Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

Ja, det er nok som de sier. Denne reven er en lur jævel.

 

Uansett; åtet er lagt ut i form av bikkjefôr i et gammalt 3" -rør montert vertikalt et par cm over understellet til en avkappet vindunk. Fungerer utmerket, trenger bare å etterfylle røret innimellom. :D

 

revmater.png

 

Fest denne kreasjonen i et tre med ståltråd og sørg for at den ikke regner full, så har du åte som etterfyller seg selv alt etter hvor langt røret er. Sleng gjerne en neve eller to med fôr rundt om i området der materen står også, for å spre den herlige duften av... hva nå enn bikkjemat fra Europris inneholder.

 

Om vinteren når frosten kommer, er derimot dette et bedre åte:

http://smaavilt.blogg.no/1264629988_tips_om_revejakt_p_te.html[/url]"]Noen ganger har jeg ikke tilgang på kjøtt bruker jeg min egen mix. Denne mixen kaller jeg "hundebøtta". Den består av 4 dl hundefor som jeg kjøper på felleskjøpet, og 5 dl vann. Dette blander jeg i en 10 liters bøtte med glovarmt vann. Jeg lar det stå i 24 timer samtidig som jeg rører rundt i bøtta 2 ganger for dagen. Når bøtta har stått 24 timer setter jeg den ut, må så klart være minus grader(kan bruke fryseren) å lar den stå til den har iset helt inn til kjernen. Så setter jeg den på åte og fester den godt med vann rundt så det fryser fast. dette åte holder lenge! Lukten tiltrekker seg all fugl og rever. Fugelen sitter å hakker på den så det holder lenge.
Link to comment
Share on other sites

Da var jaktsesongen min over:( hehe, fikk en telefon idag at jeg kom inn på offshore i stavanger..:) så skulen begynner mandag så i helgen må jeg flytte og finne hybel osv. man bruker fly så er ikke bare og reise hjem for og jakte heller, men er jo noen ferier da:) så får prøve da:D men skal nå være på kammeret da:)

 

Ta med rifla. Mye jaktmuligheter i og rundt stavanger!

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG!! i dag bestemte eg meg for og gå ut litt tidligere og sette meg i område eg såg den forje gang og bare speide etter rev! var først på sjøen og sjekket div feller og på vei opp i terrenge kommer eg faen på at eg har glømt skudd :shock: suser heimover får tak i skudd og tilbake igjen. tar på meg x3m1 drakten og begynner og gå oppover. Været var klart fint og litt skyer. Kommer opp og kjenner vindretningen er perfekt! sitter meg langs eit gjerde midt i åpne terrenget og venter. Tankene svirrer om at reven kommer til og vandre langs gjerdet og komme på fint hold også videre ikkje sotte der i lengre enn kansje 5 min.. DER! Der kommer det jaggu ein rev første som går igjen om hode mitt er sikringen!! Den blir tatt av og no er det bare og vente... Reven kommer perfekt akkurat der eg ville ha den, men mye mindre enn antatt og blir eit vanskelig skudd velger og vente og jaggu kommer den ikkje mot meg sakte men sikkert glir meterne nedover 20-15-10 så havner den bak ein liten knaus rett foran meg og kroppen rister. Rister så sjukt så eg lurer på om dette går bra :shock: plutselig tipper den kanten først bare hode legger ann og der vises kroppen rett fram i fra på rundt bare 6 m :shock: PANG. reven bykser framover løper litt nedover jordet og eg gjer den eit til så signer den stille om..

Min FØRSTE REV er skutt aldri trur eg har vert så glad! Heile kroppen skjelver og eg må bare sette meg ned.

MIN garantert heftigste jakt noensinne. 4 år og sikkert rundt 500 t til sammen har eg jaktet rev og endelig!!!

Den blei skutt med 30-06 180 grains springfield :twisted: det var ein tispe valp og eg trur ikkje det er den samme eg såg for noen dager siden den var meir lys i kroppen. Her kommer vertfall bilder

 

702619.jpeg

 

702621.jpeg

Link to comment
Share on other sites

hehehe.. Ja makan til adrenali kick skal eg jamen leite lenge etter :D anbefaller virkelig alle og ta seg ein tur på revejakt rype skogsfugl etc kan ikkje sammenlignes for min del vertfall :) ja, men du veit jmonsen det er bare litt flaks og ein god dag, så er ledelsen vekke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da var jaktsesongen min over:( hehe, fikk en telefon idag at jeg kom inn på offshore i stavanger..:) så skulen begynner mandag så i helgen må jeg flytte og finne hybel osv. man bruker fly så er ikke bare og reise hjem for og jakte heller, men er jo noen ferier da:) så får prøve da:D men skal nå være på kammeret da:)

 

Ta med rifla. Mye jaktmuligheter i og rundt stavanger!

