Jump to content

9,3x62 kuler


arommen

Recommended Posts

Ang KJG kulene,

slik jeg forstår det så går tuppen opp i splinter og hovedvekta fortsetter rett frem.

Noen som har erfaring med hvordan de splintene oppfører seg?

Feks følger de kulebanen gjennom dyret sånn noelunne som en sky eller kan de skjære rett ut (og langt) andre veier?

Tviler ikke på at de dreper effektivt, men hadde vært fint om de ikke punkterte absolutt alt på innsida av dyret heller, om dere skjønner, så det er derfor jeg spør :)

Dyra jeg jakter på er stort sett rådyr og til tider hjort.

Link to comment
Share on other sites

Får se om jeg tør å lade opp til 3,93 gram(!) Norma 200 som er anbefalt max. Det skal gi 985m/s i et 60cm løp (9,3X62).

 

Spissen på kobberkula blir til fragmenter som dreper, ikke til giftig støv som på blyspisskuler.

Den sylindriske delen av kula fortsetter som en boltestump med god dybdevirkning.

Veldig mange tyskere som sier at den gir lite kjøttskade, men det spørs jo hvor du treffer da (som med alle andre kuler).

Tror nok at KJG mest er en kule for jakt der du har tid til å sikte. Det gjør jo tyskerne når de sitter (relativt) tørre og varme i sine flotte tårn.

Jeg skal komme tilbake til resultater så snart jeg får tid til å teste ut skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Spissen på kobberkula blir til fragmenter som dreper, ikke til giftig støv som på blyspisskuler.

Koparstøv er vel heller ikkje rekna som helsekost? Er òg litt usikker på korleis vomma ser ut med eit skot litt bak bogen... Men blir artig å høyre korleis dei verkar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte også Tonheim i fjor, og da 210gr kula. Det ble bare et skudd i dyr, men jeg er ikke i tvil om at jeg skal fortsette med den kula. Når det i tillegg er ei norskprodusert kule som virker å være såpass bra er ikke jeg i tvil.

Jeg dro jo tilbake til XXL for å handle ei pakke til, men der var det jo ikke noe å få. :? Noen som veit hvor jeg får tak i disse nå? Er vel redd jeg ikke får de til den prisen nå lengre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte også Tonheim i fjor, og da 210gr kula. Det ble bare et skudd i dyr, men jeg er ikke i tvil om at jeg skal fortsette med den kula. Når det i tillegg er ei norskprodusert kule som virker å være såpass bra er ikke jeg i tvil.

Jeg dro jo tilbake til XXL for å handle ei pakke til, men der var det jo ikke noe å få. :? Noen som veit hvor jeg får tak i disse nå? Er vel redd jeg ikke får de til den prisen nå lengre..

 

 

Tror du kan kjøpe direkte fra Tonheim. Han selger også kuler med skjønnhetsfeil til halv pris 8)

 

http://www.performancebullet.no/

Link to comment
Share on other sites

"Litt for lite kule til elg".... :? Hvilke erfaringer har du med 250 grains Accubond på større dyr- som får deg til å trekke denne konklusjonen?

 

Et 20 talls hjort og elg skutt med 9,3 og 250 grs kuler. Sammen med tilsvarende erfaringer fra ett 20-30 talls dyr til fra samme jaktlag med patroner ladd av undertegnede. Siden de finnes igjen i de aller fleste dyra og jeg foretrekker å ha hull i begge sider er det etter min mening litt for lite kule til elg.

 

Du er selvfølgelig velkommen til å mene noe annet :-)

Link to comment
Share on other sites

Feks følger de kulebanen gjennom dyret sånn noelunne som en sky eller kan de skjære rett ut (og langt) andre veier?

 

Bah, med litt mer nøye lesing av Lutz sin side så er jo svaret på spørsmålet mitt der :P

The Splinters alone penetrate some 5 -6 cm Meat, not more. Therefore the 9,3 mm Copper hunt bullet predominantly should be used on Animals with Skin way below that limit, or the bullet will loss much of its destructive Effect. If You would like to go for Thick skinned Animals, such as Elephant, Rhinoceros, Hippopotamus or alike, then a Deformator would be a better choice.

 

Hm, gleder meg til noen poster resultat, dette så jo interessant ut nå :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg skutt bort 35 skudd med Woodleigh RN 286 grs. Lader opp med 59 grs Vihtavuori N-140, og skal visstnok oppnå like under 720 m/s.

