Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Her er en video av en rev som kom luskende inn på terrassen hjemme nå i kveld. Den fikk pølse fra hånda og melk fra en skål. En fin opplevelse. Denne må selvsagt bøte med livet, men morro å ha ville dyr tett innpå.. Den stakk forøvrig av med den ene tøffelen til fattern etter at vi hadde gått inn.

 

http://www.youtube.com/watch?v=kHyVk4ZfOVA

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble faktisk også lurt av kamuflasjen til losn1990, enda jeg visste at jeg hadde solgt han en slik dress. Jeg skjønte ikke bæret av hvorfor han hadde satt opp den reven inne ved buskene. Først lurte jeg på om det kunne være at han hadde tatt bilde av reven før han skøt den, men det tenkte jeg var lite sannsynlig, og så syns jeg at jeg så et skuddhøl i reven. Men samma hvor mye jeg så på reven, så fikk jeg ikke med meg Ole Magnus i bakgrunnen. Først da han sendte bildet til meg på mail fikk jeg øye på karen i buskene :D

Flere slike bilder, Losen ;)

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG!

Igår skulle egentlig eg og kes93 på duejakt, men først skulle vi sjekke et vedskjul som vi har sett rev i før.

Vi la planen som vi har gjort før ved at den ene går foran og den andre sikrer at ikke reven hopper ut bak og forsvinner ved å stå på baksiden, i dette tilfellet gikk eg bak vedskjulet.

Idet eg kom til enden av baksiden og fikk oversikt spratt en rev opp fra vedskjulet ca 15 meter ifra meg og begynte å rusle/småløpe fra meg.

Eg tok haglen opp og skøt automatisk to skudd etter den.

Reven datt ned og sprelte.

Eg ropte på kes93 og knakk ned haglen for å lade den på nytt, i tilfelle den skulle løpe vekk.

 

I 2-3 sekunder såg eg ikkje bort på reven (noe eg ikke burde gjort)

Då eg såg opp igjen var reven vekke!

Der den hadde lagt var det endel blod men reven var sporløst forsvunne.

Vi lette i en knapp time i skogen uten å finne den.

Heldigvis kom han som eier der vi jaktet og vi forklarte han at vi hadde skadeskutt en rev og han ringte tilslutt en annen fyr som har en tysk blodhund.

Han kom etter 15 min og det tok ikkje lang tid før hunden fant ut kor reven hadde tatt veien.

Den låg midt under en palle fullt med ved og den var fullt av flere paller rundt, altså helt umulig å ta den.

 

Etter mye om og men greide eg å presse en planke på halen til reven idet den forflytta seg mellom 2 paller og vi greide å ta en løkke på halen og dra den opp.

Måtte kakke den med en vedkubbe for å ende lidelsene til den stakkars reven.

 

Dette er min første rev og den største jaktopplevelsen eg har vært med på, selvom vi hadde en stor klump i magen etter eg hadde skutt den men ikkje funne den.

Utrolig deilig følelse når hunden markerte at den var under pallene og enda bedre når vi fikk den opp!

 

Den ble skutt med en Lanber Baron 12/76 og brukte 2´er og 3´er stålhagl(noe som egentlig er litt lite for å skyte på rev med)

Vi brukte X3M1 kamo og våpensokker.

 

Slenger med ett par bilder av reven. Det var en tispe og veier ca 4 kg

 

 

ige1k9.jpg

6hqr5v.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stålhaggel på rev er dårli greier!!!

det skal så lite til før den smetter under en sten eller noe sånt når du skyter den :x

 

Reven kan vere lit hardskutt me hagle :shock:

 

derfor har vi brukt magnum nitro patronen til rev men det va bly så nå kan vi ikke bruke det lengre!!

#4 magnum nitro 12/76 1050bar va fine saker :lol:

 

nå er det rifla, 3.0.8 med noke lit mjuke patroner så det blir saus! :mrgreen:

da trenger du ikke å tenke på skadeskyte, da må du treffe helt ute på labben nesten :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sesongens 3 rev datt lørdag`s morgen kl 06:30 på åta, tispe valp, 4,5 kg, for øvrig den første tispen jeg har skutt på åta. Gikk ut å satte meg kl 05, sovnet etter en time og våknet med at en kråke holdt et forferdelig spetakkel utenfor bua. Og der stod det en rev på myra, Prøver å laste opp bilde men får bare beskjed om at det ikke ble plassert.

Link to comment
Share on other sites

Valp nr.6 for sesongen datt nå ikveld :D En nysgjerrig elg fikk med seg hele seansen. (Den sto forøvrig å glodde et par minutter etterpå og. Tenkte elg var skuddredd jeg? :roll: )

 

Edit: Noen lure triks for å få revepiss av hud/klær? Lukter jo ikke godt akkurat (jeg overlever, men frua mener det lukter litt) :lol:

Link to comment
Share on other sites

I dag skal det jaktes på NY slått åker... var på vei på litt sprell i går kveld, og i det eg kjører forbi bakkene (blei slått i går) ser eg at det rusler ein rev ute på bakkane.. Angret voldsomt på at eg ikkje heller tok meg ein tur på jakt, men men skal no vertfall prøve der i dag.. Trur eg kjører samme taktikk som forje gang bare sitte og speide uten noen lokkelyder og mulig eg drar på noen låter viss den ikkje viser seg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har et terreng her i Trondheim jeg kan jakte rev og kråke på.