 

 

Er ikke 18 år enda:/

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter alltid best når jeg akkurat er våknet,av alarm eller andre jaktkompiser....med andre ord ennå i dvaletilstand...

foresten,så er skjelvinga over etter 11 års jakterfaring....men det gikk sikker mellom 5-10 revefall før ting bare var ren rutine :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da datt sesongens fjerde! Så den først på 300m ca, la meg ned og siktet på den, men litt tvilende pga holdet holdt jeg igjen skuddet. Prøvde å komme meg nærmere, men reven tuslet til skogs. Etterhvert som jeg går videre over på neste jorde, og ned imot bilen, går det en djevel i meg som sier at jeg må tilbake en tur for å ta en siste titt. Når jeg nærmer meg området reven var, hører jeg det rasle i skogen. Setter meg ned på kne, og lager noen plystrelyder med munnen. I skogkanten, på ca 20/30m stikker den opp hodet, en liten hannvalp. Død i smellen også denne :D

 

39993_10150248568825603_749490602_14101552_6819963_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

hadde en heeelt vill naturopplevelse i mårrest....satt å lokket rev på ei eng....plutselig hørte vi et sus,over oss....vi ser en svær hauk,som har en sinnsyk fart....hauken slår ei grågås i en flokk (ca 100 stk) som beitet 250 m unna oss...det var bare helt rått å se på!

kom ingen rev selfølgelig på lokken,men da vi kjørte hjem så vi to stk,vi stoppet,men di for så fort at jeg ikke rakk å få skutt...

 

en herlig morgen med andre ord!

Link to comment
Share on other sites

Hanrev på ca 6,5kg. Var på vei hjemm fra innskyting av nytt kikkertsikte da jeg så denne forlate et jorde.

IMG_0289.jpg

Lokket med noen "Sørgelige" kaninskrik.

 

Siktet er forøvrig en Weaver Superslam 3-15x50. Her får du mildot retikkel i første plan (perfekt til seljakt) til ca 7000kr. God optikk og bunnsolide klikk. Er meget fornøyd med denne :)

IMG_0292.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fint å få skutt en rev i ny og ne selv om man ikke har tid til å jakte.

IMG_0297.jpg

Jeg og kona holdt på å male i stua, da "Steyr Scout" ringte oppe fra en høyde/kolle, å sa at han nettopp hadde sett en rev nær den gamle åteplassen min. Jeg forlot kona med børsa på ryggen. Løp det jeg orket, for så å krype langs jordet det siste stykket til jeg kom i posisjon. Hadde god oversikt, men reven var ikke lengre å se. Så jeg prøvde med musepip. Å jo da. Langt "der borte" så jeg reven komme ut av skogen. Den haltet veldig. Og etter 10m fra skogkanten ville den ikke komme lengre. Den stoppen å ble bare stående å stirre. Avstand ble målt, siktet ble "justert" og skuddet gikk.

IMG_0298.jpg

Inn hodet og ut i lysken. Cal 308. 150grs Nosler E-tip.

Det viste seg at reven hadde en brukket bakfot. Mulig påkjørsel.

Link to comment
Share on other sites

Ble en rev i kveld kl 20:05, sesongens andre. Hannrev, valp. Har,for noen dager siden, sett at det var noen rever som holdt til på mitt jaktområde. I kveld skulle jeg prøve smygjakt, visste at de fortsatt var der,studerte de på langt hold i kikkerten og la opp en plan. Den funket, på tur utover mot plassen der revene var så spratt det opp en rev et stykke før jeg kom dit jeg skulle, den ble borte, så jeg fortsatte mot den bestemte plassen. Kom over en høyde og der fikk jeg se en rev som satt på en stein med ryggen mot meg og litt nedenfor meg. Plystret og reven rettet seg opp og snudde seg mot meg, jeg hadde den allerede i tråkorset så jeg lot skuddet gå og den datt rett ned. Er muligens et kull på 4 valper, nå 3 igjen. Tror noen at de gjenlevende valpene og mora, kommer til å trekke ut av området pga at jeg var å fikk skutt den ene?? Det er nok hi i nærheten. Skal laste opp bilde ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

dro ut i mårest til et nyslått jorde. var på post hall 6.

i det jeg snek meg ned til post skimtet jeg en brun flekk 80 m nede på jordet. iført X3M1 camodressen og blant mye småkratt skulle det bli vanskelig for reven å oppdage meg :) endelig i posisjon for å trekke av og !!!!!!!

valp nr 7 for året, påkjørt av ei 30-06 oryx kule :wink:

 

40176_421753132470_644797470_5359026_6796717_n.jpg

 

45824_421756442470_644797470_5359191_872579_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rev nr 3 ble innhentet av ei Oryxkule i 30-06 i kveld.

 

Jeg, Losn1990 og min lillebror på 9 år var ute i kveld på nyslåtte jorder...jeg oppdaget reven på ca 500m hold ute på jordet omtrent med en gang...jeg og min bror tok av oss støvlene og snek oss innpå...kom over en kul ute på jordet og der fikk jeg se reven løpende bort fra meg...prøvde meg på et skudd i middels fart men ble desverre bom, tok raskt ladegrep og fant den helt innmed åkerkanten i trådkorset på ca 100m...korset fant bogen og skuddet gikk...midt i bogen.

 

Beste av alt var at min lillebror så det hele..tror han har fått jaktivern han også nå etter å ha vært me noen turer på rev og kråkejakt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...