Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

var ute ein tur på revejakt i går kveld :D bonden har lagt ut slakteavfall fra hjortejakta og observerte masse revespor der søndag.. halv 10 var eg ute på post, men blei ikkje heilt som planlagt. Åte ligger i ein nedover bakke og eg måtte sette meg sånn at eg ikkje kunne se åte og evt ta rever på vei inn/vekk fra åte. månen dukka opp sånn litt etter kvart og ellers hadde eg lyse fra byen i skyene så lys var ikkje noe problem. Etter ein liten time begynte eg og bli veldig kald og lurte på om eg skulle ta turen heimover, men tvang meg til og sitte litt videre :P knapt 5 min etter på dukker det opp ein rev midt ute på bakken i god fart. lirker av sikringen, men reven har for stor fart og fekk ikkje stoppet den med plystring :( sitter der ein time til uten noen andre observasjoner, men uten ein observasjon på 50 timer i gluggen i fjor gjorde dette susen :mrgreen:

 

sagt det før og sier det igjen er noe heilt spesielt med denne revejakten anbefaller det virkelig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal på post på fredag til lørdag, plaserer meg i en finfin "bod" med varme, lyskaster på taket som lyser direkte ned på åte, ca 50-80 kg med slakteavfall. håper dette fungerer, første gang jeg skal på jakt alenene, så revespor der så sjangsen er der :)

 

når er reven mest aktiv? :)

Link to comment
Share on other sites

Sessongens første fallt i dag, 150m, norma oryx 6,5x55.

Var ute etter rådyr egentlig, skulle bare sjekke en åker om det var rådyr der, istedet svinsa en liten rev (årets kull muligens) rundt der.

Slutta med det umiddelbart etter møtet med mr.Oryx :)

Fin i pelsen og fin hale, lurer på å stoppe ut, hvis det ikke koster skjorta ?

Link to comment
Share on other sites

Har tilgang på å jakte fra en bu som står i skogen, Her i fjellregionen er det kaldt på vinteren, og prøvde i fjor å sitte med åpent vindu, noe eg ikke årker i år.

 

Noen som har prøvd å fyre mens en sitter i en skogsbu????

 

Blir reven redd for røyken som kommer????

 

Har du sett Åtejakt på Rødrev?

Der er det faktisk snakk om dette med fyring i ovn.

Røyken skal ikke skremme, men reven er mere på vakt (var) for lyder i skogslandskap, enn rundt låven!

 

Lykke til! ! !

Link to comment
Share on other sites

Lurer på èn ting her, skal ut å poste på åte i dag, planer om å være der hele kvelden fram til lørdags mårran ( liten bu) hvis jeg skyter rev, skal jeg la den ligge på åteplassen? ( vil en annen rev reagere hvis det ligger en død en der fra før av?) redd for å dra med menneske lukt hvis jeg henter den... :?

Link to comment
Share on other sites

Joda det er det som er jaktiden på mikkel.

Men jeg skøyt den første rev fra trappen her 2 jan..som jeg har tadd vare på for skuddpremie. Dærrav tallet 8 så langt..

Har bodd i dette huset litt åver 2 år nå. Å har skutt 13 rever fra min eiendom..10 stk med hagle og 3 med rifle :)

Di 5 første kastet jeg bare...pga det ikke var skuddpremie her da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da falt den første reven på åte denne sesongen. Har ikke satt på varsleren ennå, men når jeg kikket ut av soveromsvinduet i går ca. 07.00 satt det en rødpels og koste seg med slakterester fra rådyr. Det gjorde den ikke så lenge. Den fikk en 33 grains V-max fra CZen i .22 WMR. Jeg traff litt for langt bak, så det ble en spurt på 50 -60 meter før den la seg ned. Rev nr. 3 i høst for min del, skjøt double i bukkjakta.

Link to comment
Share on other sites

Nr 6 denne sesongen datt på torsdag morgen. Så den fra badevinduet på jordet bak huset. Tok børsa og satt meg opp mot en kant ved siden av huset. Der fikk jeg fint anlegg og kunne skyte på ca 150 meters hold. Samme ammo som før, 40 grains v-shok fra Federal.

Ikke gjennomskutt.

Ganske stor, tipper rundt 7 kilo.

 

Så dro jeg på jobben. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer :D

Va det ikke gøy og spennanes? Fortell gjerne mer om selve jakten og skuddet?

 

Takktakk :) Jeg var på snikjakt etter rådyr når jeg så reven utpå ett jorde. Den jakta mus. La meg ned og brukte sekken som anlegg. Skuddet ble litt langt bak, men jeg ga den noen minutter. Når jeg kom fram til den var den død. Det virka som en stor rev, som sikkert har levd godt på rådyr de siste årene. Vet det er to mindre rever i området. Satser på og ta ut de to også :D

Link to comment
Share on other sites

kasta ut ei geit og noen kje,som har ligget i en plasttynne siden mars....rakfisk og surstrømning kommer ikke i nærheten sånn luktmessig....hvis reven ikke kjenner den stanken....så kjenner han ikke noe.... :shock: ...nåligger det 5-10 cm snø her i lofoten.

for mange begynner sesongen 15 juli,men min starter nå og utover :D

Link to comment
Share on other sites

Beklager å ha feilinformert deg. Men det som står i forskriften er følgende:

 

"Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg. "

 

Du kan fortsatt ha lyset på brakka di, men ikke på en stolpe.

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Er ganske uerfaren når det kommer til revejakt. Men har hatt åte ute hele høsten, og det har regelmessig vært rev der for å spise. Nå er det fin snø her, og i nysnøen fra i natt er det massevis av spor. Når er gode tidspunkter å sitte og poste? Kommer ikke reven frem før langt på natt?

 

Håper noen kan gi meg noen gode tips :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...