Jump to content

REVEJAKTA 2010/2011.


jmonsen

Recommended Posts

da er filmen åtejakt på rødrev 2 sett...er bare så imponert av filmens kvalitet og lengde.nesten 108 minutters info om revens biologi,vaner, adferdsmønster og 19 skuddscener på forskjellige rever,gjorde meg bare imponert.dette er ikke en film som er laget i hu og hast,slik som mange andre norske/svenske jaktfilmer bærer preg av å være.

dette er en film som får deg til å virkelig føle at du sitter i glugga.

klar terningkast 6!

takk til gordon fjeld,som har laget en super jaktfilm om en interesse få av oss normenn har.

Link to comment
Share on other sites

Mens noen ser film.............

Skjøt en rev nedpå åtet nå for 15 min siden. Hann på 6,5 kg.

Har ikke varsler på nå, så jeg kikker nedpå før jeg legger meg. Såg en i kanten av lyset.

Da var det bare å rigge seg til og vente. Har mye bedre ordning med anlegg i år. Sandsekk foran og bak. Sittende. I fjor hadde jeg samme anlegg, men stod. Treffer jeg ikke nå, er det noe feil med rifla. Forøvrig Brno .222 rem.

Avstand til åtet: 100 m.

Lys, type 12v lyskaster m/omformer.

 

IMGn_0194.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sier meg enig i at Åtejakt på rev 2 er en meget god film. Med reflekterte intervjuobjekter og dyktige revejegere. Mange gode sekvenser med revefall. Fikk følelsen av å sitte i glugga et par ganger under filmen. Nå skal jeg snart på loftet og våke åtet ei stund. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg la ut åte i går og fylte på i dag morges. Da var det allerede kommet mye spor. Det jeg kastet ut i dag var borte lenge før jeg kom til åtet i kveld og det kom inn spor overalt. Tydelig at det er mye rev her i år.

Etter tre timer i bua holdt jeg på å gi opp pga dårlig vær men til slutt kom det en ganske stor som måtte bli med hjem :D

I morgen tidlig drar jeg ut med mer åte og drar tidligere ut på kvelden.

 

 

normal_Ta_foto-0063.jpg

 

Edit: Bilde

Link to comment
Share on other sites

yeesss, Då skaut eg min første rev :) satt på hjortejakt då ein rev kom løpende over marka. eg plystra på reven og den stoppa heilt opp. den stod skråt så eg skaut den bak den bogen og kule kom framm i den andre bogen. ein fin rev på 4 kg ! :) veldig artig, er veldig stor forskjell på blinkane på hjort og rev og det er derfor god trening . :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hei..

 

jeg har ikke jaktet på åte før å lurer på noen tips..

kasta ut åte i dag ca 50m fra brakka jeg skal sitte i..

 

Er det en vis stund jeg bør vente med å sitte der sånn at reven får vært der litt først.. ? '

Åssen er det med å sette opp lys der nå? vil reven komme eller vil den være skeptisk til lys..

 

på forhåd takk for svar...

 

hilsen jørn

Link to comment
Share on other sites

hei..

 

jeg har ikke jaktet på åte før å lurer på noen tips..

kasta ut åte i dag ca 50m fra brakka jeg skal sitte i..

 

Er det en vis stund jeg bør vente med å sitte der sånn at reven får vært der litt først.. ? '

Åssen er det med å sette opp lys der nå? vil reven komme eller vil den være skeptisk til lys..

 

på forhåd takk for svar...

 

hilsen jørn

 

Bare bynne å jakte med en gang du Jørn:)

En fin rev er en død rev mener nå jeg :?:

Ang lys så vil den kanske være litt skeptisk den første tiden,men den blir vant med det å. Men sett lyset på en timer..slik at det tennes når det skjømmes,å slukkes når det blir lyst. Lyset bør å stå på di gangene du ikke er å jakter å..fortsatt for at mikkel skal bli vant med det å ikke skremt :)

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis noen mil unna har begge opplevd at reven har kommet første natta på nytt åte med lys og det hele men det har vært i nærheten av annen bebyggelse.

 

Noen andre som har prøvd matblod som man får kjøpt i dagligvaren? Har aldri opplevd så mye aktivitet som etter at jeg begynte med det. Blander ut en kvart boks på en halvannen liters flaske med vann og heller rundt åtet. Utover vinteren blander jeg ut blodvann med hundepellets og kaster utover. De våte pelletsene fryser fast på bakken og holder reven i ro passe lenge for skudd :D

Link to comment
Share on other sites

Husker et år jeg hadde satt på varsler men ikke lys. Det var midt i hjortejakta. En kveld peip det så mye at jeg ikke klarte å la være. Skrudde opp lyskasteren på veggen mot åtet og slo på lyset. 30 min etterpå skjøt jeg rev nr. en. Noen timer senere samme natt tok jeg en til. Noen rever er sky, andre er mer sultne enn sky.

Link to comment
Share on other sites

Skar opp noe av et hjortehjerte pluss hundepellets som jeg kasta rundt på åtet nå etter mørkets frembrudd. Det er så mye spor av kråkefugler og hjort at det er vanskelig å se revesporene. Men jeg mener det er noe som ferdes der nå. Håper det dukker opp en rev igjen snart. Kjenner jeg har lyst til å skyte noe nå. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da er åtesesongen vell påbegynt. Har hatt åte en stund nå, med voldsom aktivitet siden starten på november.

