Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

I går var jeg på fjellet med en søppelsekk full av slakteavfall. La det under armeringsmatta på åteplassen. Jeg har tidligere i høst kjørt opp en kassert hjortekalv. Den var renska inn til beina. I tillegg var det en del revespor rundt.

 

Bakgrunnen er som følger: Vil prøve å lokke inn jerv på dette åtet. Begynte å fore inn i begynnelsen av desember i fjor. Først i mars kom reven helt på åtet. Jeg trodde aldri det kom til å ta så lang tid før de godkjente åteplassen. Men da de først begynte, var det voldsomt til aktivitet der. I høst har det ikke tatt mange dagene før revene har gått på åtet. Så nå trengs det påfyll litt oftere. Men det skal gå greit.

 

Har ei jaktbu 70 m unna åtet. Hadde to kvelder/netter der i fjor. Men det var før revene hadde begynt skikkelig på åtet. Så da la jeg denne jaktplassen på vent. Nå derimot, er det mulig å få hasen på reven vil jeg tro. Skal hive på litt hundepellets i løpet av uka. Neste helg er det fullmåne. Da blir det nok å tilbringe en kveld der. Men jeg orker ikke hele natta, selv om jeg kan ligge i bua.

Et par bilder:

Bua står på ei bilhengerramme.

IMG_4689.JPG

Åtet er ved det røde krysset.

IMG_4687.JPG

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Er fullmåne her til helga, og tenkte derfor å prøve å lokke inn reven ei natt.

Bør jeg helst være i terrenget før reven kommer ut, eller går det greit å traske inn i området ut på kvelden? Blir en 12-13 speik her, så blir vel litt begrenset hvor lenge jeg sitter.

 

En ting til, noen som har forslag til en enkel og grei kamuflasje av rifla? Holder det å feste på noen strimler av et laken osv?

 

Takker for svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

 

Jeg har en Sauer 202 OB i 30-06. Denne har jeg tenkt å bruke på reven. Mitt spørsmål er hva slags ammo dere vil anbefale for å bevare skinnet mest mulig. Har tenkt på helmantel, men er usikker.

 

Jeg lurer på det samme så hvis det er noen forslag til gode revepatroner i 3006 så vil jeg gjerne høre om det. Ser det er litt blandet om helmantlet men er det grunn til bekymring eller er det bare frykt for at det skal gå gale? Skaut en rev senest for to dager siden og den hadde et hull i ryggen som målte nesten 25X10 cm.

Link to comment
Share on other sites

ikke bare det at man har dårligere margin,får å få reven til å ligge etter skudd....man har mange ganger værre rikosjettfare med ei så kompakt og tung helmantelkule,en feks ei varmintkule eller blyspiss....det er noe jeg tenker på i allefall....men etter at jeg gikk over til 110 grains v-max,har jeg ingen betenkeligheter med å skyte på barfrosten,eller på islagte vann.kula er pulverisert etter 1 touch... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fikk sesongens første återev i går kl.23.30.

Har også skutt 3 stk. under bukkejakta i høst. Alle disse var fine i pelsen.

 

Den jeg skøyt i natt var en skikkelig stygg hannrev på 6 kg, veldig mye skabb på den.

Hadde også en annen skabbrev på åtet rett før helga (som hoppet på 3 bein), men sikten var desverre litt for dårlig til å sette et sikkert skudd.

 

Sesongens 4. rev :

normal_skabbrev.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke dette med at helmantel skal være så marginalt. Bruker kun helmantel på reven, jeg, og det har alltid funka bra. Bare jeg, som skytter, gjør det jeg skal gjøre - nemlig sette kula midt i "maskinrommet" så legger reven seg rett ned!

 

Bruker forøvrig 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Var på loftet i stad og kikket ned på åtet. Hørte reven bjeffe nedi beitet nedom åta. Såg den et par ganger ved åtene i går kveld, men fikk ikke skuddsjanse. Sater på at den dukker opp igjen litt senere i kveld. La oss si om 90 min. :D

PS! Har et par handikap mot i fjor. Har ikke lagt over åtene enda, og reven har dratt mye vekk ser jeg. I tillegg har jeg bare en varsler. En for lite.

Blir litt fiksing av åtene i helga. Legge over noe slik at reven må være lengre på åta.

 

Ang. kule: 35 grs. v-max gir sjelden gjennomskyting med .222 rem. Ladet til ca. 1070 m/s. Skuddavstanden ligger på +- 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et jorde med revetrafikk, får låne ei gammel bu på hjul og har fått en liten gris (30kg) som åte. Det jeg lurer på nå er to ting:

Hvordan bør selve gluggen være? Nå er det vanlige vinduer uten hengsler. Har tenkt å ta bort det ene av disse og erstatte det med glugge. Hvordan bør den helst utformes?

Og hvor langt unna bør åte være? Blir reven fort skremt med haglehold?

Link to comment
Share on other sites

Geitekadaveret var over ett år gammel, og derfor heller ikke lovlig som åte. Mattilsynet kommer ikke til å foreta seg mer i saken.

 

- Vi har snakket med de ansvarlige og gjort dem oppmerksom på hvilke regler som gjelder for bruk av åte for rev, sier Ellen Fuglerud.