Det ser ut til at Woodleigh-kulene oppfører seg omtrent som Mega-kulene i samme kulevekt. Jeg får liksom ikke topp presisjon.

 

Nå har jeg sondert litt. Jeg tror kanskje det skyldes avtrekket, altså skytterfeil. Jeg skjønner ikke hvorfor, for jeg får fine samlinger med Oryx. Men jeg kan liksom ikke se andre forklaringer på at treffbildene viser gode samlinger sideveis, men spredning i høyderetning. Snodig.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt bort 35 skudd med Woodleigh RN 286 grs. Lader opp med 59 grs Vihtavuori N-140, og skal visstnok oppnå like under 720 m/s.

Det ser ut til at Woodleigh-kulene oppfører seg omtrent som Mega-kulene i samme kulevekt. Jeg får liksom ikke topp presisjon.

.

 

Jeg lader nå opp med 56 grs N-140 krutt, 285 grs Lapua Mega kronografert til 697 m/s og har en meget fin samling. Samme samling fikk jeg med Woodleigh RN 286 grs. Dog noe lavere hastighet??? 688 m/s

Grunnen til at jeg gikk over til lapua Mega, var treningsskudd. Jeg lader nå kun Mega. Bruker denne til trening og jakt. På jaktfeltene ligger jeg mellom 130 og 140 p. Samlinga er det ikke noe i veien med.

 

Jeg anser disse to kulene som det samme. Har skutt noen elg men aldri funnet igjen kulene. Alltid gjennomskutt. Kan desverre ikke si hvordan de har soppet seg. Restvekt. Men presisjon har jeg fått med begge. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt bort 35 skudd med Woodleigh RN 286 grs. Lader opp med 59 grs Vihtavuori N-140, og skal visstnok oppnå like under 720 m/s.

 

Det høres ut som en staut ladning! Det er jo flere grain over ladedataene til Lapua. Og etter min personlige erfaring er det noe høyt. Jeg har brukt 58 gr N-140 til 250 gr kuler.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge det dataprogrammet "alle" har, men som jeg ikke husker navnet på i farten, er ladningen bare såvidt innpå det røde feltet. Ett grain mindre krutt gir et trykk som ligger utenfor det røde, men på det lilla. Lapua sine maksladninger viser gult, og er ikke i nærheten av dataprogrammets maksanbefalinger.

 

Synes du jeg bør gå ned til 57 grain?

 

edit:

Programmet jeg ikke husket navnet på, er QuickLoad.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Driver og lader noen test ladninger i 9,3x62 med 285 grs mega kule.

Ser i ladetabellen til Lapua att 55,6 grs N150 krutt er max ladning og skal gi 700m/s med 58cm pipe

Men jeg får bare 675m/s med max ladning i min 60cm pipe når jeg tester med kronografen

 

Det jeg lurer på er hvorfor blir det 25m/s mindre fart enn det som er oppgitt i tabellen?

Kan det være lott variasjoner som gjør det tregere?

 

 

Fabrikkladet mega gir 690m/s i min pipe og det er nøyaktig det som er oppgitt på Lapua sin nettside

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da har jeg skutt bort 35 skudd med Woodleigh RN 286 grs. Lader opp med 59 grs Vihtavuori N-140, og skal visstnok oppnå like under 720 m/s.

 

Det høres ut som en staut ladning! Det er jo flere grain over ladedataene til Lapua. Og etter min personlige erfaring er det noe høyt. Jeg har brukt 58 gr N-140 til 250 gr kuler.

 

Og slik funket det på en okse på 10 meters hold. Inn i bogen, satt i bogen på motsatt side.

2mquxdz.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen som har kunnskap om hva en 286 grs Woodleigh RN kan klare, som en 250 grs Barnes TSX ikke kan?

Litt klønete spurt, kanskje. Det jeg gjerne vil ha kunnskap om, er om det virkelig er slik at en 250 grs Barnes TSX faktisk funker like effektivt som en nesten hvilken som helst holdbar kule som er 36 grs tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha brukt Barnes i flere kaliber lenge, har jeg merket meg

 

de går utrolig rett igjennom

 

gir oftere gjennom skyting

 

sårene blør ofte mere

 

samme eller bedre virkning enn tyngre konvensjonelle kuler

 

TSX har god presisjon, ikke absolutt nødvendig, men trekker opp.

