Jump to content

9,3x62 kuler


arommen

Recommended Posts

Jeg har ladet 286 grain Norma Oryx og 250 grains swift A-frame. Begge med N150 krutt. Oryxen fungerte bra (Knall og fall), men slet med etter min mening for mye kjøttødeleggelse og liten restvekt på kulene, Derfor valgte jeg og lade med 250 grains Swift for å teste denne. Har skutt både elg og hjort med denne kula. Den fungerte veldig bra på elg (lite kjøttødeleggelse, men kanskje elgen sto litt lengre etter et godt bog treff i forhold til Oryxen), men etter min mening ble det for mye kjøttødeleggelse på hjorten. Har ikke funnet igjen noen kuler, så restvekten har jeg ingen anelse om.

 

 

Så det jeg lurer på er om det er noen som har noen gode forslag/erfaringer på jaktkuler til 9,3. Har tenkt å prøve 300 grains swift A-Frame eller woodleigh kuler neste gang. eller er det noen som har et bedre alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Synes det er bedre å få viltet fort i bakken enn 2-3 kilo med ødelagt kjøtt jeg da. 300 gr Swift synes ikke jeg er egnet i 9,3x62 , til det ekspanderer den for lite. Ville prøvd Woodleigh , enten 250 eller 286 gr men hadde ikke vært redd for Hornady sin 9,3 heller i de hastighetene det er snakk om. Jeg har brukt både Woodleigh og Hornady i 35Whelen og kan ikke si at den ene er bedre enn den andre , gjennomskudd på alle elgene jeg har skutt og ikke merket noen forskjell på hvor fort de har lagt seg.

Link to comment
Share on other sites

har ladd 250 swift i 9,3-62 og i fresk hastighet men synes det er lite skudd reaksjon på dyret,i år skal jeg bruke noe som er mykere,likere og skjære bort noen kg og elgen detter fortere ,en at den drar av garde og ender med ettersøk for at det ikke er gjort anna en kula bare har gått tvert gjendom dyret med minnimal skade.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Hvor kan du kjøpe woodleigh kuler for en god pris? har du noen treningskuler å anbefale med det samme? kikket litt på vapex i går, der du kan få Norma fmj til en god pris. men det er kanskje problemer med toll og avgifter ved import av kuler.

Link to comment
Share on other sites

I min 9,3-verden er det vanskelig å få både i pose og sekk. Hvis vi snakker om 9,3X62 og 9,3X74 så er det vel 18,5 gramms kuler som er fornuftige jaktkuler. De lette 15 gramms kulene er etter min mening bedre egnet i 9,3X57.

Ingen av nevnte kalibere er laget/konstruert med tanke på høye hastigheter men er utmerkede jaktkalibere laget med tanke på jakt. Trenger du flatere kulebane og høyere hastighet er det bedre å satse på 370/366.

Hvis man får dårlig restvekt med ei kule har du mest sannsynlig ladet for hardt og du gir kula ei hastighet den IKKE er konstruert for.

 

Jeg skulle ønske at kulefabrikantene var flinkere til å opplyse om hva kula er konstruert for. Woodleigh for eksempel oppgir hvilke hastigheter kula fungerer optimalt i, og lader man patronene sine så de yter innenfor disse grensene så er man trygg.

Et eksempel. Woodleigh oppgir at 18,5 gr rundneset blyspiss fungerer innenfor 1800-2200 fps. Altså ingen optimal kule for 9,3X64?

 

Ser at 358 Win syntes at 300 Swift ikke egner seg for 62/74R, men jeg har brukt kula og den fungerer for meg. Men jeg ønsker ei kule som har høy SD, fungerer innefor fornuftige hastigheter og sikrer dyp penetrasjon i viltet. Om elgen eller kuduen eller hjorten går noen få meter spiller ingen rolle for meg. Jeg har ingen ambisjoner eller tro på knall og fall på store dyr uansett.

