Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Noen bilder fra revefallene på Mork:

Alle skutt med 35 grs. v-max. Gjennomskudd på valpene. Den ene fikk kula i front. Mulig foten fikk kula til å ekspandere. Den åpnet seg totalt uten å ha skadet vitale innvoller noe særlig. Denne valpen snublet 5 meter før den forstod den var død.........

IMGn_0794.jpg

IMGn_1057.jpg

IMGn_1139.jpg

Link to comment
Share on other sites

ble litt inspirert av dere sommerjegere,og har nå lagt ut slakterester etter dagens hanekylling slakt....6 haner og ei høne...har dratt den med meg gjennom skogen...vet ikke om det har noe for seg (i snøen blir det jo blodspor som reven følger) men det spørs i vegetasjonen???her har jeg ingen erfaring....

Link to comment
Share on other sites

Har vært å lagt ut åte til reven i dag. (Hjortekjøtt.)

 

Første gangen jeg prøver åtejakt, så det blir spennende å se etterhvert nå om det kommer noe på åte.

Skal ta meg en tur rundt 6-tiden og sitte til rundt 10. Får håpe det dukker opp en mikkel :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått rev! Man er godt i gang skjønner jeg! Kjøper inn åte på mandag sjøl, og blander med litt gammel sei og torsk for å få mer lukt, så får en se om det dukker opp noe. Usikker på hvor langt hold jeg skal legge åtet fra der jeg skal postere. Blir vel å rigge til så jeg kan sitte inne i hytta. Hadde vært moro og sett noe!

 

Antar at det er lovlig å bruke slakteavfall fra kylling? Er visst et sted i nærheten som selger slikt blant annet til hundefor. Da skulle det i hvert fall være godkjent av mattilsynet? Er ukjent med reglene rundt dette...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått rev! Man er godt i gang skjønner jeg! Kjøper inn åte på mandag sjøl, og blander med litt gammel sei og torsk for å få mer lukt, så får en se om det dukker opp noe. Usikker på hvor langt hold jeg skal legge åtet fra der jeg skal postere. Blir vel å rigge til så jeg kan sitte inne i hytta. Hadde vært moro og sett noe!

 

Antar at det er lovlig å bruke slakteavfall fra kylling? Er visst et sted i nærheten som selger slikt blant annet til hundefor. Da skulle det i hvert fall være godkjent av mattilsynet? Er ukjent med reglene rundt dette...

 

ikke vist avfallet tilhører gården,dvs det må legges på gårdens eiendom,men matilsynet skal ha beskjed.

Link to comment
Share on other sites

Neeida, flaksen var jammen ikke oppbrukt. Var ute en tur ikveld å lokka med en kompis, uten resultater. Så etter en stund vender vi tilbake til han for en kaffekopp. På vei hjem nå isted MÅ jeg bare kjøre innom plassen der jeg tok den første reven natt til 15.

Når jeg kommer dit, parkerer jeg og går opp et jorde, for å få overblikk over jordet bortenfor.

Idet jeg tipper over bakketoppen ser jeg en rev tusle over fra venstre til høyre ca 100m foran meg. Den blir var meg og setter opp farten, løper av jordet og opp i et hogstfelt, stopper så der. Jeg lister meg forsiktig litt fram skuddposisjon, og legger meg ned. Den går fortsatt litt, men stopper når jeg plystrer. Skuddet går, og rev nr 2 for sesongen er et faktum. Årsvalp også dette, tispe. (.223 federal power shock 64gr.)

(dårlige mobilbilder i mørket desverre)

DSC_0096.jpg

 

Etter at jeg har hentet denne, og tatt det obligatoriske bildet, tenker jeg "OK, jeg går opp å tar en siste titt før jeg drar hjem (til frua som maser på sms om jeg kommer hjem snart)

 

Det hadde blitt ganske mørkt, så jeg så ikke noe. Før jeg imidlertidig bare tilfeldig kikker igjennom kikkerten på en litt mørkere flekk på jordet. jo DÆVEN, enda en rev! Denne sto ganske langt unna, tipper 150m. Den har tydelig fått øye på meg, for den står med fronten imot meg og ser. Legger meg ned, sikter på hodet siden den står med fronten imot. Skuddet går, og den ramler i smellen! Treffer like under kjeven, og ut lavt i bakhodet.

Nok en årsvalp, hanne. (.223 federal power shock 64gr.)

DSC_0099.jpg

 

God start på sesongen.

DSC_0101.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva så?

 

Tar du vare på skinn eller?

