2,00) jeg bruker til revolverene på vilt fra små duikere til bøffel i Afrika - skjønner jeg ikke hvorfor jeg i "hine tider" var så opptatt av hvilke kuler jeg skulle bruke på hjort og rådyr.

 

 

Når det er sagt - var det èn som var med til Afrika for noen uker siden.

Han brukte 30-30, og Accubond og Sciroccio i 150 gr.

 

Disse kulene var bare helt "perfect".

Utgangshastigheten var ca 2000 fps.

 

Og som han sa etter å ha skutt 20 dyr med de: Jeg har ingen betenkeligheter med å skyte et Texas Heart Shot på Zebra med disse kulene.

 

Med denne hastigheten har jeg også skutt masse dyr med Nosler Ballistic Tip - som har vært "kjempe".

 

Også i min .308 har jeg skutt endel dyr med denne kulen - og den har ikke gjort noe annet enn alt annet jeg har prøvd.

 

 

Remington`s bulk kule (180 gr. SP) som jeg kjøpte et lager av for 15 år siden til trening (kr 0.80 pr stk.) - er hva jeg har brukt/bruker i min 308.

En natt fikk jeg beskjed om en påkjørt hjort, og .308`en var innskutt med denne treningsammoen.

Om morgenen foretok jeg et ettersøk - og skjøt den på 90 m.

Kulen gikk gjennom begge bogene.

Jeg testet den deretter mot isvuller og noen bøtter med sand - og restvekten var 70-85 gr.

Da bestemte jeg meg for å prøve den på jakt - og den har aldri sviktet.

 

Den ekspanderer perfekt, samt at den har aldri "vinklet".

Har jeg skutt skrått forfra - har den gått i rett linje ut/eller til den har stoppet med god ekspansjon.

 

Ut i fra hva jeg så av Accubond og Sciroccio`en - har jeg vanskelig for å tro at man kan feilgå hvis man kjøper èn av de - selv om en 308 vil ha noen fps mer.

Link to comment
Share on other sites

Hornady SP interlock 150 grain. Heilt grei, billig og god presisjon (i mine våpen). har bruka den på rein fra- 94 til -08, og har skote ein del dyr med den. Gjekk over til 6,5x55 i fjor, og bruker interlock 140 grain. 1 rein og 7 hjort så langt. Ser ingen grunn til å bytte til noko anna, rein og hjort krev ikkje all verden av kula, og interlocken er ei av de bedre konvensjonelle kulene (uten lodding osv)

Link to comment
Share on other sites

Eg vil påstå at so godt som alle lovlege kuler i "normal" 308-vekt og -hastigheit gjer jobben og drenerer ein hjort.

 

Personleg ville eg ligge unna Sellier & Bellot, og Sierra Game King. Men enkelte har gode erfaringar med dei og.

 

Eg har alltid brukt 180 grs Oryx, og ser ingen grunn til å bytte.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
4 hours ago, Sitka said:

Hjortekalv eller spissbukk: nosler partition eller sierra gameking klarar ikkje bestemma meg. 6,5x55. Skal prøva og skyta midt i bogen men det veit ein jo aldri heilt på forhand. Ca 40-80 meter hald. God presisjon begge to.

Har ikke brukt noen av kulene i 6,5, men har brukt nosler i 308 og 3006 tidligere. Det er en pålitelig kule, om enn kjent for at det kan bli litt søl. Gameking skal også fungere, men er vel også kjent for å være litt bløt. 
Personlig ville jeg valgt nosler av disse, dyrene du skal bruke dem på er relativt små så begge vil nok funke greit. 

Fusion 156 grs er mitt valg i 6,5 for i år Mega er nr 2.

Ikke felt noe med 6,5 ennå, men har noen titalls dyr med samme kule i 3006. 

Link to comment
Share on other sites

I år bruker jeg 165 grain hornady interlock. Funker greit for den som ikke er fanatisk på restvekt å pene slakt.

 

De beste kulene kan man vel egentlig påstå er enten bondede kuler eller monogene. Av bondede så kan ma  spesielt nevne federal fusion, Swift aframe,
Hornady Interbond og lapua mega.

Av homogene så har norma,lapua og barnes gode kuler.

En på laget mitt jakter bare med barnes og har gjort det godt med de. Men med homogene kuler vil det alltid være en fordel med høyere fart for sikker ekspansjon.

 

Personlig foretrekker jeg hornady interbond til 308w og a-frame til  300wby.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bobby said:

 

Jeg rotet litt der ja. Men mega tør jeg påstå er en av de beste ikke bondede kulene i såfall. Prinsippet på mega er vel lignende hornady interlock?. Skulle også nevnt norma bondstrike som en av de nevneverdige bonded kulene. Ingen egen erfaring. Men har hør at flere har gode resultater med den.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Sitka said:

Berre kom med tips og innspel men eg har berre desse to som eg nemde så det får bli ein av dei. Lada opp med partition før i dag men kom ingen cervus i kveld.

Av de nevnte ville jeg nok gått for oryx. I 308 lønner det seg å lade litt hardt vist det er bonded kule som oryx vist kula er over 168 grain for å sikre god ekspansjon

Link to comment
Share on other sites

Hei.- Har skutt hjort både med Sierra GK og Nosler Partition ( 30-06)

Som du sier,- begge leverer til vanlig meget god presisjon, - jeg har likevel opplevd tilfeller der 165 grs kuler (Sierra og Speer) med boat-tail har vinklet av i sin retning i dyret, men virkningen har imidlertid vært god.

 

Du nevner du vil foretrekke å skyte "midt i bogen" om du kan, og litt med tanker på det ville jeg nok selv valgt Nosler Partition av de to for litt mere sikkerhet å kunne nå vitale deler-selv etter treff i bein- og for gjenomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg lada opp tre partition i går og tar dei med i kveld og. Har hold på ca 80 meter men ca 15-20 meter høgare i terrenget. Er alltid ganske mørkt når muligheten byr seg så derfor eg vil halda på bogen. Eg har lese meg litt opp og fått forståelse for at det er meir sannsynleg for knall og fall då. 
Eg vil halda litt høgt pga ganske skrå skuddvinkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...