 

Ved bruk av produksjonsdyr som åte skal det være storfe eller småfe under ett år. Dyret skal ha dødd av naturlige årsaker og ikke av noen form for sykdommer.

 

Man må ha tillatelse av grunneier, og sørge for at forurensning av vassdrag ikke skjer.

 

http://www.oa.no/nyheter/gjovik_toten/article5345629.ece

 

Mulig mattilsynet praktiserer forskjellig fra sted til sted, men dette er siste gangen jeg gidder poste dette. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte dette med en kvinnelig bekjent på facebook. Hun fattet ikke at folk kunne legge ut hele dyr som åte, og håpte på hard straff for de som hadde gjort noe så grusomt. I tillegg hadde hun forstått det slik at geita hadde ligget ute som åte over et år! Hadde ikke vært mye igjen av den da vel... :wink: Når hun en annen gang hadde hørt et skudd i skumringen og lurte på om det var lov, da ga jeg opp! Hun er ikke på vennelista mi lengre :lol:

Link to comment
Share on other sites

kadaver som er over 1 år......

Vis eg legger ut en godkjent dau sau i år, så kan ikke eg ha åte der neste år fordi det kan være lit igjen av sauen som er over 1 år ? :shock:

 

Tenk vis det ligger noen bein igjen som kan være farli, kansje reven setter det fast i halsen å kveles :lol:

Klarte ikke å holde meg, sorry :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lov med gris eller andre husdyr som åte :wink:

..

undersøk før du svarer i hytt og vær...det er lov med husdyr til åte...(i åtejakt på rødrev 2,er gordon fjell og snakker med mattillsynet,som gir en god innføring i lovverket).

 

villdyret : jeg har hadd 2 slike på min facebook og...dem er slettet og blocket begge 2....når man blir bedt om å slette bilder,mener jeg at det er person-kritisering.det er slik jeg er,og da får dem som ikke tåler min interesse kysse meg der jeg er høyest når jeg plukker potet.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det jeg har lest andre steder er det tillatt å bruke selvdøde husdyr på bruket hvor de stammer fra så lenge det ikke er mistanke om sykdom. Og mattilsynet skal ha melding. Stemmer dette?

I mitt tilfelle gjeder det en stakkars liten gris som fikk hjertestans og åteplassen er på et jordet som tilhører denne gården.

Link to comment
Share on other sites

villdyret : jeg har hadd 2 slike på min facebook og...dem er slettet og blocket begge 2....når man blir bedt om å slette bilder,mener jeg at det er person-kritisering.det er slik jeg er,og da får dem som ikke tåler min interesse kysse meg der jeg er høyest når jeg plukker potet.

 

Ryggen? Eller så vil jeg se hvordan du plukker potet :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Critn call standar/pee wee, red river bandit, verminator syco tweety, en musebelg for og få reven tett inn viss du ser den, og evt Dan thombson pc1.

Jeg skal ikke snakke stygt om nordic, men den er vel ikke lett;) Er ikke så mange som jeg har hørt som har fått rev på den.

Jeg selv har lokket inn 2 rever med den på tosiffret forsøk før jeg skjønnte at det fantes andre fløyter;)

 

Derav Dan thombson er den leteste, men banditen er også veldig lett blåst.

Musebelgen er jo bare og klemme, men vanskelig på blindlokk.

De andre er også overkommelige, men litt trening skader ikke;)

 

Men sjekk ut egen tråd: Lokkejakt på rev;)

Der står det alt du trenger og vite;)

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det jeg har lest andre steder er det tillatt å bruke selvdøde husdyr på bruket hvor de stammer fra så lenge det ikke er mistanke om sykdom. Og mattilsynet skal ha melding. Stemmer dette?

I mitt tilfelle gjeder det en stakkars liten gris som fikk hjertestans og åteplassen er på et jordet som tilhører denne gården.

Selvdød uten sykdom er da er rar formulering (hvor mange dyreoppdrettere lar dyrene dø av alderdomm)?

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det jeg har lest andre steder er det tillatt å bruke selvdøde husdyr på bruket hvor de stammer fra så lenge det ikke er mistanke om sykdom. Og mattilsynet skal ha melding. Stemmer dette?

I mitt tilfelle gjeder det en stakkars liten gris som fikk hjertestans og åteplassen er på et jordet som tilhører denne gården.

Selvdød uten sykdom er da er rar formulering (hvor mange dyreoppdrettere lar dyrene dø av alderdomm)?

 

Smittsom sykdom er vel et bedre begrep!

Link to comment
Share on other sites

Sesongens første rev falt natt til mandag. Årsunge som strente forbi åta, men stoppet opp på jordet, ca 100m fra gluggen. Fikk en 13 grams Woodleigh (30 06) i bogen. Ikke akurat reveammo, men man tager hva man haver :)

 

Har sittet å vakta tre ganger til nå. Ca fra kl 23:00 til 01:30. Har på denne tiden sett 2 rever innkludert den jeg fikk. Er litt nyskjerrig på hvor ofte dere andre åtejegere ser rev ved åta? Hvor mange timer, eventuelt netter har dere mellom hver oppservasjon? Vil jo selvsakt variere mye, men håper noen av dere gidder å svare uansett. Forige sesong jakta jeg veldig lite, men tenker jeg så rev omlag 50% av gangene jeg vakta. (4 timers økter )

 

Gratulerer til alle reveskyttere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...