Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Ble en rev i går kveld gitt. Rimelig stor han rev.

IMG_0355.jpg

Fint å få tatt en i ny og ned, selv om man ikke har anledning å jakte nå for tiden. Driver å pusser opp hus :evil:

Har hatt åte liggende i 14 dager nå. Og denne karen åpenbarte seg i det jeg sto oppe i stigen og justerte inn lysene. Har aldri klatret ned en stige så lydløst noen gang :lol: .

 

Det blir nok ikke så mye jak historier for min del nå den første tiden. Men vi får se, senere i vinter.

 

Lykke til videre med revejakta :D

 

Mvh Sofus

Link to comment
Share on other sites

For 2 dager siden satt jeg på post i elgjakta. Det var siste drevet for dagen, og driverne var nesten kommet fram til postrekka. Jeg satt i et uthogget granfelt, da jeg plutselig ble oppmerksom på noe som kom snikende 100m nedenfor meg.. REV :twisted:

Det var tilogmed 2 revevalper i følge... :) Jaja tenkte jeg, skal i allefall ta en av dem.

Lot dem komme helt inn på 30m, så lagde jeg et lite musepip. Den fremste stilte seg med forlabbene oppå en stubbe, og lurte på hva dette var.. Den fikk ei kule midt i planeten :wink:

 

Etter et kjapt laddegrep så jeg at nr.2 stod helt i ro og så på den som lå på bakken.

Den stod med breisia til og fikk et velplassert skudd midt i bogen.

 

Rev nr. 11 og 12 i år :D

 

2afyc6h.jpg

Link to comment
Share on other sites

sitat:

"Det blir nok ikke så mye jak historier for min del nå den første tiden. Men vi får se, senere i vinter"

 

Godt å se at du har hatt en sprekk etter 2 dager Sofus :D

Revejakt er jo en smule vanedannende, som iallefall jeg har fått merke. Greit med annen jakt også, men da kjennes det ut som om det er revejakt jeg egentlig er på..

 

Fin fangst.

Link to comment
Share on other sites

Starta å fore på åta her for noen uker siden.

Varsleren gikk av et par ganger første uka, men bare midt på natta (har ikke satt opp lys enda).

Satte også ut et viltkamera for å se hva det kunne være som var innom i ny og ned.

Siste dagene har det blitt mye bilder, så 07.10.10 06:30 satte jeg meg ved uthusveggen ca. 90m fra åta.

06:40 kom det ruslende en liten tass over jordet. Var litt for mørkt til å skyte, så venta fram til 06:55. Bang! Mikkel fallt i smellen :D

 

Første reven på åta i år :D

 

Liten hannrev som fikk smake ei .223 55grs Norma Blyspiss :wink:

 

34726_10150283622535315_654310314_15183786_450837_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som tiligere skrevet 5 stk så langt i år.

Men planen er å skyte flere. Å i den forbinnelse har jeg begynt bygging av jakt.tårn.

Men så lurer jeg på en ting..dette med kunstig lys.

Kan jeg sette et lys på veggen av jakt-tårnet,eller må dette lyset stå på veggen til vedsjåen som står 1 m til side for tårnet,eller må lyset helt bort på husveggen som er 15 m lenger bort?

Åten er lagt ut,å i dag var det en milliard med kråker og ravn dær,men rifla er ikke innskutt..heldig for dem :mrgreen:

Kanske jeg skal lage en prosjekt-tråd om byggingen av jakt-tårnet? Er det int for det tro?

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en rev på onsdag. Veide 8.3 kilo. Den datt på jordet bak huset. Oppdaget den fra kjøkkenet da jeg skulle sette en pizza i ovnen. Pleier alltid å kikke ut når jeg er forbi vinduet. Snek meg rundt huset med børsa og tok den på ca 180 meter med 40 grains v-shok fra Federal. Sesongens femte rev.

Link to comment
Share on other sites

05092010123.jpg

galaxy, her er bildet ditt.

 

Jeg har skutt 3 rever til nå i år. Ser at det begynner å bli aktivitet på åta nå så det detter vel en til om ikke så lenge. Nå er elgjakta over og revejakta skal starte. Kjenner det frister nå, litt snø, måneskinn glimrende forhold akkurat nå her.

Link to comment
Share on other sites

...jeg har 6pass og ingen rev på lokk, tross iherdig lokketrening og vurdering av poster osv......

 

I fjor hadde jeg snitt på en rev pr tiende post, skøyt min første på post nr 53! ...og jeg anser meg som en særs seriøs lokkejeger.

I år har det vært langt hyppigere suksesser!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prioritert revejakt den siste måneden. Konser på hjort for tiden. I tillegg har en sensor gått heden, og den andre har jeg ikke orket å flytte på. Men har sett rev noen ganger, både på innmarka og ved åtene. Var på fjellet i stad. Der ligger det en kassert hjortekalv og en del avskjær. Der var det mye spor!! Eneste negative er at det ser ut til å ha endret trekket til hjortene. Og dermed blir godposten vår feil plassert. Så det spørs om vi ikke dropper reveåtet på fjellet neste år. Skal likevel fullføre denne vinteren. Spe på med åte og ta et par-tre økter når vær/måne passer.

Link to comment
Share on other sites

Ny åteplass av året. I vente av sporsnøen har jeg den siste uken spredd matrester(små biter) i et stort område(ca100m i omkrets) rundt åta. Sporsnøen kom like før helga og det virket lovende.

Satte av litt tid, og dro ut i går kveld ca.23.00. Hadde knapt fått rigget børsa før jeg oppdager at to rever samtidig på åta. Som lyn fra klar himmel :shock:

IMG_0384.jpg

Den første var ren plankkekjøring. Rett ned i smellen. Den andre satt litt lengere inne. Ette første smellen ble jo rev nummer to selvfølgelig vettskræmt, og la på sprang bortover jordet. Flombelysning av området og iherdig lokking med musepip førte til at jeg fikk stoppet og skutt reven etter 150m flukt før den forsvant inn i skogen.

En tispe på 7kg og en hanrev på 7,5kg.

IMG_0387.jpg

Store individer, og ikke minst stor tispe. ingen viste tegn til å være mere "sjef" enn den andre.

 

Nå er det bare å finne tid til neste økt :roll: Ga mersmak.

 

Grattis til dere andre reveskyttere :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...