 

phpVwEMqbPM.jpg

300 gr Swift A-Frame. Kulen til venstre har gått en Blue Wildebeest på langs, skuddhold ca 50 meter. Kulen til høyre er skutt i vann på to meters hold.

 

 

Jeg vil forsøke 286 gr Swift A-frame så fort den er i butikkhylla. Det kan kanskje være ei kule å satse på. Ellers er gode gamle Nosler Partition nevnt her. Det er ei kule som alltid fungerer. Lapua Mega er helt ok innenfor ”normale” hastigheter. Alle 18,5 Woodleigh fungerer samt Oryx. Det er vel kun deg selv og hva du har for ide om hva du forventer av ei kule som er avgjørende for hvem kule som er optimal.

 

Min erfaring er at høyest mulig hastighet ikke alltid er best.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for godt svar.

Jeg ladet 286 grains oryx til 706 m/s og 250 grains A-Frame til 776 m/s og det er kanskje i det meste laget. Har ingen info om hva som er den ideelle hastigheten på disse kulene.

Har du målt hastigheten i 300 grains A-Frame og i tilfelle har du funnet en optimal kruttvekt/type, har lyst til å prøve denne kula.

I realiteten blir det jo ikke skutt på dyr på lange hold med meg, så med litt prøveskyting på forskjellige hold blir du fort kjent med kulebanen. Men tenker å reise til Afrika på Antillopejakt å da er det kanskje bedre med en litt flatere kulebane i og med at holdene sikkert blir lengre.?

 

Jeg skyter forresten med en sauer 202 med 60cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Mener at 286 gr kula er bedre balansert til bruk i 9,3x62, samme som 300 gr er den beste for 375 H&H Mag

 

Jeg har ladd 286 gr kula Lapua Mega til 720m/sek og 250 gr kula til drøye 800 m/sek. Har da brukt Norma 201 krutt ladningen lå på 55 gr med 202 krutt var jeg ett grain høgere 56 gr dette ga ingen trykktegn i min rifle en ombygd Mauser 98

Link to comment
Share on other sites

Eg har jakta i mange år med 250 grs A-Frame i 9.3x62. Lada til rundt 800m/s i mi S&L, har eg aldri hatt problem med den kula på hjort. Har funne att to kuler i dyr, og begge kan limast rett inn i reklama. Eg har brukt A-Frame på hjort i kaliber frå .260 rem til .416 Taylor, og er kjempefornøgd med den.

Link to comment
Share on other sites

Har du målt hastigheten i 300 grains A-Frame og i tilfelle har du funnet en optimal kruttvekt/type, har lyst til å prøve denne kula.

I realiteten blir det jo ikke skutt på dyr på lange hold med meg, så med litt prøveskyting på forskjellige hold blir du fort kjent med kulebanen. Men tenker å reise til Afrika på Antillopejakt å da er det kanskje bedre med en litt flatere kulebane i og med at holdene sikkert blir lengre.?

 

Jeg skyter forresten med en sauer 202 med 60cm løp.

 

Jeg har ikke målt hastigheten så kan desverre ikke gi deg opplysninger. MEN kulene du ser bilde av er skutt i 9,3X74R som gir lavere hastighet en i din X62.

 

De siste årene har jeg ikke brukt annet enn dobbeltrifle i 9,3 med Woodleigh og Swift i Afrika.

 

Ang skuddhold i afrika så er det litt opp til deg selv. Sier du fra til guiden din at du føler du bør ha viltet innenfor 150 meter så vil han gjøre alt han kan for å få deg i en skuddposisjon på 150 meter eller nærmere.