 

Nei, ikke nu. Men æ send dem til tromsø universitetet. Så æ liker ikke å plukke opp tarm totter å stappe tilbake. D blir jo ikke mye å forske på visst alt innvortes er borte :)

 

Men æ bruke å flå en å anna sommerrev for å holde flåinga ved like.

Link to comment
Share on other sites

Har posta 3 dager nå, og ikke en eneste rev å se :(

Jeg har lagt ut åte, men er det lokkinga som vil fungere best?

Bruker jerpepipe for små musepip, og noen ganger den "Nordic Predator" følyta (lager jævlige hare skrik)

 

Jeg vet det er rev der, men jeg ser den bare ikke...

Noen tips? :?:

Link to comment
Share on other sites

God start for meg i år. HAr ikke fått lufta børsa enda, men fella mi ser ut til å ha mer klaff i år. Flyttet den i sommer etter dårlig fangst på gamle plassen. Ble tipset om ei svær røys som "alltid" har huset revekull. Fella står ikke så langt unna den nå. HAr fått 3 valper allerede, men nå blir det vel litt pause for nå lukter det nok litt menneske og kruttslam i fella noen dager.

 

Skal få tatt noen blider både av fella og revene. Begynner på jobb til mandag etter ferien så nå må det prioriteres litt hardt, må prøve å få lufta børsa litt også :D

 

do02n5.jpg

6z4q9z.jpg

 

Siste ligger i frysen :D.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I natt datt en bitteliten valp. den lekte med en av sine søsken og jeg hadde dem helt inne på 5m hold. fikk ikke skutt på så nært hold, da de var bak et gjerde. Men tok den ene på hundre meters hold da de fikk teften av meg å stakk avgårde. nr. 5 så langt i år :D

 

w8x0nn.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 stk rev endte sine dager i skogen den dag i dag.

sykeste eg har vore me på!!!

 

i dag tidli for eg å fattern av gårde me rifla etter ett tips fra hytteiger som hadde sett stor aktivitet i en ur.

skodda låg tykt lit ut på morningen, men 10 tiå letta den.

vi for til fjells, bare noen 100m fra veien ura låg så det va ikke lange turen.

lit vind og regn gjore at vi gjekk helt stille.

ura låg under ett stup på ca 10m så det var perfekt å komme øver å vinden var akkurat sån vi kunne ønske.

 

da vi kom øver ura, såg vi en rev. eg satt meg ner å sikta, brente av men reven forsvant bare ner i ura.

så roa vi oss ner, venta 15 sekunder kommer den fram igjen.

eg sikter brenner av men ikke f***!!

nå tar fatter børsa, va mer eller mindre nervevrak :mrgreen: så kommer det pokker en hvalp til, han sikter pang den detter i smellen.

så venta vi en go stund uten noe som skjedde, det va surt å kaldt så vi tenkte det ikke va s mye mer i ura.

henta reven å stakk hjem. under middagen ringer telefonen så er det hytteigeren som ser fler rev i ura.

vi heiv i oss maten å durte opp igjen. vel framme var det oppphold å MYE knott.

eg starta me rifla å akkurat sån så sist satt det rev i ura, sikta å brente av. bom igjen?

så ser vi den under en stein, sikte en god stud før eg skyt igjen å der ligger den.

nå tar fattern rifla mens eg lokker fram gamla, grå i pelsen kommer den fram. rett nerforbi står den å ser på.

skudde går å reven ligger, men så ser vi lit lengre bort ura sitter det pokker meg en til hvalp.

vi fløtter oss og kommer på 50m holl, sikter å treffer. så venter vi lenge for å se om det var fler hvalper.

var ikke så bra å kansje skyta gamla når det kunne vere flere hvalper, men vi satt en god stund uten noe skjedde.

leita i ura men ikke noe så vi går ut ifra det er ikke flere hvalper, skal nokk sjekke i mårra også :mrgreen:

 

første revene eg har skutt, trur aldri eg har vore så skjelven enn når gamla stod å såg oss rett i øynene 20m ifra. :D

trur eg ikke hadde klart å truffe gamla, gla for at det var fattern sin tur til å skyte 8)

brukte tikka t3 lite 3.0.8 :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer :D. Dette var morro for deg. Tror nok kanskje det er fler unger. Her nede i sør har kullene vært store i år. Er nok lurt og kikke litt mer til denne ura noen dager. Hive ut noe brød og hundefor osv slik at evt resten av valpene har noe åte. slik at de dukker opp på skyte hold

Link to comment
Share on other sites

Jammen detter det mye rev nå for tia. Kjempebra! Gratulerer til alle skyttere :D Selv får jeg ikke jakta rev før om to uker, men da har jeg til gjengjeld tenkt til å satse tungt noen dager 8) Ser mye rev her i Bodøtraktene nå om dagen, men har ikke jaktrett her, og heller ikke noe særlig tid. Var en tur på Kjærringøy i helga, og der fikk jeg tatt et bilde av en liten, nysjerrig rødpels. Skjøt den fra ca 20 meter, men kun med kamera. Får ikke lasta opp bilder til galeriet for tiden jeg...

