Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Hvem hadde trodd at det skulle være mulig å være så heldig som jeg følte meg ista!

Hadde satt meg til litt før kl 12 med noen lokkekråker på et jorde i håp om å få tatt en kråke eller to. Ca 11:50 ser jeg det tusler noe et par hundre meter unna, bak en haug på jordet, ser bare hodet på det.

Åh, et rådyr tenker jeg, drar opp håndkikkerten og ser, nei så dæven, en rev! Den var ganske stor, så det var nok ikke en årsvalp.

Det går et par tre minutter, så ser jeg noe lite rasle i gresset ved jordekanten, venter litt, så kommer det en liten rev ute på jordet og snuser litt rundt.

Den så veldig liten ut på den avstanden jeg hadde den, ca 80-100m. Tar opp rifla, finner den med trådkorset og følger den en stund, må vente litt, siden den virker litt rastløs, og står ikke stille!

Etter å ha fulgt den en liten stund, og gjort meg opp noen tanker på om jeg skal skyte med helmantel som jeg hadde lada med til kråka. Merker jeg blir litt stressa, og er så lur at jeg greier å puste i kikkerten, så den dogger. Men har greit med kontroll, så finner bogen og lar skuddet gå.

Den løper 5m etter skuddet gikk, "jeg traff bra, det vet jeg!" Og reven går i bakken.

Kom akkurat inn, og er overlykkelig! :D Med dårlige resultater fra ifjor hadde jeg aldri trodd dette:)

Lykke til med revejakkta alle sammen!

 

Tikka T3 lite ss, .223 (norma jaktmatch)

 

DSC_0087.jpg

DSC_0088.jpg

DSC_0089.jpg

DSC_0093.jpg

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette var enkel skyting :)

 

De siste 3 ukene har en hannrev - gått forbi garasjen mellom kl 23- 01.

Kl. 0035 slukket lyset for den.

 

Den løp ca. 60 m - etter skuddet (skuddavstand 20 m/357 Mag.).

Selvsagt visste jeg hvor den lå - men TJT`en ble satt på sporet.

 

Det var kanskje dumt gjort - da jeg helst ikke ønsker at den skal gå på annet en klauvilt, men jeg har nok innsett at jeg ikke styrer dens glede over div. ting - som jeg ikke ser på som noen glede :?

 

Den jager/ønsker å ta det meste :?:) .

Link to comment
Share on other sites

missunner dere som får jakte rev nå! sitter selv på båten og venter på å få reise hjem. men får være hjemme fra 1. august til 30. august ;) det blir flott!

lurer på hvor mange som sitter på sin faste åteplass og speider utover akkurat nå :shock:

Link to comment
Share on other sites

Da kom jeg inn for ikveld :) måtte gi meg siden jeg skal på jobb om noen timer 8)

 

ble 2 rev valper på meg ikveld :) lokka inn med musepip :) min favoritt på de yngste revene :)

 

fikk også inn en stor rev, men siden jeg lokka mens jeg satt, så så den meg da jeg skulle løfte opp børsa og stakk fort som F..

 

bilde av årets første :)

 

2ln8xo3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kl 12.15: Stor han-rev (8kg) ble lokket inn etter 10minutters jakt i et område jeg ikke har prøvd før. Ga meg etter det grunnet lite søvn og jobb jobb jobb :?

DSC00378.jpg

Lurer på hva mere som gjemmer seg i området. Håper på en mulighet i helgen. Det er jo håpløst å få jaktet nå for tiden :evil:

Link to comment
Share on other sites

330h05k.jpg

240zl06.jpg

97vedw.jpg

b6t6p0.jpg

Browning A-bolt Hunter i kaliber 22-250, med Meopta Meostar 3-12*56, S&L demper og tofot = KNALL

35isumw.jpg

Klokka 00.10 skjedde det. Jeg holdt på å legge meg på kanten på jordet, da jeg hørte reven søyke og at den hadde kurs mot meg. Like ettertpå kom reven over veien og inn på jordet. Magasinet ligger fremdeles i lomma fulladet, og jeg får det ganske travelt når jeg ser reven krysse foran meg. Jeg beveger meg litt for mye for reven stopper en gang oppi bakken, mens jeg tar ladegrep og skyver en selvladet 50grs V-max i kammeret på min nye Browning A-bolt Hunter 22-250. Reven løper litt til og jeg prøver å se den i kikkerten. Den stopper enda en gang og jeg finner den i min Meopta Meostar 3-12*56 R1. Skuddet går og den faller sammen som en sekk på 160-170 meter.

Jeg går bort og finner reven, det var ei stor og fin tispe som endte opp med geleaktig hode.

Kjempeartig start 10 min. ut i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Kl 12.15: Stor han-rev (8kg) ble lokket inn etter 10minutters jakt i et område jeg ikke har prøvd før. Ga meg etter det grunnet lite søvn og jobb jobb jobb :?

DSC00378.jpg

Lurer på hva mere som gjemmer seg i området. Håper på en mulighet i helgen. Det er jo håpløst å få jaktet nå for tiden :evil:

 

Du fornekter deg ikke Sofus!

