Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Var test av en viltvarsler i "Jakt" som kom i posten i dag. Dakota Alert viltvarsler, får karakter 8/9 av 10.

 

Kan finnes i nettbutikken til http://www.vildsvinbutiken.se ettersom jeg kan lese her. :) Litt reklame må vel være lov? :)

Kikket på den jeg også, men synes Vildsvinsbutiken har priset seg veldig dyrt på denne.

 

Tar høyde for at jeg har blingset, men så vidt jeg kan se er veilledende utsalgspris hos produsenten $220,- mens Amazon selger den for $175,-

 

Med frakt og moms havner man på rundt 1600-1700 norske kroner, mens det fra Vildsvinbutiken havner på 3300 norske + frakt.

 

Vet at man ofte kan få ting litt billigere fra USA, men å handle fra en europeisk forhandler skal ikke doble prisen av hva man som sluttbruker selv kan importere den for.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har et lite spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på,

Det gjelder vindforhold og lokking:

 

Jeg vet at en skal ha vinden i ryggen, eller fra siden når du lokker med hareskrik og slikt, men hvordan er det med fugle skrik? rådyr kje eller musepip? Da er det kansje ikke så stor risiko for reven å stjele bytte? Er bare noen tanker jeg gjør meg.

Er min første sesong med lokking på sommers tid, od da utgår vel hareskrik tror jeg? :roll:

 

Mvh Tor

 

Hei,

Jeg har skutt alle mine rever mens jeg har jakta i motvind i sommer. Fugle og muselyder er ikke så skremmende som et hareskirk, så revene går ikke rundt for å få vind, de kommer stort sett rett på sjøl om de har vinden i ryggen sjøl. Også kaninfløyta som jeg har hatt bra hell med i sommer har jeg jakta i motvind.

En anna fordel med å jakte i motvind er at du får reva veldig tett på deg, noe som gir et ekstra kick ;)

Link to comment
Share on other sites

var ut første turen nå i ettermidag med Syco tweetyen...lokket i 25min så dro jeg og broren min på 9 år hjem igjen...hadde gått 70m så snur jeg meg og der kommer selvsagt en voksen rødrev løpende mot der vi satt....rakk ikke å få opp geværet i skuldra før den var borte igjen :evil::oops:

 

men jævlig arti å få inn rev på lokk :P

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på hytta fra i går til i dag. Sist jeg var der, var forrige lørdag til søndag. Da var åtet urørt etter en uke. Nå var det støvsugd! Ikke spor etter noe som helst som kan tilsi at det har ligget mat der. Ikke engang fluer.

 

Så da var det bare å få tak i mer åte da...

 

Men, forrige helg var det endel ravn i området. Nå var det ingen, så regner med at de snuste på åtet. Kan ravn ha tatt alt på bare en uke og knapt det? Det var tross alt 25 kg (20 kgs blokk med kyllinghakk og 5 kg fisk). Håper jo det har vært rev der og da!

 

Blir nok å prøve å få tak i noe mer "håndfast" denne gangen, som ihjelkjørt elg eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Stor hanrev datt på lokk.

IMG_0212.jpgIMG_0236-1.jpg

Har pusset opp hus den siste tiden :? Null jakt. Men i kveld måtte jeg bare slippe verktøyene for å prøve. Det var perfekte forhold med klarvær og vindstille. I tillegg har jeg monter en nyinvestering på varmhint-børsa, som jeg klødde etter å prøve i felten. Gikk å satte meg bak ett steingjerde i et område der naboen påstår å ha sett rev på denne tiden de to siste dagene. Å joda. Etter et kvarter med lokking skimtet jeg i det fjerne (ca 700m) en liten skikkelse beveget seg raskt rett mot meg. Jeg fortsatte å lokke og reven sprang kontinuerlig rett på, før jeg stoppet den med et “voff”. Etterfulgt av et bang, og reven ble liggende.

 

Nyinvesteringen er en Leupold VX3L 4,5-14x56 IL, og erstatter min trofaste Conquest 6,5-20x50. Å du snakker om forskjell.

Denne Leupolden er en splitter ny serie med samme linsene som i VX7 serien, og er spesielt designet for skumringsjakt. Skumrings egenskapene er jeg så langt meget fornøyde med, og var ett av to hovedkriterier for nyinvestering av sikte. Kriterie nummer to var at det skulle være en fullblods varmint kikkert (over 12x zoom og “kompensator ratt“). Da ble alternativene straks mindre. Med prisen tatt med i betraktning falt valget på denne, og jeg har ikke angret et sekund frem til nå.

Noen bilder av "skjønnheten" :mrgreen:

IMG_0234-1.jpgIMG_0232-1.jpgIMG_0226-1.jpg

Anbefales sterkt til den som er på utkikk etter nytt sikte til revejakta i vinter.