Link to comment
Share on other sites

Uff! Det er fælt og sitte på hytta med familien på Hvaler. Bare det og lese om alle revene som har blitt skutt, det får hode til å gå i spinn. Jeg burde vært hjemme og filmet jeg nå. Han jeg skulle filme hvis jeg hadde vært hjemme har skutt en og sett to til sienere etter det. Skal hjem 1. August. Da blir det 10 dager med revejakt og deretter noen dager med bukkejakt før duejakta.

 

Finnes det rev her på Hvaler? I såfall noen her på kammeret som jakter her på Hvaler som vil tenke og ha med seg en jaktfilmfotograf? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

God morgen folkens :)

 

Er det ikke enklere å diskutere revefangst i revefangsttråden? Ellers vil jo all info om fangst av rev bli gjemt bort i revejakttråden eller revelokkingtråden, med spørsmål stilt om og om igjen som resultat (vanskelig å finne igjen infoen)? Meningen med revefangsttråden er at alle som driver revefangst kan utveksle erfaringer om fangsten der, oppsetting av feks revebås på best måte, forbedringer av fangstredskap, best åte eller andre tips,eller andre spørsmål og svar. Om alle som driver revefangst bruker revefangsttråden blir det fort en bra tråd, med masse nyttig info. Det er flere som har båsen spent allerede ser det ut som, og det er veldig bra. Håper det blir flere revefangere utover høsten og vinteren. Bra å se at det allerede er gjort innhogg i revebestanden med jakt også.

 

Mvh Vestmann.

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra ferskt åte nå i dag tidlig, men det var ikke noe innom i løpet av kvelden/natta. Regner med at det går litt tid før det dukker opp noe og. Har plassert det 84 meter fra hytta (målt med laser). Tviler egentlig på at det dukker opp noe der, da det er utpå en furumo. Vet ikke hvor glad reven er i å luske i skogen jeg. Er vel best der det er mer åpent, i kulturlandskap feks? Men jeg er lat og vil ha litt komfort! Nå kan jeg ligge på sofaen og titte opp i blant. Dukker det opp rev, kan jeg bare sette meg opp og plaffe løs! :lol: Får ta det som en bonus om det kommer noen!

 

Åtet består foreløpig av en 20 kgs blokk med oppmalt kylling (hundefor fra produsent, så det er godkjent), samt sei, torsk, makrell, sild, fjellørret og en mjøsørret! Ikke en eneste fisk igjen i frysern, men tror ikke en eneste av dem er mat for mennesker mer da de har ligget der i opp mot og over et år. Det skal i hvert fall ikke stå på lukta om reven ikke dukker opp! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var på en minneverdig lokkeøkt i natt.

Gjekk ut kl 4 og visste om en plass med et jorde som var nyslått, sette meg ned og ventet et 10 min før jeg begynte med sycon og lagde småe pip.

Etter ca 10 min såg jeg en rådyrbok som tydelig var interessert i lokkelyden. Den kom etter kort inn på jorde og tuslet med hode nede i gresset til jeg lagde et pip for og se. Da hadde den opp hode og sette opp farten i mot meg, stoppet på ca 20m og begynte og spise igjen. Jeg ville ikke lage et nytt pip i tilfelle han fikk øye på meg, men han begynte og rusle på de nærmeste var han 10m +- ( som jeg målte opp med skritt ). og så hoppet han over gjerde og stakk.

Så jeg gjorde de samme, pakket ihop og gjekk. På tur hjem såg jeg bukken igjen, den lå i gresset og slappet av.

 

De var bare en liten 4 tagger, så jeg lurer på hvorfor den kom på fugleskrik?

ung og dom? nysgjerrig?

 

Alt i Alt en fin opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg kanskje bryter tråden og skikkene i den her, men er det noen i Mjøsområdet som jakter rev aktivt i disse dager? Kunne gjerne tenkt meg å overvære en slik seanse for å se hvordan det egentlig er, hva man skal gjøre og ikke gjøre.. Generelt oppleve jaktformen liksom... Hvis dere skjønner.

 

Noen som er villige til å ta på seg en slik oppgave? :)

Link to comment
Share on other sites

Skal på hytta i helga med 2 kompiser, har med div fløyter og noe overskudds kjøtt fra slakteren. Har ei lang myr med koller på den ene siden og skog jeg veit det er rev i på den andre siden. Vi skal fordele oss bortover å vente hele helgen, spent som f...