Dro ut 23.30 i går kveld med store forventninger. Denne gangen hadde jeg med meg både rifla(22-250) og min velbrukte Star Baikal 12/76 O/U.

Den første halvtimen gikk uten å se snurten av Mikkel, men jeg fulgte spent med. Med to sesonger med gluggjakt på samvittigheten, har jeg erfart at reven kommer, som regel, rundt midnattsskiftet sånn tidlig på året. Dermed var det spennede å sitte i glugga selv om jeg, foreløpig, ikke hadde sett noe rev.

 

Men, så skjedde det. jeg stirret ut vinduet, som vanlig, da jeg fikk se en svart "klomp" ti meter unna åtet. Jeg fiklet etter hagla, som sto lent mot vinduskarmen, og da jeg så nærmere etter på denne "klompen", så så jeg at det var en grevling. Den senere tiden har jeg hørt fra noen naboer at de har sett en grevling, tusle nedpå jordene. Èn sa til og med at det var den største grevlingen han noensinne hadde sett.

Og jeg fikk mistanke her en dag da jeg så "plogspor" i djupsnøen på jordet ned til åtet. Reven går lett i snø, så den lager ikke slike spor.

Men tilbake til gluggjakta. Jeg fikk hagla opp på høyre skulder og kornet på grevlingen, som gikk mot åtet. Jeg fyrte av nederste løp, og grevlingen fikk bykset seg rundt, men jeg så med en gang at jeg trengte oppfølgningskuddet. Grevlingen sprang 20 meter før den la se ned og døde. Yess!!!

 

Klokka 00.20 tittet jeg ut vinduet igjen. Jeg så mot venstre, og så mot høy....

Før jeg kom så langt ble jeg vàr en rev blant skyggende bak et tre. Jeg fant hagla og stelte meg. Hjertet begynte å slå så voldsomt at jeg tenkte nesten det skulle knekke tre ribbein. Reven kom mot åtet og stoppet 3 meter unna. Den kastet seg ned på bakken og begynte å rulle rundt. Jeg anså dette som den beste muligheten min til å kaste opp hagla. jeg tok sikte bak bogen på reven, mens den fortsatte og rullet. Jeg skjøt. Reven kastet seg opp og begynte å løpe. Jeg så også denne gangen at jeg trengte et 2. skudd. Reven senket farten og la seg i skyggene bak ett annet tre enn grevlingen, og døde.

Årets første rev(på åtejakt, vel og merke) var et faktum.

25a86th.jpg

2prwoll.jpg

Grevlingen var en hanngrevling, og veide 14 kg.

Reven var en hannrev på 8 kg, med små antydninger på skabb.

 

Skal ut igjen i kveld for å ta de to reven jeg så etter dette, men dog ikke fikk skuddsjanse på. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Skjøt sesongens første rev i kveld, en hannrev på 8 kg. Skutt med 308, blyspiss, ca 45 meter.Aldri sett en rev ta kveld så fort, fin rev med flott pels. Blir nok å flå denne, har ikke tatt vare på noen skinn før, noen tips til hva jeg bør gjøre for å få det best mulig?

Link to comment
Share on other sites

her begynner det å bli lite med rev nå,etter mange års jakt....skulle ønske vi hadde flere rovdyr her som mår,grevling,ekkorn og mårhund....

 

Mårhund er det nokk ikke i Lofoten,men at det er mårhund i Nordland,skal man ikke se bort fra. Den er bare ikke bekreftet observert enda.

Å et ekorn ville vel vært fredet nord for Saltfjellet :?:

Eller tar jeg helt feil nå :roll: ?

Egentlig er det bra at revebestanden er nedadgående i Lofoten. Da kan man vell dra ned til Flakstadøya å jakte ryper og hare slik vi gjorde i gode gammle dager :mrgreen:

Nussfjord by night :P

Link to comment
Share on other sites

her begynner det å bli lite med rev nå,etter mange års jakt....skulle ønske vi hadde flere rovdyr her som mår,grevling,ekkorn og mårhund....

 

Mårhund er det nokk ikke i Lofoten,men at det er mårhund i Nordland,skal man ikke se bort fra. Den er bare ikke bekreftet observert enda.

Å et ekorn ville vel vært fredet nord for Saltfjellet :?:

Eller tar jeg helt feil nå :roll: ?

Egentlig er det bra at revebestanden er nedadgående i Lofoten. Da kan man vell dra ned til Flakstadøya å jakte ryper og hare slik vi gjorde i gode gammle dager :mrgreen:

Nussfjord by night :P

 

 

'Flakstadøya har ingen bestand av rev:) Var vell en som ble påkjørt for 5-6år siden, men siden da tror jeg ikke det har kommet flere svømmende. Men ørn derimot, fyfader hvor mye det er av den sorten:S

Link to comment
Share on other sites

her på snåsa er det FRYKTELIG mye rev, har ikke lakt ut noe åte enda men må kansje prøve dette.

Men kunne tenkt meg å "rasere" reve bestanden dramatisk så vi får en del fugl igjen, er det noen der ute som kunne tenkt seig og komme med en hund (eller 10 :D ) i løpet av sesongen??

Spor over alt så jeg kan nesten "garantere" at vi ser rev, har snakket men noen av naboene og disponerer disse terengene til reve jakt om jeg vill så kan jakte på 35.000 mål!!!!

send pm så kan vi avtale noe nermere :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...