Skal du derimot til Kalahari eller Freestate der det så og si er fritt for vegitasjon kan det bli værre. Men da er heller ikke 9,3 noe godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med 250 gr Woodleigh i 9,3x62. Oppunder 800 m/s med en passelig dose Norma 202 bak. Lapua hylser. Presisjonen er fantastisk, langt bedre enn hva jeg behøver til elgjakt. Hvorfor 250 gr framfor tyngre kule? For meg handler det om litt hyggeligere rekyl, litt flatere kulebane og sikker ekspansjon. Mitt indre sikte er så innprenta med kulebanen for 6,5x55 og .308W gjennom mange år med jaktfeltskyting, at jeg ser det som en fordel å skyte med noe som oppfører seg tilnærmet likt. Jeg har inntrykk av at Woodleigh er lett å få presisjon med, uten store noen overraskelser. Enkel og gjennomprøvd konstruksjon, til en normal pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært godt fornøyd med 286gr Nosler partition. Denne kula gav faktisk minimale kjøttødelegelser og ellers bra effekt. Har nå de to siste jaktsesongene brukt Norma oryx 15g. Dyra har fallt død om, men det har blitt mye mere blodslått kjøtt. Jeg kommer ikke til å bruke Oryx mere.

Jeg har nå ladet og testetet ut Nosler accubond 250gr og kommer til å prøve den no framover. Den store fordelen med nosler er etter min mening den gode BC på kula som gjør at man får en ganske flat kulebane med ett tregt caliber som 9,3x62. Har hastighet på ca 730m/sek med 47cm løp med 250gr Accubond.

Fra center 100m til senter 300m måtte jeg stille 20 knepp med Zeiss 3-12x56 viktory med 1cm pr knepp på 100 meter. Det er bra med så lav hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd Barnes TSX 250 grain?

Men den trenger vel kanskje høyere hastighet for å fungere optimalt?

 

Neida, er en generell missoppfattning at TSX er ekspansjonstreg. Faktisk en av de mest ekspsjonsvillige storviltkulene på markedet i dag, og derfor et meget godt valg i 9,3. Men kula er avhengig av å treffe i veskefylt område for å ekspandere, så ikke test denne i tørre tlfkataloger, for da ekspanderer den ikke i hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen elger med Barnes TSX, og er godt fornøyd. Har skutt elg med Oryx 18,5g og A-Frame 250gr. også. Jeg har vel sikkert skrevet dette før, men jeg synes ikke jeg merker noen stor forskjell på kulene. På de først elgene som falt for Oryx var det sykt mye blodslått kjøtt, men senere har det vært like mye eller like lite blodslått kjøtt uansett kule jeg bruker. Jeg tror det er situasjonen og stressnivået på dyret i skuddøyeblikket som avgjør mye ang. skuddtegn og blodslått kjøtt. God presisjon har jeg også hatt på alle kulene jeg har prøvd i Saueren min.

Skal lade opp en ny ladning til høsten igjen, og jeg tror det blir Barnes TSX igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har brukt PBP 185grn i to år nå. Kjempetilfrds. Kulen ekspanderer veldig fort, gir et skuddsår på størrelse med en fem-kroning og har sålangt gitt veldig lite kjøttødeleggelse. Treffer den bein, slipper den vingene, noe som bare gir enda bedre dybdevirkning på hovedkulen, samtidig som vingene gir flere sårkanaler og raskere utblødning. Jeg lader den til 880m/s i en 45cm pipe, og føler jeg har funnet den optimale kombinasjonen: Grov sårkanal, dybdevirkning og temmelig flat kulebane

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt.

Da jeg kjøpte noen pakker med 286 grains Lapua Mega, var det umulig å få god presisjon med den rifla jeg bruker. Ikke fikk jeg særlig presisjon med Partizan heller. Men med Norma Oryx sitter det dønn.

Er det noen som tør å gjette hvordan presisjon jeg vil oppnå med Woodleigh-kuler?

 

Og en ting til.

Hvordan opptrer Woodleigh i elgen, sammenlignet med Oryx? Er Oryx bløtere?

 

Helt til slutt.

Midway selger 286 grains Woodleigh 9,3-kuler på tilbud nå. De skal ha 739 kroner for 50 kuler. Kulene heter "Weldcore Round Nose Soft Point".