Link to comment
Share on other sites

De var bare en liten 4 tagger, så jeg lurer på hvorfor den kom på fugleskrik?

ung og dom? nysgjerrig?

 

Jeg vet ikke hvordan fløyta høres ut, men du skriver at du lagde små pip.. Kanskje en litt uerfaren bukk tar det for å være rådyrets kontaktlåt?

Link to comment
Share on other sites

Lokket inn 3 rever i kveld! :D

men han som satt sammens med meg, bommet på alle revene :evil:

så i mårrå skulle han se om børsa går rett :P

 

 

Merker det knyter seg litt inni meg ved slik lesing. Tenkte det var allmen viten å sjekke dette FØR man skal skyte på et levende vesen, med mest mulig human avliving.

Link to comment
Share on other sites

Kl 22.30 datt det en stor fin han rev på lokk.

PTDC0054.jpg

Fikk meg en times økt mellom alle gjøremålene, og det ble fullklaff. Dro tilbake til området jeg tok første reven i år (hvor jeg ikke hadde tillatelse å jakte før om årene), for å se hva mere der var å finne. Lokket i ca 30min da denne karen kom målrettet inn fra siden.

 

Grattis til alle reveskyttere, og god natt :mrgreen: .

 

Mvh "Sofus"

Link to comment
Share on other sites

Lokket inn 3 rever i kveld! :D

men han som satt sammens med meg, bommet på alle revene :evil:

så i mårrå skulle han se om børsa går rett :P

 

 

Merker det knyter seg litt inni meg ved slik lesing. Tenkte det var allmen viten å sjekke dette FØR man skal skyte på et levende vesen, med mest mulig human avliving.

 

nå er hylekoret i gang igjen....er noen av dere som tror dere er moralens voktere???

hva vet du om bakgrunnen???kan ha skutt inn før dem dro på jakt,og kikkerten har fått seg en smell....evt nerver og skjelv,det kan jo være mulighet.

slutt å døm uten å vite bakgrunn!!!!

Link to comment
Share on other sites

la ut nytt åte i gårkveld og koblet til revvarsleren for første gang i år. trua var så som så, men jaggu pep det i varsleren kl 01.00. tror aldri jeg har bråvåknet og kledd på meg så fort noen gang før. klatra opp i glugga og så, men dårlig med lys på denne tida, så jeg måtte prøve å snike meg innpå. og da kom reven joggende bort fra meg og forsvant inn i skogen :evil:

etter å ha sovet ei lita stund til pep det igjen og jeg ut igjen. å nå var det lyst nok ute :D lå lenge å så på valpen mens den stjal åte som den gjemte i en omkrets på 20 m ca. nok får være nok tenkte jeg og satte ei oryx-kule i 30-06 i den mens den lå me hodet under "åtehiet".

rev nr 4 så langt :D

 

37594_413059062470_644797470_5117693_6614744_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Akk kommet ned fra fjellet og de ble litt av en " fiasko ".

første natta kl 4 var de ut på post. De var ikke som jeg hadde forventet. Så jeg fant en trang skogspass i nærheten av hiet.

Begynte først med sycon men etter 15 min ga jeg opp den og tok frem en sånn buttolo sak som lager muspip.

Da kom de en liten valp etter 5 min. Den kom alt for fort og kom fra siden i tett skog så den stoppet på 2m +- og bare snudd og sprang. jeg hadde nesten den i kikkerten men siden den var så liten ville jeg ikke skyte på den i fart. ( ikke erfaren nok )

så da lokket vi noen plasser til uten hell.

Neste natt var de ut samme tid. samme plass for og satse litt på flaksen. begynte med muspip og ingen syco denne gang.

Etter sånn ca 10 min kom en stor valp rett ut av de blå. Fikk rifla av to foten ( som sto i feil retning ) og skulle til og sikte, tror du ikke jeg hadde glemt og åpne butler creeken :evil: gud hvor sint jeg ble! :evil:

og den såg vi ikke mer!

men gir meg ikke ! skal dit igjen med hagle! tror jeg blir noe raskere med den. og revene kom så tett på.

 

men var litt stas at lillebroren var med på begge passene der vi fikk se rev: :D

 

men siden de ikke er så mange andre ivrige revejeger i nærheten her så har jeg fått tips om 2 reve hi til ene med 4 unger og andre med 3:D :twisted:

og kanskje de et fjerde hi men ikke sikkert!

så jeg får mye jakt framover! :twisted::twisted:

 

Lykke til alle sammen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...