 

Terrenget består vell mest av skog og mark, altså ingen jorder osv...

Har det noe for seg å dra ut med rifla og smyge seg gjennom terrenget? Eller er postering med lokking det som funker best?

Har også en Vorsteh, men det er vell kanskje best å la bikkja bli igjenn?

Link to comment
Share on other sites

Ble en liten hannrev nå i kveld. Såg den stod på den nyslåtte atlega nedom låven i 21-tida. Fram med .222-rifla. Opp med verandadøra og ned i liggende. Da hadde reven flyttet seg, men var fortsatt innenfor 100 m. Den la seg litt ned, men fikk raskt ei kule inn på skrå forfra da den reiste seg igjen. Ikke gjennomskudd, men inngangen var appelsinstor. 35 grs. v-max er effektivt.

Link to comment
Share on other sites

I går datt rev nr. 10 for sesongen. Må innrømme at jeg hadde flaks som fikk den;

Den ble var av meg å begynte å løpe, men med litt muselyder stopet den på ca. 100m. Fikk den i trådkorset og trakk av...... KLIKK!! Hadde glemt å mate en patron i kammeret... :oops: Ladda fort og tror du ikke den stod på samme plass enda å så på meg. Der ble den liggende :twisted:

 

En liten hannrev

 

ffa5vt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det mikkel som har stått for detta herverket tru? :?:

 

Har sett dette selv, kan godt være mikkel ja.

 

Ble en hvalp på meg i dag. Var egentlig ute etter kråke / ravn, men disse ble støkt av noe. Ble likevel sittende ei stund i skjulet i det fine været. Klokka 18:30 fikk jeg se øra på en liten rev som kom rett i mot meg på fem meter. Den skulle nok hente kråka jeg hadde liggende foran skjulet. Fikk lurt frem hagla uten å bråke og fikk inn en stålfirer på 15 meter. Til og med forladninga hadde gått igjennom, hadde ikke trodd at hagla skulle gjøre så stor skade, total vomspreng. Ble skutt bak/ovenfra.

 

IMG_2531.JPG

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen tips til hvordan å skyte rev på gårdsplassen ? Har en som forsyner seg i komposten på gården min, samt at den nå har begynt å stjele lekene til bikkja. Sto å så på den i går kveld. Bor landlig til, men har hus ganske tett innpå allikevel. Eller anbefales det her kanskje med en revebås eller lignende?

 

Har en luke i andre etasjen på uthuset rett over komposten, men der vil det kun bli 3-4 meter på det meste ned til reven. Har også en lyskaster fra ett gammelt gatelys på en stolpe rett over her, så gluggjakt vil vel bli veldig beskrivende. Men veit ikke om jeg vil kunne få den så tett innpå?

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt sesongens første rev på lørdag. Var på smygjakt etter hjorten med nye dachsen som bandhund. Da eg kom over en sovende rev på ei tue. Kom meg inn på 50m uten att den vakna. Den var oppe med hodet og strekkte seg en gang under an smyging... Men la seg til å sove videre. Kviskra sitt til bikkja og gav reven en 286grain Mega midtskips. Den vakna aldri...

Link to comment
Share on other sites

jaktlage fikk skutt en elg på et jorde i går og da ble vomma lagt utti åkerkanten. så i kveld dro jeg ut for å prøve å lokke litt. satt og lokka i 35 min ca før jeg så en liten hvit flekk i skogkanten. der satt`n og så rett mot meg, jeg lokka rolig og reven begynte å gå litt frem og tilbake før den forsvant. så da bestemte jeg meg for å snike meg litt nærmer for å se, men idet jeg går ut av glugga får jeg se ryggen på den. reven er på vei rett mot meg! en fin valp som var tydlig halt. jeg måtte ta skuddet ifra trappa til glugga. 100 m hold ca og pang. død i smellet :D nr 8 for i år.

verminator syco tweety fløyta fungerer godt for man si,

 

#bilde kommer

Link to comment
Share on other sites

Var på elgjakt/hjortejakt i helga som var :D Meg og ein kompis tenkte oss ut på bøen i kvellingo for og jakte litt hjort.. Etter ca halv time skimter han noe kvitt borti skogen 120-150 m bortenfor oss lurer på dette er og hiver opp børsa og der igjen suser det ein kvit flekk igjennom kikkertsikte varsler til meg om at det er rev på vei :twisted: etter ca 1 min står den ute på jorde dukka opp fra ingen plass :?: rusler nedover bakken og er på vei ut av syne så gir eg noen små pip med munnen som etter ligner mus, men ingen reaksjon reven rusler videre og legger seg ned med noen pinner som står ute på jordet og ser på oss reiser seg rusler litt videre og legger seg ned igjen.. legger ann på reven men finner ut at det ikkje er heilt på stell.. plutselig begynner reven og rusler mot oss igjen og som avtalt for 20 sekunder siden skulle han få reven til og stoppe og eg skulle skyte følger reven i sikte og på ca 50-60 m stopper den. Skuddet går og reven dette i smellet ruller litt på bakken og min rev nr 2 er eit faktum :D ganske stor hann rev tipper rundt 8-10 kg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...