 

Og, nei har ikke aksjer, selger dem heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Glem ikke kongen av kuler; Partition! Optimal kjøttødeleggelse og knall og fall hver gang :twisted:

Optimal kjøttødeleggelse? Maksimal eller minimal?

Fremre delen av kulen splintrer mye ved korte hold (høy fart) mens bakparten trenger dypt inn.

Omtrent like fremragende som RWS sin gamle H-mantel. :(

Link to comment
Share on other sites

Noen som har kunnskap om hva en 286 grs Woodleigh RN kan klare, som en 250 grs Barnes TSX ikke kan?

Litt klønete spurt, kanskje. Det jeg gjerne vil ha kunnskap om, er om det virkelig er slik at en 250 grs Barnes TSX faktisk funker like effektivt som en nesten hvilken som helst holdbar kule som er 36 grs tyngre.

 

Hei.

Ikke kaliberet du etterspør, men har et greit eraringsgrunnlag som gir et ok svar på spørsmålet.

Har nemlig skutt en del elg med 220 grs woodl (790 m/s v0) og en del med 150 grs tsx (820 m/s V0)

 

Presisjon: Woodleigh 23 mm

TSX 7-8 mm

Kjøttødeleggelse Woodleigh; mod-lite

TSX Lite

Skuddvirkning woodleigh; Ofte et tydelig "rykk" i hele dyret. Snitt utras 30-40 m

Tsx. Litt mindre "rykk" ved annslag, men kortere flukt. Snitt 20 m

 

Fordelen med Woodleighen er at den tåler mer kvist uten å skifte mye retning hvis man er uheldig å skyte borti ved ved feks ettersøk.

Fordelen med TSX; Mindre ødelagt kjøtt, ekstremt god pressisjon, raskere blodtryksfall (etter min erfaring).

Link to comment
Share on other sites

Glem ikke kongen av kuler; Partition! Optimal kjøttødeleggelse og knall og fall hver gang :twisted:

Optimal kjøttødeleggelse? Maksimal eller minimal?

Fremre delen av kulen splintrer mye ved korte hold (høy fart) mens bakparten trenger dypt inn.

Omtrent like fremragende som RWS sin gamle H-mantel. :(

 

 

Les det eg skreiv her i denne tråden om Nosler Partition i 9.3mm.

Link to comment
Share on other sites

er litt forundret over att ingen nevner 325 gr Oryx. Brukt den i 2 år, 10 elger pluss noen rådyr felt med den. Holder med i benevnelsen den er gitt i ett svenskt jaktblad: "Godstoget".

Stor restvekt, stor diameter, minimale kjøttødeleggelser. Holder alltid godt sammen, alltid gjennomskudd ved sideskudd. Tåler litt kvist og kratt uten å gi store overraskelser.

Er hundefører men ser fordelen med gjennomskudd: du vet att kula går igjennom og skyter bare når hunden er på rett sted uten å behøve ta sjanser med hunden usynlig.

Har funnet igjen 2 kuler, den ene i en kalv, skutt litt høyt skrått forfra, alle ribbeina var kappet inntil ryggsøyla, gjennom ryggen, låret og kula satt i skinnet i rumpa. 320 gr restvekt. Samme opplevelsen på den andre kula: en voksen elg (påskutt tidligere av postskytter), skutt skrått bakfra, kula satt i ryggeraden.

Skuddreaksjonen vises godt, man slipper å tvile og fluktstrekningene korte, stor diameter og gjennomskudd gir oftest rikelig med blod i sporet ved skudd bak bogen. 9,3 mm, tung kule og 650-670 m/ er etter min mening perfekt for skandinavisk elg. Kulebane som en laserstråle får du ikke, men maksimal skuddavstand bestemmes alltid av skytterens kunnskap og beherskelse av rifle og kaliber= trening! . Er litt uforstående for meg dette med grøvste hølet i løpet, letteste "pistolkulene" og høyeste hastighetene.

Det enkleste er ofte det beste.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd både Swift A-frame 250gr, Barnes X 250gr, North Fork 250gr, Woodleigh 250gr, Norma Oryx 15g og nå prøver jeg Nosler Accubond i 250gr. Har skutt 6 hjorter med den kulen i år og foreløpig så kan det se ut til at jeg kommer til å jakte med denne kulen i noen år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...