 

Mvh “Sofus”

Link to comment
Share on other sites

Nå var tiden inne for å prøve mine hjemmeladde Sierra HP 85grs. i 6.5x55

I kveld tok jeg turen ut for å se om ikke det kunne bli en revefant på meg også.

Med nyslått eng var det gode muligheter for å se rev. Satte meg ned ved jordekanten kl.21 og ventet litt før jeg skulle teste min nye muselokk også. Etter 5 min. så kom det en liten rev som datt i smellen på ca 70m hold. Lot den ligge og ventet ca. 15 min. før jeg prøvde muselokken, etter et par runder med lokken kom det en revetass nesten fra samme sted som den andre med kurs mot meg. Den stoppet opp på ca.50m hold og fikk ett perfekt treff på denne også som datt sammen i smellen som den første gjorde.

Godt fornøyd med effekten av hjemmeladd.

Link to comment
Share on other sites

I natt skaut jeg for første gang min andre rev;P

satt på åta fra kl11 og den første reven fikk vi øye på halv to, dette var forventet fordi den hadde pasert på det tidspunktet flere dager på rad. Fikk ikke skudd på den pga stor fart og høyt gress, nummer to kom like etter, men kom seg forbi den også.

Etter en time kom nummer to tilbake, lukten av hundefor må ha fått han til å snu. Den kom forsiktig inn mot åta, jeg sendte avgårde et skudd og den datt i smellet

Bilde kommer i morgen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I går natt måtte jeg kjøre noen som har vært på besøk hos oss, og kl 02.00 så jeg denne tassen i vegkanten:

 

33tpmzc.jpg

 

jaja, det var jo morsomt det, men den var på et område nær hus der jeg ikke jakter.

Da jeg kom hjem 02.30 kunne jeg ikke dy meg og dro en snartur opp på åte, og der kom en liten hvalp som datt i smellen :wink:

 

2ic1kqt.jpg

 

nr. 7 i år for meg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

En til på musepip. Ei lita tispe.

IMG_0254-1.jpg

Meget fin pels til denne årstiden å være.

IMG_0255.jpg

Oppdaget reven i et skog holt(ca 200m unna) da jeg og noen kompiser satt på verandaen å drakk kaffe. Takket for meg, tok bilen fatt og kjørte en stor omveg. Satte meg bak en busk, og lokket i ca 10 min. Reven kom meget forsiktig, mulig den den registrerte "noe" da jeg snek meg på post? fikk den frem på ca 120 meters hold, og der ble den.

sofus; hva måtte di gi for herligheten?greier du å ta bilde gjennom kikkerten av retikklet?trenger ny kikkert på 30-06 ....posterings/langholdsrifla :wink:

Ca kr6600 + toll

IMG_0239.jpg

Med lys på:

IMG_0247-1.jpgIMG_0252.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om og legge hundefor utenfor hiet?

 

hiet ligger under en låve og jeg kan fint komme opp i andre etasje uten noe bråk. derfra kan jeg se utgangen, så viss jeg kaster hundefor framfor inngangen og sitter der og venter? er revevalpene så nysgjerrige at de kan komme ut når de kjenner lukta?

 

Svar nokså fort:) tenkte meg åt om en times tid..:)

 

har prøvd musepip, fugl o.s.v uten at de brydde seg noe særlig ( som er litt rart, har lokket inn revvalper flere ganger med de)

Link to comment
Share on other sites

Da var sesongens 2 rev i boks, fikk tips fra naboen at det var en kvalp som vimset utpå jordene...men var forsein da jeg kom frem..men tok meg en gåtur langs en traktorvei, joda, der lå kvalpen å rullet seg i gresset, ventet til den hadde klødd seg ferdig så fikk den ei kule i kal 30-06 med 150grs fusion :)

 

39161_425749174029_781559029_4786282_5577479_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

endret plan i dag! såg ut vinduet og der såg jeg :arrow: TRAKTOR MED SLÅMASKIN :mrgreen:

 

så tok meg den turen ut på de jorde og lokket, men såg bare en katt! katten vår forresten :lol:

og 1xxxx mygg! :evil: jeg ser ut som en ribbe i ansiktet siden jeg er "allergisk", men hva ofrer man ikke for å få jakte rev? :mrgreen:

men tar turen innpå fjellet i morgen! :D

 

Nå må de snart klaffe for meg iår og!!

Link to comment
Share on other sites

Nr 4 på meg i kveld. En liten en med skabb på halen. Oppdaget den fra kjøkkenvinduet, den satt på jordet bak huset. Gikk ut og la meg ned på plenen med tofoten på børsa. Den oppdaget meg og løp, så jeg bjeffet litt og den stoppet. Pang! Ca 215 meters hold rett bak bogen. :D 40 grain v-shok fra federal.