Er det de samme kulene som folk snakker om når de refererer til Woodleigh-kuler i 9,3?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt gjette på hvilken presisjon du får, men det blir jo nettop det; gjetning. 250 gr Woodleigh går bra i rifla mi, men det gjør alt annet jeg har prøvd også. Kula jeg bruker er en weld core round nose. Det finnes også PP - protected point, og FMJ ++. Jeg vil tro de fleste bruker RN eller PP, men strengt tatt må en vel si mer enn bare "Woodleigh" for å beskrive hva en skyter. Jeg er godt fornøyd med kulene på elg, og har inntrykk fra andre kalibre at Woodleigh fungerer hakket bedre enn Oryx. De ekspanderer til noen svære padder, men mister lite vekt, og trenger derfor dypt (nok). De er ukompliserte å lade, ingen spesiell mantling, presisjonsproblemer eller merkelige trykk. De ekspanderer selv om du bare treffer myke deler, og de flyr ikke i småbiter om du treffer bein.

Link to comment
Share on other sites

Woodleight RN viste seg å fungere veldig bra i 9,3en min og det ble ikke noe blodslått kjøtt. Og penetrasjon var lang. Skudd fra siden gikk rett gjennom elg elgen. Skudd som gikk diagonalt inn forfra stoppet under skinnet omtrent ved mellomgulvet. Ekspsnsjonsdia. var moderat opp til 15mm. Dem ekspanderte ikke mye. Vil si det er en svært god kule.

 

Woodleigt PP som jeg hadde store forventninger til gjorde den samme jobben men med mye blodslått kjøtt. Skjønner ikke hvorfor elgene jeg skyter står i ro og vet ofte ikke at jeg er i nærheten. Og faller vanligvis 0-12 meter etter skudd. Woodleight vil jeg si er en mer solid eller skal jeg si hardere. Den ekspanderer mindre enn i motsetning til f.eks. A-Frame og Oryx. A-Frame er den kula av det jeg har prøvd jeg liker best. Og nå som jeg har begynt å bruke løshund vil jeg si den er perfekt. Så jeg burde egentlig kun brukt den. A-Frame gir vanligvis ikke gjennomskudd på elg under 150kg. Woodleight gikk som sakt alltid gjennom ved sideskudd. Det kommer av kombinasjon fart og ekspansjonsdia.

Vi har ikke store kvoter her jeg jakter, men skyter vanilgvis 2-4 elg pr. år.

Men jeg liker å prøve nye intresange kuler. Og en pakke med 50 kuler greier jeg å tyne til 3-4 år. Men det har hent at jeg "kasserer" kuler som jaktammo. I år blir det Blaser CDP.

 

Så jeg gjentar Swift A-Frame og Woodleight RN vil jeg si er de beste av det jeg har prøvd.

Andre kuler jeg har brukt er Woodleight PP, North Fork, Lapua Mega, Norma Alaska, Norma Vulkan, Nosler Partition og Speer

Link to comment
Share on other sites

Det var betryggende. Snakker du om 286 grs Woodleigh?

Forresten litt rart at du får gjennomskudd med Woodleigh og ikke med A-Frame. Jeg trodde Woodleigh ekspanderer mer og raskere enn A-Frame som jo er kjent for å være tregt ekspanderende. Egentlig inbilte jeg meg at A-Frame var litt i hardeste laget for de hastighetene som er aktuelle for 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde også A-frame var ganske tungekspanderende, og Woodleigh av de mykere. Men en skal ikke kimse av praktisk erfaring! Jeg har kun prøvd 250 gr RN, i oppunder 800 m/s, på mellom 50 og 100 m avstand. Det har resultert i noen svære sopper. Her er et bilde av bl.a Woodleigh plukket ut av elg. 697061.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Praktisk erfaring er fine greier. Fotodokumentsjon også.