 

Hva lokket du med?

 

Gratulerer til dere andre som har fått rev. Her kom det ca 30 mm regn, så jeg la meg igjen!

Link to comment
Share on other sites

satt på post i natt jeg også.

Ingen rev, men så den største rådyrbukken jeg noen sinne har sett på film,bilde, eller utstoppet!

Horna var det råeste og mest brutale jeg noen gang kommer til å se, det er jeg sikker på.

 

sykt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke type terreng er det dere jakter i?

 

blir veldig fristet til å prøve, men har ikke noe lokke fløyte for hånd. Heller ikke sikker på om det er rev i området, men har hatt eit åte ute siden i vinter, alt er oppspist. Så noe må da være i området!!

 

Har en bærbar cd spiller, skulle bare hatt noe hareskrik ell lignende!!

Link to comment
Share on other sites

At revejakta begynner å bli populær igjen, er det ikke mye tvil om, når en ser på fjorårets tråd, og hvor god start årets tråd har fått. Men revejakt er morsomt, og i de fleste tilfeller enkel å få tilgang til, så dette tegner bra for småvilt- og rådyrbestanden. Måtte bare alle ivrige revejegere skyte rev om de får muligheten når de er på fjellet også, for det hjelper rypa, og det trengs.

Link to comment
Share on other sites

uno, dos, tres!

 

dro ut på post med noen kompiser i 3 tia i natt. tok hvert vår jorde, mens yngstemann satt på utsiktspostn og skulle gi oss beskjed om det var rev andre steder. hadde akkurat gått ut av bilen i det jeg får melding om at det var rev på jorde jeg skulle sitte. pakka skudd i gevære å lurte meg nedover. og der var den, men den hadde tydligvis sett meg, før jeg så den. med musepiplokken fortsatte jeg ett lite stykke nedover og der kom det en valp langs en traktorvei. fikk plassert et skudd i det den forsvant inn i skogkanten. måtte ned å forsikre meg. å der lå årets første. så gikk jeg opp igjen å hentet sekken. da jeg kom tilbake satt det nok en valp på veien, like ved den første. også denne gikk rett ned i smellen. deretter dro jeg til dit jeg skulle postere. satte meg til rette og begynte med musepiplokken. etter 10-15 min kom det nok en valp. denne med ei rotte i kjeftn. måtte plystre på den for den gikk i bakken. :D for ei syk opplevelse. 3 rever, på ca 20 min den første natta :D

 

38030_411115462470_644797470_5067146_7783529_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du fornekter deg ikke Sofus!

Takker :)

Hva lokket du med?

Kroppen er mitt instrument :wink: God gammeldags "trutmunn" og en lenge innøvd smatting. Ligger en del tørrtrening bak (nå, på denne tiden av året, går jeg å lager muselyder nesten hele tiden...folk tror sikkert jeg er gal :lol: ), men det fungerer godt. Har egentlig aldri brukt fløyte på sommer-delen av jakta.

 

Mvh "Sofus"

Link to comment
Share on other sites

I dag lyktes jeg får man vel si! :D

Ble 2 rever i kveld og ei kråke og en ravn!

Mer kan man vel ikke vente seg på 1 og ei halv times jakttid?:P

den ene reven ble skutt på 20 meters hold med rifle 6,5*55 + at den kom inn når jeg lokket med pee wee`en :)

første rev som jeg har fått inn!

den andre ble skutt på 150 meters hold, den sprang 70 meter før den ga opp kampen!

 

 

37912_409548470177_604005177_4991195_176753_n.jpg

37912_409548445177_604005177_4991190_6548581_n.jpg

37912_409548450177_604005177_4991191_3619137_n.jpg

37854_409548545177_604005177_4991196_1280611_n.jpg

37854_409548550177_604005177_4991197_5264356_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

En hannrev og tre valper lagt ned på Mork. Grågåsrester 70 m fra min nye jaktbu er effektivt. Gamlekolla som gikk og beita snudde seg etter at jeg skjøt i går kveld. Så opptok den etinga og glemte hele greia. :D Har ikke brydd meg med sommerjakt før. Men det er jo like viktig og bidrar like mye som jakt om vinteren. Rev er rev. :D

Link to comment
Share on other sites

Liten hanrev datt kl 09.30.

Urban camo :mrgreen:

DSC00063.jpg

Noen ganger behøver man ikke “gå på jakt”. Hadde Steyr Scout (forum medlem) på besøk. Vi satt i hagen og drakk kaffe da jeg med ett oppdager en rev oppe på en høy kolle ca 200m fra der vi satt. Den hadde kurs innover i marka, men enda ikke så langt unna et jorde innenfor fjøset til fatter`n. Jeg kommanderte Steyr Scout til å starte opp bilen å kjøre det remme å tøy kunne holde. Reven hadde kommet et stykke på den korte tiden, og det ble ca10min med intens lokking før reven kom fykende rett på. Stoppet den (voff) på ca 100m. Der den ble liggende med åpen brystkasse.

 

Gratulerer til alle reveskyttere

 

Mvh ”Sofus”

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...