Link to comment
Share on other sites

endelig klaffet de! kjøpte meg maske og hansker idag, så da var de rett på fjellet, på tur oppover såg jeg en stor voksen rev på et jorde, med hagla demontert i sekken latt jeg den gå. Lokket litt og ingenting og sjå, på tur ned såg jeg og mon kompis 3 rever siden han kjørte bil så hadde han rifle, jeg kjørte bak han og plutselig såg jeg han var ute av bilen nesten før den hadde fått stoppet, vi snek oss litt unna veien og han la ann og skaut, revehvalpen ble liggende i smellen, skudde hadde gått inn i munnen og ut ved lungene, såg ikke ut!

så vi pakket og reiste, så når vi kom dit jeg såg den første, vi stoppet for og se og jammen var den ikke der! 200-300m unna og siden kompisen min hadde skutt skulle jeg få en sjanse, begynte og snike meg bortover og på 100m la jeg med ned for og krype, og kom helt inn på haglehold og der endte han sine dagen! Stor fin tispe uten valper:) Bilde kommer:)

Link to comment
Share on other sites

det kan jo ikkje være meiningen at eg skal skyte rev :( skulle ein tur på lokkejakt i dag da bror min hadde sett og faktisk hatt den på haglehold(hadde bare revo til så han skaut ikkje)ein liten kvalp. satt på kartet på gulesider i kveld og diskuterte kor vi sku sitte når det var funnet ut og vindretning var sjekket var det bare og vente.. kl blei halv 10 og vi kjørte utover.. kom opp i terrenget og som vanlig måtte vi bortom til bondens åte plassen og sjekke om det var noe der.. sikta bortover og i det eg tar ned børsen igjen hopper det noe svart ut i veien. REV REV REV tenker eg fort igjen om hode mitt og kjenner pumper drar seg drastisk oppover.. I det eg skal ta opp siktet igjen får eg konstantert på hoppene bortover skogsveien at det er ein mår :D herlig syn 2.gangen i mitt liv eg ser mår i levende live...

Jaja snur og beveger oss bortover mot plassen vi skal sitte i det vi runner rundt ein liten haug ser eg rett på ein rev som sitter med breisio til på rundt 60 m og eg hiver opp børsen får den i siktet og tankene om den første reven min svirrer igjennom hode. Presser på avtrekket men ingenting skjer :?: SIKRINGEN!!??? SIKRINGEN for H......!!! aldri i mitt liv har eg glømt og ta av sikringen aldri!!! og da denne gangen eg har reven i siktet (har jaktet rev i 3 år dette det fjerde) og denne gang eg har reven på fint hold glømmer eg sikringen :cry::cry: Dt var ein liten revekvalp som redda seg unna i dag, men

skal opp der kvar dag resten av denne veko :twisted: bøndene har visst begynt og slå bakkenene rundt om og no så bli vel muligens ein kveld på dei bakkene og tenker eg for no er det nok :twisted:

Link to comment
Share on other sites

sattan! Var ute på samme plass i dag.. sto og speidet utover plassen eg såg reven i går og plutselig var det noe som sa meg at eg skulle snu meg så eg snudde no meg eg, og der ser eg reven på rundt 80 m hold sitter den så fint i mellom noen kuer og i ein bratt oppover bakke så skyting var uaktuelt plutselig snudde den og for sin vei.. sneik meg opp og ventet i ja rundt 10 min før eg begynte lokkingen med musepip.

hadde vel lokka i rundt 5 min så bestemte eg meg for og endre til fuglelyd og det samma sekundet etter første seanse var ferdig bjeffer ein rev bare 20-25 m fra meg inne i skogen.. Eg blir heilt vill lokker som ein gal og kroppen skjelver, så du sku tru eg holdt på og daue! men ingen rev kommer ut står no bare inne i skogen der og bjeffer etter ytterlige 5 min velger eg og snike meg bortover kommer ganske så nærmt vil påstå den var på rundt 10-15 m på det nærmeste men såg ingenting pga mørke og skog sto der sikkert ein halv time og bare lyttet til reven som flytta seg fram og tilbake i skogen.. må være eit hi i nærheten så blir nok ut på nøyaktig samme plass i måro men da tidligere reven har kommet mg i forkjøpet 2 dager no, men i måro er eg sjefen får vi håpe.. 2-0 no men i måro game over!!

 

Min første rev som kommer på lokk, og dette trur eg er noe av det råeste eg har opplevd i jakt sammenheng dette og min første hjort trur eg eg setter på toppen!! Det er dette som gjør at eg jakter spenningen, adrenalinet, stemningen alt kokt sammen til noe som får deg til og føle at du faktisk lever!!

Byfiser kan bare ha det så godt, men dette overgår alt som kan lages av mennesker(playstation,xbox,data osv..) Har ingen ide om ka dei går glipp av

Link to comment
Share on other sites

Da var jaktsesongen min over:( hehe, fikk en telefon idag at jeg kom inn på offshore i stavanger..:) så skulen begynner mandag så i helgen må jeg flytte og finne hybel osv. man bruker fly så er ikke bare og reise hjem for og jakte heller, men er jo noen ferier da:) så får prøve da:D men skal nå være på kammeret da:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...