 

Hvis du bruker samme kulevekt på A-Frame og oppnår tilsvarende hastigheter som du gjør med Woodleigh (800m/s), skjønner jeg bedre at A-Frame åpner seg. Woodleigh-kulene du har på bildet har i hvert fall ekspandert skikkelig. Særlig de tre øverste. Men jeg inbiller meg at A-Frame ikke vil ekspandere like kjapt som Woodleigh i de hastighetene jeg kan forvente å få med ei kule på 286 grains.

Men for all del - jeg har tatt feil før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver etter beste evne å vise fram dette bildet, men jeg innser at det er et stykke igjen til at folk som meg kan klare slikt. Hvorfor kan jeg ikke bare dra bildet fra skrivebordet og inn i innlegget mitt? Uansett, de tre øverste kulene er Woodleigh fra elg. De tre nederste er Nosler Accubond og Ballistic Tip skutt i vann og tre. Jeg liker Woodleigh godt fordi de fungerer bra på alle områder. Ingen ekstreme egenskaper, men en god problemfri all-rounder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte i fjor PBP med step-boattail. Den virket fint i 860 m/s.

Men jeg tror vi har mye å lære av tyskerne: Bruk like godt de lette, dreide kulene til Lutz Môller i Tyskland. De er billigere (ca 11 kr) og har plastspiss. Hele fronten på kobberkula blir til fragmenter og den bakre delen fortsetter rett fram. Hvis dere søker på google med "KJG" så finner dere siden hans. Lader disse 10 grams kulene til 1000m/s. De har positiv rilling som reduserer friksjonen med 35%, og får derfor fin fart og er snill mot løpet. Flott presisjon, liten rekyl, mindre lydtrykk og stoooor drepeevne. Vil ikke snakke om langholdskapasiteten, den legger ned en elg på 250m, og ikke bare det, - du trefffer uten å forlegge siktepunktet. Hjemmesiden er på tysk, med det finnes en fane for engelsk "kortversjon".

(Han har også mange andre kalibere tilgjengelig og viser mange interessante ladedata for de ulike kulene.)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet BC på 250 grainskula Barnes TSX?

 

http://www.barnesbullets.com/images/9-3x62mmWeb.pdf

 

Av jaktkuler i 9,3 avhenger det av hva slags vilt du skal bruke den på.

Til mindre vilt som hjort og tilsvarende er 250Accubond ei god kule. Holder bra sammen, god balistikk og ok gjennomtrengning. Litt for lite kule til elg er min erfaring

NF 250grs/Swift 250 grs er i samme gate. NF ekspanderer til større diameter enn Swift og går som regel noe bedre.

 

Til stort vilt er nok min favoritt 286 Nosler Partition. Bra effekt - ok kulebane - lite kjøtt ødeleggelser og veldig bra penetrasjon.

 

Som hundefører er Oryx et sikkert valg - bløt som fy og kommer sjelden ut på andre siden i annet enn idelle skuddsituasjoner

 

Woodleigh 250-286 har jeg personlig dårlig erfaring med. De jeg har prøvd har gitt lite til nesten ingen ekspansjon i vanlige hastigheter. 320grs kula er bløtere og er sikkert en fin sak til sitt bruk - men supertungvektere har jeg personlig lite bruk for til hjemlig vilt

 

God allrounder til STORT vilt er helt sikkert 250 TSX. Men den er skikkelig lang og stjeler mye hylseplass om du ikke er heldig å ha systembørser med lange magasiner og romslige kammer

Link to comment
Share on other sites

Tenkte 286 grains Woodleigh ville stoppe, men kanskje jeg bør satse på Oryx?

I så fall ville eg satsa på 232 grs Oryx - 286 går ofte gjennom. På den andre sida ville eg ikkje skote viss eg ikkje hadde kontroll på bikkja (og postjegerane)...

Link to comment
Share on other sites

Det var betryggende. Snakker du om 286 grs Woodleigh?

Forresten litt rart at du får gjennomskudd med Woodleigh og ikke med A-Frame.

 

Alle kulene jeg refererer til over er 286grs. Med unntak av Norma Vulkan 230grs (ble flat som en tinntalerken) og A-Frame 250 og 300grs. Det jeg vil si er unikt med A-Frame er at den åpner seg til rundt 20mm og stopper der. Uavhengig av treff i bogbein, tørre eller våte tlf kataloger med og uten 3,5cm plank etter katalog 2. Den stuker seg noe mer. Med unntak av et hodeskudd på en kvige. Da mistet den endel vekt. Så det kan godt være den er bløtere men den er så å si dønn lik etter ekspansjon.

Men flere av de andre kulene jeg har brukt har høy restvekt og fint ekspanderte kuler men lager av en eller an grunn noe til mye blodgørr. At det er gjennomgående på alle elgene med enkelte kuler er merkelig. North Fork (286grs) en solid plugg. Det er en jævlig fin kule men på moderate skuddhold skjedde det undlige ting. Og over 150m var den upåklaglig.

Woodleight 286grs PP skjedde det også undlige ting. Fikk stygga på den.

Nå vet jeg om 3 elgjegere med 9,3 som jeg anbefalte 286grs Nosler Patition da jeg var i våpenbransjen. Alle tre klagde på denne kula. Nå så jeg ikke noen av disse elgene. Jeg mente da at i den moderate hastigheten skulle den være god.

Men jeg tok vist feil. Elgene gikk nå i bakken. Så dem gjorde jobben.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som hundefører er Oryx et sikkert valg - bløt som fy og kommer sjelden ut på andre siden i annet enn idelle skuddsituasjoner.

 

 

Ikke enig i at den sjelden kommer ut på den andre siden. Har tømt et par esker med Oryx 286grain i elg og jeg har bare 6 kuler liggende som ble gjenfunnet i elg. Og de kulene jeg har funnet kan godt brukes som reklame for Oryx, med perfekt sopp og restvekt over 94%. Men hvis du tenker på 15gr kula kan det tenkes den blir i elgen.

Link to comment
Share on other sites

H.K.:

Jeg skyter ikke uten kontrollert bakgrunn, men det skjer jo at kula kan skifte retning inni dyret. Derfor kan det være en fordel å unngå gjennomskudd.

Men uansett tror jeg at jeg skal satse på 286 grs Woodleigh RN. Forutsatt at jeg får god presisjon. Flatin og Redfox har erfaringer med denne kula som jeg synes virker betryggende.

Link to comment
Share on other sites

...................Av jaktkuler i 9,3 avhenger det av hva slags vilt du skal bruke den på.

Til mindre vilt som hjort og tilsvarende er 250Accubond ei god kule. Holder bra sammen, god balistikk og ok gjennomtrengning. Litt for lite kule til elg er min erfaring

.........................

"Litt for lite kule til elg".... :? Hvilke erfaringer har du med 250 grains Accubond på større dyr- som får deg til å trekke denne konklusjonen?

Link to comment
Share on other sites

Angåande Nosler Partition og kjøtøydeleggelse. Det stemmer at NP avgir ein del bly slik at restvekta brukar å ligge på ca 2/3 altså om lag 66%. Brukar du for eksempel kaliber 30 stemmer nok dette,men dette gjeld IKKJE alle kaliber.

Frå kaliber 338 og oppover har kula skilleveggen lenger framme enn i mindre kaliber. Dette blir klart beskreve i boka "Rifle bullets for the hunter" av John Barsness m.fl. Han fortel at gjennomsnittleg restvekt av alle kuler han har funne igjen i kaliber 338 til 416 ligg på 88%.

Dette rimer bedre med dei innlegga her som nettopp påpeiker lite kjøtøydeleggelse med 286grs kula NP i 9.3mm.

 

Såvidt eg kan hugsa har eg aldri sett dette nemnt i norske jaktblad så då er det kanskje ikkje så rart at mange ikkje er klar over at NP ikkje er heilt likt konstruert i alle kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...